• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 12.06.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 12.06.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 12.06.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 12.06.2025 р. N 3248/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 та пп. "в" пп. 69.41.3 п. 69.41 ст. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення (), щодо практичного застосування окремих норм податкового законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні зазначає, що Компанія є українською продуктовою IT-компанією основним активом якої є програмне забезпечення (онлайн-платформа), що адмініструється Компанією для забезпечення комунікації між користувачами (пасажирами) та партнерами (водіями).
Компанія не надає послуг перевезення. Всі розрахунки між користувачем (пасажиром) і партнером (водієм) здійснюються напряму, без участі Компанії.
Винагорода, що надходить на користь Компанії, сплачується виключно її партнерами (водіями, а не користувачами (пасажирами) за доступ до онлайн-платформи () відповідно до публічної оферти (договір постачання програмної продукції). Копія публічної оферти та типового акта про надання послуг між Компанією та партнером додаються.
Компанія не здійснює диспетчерські функції, не є організатором перевезень, не має автопарку чи транспортного персоналу, і не виступає в ролі агента жодної зі сторін.
Договір перевезення укладається усно між користувачем (пасажиром) і партнером (водієм) відповідно до ст. 205, 627, 908 Цивільного кодексу України. Компанія не бере участі у процесі узгодження умов перевезення, не впливає на вартість та не зберігає інформацію про неї. Компанія є лише постачальником онлайн-сервісу (програмної продукції), що дає технічну можливість укладення таких правочинів між третіми особами. Компанія не здійснює нарахування або виплати коштів партнерам (водіям), не має доступу до цих сум та не адмініструє розрахунки між користувачем і партнером.
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи є Компанія у наведеній та описаній у зверненні моделі з урахуванням доданих документів податковим агентом по відношенню до доходів, отриманих партнерами (водіями) від користувачів (пасажирів), і чи зобов'язана Компанія утримувати та сплачувати податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із таких сум?
Згідно з пп. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід з джерелом їх походження з України - це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 162.1.1 п. 162.1 ст. 162 якого платниками податку є, зокрема, фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Згідно із пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Статтею 165 Кодексу встановлено перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Відповідно до пп. 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу звільняються від оподаткування військовим збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, пп. 3 і 4 п. 170.13-1 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено п. 164.2 ст. 164 Кодексу.
Статтею 167 Кодексу визначено ставки податку на доходи фізичних осіб.
Об'єктом оподаткування військовим збором, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 пп. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, - 5 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Відповідно до пп. "а" п. 171.2 ст. 171 Кодексу особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з інших доходів, є податковий агент - для оподатковуваних доходів з джерела їх походження в Україні.
Визначення податкового агента щодо податку на доходи фізичних осіб, наведено у пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, зокрема це юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), яка незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язана нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі та подавати податкову звітність контролюючим органам.
При цьому згідно з п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані:
а) своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок;
б) подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Розрахунок), до контролюючого органу за основним місцем обліку.
Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду.
Враховуючи викладене та зважаючи на Модель роботи, наведену платником податків у зверненні, якщо Компанією не здійснюється нарахування та виплата доходу на користь Партнера (водія), то у розумінні Кодексу відсутня кваліфікуюча ознака доходу, поняття якого наведено у пп. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, тобто обов'язку щодо нарахування податку на доходи фізичних осіб, військового збору, а також подання 4ДФ до Розрахунку до контролюючого органу у Компанії не виникає.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.