• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Каховське водосховище: що робити з дозволами на спецводовикористання?

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 11.06.2024 № 3176/ІПК/99-00-04-01-03/ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 11.06.2024
  • Номер: 3176/ІПК/99-00-04-01-03/ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 11.06.2024
  • Номер: 3176/ІПК/99-00-04-01-03/ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
11.06.2024 № 3176/ІПК/99-00-04-01-03/ІПК
Каховське водосховище: що робити з дозволами на спецводовикористання?
Державна податкова служба України розглянула звернення Підприємства щодо справляння рентної плати за спеціальне використання води (далі - Плата) та, керуючись ст. 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Підприємство поінформувало, що при провадженні господарської діяльності використовувало обсяги поверхневої води з Каховського водосховища для зрошувальних робіт на підставі дозволу на спеціальне водокористування (далі - Дозвіл), термін дії якого закінчився 26.02.2022.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань виникнення у нього обов'язку платника плати за: І квартал 2022 року (період чинності Дозволу, але неможливості здійснення спеціального водокористування) та які показники необхідно зазначати у податковій звітності, ІІ, ІІІ, ІV квартали 2022 року та 2023 рік (автоматичної пролонгації дії Дозволу).
Спеціальне використання природних ресурсів, у тому числі спеціальне водокористування, передбачає закріплення об'єкта природних ресурсів шляхом надання відповідного дозволу конкретному суб'єкту для забезпечення умов провадження господарської діяльності (ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища"), наприклад, з метою отримання економічної вигоди.
Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів (ст. 48 Водного кодексу України (далі - Водний кодекс).
Разом з тим спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі Дозволу, повноваження із видачі якого надано центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства (ст. 49 Водного кодексу).
Водночас пп. 5 п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2022 року №314 "Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану" (далі - Постанова №314) визначено, що строки дії діючих строкових ліцензій та документів дозвільного характеру автоматично продовжуються на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування.
Таким чином, термін дії Дозволу, отриманого Підприємством, автоматично продовжено на період, визначений пп. 5 п. 1 Постанови №314, що згідно з ст. 49 Водного кодексу є підставою для справляння Плати.
Платниками Плати є, зокрема, первинні водокористувачі - суб'єкти господарювання, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів (п. 255.1 ст. 255 Кодексу).
Об'єктом оподаткування Платою є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (п. 255.3 ст. 255 Кодексу).
Плата обчислюється платниками виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об'єктів, встановлених у Дозволі, лімітів використання води, ставок Плати та коефіцієнтів (пп. 255.11.2 п. 255.11 ст. 255 Кодексу).
З огляду на викладене та з урахуванням п. 49.2 ст. 49 Кодексу щодо обов'язку платників податків за кожний встановлений Кодексом звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, у Підприємства на підставі діючого Дозволу виникають обов'язки платника Плати.
При цьому у разі відсутності у Підприємства фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої) водних об'єктів за звітні (податкові) періоди, зокрема за І квартал 2022 року, Підприємство має декларувати податкові зобов'язання з Плати за такі періоди із зазначенням у р. 8.2 розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води (додаток 5 до Податкової декларації з рентної плати, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №719) обсягів води, що відповідають 0 кубічних метрів.
Разом з тим Підприємство відповідно до ст. 55 Водного кодексу має право звернутися до органу, що видав Дозвіл, для припинення права спеціального водокористування шляхом анулювання такого Дозволу.
Обов'язки платника Плати у Підприємства не виникатимуть з періоду, наступного за звітним (податковим) періодом, у якому Дозвіл буде анульовано.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу)1.
1 Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни/втрати чинності нормами законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.