Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 03.06.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 03.06.2025 р. N 3045/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення щодо практичного застосування норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні повідомив, що є податковим резидентом та громадянином України, 21 червня 2024 року зареєструвався підприємцем в [...] Республіці.
Після реєстрації суб'єктом підприємницької діяльності в [...] та комунікації з податковими органами України було прийнято рішення подання до контролюючого органу за основним місцем обліку Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом України в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи (далі - Повідомлення) як податкового резидента України.
Згодом було проаналізовано питання та встановлено, що відповідно до пп. 39-2.1.1 п. 39-2.1 ст. 39-2 Кодексу, контрольованою іноземною компанією (далі - КІК) визнається будь-яка юридична особа.
Реєстрація суб'єктом підприємницької діяльності в Словаччині є аналогом нашої фізичної особи - підприємця в України та не юридичною особою та не може відноситися до утворення статусу юридичної особи. В зв'язку з цим є всі підстави вважати, що подане Повідомлення є помилковим.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
1. Чи вірною є думка про те, що реєстрація фізичної особи - підприємця в [...] Республіці не є підставою для подачі Повідомлення та Звіту про КІК згідно законодавства України? Чи можна визнати подане Повідомлення помилковим?
2. Чи зобов'язаний платник податку, будучи резидентом України в 2024 році, подавати в Україні річну податкову декларацію про майновий стан і доходи, враховуючи те, що доходи в розмірі 134 євро, були отримані від діяльності в [...] Республіці?
3. Чи зобов'язаний платник податку, будучи резидентом України в 2024 році, сплачувати будь-які податки в Україні з доходу, отриманого фізичною особою - підприємцем в [...]?
Щодо першого питання
Законом України від 16 січня 2020 року N 466-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" розділ I Кодексу доповнено ст. 39-2 "Контрольовані іноземні компанії", яка набула чинності 01 січня 2022 року.
КІК визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України відповідно до правил, визначених Кодексом. особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України (пп. 39-2.1.1 п. 39-2.1 ст. 39-2 Кодексу).
Підпунктом 39-2.5.5 п. 39-2.5 ст. 39-2 Кодексу передбачено, що фізична особа - резидент України зобов'язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог ст. 39-2 Кодексу;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог цієї статті;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу за основним місцем обліку фізичної особи (юридичної особи) - резидента України протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю).
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2021 N 512, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2021 за N 1525/37147 (далі - Повідомлення).
Після надходження до контролюючого органу Повідомлення в електронній формі здійснюється його обробка відповідно до вимог абзацу десятого п. 42.6 ст. 42 Кодексу.
Враховуючи викладене та зважаючи на інформацію, наведену Вами у зверненні, якщо Ви відповідно до законодавства [...] Республіки зареєстровані виключно як фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності, тобто не здійснювалася реєстрація іноземної юридичної особи або іншого утворення без статусу юридичної особи, то підстав для подання Повідомлення у Вас не виникає.
Разом з тим чинним законодавством не передбачено процедуру визнання Повідомлення недійсним. Платник податків має право подати інформаційний лист через електронний кабінет платника податків або безпосередньо до центру обслуговування платників податків з обґрунтованим поясненням щодо помилкового подання Повідомлення.
Щодо другого та третього питань
Дохід, отриманий з джерел за межами України, - це будь-який дохід, отриманий резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності за межами митної території України або територій, непідконтрольних контролюючим органам (пп. 14.1.55 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Оподаткування іноземних доходів встановлено п. 170.11 ст. 170 Кодексу, відповідно до пп. 170.11.1 якого у разі якщо джерело виплат будь-яких оподатковуваних доходів є іноземним, сума такого доходу включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податку - отримувача, який зобов'язаний подати річну податкову декларацію, та оподатковується за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 Кодексу, крім:
а) доходів, визначених пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу, що оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 167.5.4 п. 167.5 ст. 167 Кодексу;
б) прибутку від операцій з інвестиційними активами, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.2 ст. 170 Кодексу;
в) прибутку контрольованих іноземних компаній, що оподатковується в порядку, визначеному п. 170.13 ст. 170 Кодексу;
г) виплат у грошовій чи негрошовій формі у зв'язку з розподілом прибутку, або його частини, джерелом яких є утворення без статусу юридичної особи, створене на підставі правочину або зареєстроване відповідно до законодавства іноземної держави (території) без створення юридичної особи, що оподатковуються в порядку, визначеному п. 170.11-1 ст. 170 Кодексу.
Згідно з пп. 170.11.2 п. 170.11 ст. 170 Кодексу у разі якщо згідно з нормами міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, платник податку може зменшити суму річного податкового зобов'язання на суму податків, сплачених за кордоном, він визначає суму такого зменшення за зазначеними підставами у річній податковій декларації про майновий стан і доходи (податковій декларації).
При цьому відповідно до п. 13.4 ст. 13 Кодексу суми податків та зборів, сплачені за межами України, зараховуються під час розрахунку податків та зборів в Україні за правилами, встановленими Кодексом.
Згідно з п. 13.5 ст. 13 Кодексу для отримання права на зарахування податків та зборів, сплачених за межами України, платник зобов'язаний отримати від державного органу країни, де отримується такий дохід (прибуток), уповноваженого справляти такий податок, довідку про суму сплаченого податку та збору, а також про базу та/або об'єкт оподаткування. Зазначена довідка підлягає легалізації у відповідній країні, відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України.
Відповідно до пп. 170.11.4 п. 170.11 ст. 170 Кодексу сума податку з іноземного доходу платника податку - резидента, сплаченого за межами України, не може перевищувати суму податку, розраховану на базі загального річного оподатковуваного доходу такого платника податку відповідно до законодавства України.
Під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів (п. 164.4 ст. 164 Кодексу).
Також вказаний дохід для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу є об'єктом оподаткування військовим збором (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX).
Ставка військового збору становить, зокрема, для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, - 5 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Згідно з пп. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу платник податку, що отримує, зокрема, іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок (військовий збір) з таких доходів.
Враховуючи викладене, дохід, отриманий фізичною особою - резидентом від діяльності за межами митної території України, включається до загального річного оподатковуваного доходу платника податків як іноземний дохід та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором у порядку, визначеному п. 170.11 ст. 170 та п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
При цьому фізична особа зобов'язана подати податкову декларацію за наслідками звітного податкового року, в якій відобразити суму коштів, яка була нею отримана від діяльності за межами України.
Разом з тим згідно зі ст. 3 Кодексу, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.