МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 29.09.2022 р. № 28/0/220-22
Директорат розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики (далі – Директорат) в межах компетенції розглянув Ваш запит […] щодо розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім’ї для надання соціальних послуг, зокрема, обрахунку доходу осіб, яким пенсія призначена вперше, та повідомляє.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (далі – Закон) публічною інформацією визначається, відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини першої статті 5 Закону).
Згідно з частиною першою статті 19 Закону запит на інформацію – це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що находиться у його володінні.
Разом з тим зміст вказаних у Вашому запиті на отримання публічної інформації питань свідчить про необхідність надання роз’яснення окремих положень чинного законодавства України, який фактично є зверненням громадянина.
Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї для надання соціальних послуг затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 17.05.2022 № 150, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.06.2022 за № 639/37975 (далі – Методика).
Методикою, зокрема, пунктом 5, визначено вимоги, згідно з якими здійснюється урахування до середньомісячного сукупного доходу сім’ї отримувача соціальних послуг / фізичної особи, яка надає соціальні послуги, окремих видів доходів.
Так, підпунктом 2 пункту 5 Методики визначено, що громадянам, яким призначено пенсію вперше, або які звільнились з роботи в період, за який враховуються доходи, і не мають інших доходів, крім пенсії, у їхньому сукупному доході на їхній розсуд враховується дохід за цей період, визначений у загальному порядку, або розмір призначеної щомісячної пенсії.
Підпунктом 9 пункту 4 Методики визначено, що у разі відсутності офіційних даних про дохід отримувача соціальних послуг або працездатного члена його сім’ї, відсутності в таких осіб офіційного доходу (крім осіб, які перебувають у місцях позбавлення або обмеження волі, під домашнім арештом, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), запобіжні заходи у вигляді тримання під вартою; перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я встановленого зразка; є алко- або наркозалежними, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я первинного рівня на підставі довідки встановленого зразка закладу охорони здоров’я, що провадить діяльність з надання наркологічної допомоги населенню, в якому особа перебуває на диспансерному обліку; зареєстровані як безробітні в державній службі зайнятості та не отримують допомоги по безробіттю; перебувають у відпустці без збереження заробітної плати, якщо дитина потребує домашнього догляду, відповідно до пункту 3 частини першої статті 25 Закону України "Про відпустки") – середньомісячний сукупний дохід отримувача соціальних послуг дорівнює одному прожитковому мінімуму для непрацездатних осіб, встановленому на кінець періоду, за який враховуються доходи, а середньомісячний сукупний дохід працездатного члена його сім’ї дорівнює мінімальній заробітній платі, встановленій на кінець періоду, за який враховуються доходи.
Таким чином для обрахунку середньомісячного сукупного доходу особи, якій призначено пенсію вперше, або яка звільнилась з роботи в період, за який враховуються доходи, і не має інших доходів, крім пенсії, за її вибором може бути враховано дохід по підпункту 9 пункту 4 Методики, або по підпункту 2 пункту 5 Методики.
Водночас інформуємо, що листи Мінсоцполітики не є нормативно-правовими актами, за своєю природою вони носять інформаційний та рекомендаційний характер і не встановлюють нових правових норм.
З повагою
Заступник генерального директора Директорату – керівник експертної групи з питань розвитку системи надання соціальних послуг Оксана СУЛІМА