Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 23.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 23.05.2025 р. N 2878/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Благодійної організації "БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД [...]" (далі - Благодійний фонд) щодо окремих питань оподаткування операцій із благодійною допомогою, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Благодійного фонду така благодійна організація надає послуги з гуманітарного розмінування на території України, щодо якої існує підозра про наявність на ній різного роду вибухонебезпечних предметів (далі - Послуги).
Як повідомляється, надання послуг (виконання робіт) з нетехнічного обстеження територій на наявність вибухонебезпечних предметів - це збирання, аналіз та оцінювання інформації відносно місцевості для визначення її як підозрюваного небезпечного району чи підтвердженої небезпечної території та процесів з вилучення, зменшення чи очищення районів для їх подальшого ефективного використання без використання технічних засобів.
На адресу Благодійного фонду надходять запити від обласних, районних, селищних державних військових адміністрацій, державних підприємств, приватних підприємств, приватних осіб щодо безоплатного нетехнічного обстеження території в різних областях України.
З огляду на викладене у зверненні Благодійного фонду поставлено такі запитання:
1. Який порядок оподаткування державних підприємств та органів місцевого самоврядування при отриманні безоплатної Послуги від Благодійного фонду? Чи є таке надання Послуг таким, що відповідає потребам забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави в розумінні п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу)? Чи виникає дохід у державних підприємств та органів місцевого самоврядування?
2. Які податки нараховує та сплачує Благодійний фонд при безоплатній передачі Послуги фізичній особі без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості? Чи є в таких випадках Благодійний фонд податковим агентом?
3. Чи виникає дохід у підприємства на загальній системі оподаткування при безоплатній передачі Послуги від Благодійного фонду, а саме: без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості?
4. Чи виникає дохід у сімейного фермерського господарства на єдиному податку 4 групи при безоплатній передачі Послуги від Благодійного фонду, а саме: без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості?
5. Який порядок оподаткування ПДВ операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) надання Благодійним фондом Послуг державному підприємству у період дії воєнного стану? Чи є таке надання Послуг таким, що відповідає потребам забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави в розумінні п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу?
6. Який порядок оподаткування податком на прибуток підприємств операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) надання Благодійним фондом Послуг державному підприємству у період дії воєнного стану?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, як встановлено в п. 1.1 ст. 1 Кодексу, регулюються нормами цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 ст. 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом України від 05 липня 2012 року N 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (зі змінами) (далі - Закон N 5073), що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Благодійною діяльністю є добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом N 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (п. 2 частини першої ст. 1 Закону N 5073).
Відповідно до п. 1 частини першої ст. 1 Закону N 5073 бенефіціаром є набувач благодійної допомоги (фізична особа, неприбуткова організація або територіальна громада), що одержує допомогу від одного чи кількох благодійників для досягнення цілей, визначених цим Законом.
Бенефіціарами благодійних організацій можуть бути також будь-які юридичні особи, що одержують допомогу для досягнення цілей, визначених Законом N 5073.
Благодійною організацією згідно з п. 3 частини першої ст. 1 Закону N 5073 є юридична особа приватного права, установчі документи якої визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених цим Законом, як основну мету її діяльності.
Щодо податку на прибуток підприємств
Із запитань 1, 3, 6
Щодо оподаткування платників податку на прибуток підприємств на загальних підставах.
Об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств на підставі абзацу першого пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
За операціями платника податку на прибуток підприємств з отримання благодійної допомоги у вигляді безоплатно наданих Послуг Кодексом не передбачено різниць для коригування фінансового результату до оподаткування.
Такі операції відображаються при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (зі змінами) (далі - Закон N 996)).
Отже, питання бухгалтерського обліку підприємством операцій з отримання благодійної допомоги у вигляді безоплатно наданих послуг належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Щодо оподаткування неприбуткових організацій
У пункті 133.4 ст. 133 Кодексу встановлено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Зокрема, згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Кодексу неприбутковим підприємством, установою та організацією для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників у розумінні Цивільного кодексу України), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків та житлово-будівельні кооперативи;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр).
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (абзац перший пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Кодексу).
Проте на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог п. 133.4 ст. 133 Кодексу здійснення неприбутковою організацією передачі майна, надання послуг, благодійної допомоги, використання доходів для фінансування видатків, не пов'язаних із реалізацією мети та напрямів діяльності, передбачених її установчими документами, на цілі, що визначені п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу.
Перелік підприємств, установ та організацій, які за умови їх відповідності вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу можуть бути віднесені до неприбуткових організацій, які не є платниками податку на прибуток підприємств, встановлено пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Відповідно до підпункту 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені бюджетні установи.
Отже, якщо органи місцевого самоврядування у статусі неприбуткових організацій отримують благодійну допомогу у вигляді безоплатно наданих Послуг від благодійної організації, то проведення таких операцій не є підставою для виключення таких неприбуткових організацій із Реєстру за умови, що забезпечується дотримання вимог законодавства про благодійну діяльність для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами відповідної неприбуткової організації в межах профільного законодавства, а також не відбувається розподіл доходів або їхньої частини серед засновників (учасників), працівників такої організації (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних із ними осіб.
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених у п. 133.4 ст. 133 Кодексу (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу), така неприбуткова організація підлягає виключенню з Реєстру, із визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до пп. 133.4.3 та пп. 133.4.4 п. 133.4 ст. 133 Кодексу.
Щодо податкової звітності, то формування доходів та видатків, які відображаються у Звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2016 N 553, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.07.2016 за N 932/29062 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 28.04.2017 N 469) (далі - Звіт), здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, на підставі належним чином складених первинних документів.
При цьому питання формування у бухгалтерському обліку неприбутковою організацією доходів та витрат належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Для цілей податкового обліку доходи, одержані неприбутковими організаціями, відображаються в рядках 1.1 - 1.11 частини I Звіту, а суми видатків (витрат) - у рядках 2.1 - 2.6 частини I Звіту. Форма Звіту передбачає заповнення лише тих показників, які відображають особливості діяльності неприбуткової організації залежно від закону, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Зокрема, надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя тощо, у тому числі благодійної та гуманітарної допомоги, відображаються відповідно в рядках 1.6, 1.6.1, 1.6.2 ГД частини I Звіту.
Щодо оподаткування Благодійного фонду у статусі неприбуткової організації.
За даними інформаційних систем ДПС Благодійний фонд внесений до Реєстру з присвоєнням коду ознаки неприбутковості 0036 (благодійні організації).
Відповідно до пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 Кодексу і не є платниками податку на прибуток підприємств, зокрема, можуть бути віднесені благодійні організації.
Цілі та сфери, види благодійної діяльності встановлено відповідно ст. 3 та ст. 5 Закону N 5073.
Перелік видів благодійної діяльності включає, зокрема, безоплатне надання послуг та виконання робіт на користь бенефіціарів (п. 4 частини першої ст. 5 Закону N 5073).
Установчі документи благодійної організації повинні містити, зокрема, цілі та сфери благодійної діяльності, джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації (пункти 2 та 6 частини другої ст. 14 Закону N 5073).
Відповідно до частин першої та другої ст. 16 Закону N 5073 благодійні організації мають право власності та інші речові права на кошти, цінні папери, земельні ділянки, інше нерухоме та рухоме майно, а також нематеріальні активи, якщо інше не встановлено законом або установчими документами.
Використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності.
Благодійні організації мають право здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню їх статутних цілей (частина четверта ст. 16 Закону N 5073).
Розмір адміністративних витрат благодійної організації згідно з частиною третьою ст. 16 Закону N 5073 не може перевищувати 20 відсотків доходу цієї організації у поточному році.
Тож благодійна організація у статусі неприбуткової організації має право здійснювати види благодійної діяльності, передбачені статутом такої організації в межах профільного Закону N 5073, а також здійснювати господарську діяльність без мети одержання прибутку, що сприяє досягненню власних статутних цілей, і при цьому доходи благодійної організації мають спрямовуватись такою благодійною організацією виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (з урахуванням положень п. 63 підрозділу 4 розділу XX Кодексу), без розподілу таких доходів або їх частини серед засновників (учасників), працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску, виплати компенсацій та інших виплат на користь працівників благодійної організації у встановленому Кодексом порядку), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Щодо податку на додану вартість
Із запитань 1, 2, 5
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Підпунктом 194.1.1 п. 194.1 ст. 194 Кодексу встановлено, що ПДВ становить 20 відсотків, 7 та 14 відсотків бази оподаткування ПДВ та додається до ціни товарів/послуг.
Відповідно до підпунктів "а" та "б" п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Відповідно до п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утворенням відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
У той же час особи, які здійснюють операції з передачі/надання товарів та послуг, що згідно з п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не є постачанням товарів/послуг, повинні складати на підтвердження таких операцій первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону N 996.
До наведених у п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу операцій норми п. 198.5 ст. 198 Кодексу не застосовуються.
Обов'язковою умовою для застосування норм, визначених абзацами четвертим та п'ятим п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, є безоплатність (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів/послуг. Оскільки переліку таких товарів/послуг не визначено, вказані норми Кодексу застосовуються до операцій з постачання будь-яких товарів/послуг, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів/послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Операції з безоплатної передачі товарів/послуг для потреб забезпечення оборони України не будуть вважатися постачанням товарів та послуг у розумінні норм п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу за умови, що:
така передача здійснюється суб'єктам, перерахованим у п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу;
вказані операції не підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою.
У разі недотримання умов, визначених п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, вказані вище операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.
Зважаючи на вищевикладене, норми п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу мають обмеження щодо отримувачів товарів та послуг, зокрема такими отримувачами повинні бути юридичні, а не окремі фізичні особи.
Таким чином, у разі якщо Благодійний фонд буде здійснювати операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг юридичним особам, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, то такі операції, відповідно до п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу не будуть вважатися постачанням Послуг для цілей оподаткування податком на додану вартість, а також нарахування податкових зобов'язань з ПДВ за правилами, встановленими п. 198.5 ст. 198 Кодексу, не виникає.
За такими операціями з безоплатного надання Послуг Благодійним фондом, відповідно до п. 32-1 підрозділу 2 розділу XX Кодексу (крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку) податкові накладні не складаються і, відповідно, в Єдиному реєстрі податкових накладних не реєструються.
Щодо податку на доходи фізичних осіб та військового збору
Із запитання 2
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулюється розділом IV Кодексу, згідно з п. 162.1 ст. 162 якого платником податку, зокрема, є фізична особа - резидент, яка отримує доходи з джерела їх походження в Україні.
Підпунктом 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 Кодексу передбачено, що об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Статтею 165 Кодексу встановлено виключний перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Підпунктом 1.7 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу передбачено, що звільняються від оподаткування збором доходи, які згідно з розділом IV Кодексу та підрозділом 1 розділу XX Кодексу не включаються до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб (не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою ставкою), крім доходів, зазначених у пп. 165.1.36 п. 165.1 ст. 165, п. п. 3 і 4 п. 170.13-1 ст. 170 Кодексу та п. 14 підрозділу 1 розділу XX Кодексу.
Водночас включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку доходи, отримані таким платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу), зокрема, у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку, крім сум, зазначених у пп. 165.1.53 п. 165.1 ст. 165 Кодексу (пп. "е" пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).
Пунктом 167.1 ст. 167 Кодексу передбачено, що ставка податку становить 18 відс. бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 - 167.5 ст. 167 Кодексу).
Відповідно до п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками військового збору є, зокрема, особи, визначені п. 162.1 ст. 162 Кодексу (пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Об'єктом оподаткування військовим збором для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, є доходи, визначені ст. 163 Кодексу (пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Ставка військового збору становить для платників, зазначених у пп. 1 пп. 1.1 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу 5 відсотків об'єкта оподаткування, визначеного пп. 1 пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, крім доходів, які оподатковуються за ставкою, визначеною пп. 4 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету визначено ст. 168 Кодексу та пп. 1.4 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Податковий агент, поняття якого наведено у пп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, та ставку військового збору, встановлену пп. 1 пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (пп. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Кодексу).
Враховуючи викладене, оскільки благодійною організацією на користь фізичних осіб безоплатно надаються Послуги з нетехнічного обстеження територій на наявність вибухонебезпечних предметів, то дохід у вигляді вартості таких послуг включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків (фізичної особи) як додаткове благо та оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому благодійна організація має виконати усі функції податкового агента, визначені Кодексом.
Щодо єдиного податку
Із запитання 4
Оскільки відповідно до п. 52.1 ст. 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, відповідне сімейне фермерське господарство має право самостійно звернутися до контролюючого органу для отримання індивідуальної податкової консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства в межах компетенції.