Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 14.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 14.05.2025 р. N 2629/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо визначення бази оподаткування ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємство провадить господарську діяльність з постачання електричної енергії споживачам.
В структурі ринку електричної енергії наявні два окремі сегменти: "організований", який підлягає законодавчому регулюванню, та "неорганізований", де учасники укладають двосторонні договори безпосередньо між собою, поза межами організованих механізмів ціноутворення та торгів. Ринкові ціни, які формуються на "організованому" та "неорганізованому", сегментах ринку, можуть істотно відрізнятися між собою внаслідок різних механізмів та специфіки їх утворення.
Зважаючи на норми абзаців першого та п'ятого пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ, Підприємство просить підтвердити правильне тлумачення терміну "ціна, що склалася на ринку електричної енергії" при визначенні бази оподаткування ПДВ за операціями з постачання електричної енергії та операціями з небалансами в рамках балансуючої групи (питання 1 - 3).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відповідно до підпункту 14.1.218 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ ринок товарів (робіт, послуг) - сфера обігу товарів (робіт, послуг), що визначається виходячи з можливості покупця (продавця) без значних додаткових витрат придбати (реалізувати) товар (роботи, послуги) на найближчій для покупця (продавця) території.
Ринкова ціна - ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (підпункт 14.1.219 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Статтею 5 розділу I ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I ПКУ. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ. Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії визначено Законом України від 13 квітня 2017 року N 2019-VIII "Про ринок електричної енергії" (далі - Закон N 2019).
Згідно з частиною першою статті 4 Закону N 2019 учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються договори, види яких визначено зазначеною частиною, двосторонній договір купівлі-продажу електричної енергії (далі - двосторонній договір) (пункт 1 частини першої статті 4 Закону N 2019).
Двосторонній договір - договір купівлі-продажу електричної енергії, укладений між двома учасниками ринку поза організованими сегментами ринку, крім договору постачання електричної енергії споживачу (пункт 17 частини першої статті 1 Закону N 2019).
Організований сегмент ринку електричної енергії - ринок "на добу наперед", внутрішньодобовий ринок та балансуючий ринок (пункт 58 частини першої статті 1 Закону N 2019).
Правила здійснення купівлі-продажу електричної енергії за двосторонніми договорами визначено главою 2.1 розділу II Правил ринку, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14.03.2018 N 307 (зі змінами) (далі - Правила ринку).
Торгівля на ринку двосторонніх договорів здійснюється виключно на двосторонній основі шляхом укладання двосторонніх договорів. Істотною умовою договору повинна бути відповідальність за небаланс, що може спричинити невиконання такого договору (пункт 2.1.1 глави 2.1 розділу II Правил ринку).
Усі учасники ринку мають право брати участь на ринку двосторонніх договорів за умови, що вони дотримуються Правил ринку та вимог Закону N 2019 (пункт 2.1.2 глави 2.1 розділу II Правил ринку).
Двосторонні договори повинні бути зареєстровані оператором системи передачі за процедурою реєстрації, визначеною у главі 2.2 розділу II Правил ринку (пункт 2.1.3 глави 2.1 розділу II Правил ринку).
Оператор системи передачі здійснює управління електронною платформою, на якій учасники ринку, які здійснювали торгівлю електричною енергією на двосторонній основі, реєструють відповідні обсяги електричної енергії для всіх розрахункових періодів кожного торгового дня (пункт 2.2.1 глави 2.2 розділу II Правил ринку).
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу II ПКУ передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим пункту 44.1 статті 44 глави 1 розділу II ПКУ.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ встановлено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI ПКУ, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком:
товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню;
газу, який постачається для потреб населення;
електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідомляє.
Щодо питань 1 - 3
ПКУ не визначено термін "ціна, яка склалася на ринку (електричної енергії)", натомість визначено термін "ринкова ціна".
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 розділу V ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості. Така договірна вартість не може бути нижче ціни придбання товарів/послуг (для операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг - звичайних цін), за винятком електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії. Пунктом 188.1 статті 188 розділу V ПКУ не визначено залежність вказаного порядку визначення бази оподаткування ПДВ за операціями з постачання електричної енергії від сегменту ринку, на якому склалася ціна на неї.
Водночас з метою уникнення неоднозначного трактування норм чинного законодавства, зокрема у частині з'ясування, чи вважається договірна ціна, визначена двостороннім договором купівлі-продажу електричної енергії, укладеним між двома учасниками ринку поза організованими сегментами ринку, ціною, яка склалася на ринку електричної енергії, ДПС рекомендує звернутися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 22 вересня 2016 року N 1540-VIII "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб'єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.