Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 12.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 12.05.2025 р. N 2600/ІПК/99-00-19-03-03 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації Акціонерного товариства (далі - Товариство) щодо порядку повернення надміру сплаченої до бюджету суми частини чистого прибутку (доходу) та керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) повідомляє таке.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що рішенням Наглядової ради Акціонерного товариства "Українська оборонна промисловість" від 25.01.2024 Державне підприємство було перетворено в Акціонерне товариство.
Також Товариство повідомило, в інтегрованій картці, відкритої за кодом класифікації доходів бюджету 21010100 "Частина чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об'єднань)" має надміру сплачену суму та запитує про можливість її повернення або перенесення на інтегровану картку з іншого податку.
У зв'язку з викладеним, Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію щодо можливості повернення надміру сплаченої до бюджету суми частини чистого прибутку (доходу) або перенесення на інтегровану картку іншого податку.
Правові основи управління об'єктами державної власності визначаються згідно із Законом України від 21 вересня 2006 року N 185-V "Про управління об'єктами державної власності" (далі - Закон N 185).
Частиною другою статті 3 Закону N 185 встановлено, що особливості управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі визначаються Законом України "Про особливості управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі" та Законом України "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності".
Законом України від 13 липня 2021 року N 1630-IX "Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності" (далі - Закон N 1630) передбачено перетворення Державного концерну "Укроборонпром" в акціонерне товариство, а державні унітарні підприємства, у тому числі казенні підприємства, що входили до складу Державного концерну "Укроборонпром" перетворюються у господарські товариства, також передбачено управління і розпорядження їхнім майном.
Державний концерн "Укроборонпром" є уповноваженим суб'єктом господарювання з управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі до його перетворення в акціонерне товариство (стаття 1 Закону N 1630).
Акціонерне товариство, створене суб'єктом управління шляхом перетворення Державного концерну "Укроборонпром", з дня його державної реєстрації є правонаступником усіх прав і обов'язків Державного концерну "Укроборонпром" (частина шоста статті 3 Закону N 1630).
Наразі Державний концерн "Укроборонпром" перетворено у Акціонерне товариство "Українська оборонна промисловість" (далі - АТ "УОП").
Відповідно до частини сьомої статті 3 Закону N 1630 акціонерне товариство, тобто АТ "УОП", здійснює управління корпоративними правами (частками у статутному капіталі) господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі (до яких належать товариства, господарські товариства, повноваження з управління корпоративними правами держави щодо якого передані уповноваженому суб'єкту управління, господарські товариства, пакет акцій (частка у статутному капіталі) яких належить або перебуває в управлінні уповноваженого суб'єкта управління, господарські товариства, створені за участю уповноваженого суб'єкта управління) та функції уповноваженого суб'єкта господарювання з управління об'єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі щодо об'єктів державної власності, що не увійшли до статутних капіталів господарських товариств в оборонно-промисловому комплексі.
Частиною десятою статті 17 Закону N 1630 встановлено, що товариство (юридична особа, створена в результаті перетворення підприємства в господарське товариство), здійснює виплату дивідендів уповноваженому суб'єкту управління або господарському товариству в оборонно-промисловому комплексі, яке є власником його акцій (частки у статутному капіталі). Порядок та умови виплати дивідендів визначаються загальними зборами товариства. Товариство виплачує дивіденди виключно грошовими коштами.
Крім того, частиною восьмою Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N 1630 встановлено, що господарські товариства в оборонно-промисловому комплексі відраховують частину чистого прибутку на виплату дивідендів уповноваженому суб'єкту управління у визначені ним порядку та строки.
Отже, товариство, створене шляхом перетворення державного унітарного підприємства, та єдиним засновником та акціонером якого є АТ "УОП" спрямовує частину чистого прибутку на виплату дивідендів на користь такого засновника, а не до державного бюджету.
Відповідно до пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Умови та строки повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, визначені статтею 43 глави 1 розділу II Кодексу та Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 N 60 (далі - Порядок N 60), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.04.2019 за N 370/33341, із змінами і доповненнями.
Згідно з п. 43.1 ст. 43 Кодексу помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Не підлягають поверненню помилково та/або надміру сплачені суми грошових зобов'язань та пені платникам податку, щодо яких (та/або щодо засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників яких) у порядку, встановленому Законом України "Про санкції", прийняті рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), протягом строку застосування таких санкцій.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені (п. 43.3 ст. 43 Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету (п. 43.4 ст. 43 Кодексу).
Відповідно до вимог Порядку N 60 підрозділи територіального органу ДПС, що виконують функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу за місцезнаходженням суб'єкта господарювання, визначають правомірність повернення сум грошових коштів, заявлених платником.
У разі, якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені п. 5 розділу III Порядку N 60, підрозділ територіального органу ДПС, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.
Контролюючий орган встановлює правомірність повернення коштів в рамках перевірки, в тому числі щодо сум помилково та/або надміру сплачених, що виникли за рахунок показників поданої звітності на зменшення податкового зобов'язання.
При цьому в рамках камеральної перевірки, проведення якої регламентовано ст. 75, 76 Кодексу, підтвердити факт правомірності повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань з частини чистого прибутку (доходу) неможливо, для цього необхідним є проведення документальної планової або позапланової перевірки. Такі перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених Кодексом.
Відповідно до п. 78.2 ст. 78 Кодексу обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення платника податків.
Крім того, слід зазначити, що з 27.05.2022 року набрав чинності Закон України від 12.05.2022 N 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон N 2260).
Відповідно до норм Закону N 2260 пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Кодексу викладено у новій редакції, якою передбачено, що контролюючі органи можуть проводити будь-які фактичні перевірки та документальні позапланові перевірки, зокрема, на звернення платника податків.
Надміру сплачені грошові зобов'язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату, а не суми коштів, які виникли в результаті зменшення раніше задекларованого податкового зобов'язання в уточнюючих розрахунках.
Звертаємо увагу, що надміру сплачені суми грошових зобов'язань - це суми коштів, надмірність надходжень яких до бюджету не лише декларується платником податків, а й підтверджується контролюючим органом в межах його функціональних повноважень у зв'язку із здійсненням контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Отже, переплата, яка виникла в результаті зменшення податкового зобов'язання в уточнюючих розрахунках потребує підтвердження визначення "надміру сплачені грошові зобов'язання" з урахуванням норм пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, що можливо здійснити під час проведення контрольно-перевірочних заходів.
Враховуючи викладене, та з урахуванням положень Порядку N 60 і ст. 43 Кодексу повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань за напрямом перерахування коштів, які виникли внаслідок самостійного уточнення показників у бік зменшення суми грошових зобов'язань, що були раніше задекларовані та сплачені, можливе після здійснення контрольно-перевірочних заходів.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II Кодексу).