ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув звернення щодо незгоди з Рішенням про застосування фінансових санкцій за порушення законодавства, що регулює відносини у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, та в межах компетенції повідомляє.
<...>
Згідно зі статтею
16 Закону України від 19.12.95 р.
N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (далі - Закон N 481) контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Указом Президента України від 11.07.2001 р.
N 510/2001 "Про посилення державного контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів" на Державну податкову адміністрацію України покладено функції із забезпечення реалізації державної політики у сфері контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, здійснення міжгалузевої координації у цій сфері.
Відповідно до Закону
N 509 та Положення про Державну податкову адміністрацію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2007 р.
N 778, податкові органи мають право проводити перевірки дотримання законодавства з питань регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів у межах повноважень, визначених Законом
N 481.
Пунктом 3 Положення про Департамент контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України (затверджено наказом Державної податкової адміністрації від 10.02.2007 р.
N 71, зареєстровано в Мін'юсті 12.02.2007 р. за N 116/13383, далі - Положення N 71) до функцій цього Департаменту віднесено, зокрема:
- контроль за оптовою і роздрібною торгівлею алкогольними напоями та тютюновими виробами;
- застосування у випадках, передбачених законодавством, фінансових санкцій до суб'єктів господарювання за порушення вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
- звернення до суду з позовами, в тому числі про стягнення з суб'єктів господарювання сум фінансових санкцій у вигляді штрафів за порушення вимог законодавства, яке регулює відносини у цій сфері діяльності.
<...>
Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених статтею
17 Закону
N 481, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 р.
N 790, відповідно до якого рішення про застосування фінансових санкцій може бути оскаржено у місячний термін в установленому законодавством порядку.
Процедуру оскарження дій органів стягнення щодо рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог Закону
N 481 визначає Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затверджене наказом Державної податкової адміністрації України від 11.12.96 р.
N 29 (зі змінами та доповненнями).
Відповідно до пункту 16 цього
Положення рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій органу державної податкової служби може бути оскаржене в державній податковій адміністрації вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з дня надсилання рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій платнику податків, у даному випадку - до Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України.
При цьому у разі незгоди з рішенням про застосування штрафних (фінансових) санкцій платник податків самостійно вибирає порядок (адміністративний чи судовий) оскарження такого рішення.
Отже, враховуючи вищенаведене, а також те, що відповідно до п. 6.1 Положення
N 71 регіональні управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Державної податкової адміністрації України підпорядковані безпосередньо Департаменту, рішення про застосування фінансових санкцій, прийняті регіональними управліннями Департаменту, можуть бути оскаржені суб'єктом господарювання до Департаменту або до ДПА України, або безпосередньо до суду, а рішення, прийняті Департаментом за розглядом скарг, можуть бути оскаржені до ДПА України або до суду.
Слід зазначити, що згідно з частиною п'ятою статті
17 Закону
N 481 у разі невиконання суб'єктом господарювання рішення про застосування фінансових санкцій сума штрафу стягується на підставі рішення суду. Якщо протягом 30 днів суб'єкт господарювання не сплатив суму штрафу до державного бюджету та не оскаржив рішення про застосування санкцій, податковий орган, який прийняв рішення про застосування фінансових санкцій, звертається до суду з відповідним позовом.
Додатково повідомляємо, що постанова Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 р.
N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" щодо призупинення проведення органами державного нагляду (контролю) планових перевірок не розповсюджується на здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням норм податкового законодавства, правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів). Таке рішення обумовлено тим, що здійснення контролю за додержанням податкового законодавства є запорукою вчасного наповнення державного бюджету та державних цільових фондів і вкрай необхідне для подолання наслідків світової фінансової кризи.
Звертаємо увагу на те, що Держкомпідприємництво в своїй діяльності керується Положенням про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2007 р.
N 667, згідно з яким йому не надано права безпосередньо втручатись в діяльність органів державної податкової служби або інших органів виконавчої влади.
Заступник Голови | Н.Приступа |