Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 05.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 05.05.2025 р. N 2477/ІПК/99-00-04-02-03 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Підприємства, та керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодексу), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, Підприємством подано заяву про неможливість своєчасного виконання податкового обов'язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів і подання звітності, виклавши усі обставини, щодо неможливості виконання податкових зобов'язань, граничні строки виконання яких припадають на період з 24.02.2022 до відновлення можливостей їх виконання. На даний час Підприємство не здійснює господарську діяльність.
Підставою неможливості виконання податкових обов'язків є фактичне знаходження Підприємства на території деокупованого населеного пункту, у якому ведуться активні бойові дії, а саме у м. Херсоні, та окупованої Херсонської області (місто Нова Каховка, місто Таврійськ), де розміщувалось майно Підприємства.
У період окупації м. Херсон офісне приміщення Підприємства було захоплено військовослужбовцями російської федерації, що підтверджено внесенням відповідних відомостей до ЄРДР та відкриттям кримінального провадження.
Таким чином, Підприємство з 24.02.2022 року фактично припинило діяльність, а після захоплення його майна та приміщень можливість відновлення операційної діяльності відсутня.
Враховуючи вищевикладене, Підприємство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи є достатніми підставами зазначені обставини для визнання неможливості виконання податкових обов'язків, з урахуванням поданої раніше заяви та наявних кримінальних проваджень?
2. Який порядок розгляду та ухвалення рішення щодо заяви про неможливість виконання податкових обов'язків у зв'язку з обставинами, наведеними вище?
3. Які додаткові документи необхідно надати для підтвердження неможливості виконання податкових обов'язків, окрім вже відкритих кримінальних проваджень?
4. Чи потрібно подавати нову заяву про неможливість виконання податкових обов'язків або оновлювати раніше подану, якщо воєнні дії та окупація регіону тривають, а Підприємство досі не відновило свою діяльність?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу I Кодексу).
Згідно з статтею 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Пунктом 36.1 статті 36 розділу II Кодексу визначено, що податковим обов'язком визнається обов'язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Кодексом, законами з питань митної справи.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії або акцизного складу, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії або акцизні склади, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
З метою реалізації вказаних положень, Міністерством фінансів України було прийнято наказ від 29.07.2022 N 225 "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов'язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та перелік документів на підтвердження", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за N 967/38303 (далі - Наказ N 225), який набрав чинності 06.09.2022 року.
Щодо питання 1 та 4
До платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов'язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов'язку, передбачені Наказом N 225.
Підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов'язків (у тому числі обов'язків податкових агентів) визначені у пункті 1 розділу II Наказу N 225.
При цьому, перевірка достатності підстав неможливості виконання платником податків податкових обов'язків проводиться контролюючим органом на основі поданої ним заяви та документів (копії документів), інформації про відсутність можливості виконання таких обов'язків.
Враховуючи зазначене, перевірка достатності підстав, зокрема викладених обставин та документів платником податків у зверненні, для прийняття рішення щодо неможливості виконання податкових обов'язків таким платником податків проводиться контролюючим органом.
Правила подання до контролюючого органу заяви та документів (копій документів), інформації про відсутність можливості виконання податкових обов'язків платниками податків, які мали можливість такого подання на дату набрання чинності Наказом N 225, або у яких після дати набрання чинності Наказом N 225 з'явилася така можливість, встановлено пунктами 3 та 4 розділу II Наказу N 225.
Так, згідно з пунктом 3 розділу II Наказу N 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності Наказом N 225 мали можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов'язків, застосовувалися такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов'язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків мав подати не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов'язок, у тому числі обов'язок податкового агента, затвердженим Наказом N 225, до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 розділу II Наказу N 225.
Відповідно до пункту 4 розділу II Наказу N 225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності Наказом N 225 з'явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов'язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 розділу II Наказу N 225, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов'язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Тобто, пункт 4 розділу II Наказу N 225 дає можливість платникам податків, у яких після дати набрання чинності Наказом N 225 з'явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов'язків, надати такі заяву та відповідні документи (копії документів), а також інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов'язків, визначених у цьому пункті, не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Даний пункт не обмежує платників податків у праві подавати заяву та відповідні документи (копії документів) в будь-який період коли у них з'явиться можливість зібрати та подати такі заяву та документи, до дати настання граничного терміну визначеного цим пунктом. Однак, інформація про набуття можливості виконання одного із податкових обов'язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов'язання тощо) таким платником податку, пов'язана саме з датою настання граничного терміну визначеного цим пунктом.
Згідно з пункт 8 розділу II Наказу N 225 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.
Таким чином, враховуючи вимоги пункту 4 розділу II Наказу N 225, Підприємство має право подати до контролюючого органу заяву та відповідні документи (копії документів), що підтверджують неможливість Підприємства своєчасно виконувати свої податкові обов'язки, в будь-який період коли у нього з'явиться можливість зібрати та подати такі документи, але не пізніше граничного терміну визначеного цим пунктом, а саме 60 календарних днів за місяцем відновлення можливості виконувати податкові обов'язки.
Щодо питання 2
Порядок розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок визначено розділом III Наказу N 225.
Так, пунктом 1 розділу III Наказу N 225 встановлено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов'язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов'язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов'язку (далі - попереднє рішення), з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов'язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 розділу III Наказу N 225.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов'язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов'язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов'язків.
Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв'язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов'язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов'язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов'язку (далі - рішення).
Відповідно до пункту 3 розділу III Наказу N 225 контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 розділу II Кодексу.
Таким чином, рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов'язків, приймається контролюючим органом за результатами комплексного розгляду всіх наданих документів (копій документів), на підтвердження підстави (підстав) неможливості виконання платником податків таких обов'язків.
Щодо питання 3
Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов'язок, у тому числі обов'язок податкового агента (далі - перелік документів), затверджено Наказом N 225.
Окрім того, відповідно до пункту 3 розділу II Наказу N 225 за наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов'язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).
Таким чином, перелік документів, затверджений Наказом N 225, не є вичерпним, і тому платник податків має право подавати до контролюючого органу разом і заявою всі документи (копії документів), що підтверджують його неможливість виконувати податкові обов'язками, навіть якщо такі документи відсутні у цьому переліку документів.
Разом з цим повідомляємо, що висновки з питань практичного використання норм податкового законодавства надаються контролюючим органом на звернення Підприємства виходячи із суті питань, порушених у такому зверненні. При підготовці відповіді на звернення Підприємства не здійснюється аналіз господарських операцій платника, не проводиться оцінка правильності розуміння платником податку тих чи інших норм податкового законодавства, а також правомірності відображення окремих операцій в податковому та бухгалтерському обліку платника податку (така оцінка здійснюється під час проведення контрольно-перевірочної роботи).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II Кодексу).