Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 02.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 02.05.2025 р. N 2429/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 та пп. "в" пп. 69.41.3 пп. 69.41 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення [...] (далі - Товариство) [...] щодо практичного застосування норм чинного законодавства з питань виконання товариством обов'язків податкового агента при оподаткуванні та декларуванні доходів громадян, з якими Товариство має укладені договори на купівлю-продаж електричної енергії за "зеленим тарифом".
Платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Який порядок та терміни повідомлення платника податків про виявлені помилки у відомостях про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору, за формою Додатка 4 ДФ до Податкового розрахунку сум доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Розрахунок) після набуття змін відповідно до Закону України від 10 жовтня 2024 року N 4015-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період воєнного стану", який набрав чинності з 01.12.2024?
2. Чи існує альтернативний спосіб отримання офіційних відомостей про смерть фізичної особи - власника приватного домогосподарства та чи доступний він Товариству?
3. Чи може орган ДПС надавати відомості і які саме про фізичну особу, з якою у Товариства наявні договірні відносини за запитом Товариства?
4. Чи може платник податків при здійсненні декларування доходів фізичних осіб - власників генеруючих установок подавати Розрахунок за кодом КАТОТТГ, що відповідає юридичній адресі Товариства, без подання таких Розрахунків за кодами КАТОТТГ, що відповідають територіальним громадам, в яких розміщені генеруючі установки?
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п. 44.1 ст. 44 Кодексу.
Щодо питання першого
Відповідно до п. 162.3 ст. 162 Кодексу у разі смерті платника податку або оголошення його судом померлим чи визнання безвісно відсутнім або втрати ним статусу резидента (за відсутності податкових зобов'язань як нерезидента згідно з Кодексом) податок за останній податковий період справляється з нарахованих на його користь доходів. Відповідно до цього останнім податковим періодом вважається період, який закінчується днем, на який відповідно припадає смерть такого платника податку, винесення такого судового рішення чи втрата ним статусу резидента. У разі відсутності нарахованих доходів податок сплаті не підлягає.
Згідно з пп. "б" п. 176.2 ст. 176 Кодексу особи, які відповідно до Кодексу мають статус податкових агентів, та платники єдиного внеску зобов'язані подавати у строки, встановлені Кодексом для податкового місяця, податковий Розрахунок до контролюючого органу за основним місцем обліку. Такий Розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку - фізичній особі податковим агентом, платником єдиного внеску протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається.
У разі якщо відокремлений підрозділ юридичної особи не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету, Розрахунок за такий підрозділ подає юридична особа до контролюючого органу за основним місцем обліку.
Наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2025 N 39 "Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року N 4", зі змінами та доповненнями, який набрав чинності 06.02.2025 (далі - Наказ N 39), внесено зміни до форми Розрахунку і Порядку заповнення та подання податковими агентами податкового Розрахунку (далі - Порядок), затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 N 4 (далі - Наказ N 4).
Пунктом 3 Наказу N 39 встановлено, що Розрахунок за формою в редакції Наказу N 39 подається перший раз за січень 2025 року.
До 10 лютого 2025 року Розрахунок за звітний (податковий) період за IV квартал 2024 року подається за формою, затвердженою Наказом N 4 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 02.03.2023 N 113).
Відповідно до абзацу першого п. 50.1 ст. 50 Кодексу у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених ст. 50 Кодексу), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Порядок проведення коригувань Розрахунку визначений розділом V Порядку.
Коригування поданого і прийнятого Розрахунків проводяться на підставі самостійно виявлених платником помилок, а також на підставі повідомлень про помилки, виявлені контролюючим органом (п. 1 розділу V Порядку).
Таким чином, положеннями Кодексу та Порядку не визначено термінів направлення платнику податків контролюючим органом повідомлення про помилки у Розрахунку.
Щодо питання другого
Відповідно до п. 2 частини першої ст. 9 Закону України від 15 травня 2003 року N 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон N 755), відомості, зокрема про фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Державний реєстр) на підставі документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій.
Для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця у зв'язку з її смертю або оголошенням її померлою (крім випадку, якщо відомості про смерть фізичної особи містяться в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян) подається копія свідоцтва про смерть фізичної особи (п. 2 частини четвертої ст. 18 Закону N 755).
Інформаційна взаємодія між Державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених ст. 13 Закону, здійснюється за допомогою електронних комунікацій в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами (частина перша ст. 13 Закону N 755).
Відомості з Державного реєстру про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця згідно з частиною четвертою ст. 13 Закону N 755 є підставою для зняття її з обліку, зокрема в податкових органах та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства.
Підпунктом 37.3.2 п. 37.3 ст. 37 Кодексу передбачено, що підставами для припинення податкового обов'язку, крім його виконання, є, зокрема, смерть фізичної особи.
Отже, з питань щодо отримання офіційних відомостей про смерть фізичної особи доцільно звернутися до Міністерства юстиції України.
Щодо питання третього
Частиною другою ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 7 Закону України від 13 січня 2011 року N 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон N 2939) конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов.
Статтею 32 Конституції України встановлено, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Крім того, відповідно до п. 3 частини третьої ст. 10 Закону N 2939 розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов'язані вживати заходів щодо унеможливлення несанкціонованого доступу до неї інших осіб.
Розпорядники інформації, визначені частиною першою ст. 13 Закону N 2939, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Отже, органи ДПС не надають відомості, що стосуються третіх осіб.
Щодо питання четвертого
Відповідно до пп. 168.4.1 п. 168.4 ст. 168 Кодексу податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до відповідних бюджетів згідно з Бюджетним кодексом України.
Так, відповідно до пп. 168.4.10 п. 168.4 ст. 168 Кодексу суми податку, нараховані податковим агентом з доходів від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії генеруючими установками, які належать фізичним особам - платникам податку, сплачуються таким податковим агентом до відповідного бюджету за місцезнаходженням (розташуванням) таких генеруючих установок.
Згідно з п. 1 розділу III Порядку у рядку 032 заголовної частини Розрахунку зазначається, зокрема, код Кодифікатора за місцезнаходженням платника або його відокремленого підрозділу, якщо Розрахунок подається податковим агентом за його відокремлений підрозділ.
Відповідно до п. 1 розділу III Порядку у рядку 033 заголовної частини Розрахунку зазначаються дані про відокремлений підрозділ юридичної особи (повне найменування відокремленого підрозділу), якщо Розрахунок подається податковим агентом за відокремлений підрозділ.
Згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26.11.2020 N 290 "Про затвердження Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад" (зі змінами) складається з кодів та назв об'єктів, які розподілені на п'ять рівнів.
Для заповнення рядка 032 "Код кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад" Додатка 4 ДФ до Розрахунку знаходимо в Кодифікаторі назву об'єкта, визначаємо категорію об'єкта "М" (місто), яке відповідає четвертому рівню.
Разом з тим, якщо місто має розподіл по районах, то в Кодифікаторі знаходимо назву об'єкта та визначаємо категорію об'єкта "В" (райони в містах), яке відповідає п'ятому рівню.
Аналогічна ситуація щодо сіл та селищ. Для сіл обираємо категорію об'єкта "С" (села), для селищ - "X" (селища) та четвертий рівень Кодифікатора.
Таким чином, з метою заповнення рядка 032 Додатка 4 ДФ до Розрахунку необхідно обрати код Кодифікатора, який відповідає місцезнаходженню податкового агента.
Відповідно до п. 4 розділу IV Порядку в Додатку 4 ДФ до Розрахунку у графі 6 "Ознака доходу" зазначається ознака доходу, наведена у розділі 1 "Довідник ознак доходів фізичних осіб" додатка 2 до Порядку. Ознака доходу визначається до нарахованого доходу. Якщо доходи виплачуються у звітному місяці не в повному обсязі і їх остаточна виплата буде здійснюватися у наступних місяцях, ознака доходу в разі виплати повинна вказуватися відповідно до нарахованого у попередньому місяці доходу.
Таким чином, якщо юридична особа - податковий агент нараховує (виплачує) доходи фізичним особам від продажу електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, належними таким особам генеруючими установками місцезнаходженням (розташуванням) яких є територія адміністративно-територіальної одиниці, інша ніж основне місце обліку, то такий податковий агент подає Розрахунок до контролюючого органу за основним місцем обліку, в Додатку 4 ДФ якого зазначає ознаки доходів до нарахованих доходів від продажу електричної енергії.
Відповідно до п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Дана індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.