Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 02.05.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 02.05.2025 р. N 2420/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК
Державна податкова служба України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), розглянула звернення [...] щодо практичного застосування окремих норм чинного законодавства та в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомляє, що практична необхідність отримання індивідуальної податкової консультації пов'язана із застосуванням окремих норм статті 39-2 Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:
1. Чи повинна [...], яка виконує посадові обов'язки голови правління (посадової особи) іноземної компанії, та володію часткою у статутному капіталі цієї компанії у розмірі рівно 10 відсотків, відкрила банківський рахунок цієї компанії в іноземній державі на своє ім'я, подавати повідомлення про набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою (повідомлення про контрольовану іноземну компанію (далі - Повідомлення) та звіт про контрольовану іноземну компанію (далі - Звіт про КІК), враховуючи, що іншими засновниками (учасниками) цієї іноземної компанії є інші фізичні особи - резиденти України з часткою у розмірі 45 відсотків кожен?
За наявності такого обов'язку, прошу роз'яснити порядок заповнення повідомлення про КІК та Звіту про КІК, а саме:
2. Який вид контролю зазначати в графі 5 Повідомлення та в графі 7 Звіту про КІК у даному випадку (формально-юридичний чи фактичний контроль)?
Щодо питань 1 - 2
Контрольованою іноземною компанією (далі - КІК) визнається будь-яка юридична особа, зареєстрована в іноземній державі або території, яка визнається такою, що знаходиться під контролем фізичної особи - резидента України або юридичної особи - резидента України (підпункт 39-2.1.1 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу).
Підпунктом 39-2.1.2 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти України, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК, яка:
а) володіє часткою в іноземній юридичній особи у розмірі більше ніж 50 відсотків;
б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі більше ніж 10 відсотків, за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків;
в) окремо або разом із іншими резидентами України пов'язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
Додатково зазначаємо, що відповідно до пункту 54 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу підпункт "б" підпункту 39-2.1.2 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу для 2022 - 2023 звітних (податкових) років застосовується в такій редакції:
"б) володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі 25 і більше відсотків за умови, що декілька фізичних осіб - резидентів України та/або юридичних осіб - резидентів України володіють частками в іноземній юридичній особі, розмір яких у сукупності становить 50 і більше відсотків, або".
в) окремо або разом з іншими резидентами України - пов'язаними особами здійснює фактичний контроль над іноземною юридичною особою.
При цьому підпунктом 39-2.1.6 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу визначено, що особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу.
Для цілей статті 39-2 розділу I Кодексу фактичний контроль встановлюється на підставі, зокрема, але не виключно, хоча б однієї з таких обставин:
а) надання особою зобов'язуючих вказівок органам управління юридичної особи;
б) ведення особою перемовин щодо укладення правочинів юридичною особою та узгодження суттєвих умов таких правочинів, які в подальшому лише формально затверджуються органами управління юридичної особи або виконуються органами управління юридичної особи без подальшого додаткового затвердження;
в) наявність у особи довіреності на здійснення суттєвих правочинів від імені юридичної особи, що видана на термін більш ніж один рік, та не передбачає попереднього погодження таких правочинів органами управління юридичної особи;
г) здійснення особою операцій за банківськими рахунками юридичної особи або наявність можливості блокувати операції за такими рахунками;
ґ) зазначення особи в якості засновника (бенефіціара, фактичного вигодонабувача) юридичної особи під час відкриття рахунків такою юридичною особою, крім випадків, якщо активи такої юридичної особи є частиною активів трасту, фонду, установи, іншого утворення без статусу юридичної особи, засновником (бенефіціаром, фактичним вигодонабувачем) якого є така особа.
Положення цього підпункту не застосовуються до фізичної особи, яка виконує посадові обов'язки директора чи іншої посадової особи юридичної особи відповідно до її статутних документів, та/або до фахівців у галузі права, аудиту, бухгалтерського обліку, довірчого управління власністю, які діють на користь та в інтересах такої юридичної особи з дотриманням належних професійних стандартів (зокрема, але не виключно, адвокати, аудитори, трастові керуючі, протектори, гарантори, енфорсери, менеджери фондів, страховщики). У разі якщо зазначені в цьому абзаці особи діють на користь та в інтересах фізичної особи, виконуючи, при цьому, обов'язкові до виконання вказівки такої фізичної особи, вважається, що така фізична особа здійснює фактичний контроль над юридичною особою.
При цьому підпунктом 39-2.5.5 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу визначено, що фізична особа - резидент України або юридична особа - резидент України зобов'язана повідомляти контролюючий орган про:
кожне безпосереднє або опосередковане набуття частки в іноземній юридичній особі або початок здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39-2 розділу I Кодексу;
заснування, створення або набуття майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи;
кожне відчуження частки в іноземній юридичній особі або припинення здійснення фактичного контролю над іноземною юридичною особою, що призводить до втрати визнання такої фізичної (юридичної) особи контролюючою особою відповідно до вимог статті 39-2 розділу I Кодексу;
ліквідацію або відчуження майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи.
Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Повідомлення надсилається до контролюючого органу протягом 60 днів з дня такого набуття (початку здійснення фактичного контролю) або відчуження (припинення фактичного контролю). Форма і порядок надсилання такого повідомлення встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує та реалізує державну фінансову політику.
Форма та порядок надсилання до контролюючого органу Повідомлення про набуття (початок здійснення фактичного контролю) або відчуження частки (припинення фактичного контролю) резидентом в іноземній юридичній особі або майнових прав на частку в активах, доходах чи прибутку утворення без статусу юридичної особи затверджені наказом Міністерства фінансів України від 22 вересня 2021 N 512.
У графі 5 Повідомлення зазначається причина повідомлення, обов'язкова графа (відмітка проставляється навпроти цифрового значення причини повідомлення (може зазначатися одна або декілька причин)).
Пунктом 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу встановлені вимоги щодо складання та подання Звіту про КІК. Зокрема, підпунктом 39-2.5.2 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу передбачено, що контролюючі особи зобов'язані подавати Звіт про КІК до контролюючого органу одночасно з поданням річної декларації про майновий стан і доходи або податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний календарний рік засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Наказом Міністерства фінансів України від 25.08.2022 N 254 затверджено форму Звіту про КІК, скорочену форму Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК, скороченої форми Звіту про КІК і подання до контролюючого органу (далі - Порядок). До Звіту про КІК в обов'язковому порядку додаються завірені належним чином копії фінансової звітності КІК, що підтверджують розмір прибутку КІК за звітний (податковий) рік.
Підпунктом 39-2.5.3 пункту 39-2.5 статті 39-2 розділу I Кодексу визначений перелік показників (інформації), що мають бути включені до Звіту про КІК.
Форма Звіту про КІК та Порядок заповнення Звіту про КІК визначають назви граф та порядок їх заповнення. Графи Звіту про КІК, що містять показники для декларування підлягають заповненню.
Так, відповідно до п. 7 розділу II Порядку у графі 7 Звіту про КІК зазначається вид контролю, який здійснює контролююча особа відповідно до КІК.
Формально-юридичний контроль зазначається у разі, якщо контролюючою особою є фізична особа або юридична особа - резиденти, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) КІК.
Формально-юридичний контроль визначається відповідно до підпунктів 39-2.1.1 - 39-2.1.5 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу.
Фактичний контроль, якщо особа вважається такою, що здійснює фактичний контроль над юридичною особою, у разі, якщо така особа має можливість здійснювати суттєвий або вирішальний вплив на рішення такої юридичної особи щодо укладення угод, розпорядження активами та прибутком, припинення діяльності незалежно від юридичного оформлення такого впливу. Фактичний контроль визначається відповідно до підпункту 39-2.1.6 пункту 39-2.1 статті 39-2 розділу I Кодексу.
Враховуючи викладене, у разі якщо фізична особа - резидент України володіє часткою в іноземній юридичній особі у розмірі рівно 10 відс., то така фізична особа не вважається у розумінні Кодексу контролюючою особою, за умови відсутності інших підстав для визнання її контролюючою особою.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.