• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо надання індивідуальної податкової консультації

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 01.05.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 01.05.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 01.05.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 01.05.2025 р. N 2396/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення фізичної особи - підприємця [...] (далі - Підприємець) від [...] N [...] (вх. ДПС N [...] від [...]) щодо надання індивідуальної податкової консультації, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє таке.
У зв'язку із складністю розуміння законодавства у сфері здійснення розрахунків Підприємець звернувся до контролюючого органу із такими питаннями:
1. У яких випадках виникає обов'язок з'єднувати чи поєднувати платіжний термінал (POS-термінал) з програмним реєстратором розрахункових операцій (ПРРО)?
2. У випадку якщо ПРРО із POS-терміналом не з'єднані/поєднанні, чи є обов'язок заповнювати рядки 12 - 17 фіскального чеку, якщо касир разом із фіскальним чеком видає квитанцію безпосередньо надруковану пристроєм POS-терміналу, де міститься інформація про електронний платіжний засіб?
3. Чи вважаються з'єднаними/поєднаними ПРРО з POS-терміналом якщо:
3.1 пристрої знаходяться в одній мережі Wi-Fi;
3.2 пристрої знаходяться у різних мережах Wi-Fi;
3.3 POS-термінал працює від SIM-карти, ПРРО від мережі Wi-Fi.
4. У випадку перевірки, яким чином інспектор визначає чи є з'єднаними/поєднаними ПРРО з POS-терміналом, і з якої дати це з'єднання/поєднання відбулося, для застосування штрафу за відсутність обов'язкових реквізитів (рядків 12 - 17) у фіскальному чеку?
Перед наданням відповіді на поставлені запитання слід зауважити, що індивідуальна податкова консультація за своєю правовою природою є фактично відповіддю контролюючого органу платнику податків на його питання, яка повинна містити конкретні роз'яснення такому платнику практичної форми та/або моделі його поведінки у визначеному колі податкових правовідносин.
Метою податкової консультації є викладення (роз'яснення) платнику податків офіційного розуміння контролюючим органом змісту правової норми з питань оподаткування для забезпечення правильного її застосування.
Виходячи із суті визначення індивідуальної податкової консультації, вимог до її оформлення та обсягу повноважень покладених на податкові органи, вбачається, що саме платники податків, при оформленні звернень на отримання індивідуальної податкової консультації повинні зазначати, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації та наводити фактичні обставини.
З урахуванням того, що звернення Підприємця щодо отримання індивідуальної податкової консультації формально відповідає вимогам статті 52 Кодексу, водночас із його тексту не можливо встановити із застосування якої саме норми податкового чи іншого законодавства у Підприємця виникли труднощі, а тому роз'яснення йому надається, виходячи із загальних вимог законодавства.
Щодо питання 1, 2, 3
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій (далі - РРО/ПРРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлені Законом України від 06 липня 1995 року N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" із змінами та доповненнями (далі - Закон N 265) та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.
Порядок проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено статтею 3 Закону N 265.
Форму та зміст розрахункового документа визначено Положенням про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 N 13 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.11.2024 N 601, далі - Положення N 13).
Пунктом 2 розділу II Положення N 13 встановлено обов'язкові реквізити, які має містити фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек). При цьому Положення N 13 однаково розповсюджує свою дію як на розрахункові документи, що створюються РРО, так і ПРРО.
Відповідно до абзаців дев'ятого - десятого пункту 2 розділу I Положення N 13:
платіжний термінал, з'єднаний з РРО/ПРРО, - сукупність платіжного терміналу та з'єднаного з ним РРО/ПРРО за допомогою будь-яких проводових або безпроводових засобів зв'язку, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних;
платіжний термінал, поєднаний з РРО/ПРРО, - сукупність платіжного терміналу та поєднаного з ним в одному корпусі або в одному застосунку РРО/ПРРО, які у процесі обробки інформації фактично взаємодіють шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних.
Таким чином, якщо РРО/ПРРО та POS-термінал з'єднані спільним інтерфейсом, засобами проводового або безпроводового зв'язку, але не мають відповідного програмного забезпечення для взаємодії шляхом обміну командами, повідомленнями, пакетами даних, то такі пристрої не можна вважати з'єднаними.
Рядки 12 - 17 фіскального чека заповнюються у разі застосування під час проведення розрахунків з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) платіжного терміналу, з'єднаного або поєднаного з РРО/ПРРО (пункт 4 розділу II Положення N 13).
Разом із тим на даний час законодавством не встановлено обов'язку з'єднувати або поєднувати платіжний термінал (POS-термінал) з РРО/ПРРО під час його застосування, при проведені розрахунків з використанням електронних платіжних засобів (платіжних карток). Тобто, дозволяється проводити розрахунки через РРО/ПРРО та платіжний термінал (POS-термінал), які між собою не поєднані або не з'єднані.
У такому випадку те, що розрахунковий документ не буде містити інформацію про використання електронного платіжного засобу, а така інформація буде міститись у надрукованому сліпі (квитанції) безпосередньо друкованим пристроєм POS-терміналу, не буде призводити до порушення вимог законодавства України.
Водночас, у випадку з'єднання або поєднання платіжного POS-терміналу з РРО/ПРРО реквізити рядків 12 -17 фіскального чека мають бути заповненні, відповідно до пункту 4 розділу II Положення N 13.
Щодо питання 4
Підпунктом 14.1.172-1 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Тобто, обставини та інформація, що запитується Підприємцем у питанні 4 звернення носить суто технічний характер та не стосується роз'яснення конкретних норм податкового та іншого законодавства.
Водночас наявність або відсутність з'єднання РРО/ПРРО та POS-терміналу може бути уточнена, зокрема у центру сервісного обслуговування / служби підтримки РРО/ПРРО, а факт поєднання підтверджується перебуванням програмного забезпечення для фіскалізації розрахунків та торгівельного еквайрингу в межах одного корпусу технічного виробу.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.
____________
Ця індивідуальна податкова консультація діє до зміни / втрати чинності норм законодавства, щодо яких надано індивідуальну податкову консультацію.