Від 07.04.2025 1845/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК |
Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 07.04.2025 № ІПК
Державна податкова служба України
Індивідуальна податкова консультація
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Товариства щодо практичного застосування окремих норм законодавства стосовно обігу тютюнових виробів, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство повідомило, що є платником податку на прибуток на загальних підставах, зареєстровано як платник податку на додану вартість, має ліцензію на виробництво тютюнових виробів та ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами.
В процесі своєї діяльності Товариство генерує відходи тютюнової сировини, які в подальшому не має можливості використати в господарській діяльності.
Як зазначено у зверненні, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України направило Товариству лист інформаційного характеру від 11.12.2024, що передача ним відходів тютюнової сировини на компостування суб’єкту господарювання у сфері управління відходами, який має відповідний дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, відповідає вимогам п.п. 213.3.12 п. 213.3 ст. 213 Кодексу, за умови документального підтвердження утворення таких відходів.
Враховуючи викладене вище, платник податків просить підтвердити або спростувати правильність твердження, що операції з передачі Товариством відходів тютюнової сировини на компостування суб’єкту господарювання у сфері управління відходами, який має відповідний дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів, підпадають під термін "утилізація" у розумінні, яке викладене у п.п. 213.3.12 п. 213.3 ст. 213 Кодексу та, що вимоги податкового законодавства, зокрема п.п. 213.3.12 п. 213.3 ст. 213 Кодексу, щодо застосування звільнення від оподаткування акцизним податком операцій з реалізації тютюнових відходів вважаються виконаними в момент передачі суб’єкту господарювання, що здійснює оброблення відходів тютюнової сировини для проведення компостування, що підтверджується Актом приймання-передачі відходів.
Щодо зазначеного питання
Відповідно до п.п. 213.3.12 п. 213.3 ст. 213 Кодексу операції з реалізації відходів тютюнової сировини за умови документального підтвердження їх утворення та подальшого знищення або утилізації звільняються від оподаткування.
Звільнення від оподаткування у разі передачі відходів тютюнової сировини суб’єкту господарювання, що здійснює оброблення відходів, для проведення компостування, що підтверджується Актом приймання-передачі відходів, п.п. 213.3.12 п. 213.3 ст. 213 Кодексу не передбачено. Відходи тютюнової сировини повинні бути утилізовані або знищені з дотриманням вимог законодавства та з відповідним документальним підтвердженням проведення таких утилізацій або знищень.
Статтями 6 та 19 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади вилучення з обігу, переробки, утилізації, знищення або подальшого використання неякісної та небезпечної продукції з метою недопущення негативного впливу такої продукції на життя, здоров’я людини, майно і довкілля встановлено Законом України від 14 січня 2000 року № 1393-XIV "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції" із змінами та доповненнями (далі – Закон № 1393).
Статтею 2 Закону № 1393 зокрема визначено, що:
утилізація вилученої з обігу продукції - використання продукції як вторинних матеріальних чи енергетичних ресурсів;
знищення вилученої з обігу продукції - механічна, фізико-хімічна, біологічна або інша обробка та розміщення (захоронення) продукції або її залишкових компонентів у спеціально визначених місцях.
Відповідно до ст. 4 Закону № 1393 законодавство про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції складається з законів України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини", "Про відходи", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про захист прав споживачів", цього Закону та інших нормативно-правових актів.
Статтею 18 Закону № 1393 передбачено, що загальні вимоги щодо порядку, умов та правил переробки, утилізації або знищення вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Загальні вимоги до здійснення переробки, утилізації, знищення або подальшого використання вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2001 № 50 (далі – Вимоги).
Вилучена з обігу неякісна та небезпечна продукція, яка є непридатною для переробки, підлягає знищенню шляхом спалювання, руйнування, фізико-хімічної, біологічної або іншої обробки відповідно до вимог нормативних документів (п.6 Вимог).
Способи утилізації або знищення вилученої з обігу неякісної та небезпечної харчової продукції, продовольчої сировини і супутніх матеріалів визначаються за погодженням із санітарно-епідеміологічною службою МОЗ та службою ветеринарної медицини Мінагрополітики (п.7 Вимог).
З урахуванням викладеного вище, Товариству з питань порядку утилізації або знищення відходів тютюнової сировини доцільно звернутись до МОЗ та Мінагрополітики.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватись виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).