Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 04.04.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 04.04.2025 р. N 1833/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо визначення податкових зобов'язань з ПДВ та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, платник ПДВ планує у 2025 році перейти на спрощену систему оподаткування та зареєструватися платником єдиного податку третьої групи за ставкою 5 відсотків доходу. При цьому такий платник має нежитлове (офісне) приміщення, яке було придбано у 2018 році з ПДВ.
Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з питання щодо необхідності нарахування податкових зобов'язань з ПДВ та порядку визначення бази оподаткування ПДВ у викладеній у зверненні ситуації?
Разом з тим, у зверненні не вказано, чи була включена платником податку до податкового кредиту сума ПДВ при придбанні нежитлового приміщення. У зв'язку з цим ДПС надає роз'яснення загальних норм податкового законодавства щодо пов'язаного з цими операціями питання.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Відсоткова ставка єдиного податку для платників третьої групи встановлюється у розмірі 5 відсотків доходу - у разі включення ПДВ до складу єдиного податку (пункт 293.3 статті 293 розділу XIV ПКУ).
Відповідно до підпункту 14.1.71 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ звичайною ціною є ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.
Ринковою ціною є ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів (робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (підпункт 14.1.219 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Порядок анулювання реєстрації особи як платника ПДВ регулюється статтею 184 розділу V ПКУ та регламентується Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 N 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за N 1456/26233 (далі - Положення).
Законодавчі підстави для анулювання реєстрації особи як платника податку визначено статтею 184 розділу V ПКУ.
Відповідно до підпункту "в" пункту 184.1 статті 184 розділу V ПКУ реєстрація платника ПДВ діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати ПДВ.
Згідно з підпунктом "в" пункту 184.1 статті 184 розділу V ПКУ та підпунктом "в" пункту 5.1 розділу V Положення реєстрація платника ПДВ діє до дати анулювання реєстрації платника ПДВ, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників ПДВ і відбувається у разі якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати ПДВ.
З моменту анулювання реєстрації особи як платника ПДВ така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних (пункт 184.5 статті 184 розділу V ПКУ).
При цьому згідно з пунктом 184.7 статті 184 розділу V ПКУ якщо товари/послуги, необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник податку в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку зобов'язаний визначити податкові зобов'язання по таких товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів, крім випадків анулювання реєстрації як платника податку внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.
Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненнях, ДПС повідомляє.
Платник ПДВ, у якого на момент анулювання реєстрації особи як платника ПДВ обліковуються товари/послуги, необоротні активи, суми ПДВ по яких під час їх придбання були включені до складу податкового кредиту, які не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, повинен не пізніше такої дати нарахувати податкові зобов'язання за такими товарами/послугами, необоротними активами виходячи з їх звичайної ціни, яка визначена на момент такого нарахування та відповідає рівню ринкових цін за правилами, визначеними підпунктом 14.1.219 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ.
Водночас, якщо суми ПДВ під час придбання товарів/послуг, необоротних активів не були включені до складу податкового кредиту, то такі податкові зобов'язання на момент анулювання реєстрації особи як платника ПДВ не нараховуються.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).