• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо окремих питань оподаткування податком на додану вартість та податком на прибуток підприємств

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 01.04.2025 № ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 01.04.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 01.04.2025
  • Номер: ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 01.04.2025 р. N 1748/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення Державного комерційного підприємства "[...]" (далі - Підприємство) щодо окремих питань оподаткування податком на додану вартість та податком на прибуток підприємств, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), у межах компетенції повідомляє.
Згідно зі зверненням Підприємство перебуває на загальній системі оподаткування, виготовляє та безкоштовно забезпечує протезно-ортопедичними виробами осіб з інвалідністю згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року N 321 "Про затвердження порядку забезпечення допоміжними засобами (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку" (зі змінами) (далі - постанова КМУ N 321).
У 2025 році Підприємством планується отримання від нерезидента гуманітарної допомоги у вигляді комплектуючих напівфабрикатів, які будуть застосовувати для виготовлення протезно-ортопедичних виробів із подальшим безкоштовним забезпеченням осіб з інвалідністю та військовослужбовців, які отримали поранення.
Як зазначається, відшкодування від держави за отримані безкоштовно комплектуючі Підприємству не буде здійснюватися.
Безкоштовну допомогу буде надано Підприємству нерезидентом згідно з договором пожертви (дарування) за підтримки уряду країни Данія та організації [...].
Враховуючи викладене вище, у зверненні Підприємства поставлено такі запитання для отримання індивідуальної податкової консультації:
1. Чи підлягають оподаткуванню податком на додану вартість операції з безкоштовного отримання виробів від нерезидента, які є в переліку згідно з постановою КМУ N 321?
2. Чи оподатковуються податком на прибуток підприємств безкоштовно отримані комплектуючі у викладеній вище ситуації?
3. Чи виникають різниці в додатку РІ до рядка 03 РІ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств?
4. Які, можливо, податкові обов'язки виникають у Підприємства додатково?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, як встановлено в п. 1.1 ст. 1 Кодексу, регулюються нормами цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 ст. 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначаються в Законі України від 22 жовтня 1999 року N 1192-XIV "Про гуманітарну допомогу" (зі змінами) (далі - Закон N 1192).
Згідно з пунктом 2 ст. 1 Закону N 1192 гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв'язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Законодавство України про гуманітарну допомогу, як встановлено в ст. 2 Закону N 1192, складається з Закону України від 05 липня 2012 року N 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (зі змінами) (далі - Закон N 5073), Закону N 1192, інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначаються Законом N 5073, що забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, забезпечує сприятливі умови для утворення і діяльності благодійних організацій.
Облік і контроль за отриманням та цільовим використанням гуманітарної допомоги регулюються в ст. 11 Закону N 1192.
До спеціально уповноважених державних органів із питань гуманітарної допомоги згідно зі ст. 4 Закону N 1192 належить, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення.
Міністерство соціальної політики України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сфері соціального захисту населення (абзац перший п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року N 423 "Про затвердження Положення про Міністерство соціальної політики України" (зі змінами)).
Тому питання порядку визнання допомоги гуманітарною та проведення операцій із нею належать до компетенції Міністерства соціальної політики України.
Щодо запитання 1
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами "а" і "б" п. 185.1 ст. 185 Кодексу об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яке передання права на розпорядження товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається будь-яка із зазначених дій платника податку щодо матеріальних активів, якщо платник податку мав право на віднесення сум податку до податкового кредиту у разі придбання зазначеного майна чи його частини (безоплатне передання майна іншій особі; передання майна у межах балансу платника податку, що використовується у господарській діяльності платника податку для його подальшого використання з метою, не пов'язаною із господарською діяльністю такого платника податку; передання у межах балансу платника податку майна, що планувалося для використання в оподатковуваних операціях, для його використання в операціях, що звільняються від оподаткування або не підлягають оподаткуванню) (пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Відповідно до пп. "б" пп. 197.1.3 п. 197.1 ст. 197 Кодексу постачання комплектуючих і напівфабрикатів для виготовлення технічних та інших засобів реабілітації, товарів спеціального призначення, у тому числі виробів медичного призначення для індивідуального користування, для інвалідів та інших пільгових категорій населення за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України звільненні від оподаткування ПДВ.
Враховуючи викладене, та виходячи із аналізу норм Кодексу та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питань і фактичних обставин, наявних у зверненні, повідомляємо.
Операції з ввезення товарів як гуманітарної допомоги звільнені від оподаткування податком на додану вартість згідно з п. 197.11 ст. 197 Кодексу.
Якщо товари, які були ввезені на митну територію України, підпадають під категорію товарів, визначених у пп. 197.1.3 п. 197.1 ст. 197 Кодексу, то операції з постачання таких товарів підлягатимуть звільненню від ПДВ.
Щодо запитань 2 - 4
Згідно з пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями Кодексу.
Зазначаємо, що бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність, як встановлено в частині четвертій ст. 11 Закону N 1192, здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.
При цьому Кодексом не передбачено різниць для коригування платником податку на прибуток підприємств фінансового результату до оподаткування за операціями з отримання гуманітарної допомоги.
Такі операції платника податку на прибуток підприємств при визначенні фінансового результату до оподаткування та відповідно об'єкта оподаткування цим податком відображаються згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (абзац перший частини другої ст. 6 Закону України від 16 липня 1999 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зі змінами).
Абзацом першим пп. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу встановлено, що фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму перерахованої безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку (крім фізичних осіб, які є платниками податку на доходи фізичних осіб), платникам податку, які є пов'язаними особами (у разі якщо отримувачем фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) задекларовано від'ємне значення об'єкта оподаткування за податковий (звітний) рік, що передує року, в якому отримано таку безповоротну фінансову допомогу (безоплатно надані товари, роботи, послуги), за умови що така допомога була врахована у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX Кодексу, крім безповоротної фінансової допомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення підпункту 140.5.9 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.
Тож проведення операцій платником податку на прибуток підприємств з безкоштовного забезпечення протезно-ортопедичними виробами осіб з інвалідністю та військовослужбовців, які отримали поранення та які є платниками податку на доходи фізичних осіб, не призводить до виникнення різниць згідно з пп. 140.5.10 п. 140.5 ст. 140 Кодексу.
Отже, питання бухгалтерського обліку операцій підприємства з отримання гуманітарної допомоги, а також із безкоштовного забезпечення протезно-ортопедичними виробами осіб з інвалідністю та військовослужбовців належать до компетенції Міністерства фінансів України.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
____________