Документ підготовлено в системі iplex
Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 26.03.2025 № ІПК
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 26.03.2025 р. N 1659/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Державна податкова служба України розглянула звернення щодо питань, пов'язаних з наданням гуманітарної допомоги, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Як викладено у зверненні, Відокремлений підрозділ від імені материнської організації реалізує проєкти гуманітарної та міжнародної технічної допомоги Україні. Материнська організація відповідно до свідоцтва "Про акредитацію виконавця (юридичної особи - нерезидента)" є міжнародною неурядовою організацією, що зареєстрована у Сполучених Штатах Америки та здійснює реалізацію програм міжнародної технічної та гуманітарної допомоги Україні. Для ефективної діяльності щодо реалізації проєктів материнська організація створила Відокремлений підрозділ без статусу юридичної особи. Відокремлений підрозділ не зареєстровано як платник ПДВ та не має статусу неприбуткової організації в Україні (оскільки не має статусу юридичної особи). На даний час материнська організація через свій Відокремлений підрозділ реалізує проєкт гуманітарної допомоги.
Враховуючи вищевикладене, Відокремлений підрозділ просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань щодо:
чи має право Відокремлений підрозділ на зменшення вартості товарів/послуг на суму ПДВ, сплаченого у складі товарів/послуг, придбаних у платників ПДВ з метою реалізації проєктів гуманітарної допомоги (які не є проектами міжнародної технічної допомоги);
чи мають право контрагенти реалізовувати товари/послуги Відокремленому підрозділу у межах закупівель для програм гуманітарної допомоги без включення у їх вартість ПДВ;
чи має право Відокремлений підрозділ, який не зареєстрований платником ПДВ, на компенсацію з державного бюджету сум сплаченого у вартості замовлених товарів, робіт та послуг ПДВ у межах закупівель для програм гуманітарної допомоги?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Згідно з пунктом 7.3 статті 7 розділу I ПКУ будь-які питання щодо оподаткування регулюються ПКУ і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до ПКУ та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Пунктом 44.1 статті 44 глави 1 розділу II ПКУ встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Статтею 3 розділу I ПКУ визначено, що однією із складових податкового законодавства України є чинні міжнародні договори, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування. При цьому, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені ПКУ, застосовуються правила міжнародного договору.
Правове регулювання благодійної та гуманітарної допомоги регламентовано нормами Закону України від 05 липня 2012 року N 5073-VI "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (далі - Закон N 5073) та Закону України від 22 жовтня 1999 року N 1192-XIV "Про гуманітарну допомогу" (далі - Закон N 1192).
Згідно із статтею 1 Закону N 1192 гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв'язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Законодавство України про гуманітарну допомогу складається з Закону N 5073, Закону N 1192, інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (стаття 2 Закону N 1192).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
На дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 5 жовтня 2017 року N 2155-VIII "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) у встановлений ПКУ термін (пункт 201.1 статті 201 розділу V ПКУ).
Відповідно до підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, такі операції оподатковуються на загальних підставах.
Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI ПКУ підакцизних товарів, цінних паперів (крім наданих ендавментів, зазначених у розділі IV ПКУ), нематеріальних активів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.
Відповідно до пункту 197.2 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання та ввезення на митну територію України товарів/послуг, передбачених для власних потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих дипломатичних місій та членами їх сімей, що проживають разом з такими особами. Порядок звільнення від оподаткування та перелік операцій, що підлягають звільненню від оподаткування, встановлюються Кабінетом Міністрів України виходячи з принципу взаємності стосовно кожної окремої держави та/або правил міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана у встановленому законодавством порядку.
У разі подальшого постачання (продажу) на митній території України транспортних засобів, що були ввезені із звільненням від оподаткування відповідно до норм цього підпункту, податок сплачується особою, зазначеною у третьому абзаці підпункту 3 пункту 180.1 статті 180 розділу V ПКУ не пізніше дня такого постачання.
У порядку, встановленому абзацом першим пункту 197.2 статті 197 розділу V ПКУ, також звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання товарів/послуг на митній території України, передбачених для надання гуманітарної допомоги в Україні дипломатичними представництвами, консульськими установами іноземних держав і представництвами міжнародних організацій в Україні згідно з нормами Закону N 1192.
Порядок звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання та ввезення на митну територію України товарів і послуг, передбачених для власних потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу дипломатичних місій та членами їх сімей, які проживають разом з ними, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року N 1240 (далі - Порядок N 1240), визначає процедуру звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання та ввезення на митну територію України товарів і послуг, а також операцій з постачання товарів/послуг на митній території України, визнаних гуманітарною допомогою, передбачених, зокрема:
1) для власних потреб:
дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, які розміщуються на території України, крім консульських установ, очолюваних почесними консульськими посадовими особами;
дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, акредитованих в Україні за сумісництвом;
представництв міжнародних організацій, утворених згідно з міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (далі - міжнародні договори України);
3) для надання гуманітарної допомоги в Україні дипломатичними представництвами, консульськими установами іноземних держав і представництвами міжнародних організацій в Україні згідно із Законом N 1192 (підпункти 1 та 3 пункту 1 Порядку N 1240).
Згідно з пунктом 2 Порядку N 1240 дипломатична місія - дипломатичні представництва, консульські установи та представництва міжнародних організацій, зазначені у підпункті 1 пункту 1 Порядку N 1240.
Згідно з пунктом 4 Порядку N 1240 обсяг пільг, що надаються представництвам міжнародних організацій, зокрема їх регіональним відділенням, визначається відповідним міжнародним договором України.
Відповідно до пункту 6 Порядку N 1240 звільнення від оподаткування ПДВ у разі постачання товарів і послуг на митній територію України здійснюється шляхом щомісячного відшкодування сум ПДВ, фактично сплачених у складі вартості дипломатичними місіями, особами з числа дипломатичного персоналу та членами їх сімей під час придбання таких товарів і послуг на митній території України, за винятком операцій, які звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 9 Порядку N 1240.
Відшкодування сум ПДВ здійснюється лише за наявності:
касових чеків або інших документів, які дають змогу ідентифікувати операцію з придбання товарів / отримання послуг та які містять суму отриманих товарів/послуг, загальну суму нарахованого ПДВ (з визначенням фіскального та податкового номерів постачальника) - у разі придбання товарів/послуг за готівку;
податкових накладних, платіжних документів та документів, що засвідчують факт придбання товарів/послуг (рахунку-фактури, накладної тощо), або документів, визначених підпунктом "а" пункту 201.11 статті 201 розділу V ПКУ, - у разі придбання товарів/послуг за безготівковим рахунком;
копії рішення Міністерства соціальної політики України про визнання товарів/послуг гуманітарною допомогою (у разі звернення за звільненням від оподаткування ПДВ товарів/послуг на митній території України, передбачених для гуманітарної допомоги).
Пунктом 9 Порядку N 1240 визначено, що від оподаткування ПДВ звільняються виходячи з принципу взаємності операції, пов'язані з:
будівництвом, ремонтом та реконструкцією будинків і приміщень для розміщення дипломатичних представництв, консульських установ та представництв міжнародних організацій, у тому числі резиденції керівників дипломатичних місій;
придбанням чи орендою службових, житлових і нежитлових приміщень для потреб дипломатичних представництв, установ та представництв міжнародних організацій, якщо контракти (договори) укладено від імені дипломатичної місії або держави, яка її направила. При цьому звільнення від оподаткування ПДВ операцій з оренди службових приміщень дипломатичних місій та житлових приміщень керівників дипломатичних представництв і консульських установ здійснюється без додержання принципу взаємності.
Відповідно до пункту 32-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров'я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.
Щодо питання 1
Виходячи зі змісту норм, визначених пунктом 197.2 статті 197 розділу V ПКУ та Порядком N 1240, порядок звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг на митній території України, передбачених для надання гуманітарної допомоги, застосовується виключно до представництв міжнародних організацій, які утворені згідно з міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
У разі виконання зазначених умов Відокремлений підрозділ згідно з пунктом 197.2 статті 197 розділу V ПКУ має право на повернення сум ПДВ, фактично сплачених нею під час придбання таких товарів/послуг, шляхом їх відшкодування за правилами, встановленими Порядком N 1240.
Щодо питання 2
Операція постачальників - платників ПДВ, з реалізації товарів/послуг (у тому числі у межах закупівель для програм гуманітарної допомоги) відповідно до пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ є операцією з постачання товарів/послуг, яка є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за ставкою 20 відсотків, вартість таких товарів/послуг постачальник - платник ПДВ визначає з урахуванням ПДВ. Такі ж самі операції з постачання товарів/послуг, якщо вони здійснюються резидентом - неплатником ПДВ, згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V ПКУ не є об'єктом оподаткування ПДВ.
Отже, Відокремлений підрозділ може придбати на території України товар без ПДВ у випадку, якщо операція з постачання такого товару звільняється від оподаткування ПДВ або постачальник товару не зареєстрований як платник ПДВ.
Щодо питання 3
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначені у статті 200 розділу V ПКУ.
Так, згідно з пунктом 200.7 статті 200 розділу V ПКУ платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Таким чином, право на отримання відшкодування сум ПДВ з Державного бюджету України має виключно платник ПДВ, який задекларував таку суму у податковій декларації та подав до контролюючого органу відповідну заяву про повернення суми бюджетного відшкодування.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II ПКУ).