НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент бухгалтерського обліку
Л И С Т
30.01.2009 N 12-111/149-1447 |
Головним управлінням НБУ
в Автономній республіці
Крим по м. Києву
та Київській області,
територіальним управлінням,
Департаментам та самостійним
управлінням НБУ, Асоціації
українських банків,
Асоціації "Український
Кредитно-Банківський Союз",
керівникам банків України
В додаток до листа НБУ від 22.12.2008 N 12-111/1538-18226 щодо порядку складання фінансової звітності банків України за 2008 рік ( v8226500-08 )
У зв'язку з надходженням запитів від банків щодо складання фінансової звітності за 2008 рік у відповідності до вимог Міжнародних стандартів фінансової звітності (далі - МСФЗ) повідомляємо.
Відповідно до міжнародного стандарту бухгалтерського обліку (далі - МСБО) 1 "Подання фінансових звітів" фінансова звітність, що складається відповідно до вимог МСФЗ, має відповідати усім вимогам діючих МСФЗ. У разі набуття чинності нових стандартів банку слід використовувати їх під час складання фінансової звітності за звітний період.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.10.2007 р. N 911-р (Стратегія застосування міжнародних стандартів фінансової звітності в Україні) передбачено, починаючи з 2010 року, обов'язкове складання банками фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності відповідно до МСФЗ. Керівництво банку має організувати навчання усіх служб банку з метою практичного застосування МСФЗ для складання фінансової звітності.
Враховуючи те, що вихідні залишки фінансової звітності за 2009 рік будуть вхідними залишками у 2010 році, банки протягом перехідного періоду 2009 року мають доопрацювати свої облікові політики і процедури складання фінансової звітності згідно з вимогами МСФЗ, та забезпечити формування відповідної інформаційно-аналітичної бази.
Банки мають право складати, оприлюднювати та подавати до Національного банку України річну та консолідовану фінансову звітність за 2008 рік відповідно до вимог МСФЗ, враховуючи вимоги МСБО 39 "Фінансові інструменти: визнання та оцінка" щодо зменшення корисності фінансових активів. При цьому сума резервів у фінансовій звітності, складеній відповідно до вимог МСФЗ, не може бути меншою ніж сума резервів, що сформовані відповідно до вимог нормативно-правових актів Національного банку України.
У зв'язку з необхідністю розкриття у фінансовій звітності інформації щодо застосування банком нових МСФЗ, у додатку до цього листа надаємо допоміжну інформацію.
Заступник Голови | П.М.Сенищ |
Додаток
1. Запровадження нових або переглянутих стандартів та тлумачень
Окремі нові МСФЗ набули чинності та стали обов'язковими до застосування Банком з 1 січня 2008 року. Нижче наведено ті нові або змінені стандарти та тлумачення, які застосовуються або застосовуватимуться у майбутньому до діяльності Банку.
2. Нові положення бухгалтерського обліку
Були опубліковані окремі нові стандарти та тлумачення, що будуть обов'язковими для застосування Банком в облікових періодах, починаючи з 1 січня 2009 року та пізніших періодах.
МСБО 1 "Подання фінансової звітності" (переглянуто у вересні 2007 року; застосовується до річних періодів, які починаються з 1 січня 2009 року або після цієї дати). Основна зміна МСБО 1 - це заміна звіту про фінансові результати звітом про всі види доходів, в якому повинні також відображатися всі зміни у капіталі підприємства, які не пов'язані із операціями з власниками, такі як переоцінка фінансових активів для подальшого продажу. Як альтернативний варіант, підприємствам дозволяється подавати два звіти: окремий звіт про фінансові результати та звіт про всі види доходів. Крім того, переглянутий МСБО 1 вводить вимогу подавати звіт про фінансовий стан на початок самого раннього порівняльного періоду у кожному випадку, коли підприємство трансформує порівняльні показники в результаті рекласифікації, змін в обліковій політиці або виправлення помилок.*
МСФЗ 8 "Операційні сегменти" (застосовується до річних періодів, які починаються з 1 січня 2009 року або після цієї дати). МСФЗ 8 застосовується до підприємств, з борговими або дольовими інструментами яких здійснюються торгові операції на відкритому ринку, а також до підприємств, які подають або планують подати фінансову звітність регулюючим органам у зв'язку з розміщенням інструментів будь-якого класу на відкритому ринку. МСФЗ 8 вимагає від підприємств надавати фінансову та описову інформацію про сегменти, в яких воно здійснює свою діяльність, та визначає, яким чином підприємство повинне надавати таку інформацію*.
МСБО 27 "Консолідована та окрема фінансова звітність" (переглянутий у січні 2008 року; застосовується до річних періодів, які починаються з 1 січня 2009 року або після цієї дати). Відповідно до вимог переглянутого МСБО 27, загальна сума усіх видів доходів суб'єкту господарської діяльності має відноситися до власників материнської компанії та неконтролюючих учасників (раніше - "частка меншості"), навіть якщо внаслідок цього у неконтролюючих учасників виникає збиток. Існуючий стандарт у більшості випадків вимагає, щоб збитки, що перевищують частку неконтролюючих учасників, відносилися до власників материнської компанії. Крім того, у переглянутому МСБО 27 також вказано, що зміни частки власності материнської компанії у дочірній компанії, що не призводять до втрати контролю, слід визнавати як операції з капіталом. У стандарті також описаний метод оцінки прибутку або збитку, що виникає в результаті втрати контролю над дочірньою компанією. Будь-яку інвестицію, що зберігається у колишній дочірній компанії, слід оцінювати за справедливою вартістю на дату втрати контролю*.
МСФЗ 3 "Об'єднання компаній" (переглянутий у січні 2008 року; застосовується до операцій з об'єднання компаній, в яких дата придбання відноситься до першого річного фінансового періоду, який починається 1 липня 2009 року або після цієї дати). Переглянутий МСФЗ 3 надає суб'єктам господарської діяльності право вибору стосовно оцінки часток неконтролюючих учасників - або за методом, що описаний в існуючому МСФЗ 3 (пропорційна частка покупця в чистих активах, що можуть бути визначені), або за справедливою вартістю. У зміненому МСФЗ 3 детальніше описані принципи обліку операції з об'єднання компаній за методом придбання. Крім того, була скасована вимога оцінювати за справедливою вартістю кожний актив та кожне зобов'язання на кожному етапі операції поетапного придбання, для того щоб визначити частку гудвілу. Тепер гудвіл оцінюється як різниця на дату придбання між справедливою вартістю інвестиції у компанію, що існувала до придбання, переданою винагородою та придбаними чистими активами. Витрати, пов'язані з операцією з придбання, відображаються окремо від витрат, пов'язаних з об'єднанням компаній, відповідно, визнаються у складі витрат, а не у складі гудвілу. На дату придбання покупець зобов'язаний визнавати зобов'язання, пов'язане з сумою умовної винагороди за компанію, яку він купує. Зміни справедливої вартості такого зобов'язання після дати придбання визнаються у відповідних випадках згідно з іншими чинними МСФЗ, а не за допомогою коригування гудвілу. Сфера застосування переглянутого МСФЗ поширюється тепер на об'єднання компаній за участю лише спільних підприємств та на об'єднання компаній винятково шляхом укладення договору.*
Удосконалення Міжнародних стандартів фінансової звітності (опубліковані у травні 2008 року). У 2007 році Рада з Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку прийняла рішення про реалізацію річного проекту з удосконалення МСФЗ як методу, що дозволяє вносити необхідні, але не термінові зміни до існуючих Міжнародних стандартів фінансової звітності. Зміни, опубліковані у травні 2008 року, являють собою поєднання змін, роз'яснень та виправлень термінології різних стандартів по суті. Зміни по суті стосуються наступного: класифікація статей, що утримуються для продажу, відповідно до МСФЗ 5 у випадку втрати контролю над дочірньою компанією; можливість віднесення фінансових інструментів, що утримуються для торгівлі, до категорії довгострокових відповідно до МСБО 1; облік продажу активів за МСБО 16, які раніше утримувались для отримання орендного доходу, та класифікація відповідних грошових потоків за МСБО 7 як грошових потоків від операційної діяльності; роз'яснення, що стосується визначення скорочення пенсійного плану за МСБО 19; облік урядових кредитів, виданих за нижчими за ринкові процентними ставками, відповідно до МСБО 20; приведення визначення витрат по позикових коштах у МСБО 23 у відповідність методу ефективної процентної ставки; роз'яснення обліку дочірніх компаній, які утримуються для продажу, відповідно до МСБО 27 та МСФЗ 5; зменшення обсягу вимог щодо розкриття інформації про асоційовані компанії та спільні підприємства відповідно до МСБО 28 та МСБО 31; збільшення обсягу інформації, яку необхідно розкривати відповідно до вимог МСБО 36; роз'яснення обліку витрат на рекламу відповідно до МСБО 38; зміна визначення категорії фінансових інструментів, що обліковуються за справедливою вартістю з віднесенням її змін на фінансовий результат, для приведення його у відповідність принципам обліку хеджування за МСБО 39; визначення облікового підходу до інвестиційної нерухомості, що знаходиться на етапі будівництва, відповідно до МСБО 40; та скорочення обмежень щодо способу визначення справедливої вартості біологічних активів відповідно до МСБО 41. Інші зміни, внесені до МСБО 8, 10, 18, 20, 29, 34, 40, 41 та МСФЗ 7, - це виключно зміни термінології або редакторські зміни, які, на думку РМСБО, взагалі не матимуть впливу на бухгалтерський облік або матимуть мінімальний вплив.*
Рекласифікація фінансових активів - Зміни до МСБО 39 "Фінансові інструменти: Визнання та оцінка" та МСФЗ 7 "Фінансові інструменти: Розкриття інформації". Ці зміни надають можливість підприємствам (а) рекласифікувати фінансовий актив з категорії для торгівлі якщо, у рідкісних обставинах, актив більше не утримується для продажу або зворотного викупу в близькому майбутньому; і (б) рекласифікувати актив, наявний для продажу або актив для торгівлі до категорії кредитів та дебіторської заборгованості у тому випадку, якщо підприємство має намір та здатність утримувати фінансовий актив протягом майбутнього часу або до строку погашення (за умови, що актив відповідає визначенню кредитів та дебіторської заборгованості з точки зору інших критеріїв). Ці зміни можуть застосовуватись з ретроспективним ефектом з 1 липня 2008 року для будь-яких рекласифікацій, проведених до 1 листопада 2008 року; до 1 липня 2008 року рекласифікації, які дозволяються цими змінами, не можуть застосовуватись. Будь-які рекласифікації фінансових активів, проведені протягом періоду, який починається 1 листопада 2008 року або після цієї дати, набувають чинності лише з дати здійснення рекласифікації*.
______________
* Банк має визначити вплив запровадження нових або переглянутих стандартів та тлумачень на його фінансовий стан на 31 грудня 2008 року та 31 грудня 2007 року та на результати його діяльності за 2008 фінансовий рік та 2007 фінансовий рік, або зазначити, що управлінський персонал банку не здійснював розрахунок впливу.