• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про оскарження постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 4 січня 2010 року "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475"

Спеціалізовані суди | Постанова від 08.01.2010 № 2-а-12/10/9103 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Спеціалізовані суди
  • Тип: Постанова
  • Дата: 08.01.2010
  • Номер: 2-а-12/10/9103
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Спеціалізовані суди
  • Тип: Постанова
  • Дата: 08.01.2010
  • Номер: 2-а-12/10/9103
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
08.01.2010 Справа N 2-а-12/10/9103
( Постанову скасовано на підставі Ухвали Київського апеляційного адміністративного суду N 2-а-12/10/9103 від 17.01.2010 )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Федорової Г.Г., при секретарі Скирді Б.К., за участю: уповноваженого представника кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_2, представників відповідача Центральної виборчої комісії - ОСОБА_4, ОСОБА_5, представників третьої особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_6 - ОСОБА_7, ОСОБА_8, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, третя особа без самостійних вимог на боці відповідача кандидат на пост Президента України ОСОБА_6 в особі представників за довіреністю ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання незаконною постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 4 січня 2010 року "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475" в частині виключення з абзаців пунктів 6.1, 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 року, певних слів,
В С Т А Н О В И В:
06.01.2010 р. довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 звернувся до суду з адміністративним позовом у порядку ст. 172 КАС України, в якому просив визнати незаконною:
- постанову Центральної виборчої комісії N 6 від 04.01.2010 р. в частині виключення з абзаців другого та третього пункту 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12.12.2009 р., слів "До заяви додається документ (його копія), який підтверджує факт нездатності такого виборця пересуватися самостійно. Таким документом може бути: довідка, видана лікувальним закладом. Копії зазначених документів можуть засвідчуватися головою або секретарем дільничної виборчої комісії, а в разі їх відсутності - не менш як двома членами цієї комісії та скріплюються печаткою дільничної виборчої комісії";
- постанову Центральної виборчої комісії N 6 від 04.01.2010 р. в частині виключення з абзацу першого пункту 6.1 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 р., слів "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим".
Мотивував посиланням на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, а також на ст. ст. 3, 77 Закону України "Про вибори Президента України" від 5 березня 1999 року N 474-XIV; Основи законодавства України про охорону здоров'я від 19 листопада 1992 року N 2801-XII; Положення про медико-соціальну експертизу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. N 1317; Інструкцію про встановлення груп інвалідності, затверджену наказом МОЗ України від 07.04.2004 р. N 183; Інструкцію про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджену наказом МОЗ України від 13.11.2001 р. N 455; п. 3.4 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої спільним наказом МОЗ України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.11.2004 р. N 532/274/136-ос/1406.
Представники Відповідача - Центральної виборчої комісії і третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача - кандидата на пост Президента України ОСОБА_6 просили у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на їх необґрунтованість і невідповідність закону.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб які беруть участь у справі, суд прийшов до наступного.
З матеріалів справи вбачається, що 12 грудня 2009 року Центральна виборча комісія ухвалила постанову N 475, якою затвердила Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року.
У пункті 6.2 даного Роз'яснення зазначено, що виборець, щодо якого у списку виборців відсутня відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, у власноручно написаній заяві до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити йому голосування за межами приміщення для голосування зазначає причину нездатності самостійно пересуватися.
До заяви додається документ (його копія), який підтверджує факт нездатності такого виборця пересуватися самостійно. Таким документом може бути: пенсійне посвідчення, довідка, видана лікувальним закладом, тощо.
Копії зазначених документів можуть засвідчуватися головою або секретарем дільничної виборчої комісії, а в разі їх відсутності не менш як двома членами цієї комісії та скріплюються печаткою дільничної виборчої комісії.
Пунктом 6.1 Роз'яснення визначено, що виборець, який за станом здоров'я не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим не може прибути до приміщення для голосування звичайної виборчої дільниці, де він включений до списку виборців, а також виборець, який включений до списків виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, і через постільний режим не може прибути до приміщення для голосування, має право звернутися з письмовою заявою до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити йому голосування за межами приміщення для голосування.
На виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, 4 січня 2010 року відповідач Центральна виборча комісія ухвалила постанову N 6 "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475", якою внесла в окремі пункти Роз'яснення відповідні зміни.
В абзаці першому пункту 6.1 Роз'яснення були виключені слова "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим".
У пункті 6.2 Роз'яснення були виключені абзаци другий та третій, які встановлювали порядок підтвердження нездатності виборця самостійно пересуватися для організації голосування за межами приміщення для голосування.
Відповідно до пункту 5 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 року N 1932-IV прийняті Центральною виборчою комісією роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори є обов'язковими для використання в роботі виборчих комісій нижчих рівнів. Разом з тим, в силу ст. 19 Конституції України, ст. ст. 1, 2, 16 - 18 Закону України "Про вибори Президента України" під час реалізації цього та інших повноважень в рамках організації і проведення виборів Президента України, Центральна виборча комісія в обов'язковому порядку керуючись чинними законами України, не вправі змінювати жодну норму чинного закону України на свій розсуд, а уповноважена лише робити пропозиції із вдосконалення законів про вибори і референдум.
Верховна Рада України у частині першій статті 77 Закону України "Про вибори Президента України", надала право звертатись із письмовою заявою до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити голосування за межами приміщення для голосування двом категоріям виборців: по-перше, тим, хто за станом здоров'я не може прибути до приміщення для голосування звичайної виборчої дільниці, де він включений до списку виборців; по-друге, тим, хто включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, і через постільний режим не може прибути до приміщення для голосування. У п. 6.1 Роз'яснень щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року, затверджених постановою Центральної виборчої комісії N 475 від 12.12.2009 р., Центральна виборча комісія звузила першу категорію виборців додатковою обов'язковою ознакою: нездатністю самостійно пересуватися. У такий спосіб, пунктом 6.1 зазначених Роз'яснень щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року, Центральна виборча комісія фактично створила нову норму права з питання організації і порядку проведення виборів Президента України, що згідно з положенням пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України може визначатись виключно законом України, прийняття якого в силу статей 75, 91 Конституції України належить до виключної компетенції парламенту - Верховної Ради України.
Київський апеляційний адміністративний суд в своїй постанові від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, відповідача у даній справі, з того самого предмету, оскаржив Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року - дійшов висновку про протиправність фактичного створення постановою Центральної виборчої комісії нової норми права, що віднесена саме до сфери законодавчого регулювання, з чим погодився Вищий адміністративний суд України в своїй ухвалі від 23.12.2009 р. в тій же справі, яка є остаточною і не підлягає оскарженню.
Згідно частини 1 статті 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи, або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Зазначені вище обставини встановлені щодо Центральної виборчої комісії, яка є відповідачем по даній справі.
На виконання вищевказаної постанови суду, Центральна виборча комісія прийнявши 4 січня 2010 року постанову N 6, якою в абзаці першому пункту 6.1 Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року виключила слова "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим", тим самим повернула коло першої категорії осіб, наділених частиною першою статті 77 Закону України "Про вибори Президента України", правом звертатися із письмовою заявою до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити голосування за межами приміщення для голосування, у точну відповідність із приписом частини першої статті 77 Закону України "Про вибори Президента України".
З вищезазначеного суд дійшов висновку, що саме оскаржуваною постановою N 6 від 04.01.2010 р., і саме в оскаржуваній її частині виключення з абзацу першого пункту 6.1 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 р., слів "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим", Центральна виборча комісія усунула порушення законодавства, привівши власні дії і відповідний власний акт у відповідність до виборчого закону. У цій частині, доводи позовної заяви не підтверджуються матеріалами справи, а позовні вимоги суперечать нормам права. З огляду на зазначене позовні вимоги в цій частині до задоволення не підлягають.
Що стосується позовних вимог про визнання незаконною постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 04.01.2010 р. в частині виключення з абзаців другого та третього пункту 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12.12.2009 р., слів "До заяви додається документ (його копія), який підтверджує факт нездатності такого виборця пересуватися самостійно. Таким документом може бути: довідка, видана лікувальним закладом. Копії зазначених документів можуть засвідчуватися головою або секретарем дільничної виборчої комісії, а в разі їх відсутності - не менш як двома членами цієї комісії та скріплюються печаткою дільничної виборчої комісії", то ці вимоги також до задоволення не підлягають з огляду на наступне.
Суд вважає, що виключення відповідачем другого та третього абзаців пункту 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12.12.2009 р., являється одночасним виконанням постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2009 року і усуненням встановлених судом розбіжностей із вимогами закону, і при цьому не спричиняє нового порушення виборчого закону, або інших обов'язкових до застосування актів законодавства України.
Такий висновок суду ґрунтується на системному аналізі виборчого законодавства.
Верховна Рада України у прийнятих нею чинних законах України визначила три категорії виборців, яким дозволено голосування в день виборів за межами приміщення для голосування тієї звичайної виборчої дільниці, де їх включено до списку виборців. Перша категорія визначена положеннями статті 21 Закону України "Про Державний реєстр виборців" від 22 лютого 2007 року N 698-V та статті 32 Закону України "Про вибори Президента України": виборець, у персональних даних якого у Державному реєстрі виборців зазначено про його постійну нездатність пересуватися самостійно. Друга і третя категорії визначені частиною першою статті 77 Закону України "Про вибори Президента України": виборець, який за станом здоров'я не може прибути до приміщення для голосування звичайної виборчої дільниці, де він включений до списку виборців; виборець, який включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, і через постільний режим не може прибути до приміщення для голосування.
При цьому, законодавець визначив документ і порядок згідно з якими встановлюється належність лише для першої зазначеної категорії виборців - дані і процедури Державного реєстру виборців. Документи і порядок, згідно з якими встановлюється належність громадян до зазначених категорій виборців, законом не передбачено.
У абзацах другому і третьому п. 6.2 Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року, затверджених постановою N 475 від 12.12.2009 р., Центральна виборча комісія визначила документи, згідно з якими встановлюється належність одночасно до другої і третьої зазначених категорій виборців. До таких документів належать: пенсійне посвідчення, довідка видана лікувальним закладом, тощо.
На думку суду, абзацами другим і третім пункту 6.2 Роз'яснення Центральна виборча комісія підмінила поняття документів, що засвідчують стан здоров'я виборців, який перешкоджає особистій явці на виборчу дільницю, поняттям документів, що засвідчують нездатність виборця самостійно пересуватися, чим фактично зобов'язала дільничні виборчі комісії відмовляти у забезпеченні голосування за межами приміщення для голосування виборцям, чий стан здоров'я дозволяє самостійно пересуватись і дістатись виборчої дільниці, однак результатом цього внаслідок триваючої хвороби або патологічного стану може бути значна, непоправна шкода здоров'ю виборцю.
Саме це положення Роз'яснення Центральної виборчої комісії було скасоване постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103. При цьому, ухвалюючи постанову, суд погодився із доводами довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 про те, що, встановивши перелік документів, які підтверджують факт нездатності виборця самостійно пересуватись, Центральна виборча комісія ввела додаткову норму права по відношенню до виборчого закону. Разом з тим вищевказаною постановою, суд не обмежив використання Центральною виборчою комісією одного типу документа - довідки лікувального закладу.
Відповідно до положень Основ законодавства України про охорону здоров'я від 19 листопада 1992 року N 2801-XII державні, комунальні і приватні лікарні, поліклініки, клініки медичних наукових установ, до чиїх повноважень насамперед належить встановлення стану здоров'я громадян, не є лікувальними установами, а є закладами охорони здоров'я. Лікувальні заклади є спеціальним підвидом закладів охорони здоров'я, причому законодавством України передбачені наступні типи лікувальних закладів: наркологічні диспансери, де громадяни проходять добровільне чи примусове лікування від наркоманії, а також психіатричні диспансери.
Отже, залишивши редакцію п. 6.2 обов'язкового для дільничних виборчих комісій Роз'яснення із вичерпним переліком документів з лише однієї позиції - довідки лікувального закладу, Центральна виборча комісія позбавила б виборчих прав певну кількість виборців - громадян України, які не проходять лікування від наркотичної залежності, не є психічно хворими, але внаслідок хвороби чи патологічного стану, в тому числі інвалідності, не здатні особисто з'явитися на виборчу дільницю в день голосування.
Крім того, суд звертає увагу на те, що виключення абзаців другого та третього пункту 6.2 Роз'яснення не означає заперечення використання дільничними виборчими комісіями довідки лікувального закладу як доказу відповідного стану здоров'я виборця, а дозволяє використання довідок лікувальних закладів разом із довідками інших закладів охорони здоров'я, які, згідно із законодавством України видають такі довідки виборцям у переважній більшості випадків.
Позивач не навів переконливих посилань на норми діючого законодавства і не обґрунтував те, що виключення з абзацу першого пункту 6.1 слів "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим" та виключення абзаців другого та третього пункту 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12.12.2009 р., було протиправним, а тому позовні вимоги до задоволення не підлягають.
Керуючись ст. ст. 160, 161, 163, 172, 176, 177 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, третя особа кандидат на пост Президента України ОСОБА_6 в особі представників за довіреністю ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання незаконною постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 4 січня 2010 року "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475" в частині виключення з абзаців пунктів 6.1, 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 року, певних слів - залишити без задоволення.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України в порядку і строки, встановлені ст. 177 КАС України через Київський апеляційний адміністративний суд.
Суддя Г.Г.Федорова