30.12.2008 N 1226 |
Міністр | І.О.Вакарчук |
N | Зміст заходу | Термін виконання | Відповідальні |
1. | Розроблення нормативно-правових та навчально-методичних документів | ||
1.1 | Проаналізувати результати впровадження Державного стандарту фізико-математичної освіти основної школи та розробити пропозиції щодо внесення до нього змін | до 01.09.2010 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, АПН та НАН України |
1.2 | Внести зміни до наказу МОН від 07.05.2007 N 357 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи" у частині вилучення варіантів навчальних планів, які передбачають інтегроване вивчення окремих предметів у старшій школі; запровадити вивчення обов'язкового курсу "Екологія" у 12 класах | до 01.01.2009 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
1.3 | Проаналізувати результати участі України у міжнародному порівняльному дослідженні природничо-математичних дисциплін (TIMSS), підготувати відповідні матеріали | до 01.03.2009 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з АПН України |
1.4 | Модернізувати стандарти вищої освіти з напрямів та спеціальностей фізико-математичного спрямування, у тому числі педагогічного профілю | 2010 р. | Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, НАН України |
1.5 | Модернізувати зміст з фундаментальної фізико-математичної освіти з природничих, інженерних, технологічних напрямів (спеціальностей) шляхом оновлення змісту складових галузевих стандартів | 2009 р. | Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та АПН України |
2 | Оновлення змісту фізико-математичної освіти | ||
2.1 | Привести зміст шкільної фізико-математичної освіти у відповідність до сучасного розвитку науки та соціальних потреб суспільства. Забезпечити прикладну спрямованість змісту навчальних програм з математики та природничих дисциплін. Узгодити зміст та послідовність вивчення матеріалу в навчальних програмах з математики та природничих дисциплін (фізика, хімія, біологія) | до 01.02.2010 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, АПН України та НАН України |
2.2 | Створити навчально-методичні комплекти курсів за вибором, факультативів фізико-математичного спрямування для допрофільної підготовки та профільного навчання | до 01.09.2010 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та АПН України |
2.3 | Запровадити облік навчальних програм курсів за вибором та факультативів для загальноосвітніх навчальних закладів | з 01.03.2009 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
2.4 | Удосконалити зміст навчальних програм з базових математичних дисциплін, враховуючи комп'ютеризацію усіх видів інженерної діяльності (дискретна і комп'ютерна математика, нечіткі методи і "м'які" обчислення); забезпечити прикладне спрямування змісту вищої математичної освіти, збільшивши частку практичних занять у навчальних планах | 2009 р. | Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та НАН України |
2.5 | Забезпечити інформатизацію вищої фізико-математичної освіти шляхом включення до фізико-математичних дисциплін лабораторних практикумів з системою комп'ютерної математики, засобів візуалізації обчислень | 2009-2010 рр. | Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти |
2.6 | Забезпечити розроблення та опублікування науково-методичних комплектів, що включають всі типи освіти (активну самостійну, дистанційну та ін.) з кожного напряму фундаментального циклу дисциплін | 2010 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
3 | Організація навчального процесу | ||
3.1 | Забезпечити виконання шкільної навчальної програми з фізики у частині обов'язкового проведення передбачених нею дослідів, експериментальних, практичних та лабораторних робіт | постійно | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіті і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
3.2 | Забезпечити обов'язкове проведення демонстраційного експерименту під час лекцій з курсу загальної фізики у вищих навчальних закладах | постійно | Департамент вищої освіти, керівники вищих навчальних закладів |
3.3 | Створити відео-банк високоякісних лекційних демонстрацій фізичних явищ природи на цифрових носіях інформації для шкіл і вищих навчальних закладів | 2009-2010 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
3.4 | Вивчити питання щодо забезпечення, починаючи з 2010 р., бюджетним фінансуванням поділу класів на групи при проведенні практичних робіт в класах з поглибленим вивченням математики та фізики. Підготувати відповідні документи | 2009-2010 рр. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент економіки та фінансування |
3.5 | Запровадити у 9 класах державну підсумкову атестацію з математики (інтегровано з алгебри та геометрії) | з 2009/10 н.р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
3.6 | Розробити механізм матеріального заохочення вчителів, які проводять апробацію нових підручників і навчального обладнання | 2009 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
3.7 | Рекомендувати вищим навчальним закладам запровадити для вступників на природничо-математичні і технічні напрями підготовки (спеціальності) конкурсний предмет - фізику | 2009 р. | Департамент вищої освіти, інститут інноваційних технологій і змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
4. | Забезпечення навчальних закладів підручниками, технічними засобами та наочним обладнанням | ||
4.1 | Розробити Державні стандарти засобів навчання | до 01.09.2009 р. | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти спільно з Інститутом інформаційних технологій та засобів навчання АПН, НАМ України |
4.2 | Оновити Перелік засобів навчання та обладнання для кабінетів природничо-математичного циклу | до 01.05.2009 р. | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.3 | Поліпшити якість апробації навчальних комп'ютерних програм; розробити нові критерії оцінювання якості навчальних комп'ютерних програм | 2009 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.4 | Створити Інтернет-портал навчального призначення з природничо-математичних дисциплін і забезпечити його функціонування | 2009 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.5 | Забезпечити створення та видання сучасних підручників, зокрема мультимедійних, з фізико-математичних дисциплін для вищої школи; підручників з методики викладання математики, фізики та інформатики для педагогічних та інших вищих навчальних закладів | 2009-2010 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти спільно з АПН та НАН України, керівники вищих навчальних закладів |
4.6 | Запровадити як передумову здобуття наукових звань доцента та професора - підготовку підручника або навчального посібника державною мовою з відповідним грифом МОП України | 2009 р. | Департамент роботи з кадрами вищої школи та державної служби |
4.7 | Забезпечити комп'ютерною технікою та ліцензованим програмним забезпеченням вищі навчальні заклади | 2010-2012 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
4.8 | Розробити програму розвитку матеріально-технічної бази навчальних та науково-дослідних лабораторій | 2009-2011 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
4.9 | Розробити переліки навчально-лабораторного обладнання для вищих навчальних закладів | 2009 р. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
5 | Формування інформаційного середовища навчання математики та фізики | ||
5.1 | Забезпечити шкільні бібліотеки сучасною літературою з фізики та математики, інформатики (навчальної, методичної, довідкової, науково-популярної для учнів та вчителів) | 2009-2011 рр. | Міністерство освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інституті післядипломної педагогічної освіти |
5.2 | Організувати розробку якісної навчальної літератури з природничо-математичних дисциплін на основі компетентісного підходу до їх вивчення у старшій профільній школі та вищих навчальних закладах | Упродовж 2009-2012 рр. | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти спільно з АПН та НАН України |
5.3 | Вжити заходів щодо налагодження випуску науково-популярної літератури для дітей та створення навчальних телепрограм, що популяризують науку та її досягнення | 2009-2012 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти спільно з АПН та НАН України |
5.4 | Організувати передплату науково-методичних журналів "Математика в школі", "Фізика та астрономія у школі", "Фізика у школах України", "Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах", науково-популярних журналів "Світ фізики", "Світогляд", "Математичної газети", "Колосок", "Комп'ютер у школі та сім'ї", "У світі математики", "Країна знань" | Постійно | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.5 | Забезпечити бібліотеки вищих навчальних закладів сучасною науково-методичною та навчальною літературою з фізики та математики | 2010-2012 рр. | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
5.6 | Популяризувати фізико-математичні науки висвітлювати їх соціальну, науково-фундаментальну та науково-прикладну роль; відображати у науково-методичній, науково-популярній пресі сучасні досягнення та відкриття українських науковців, інформацію про науково-дослідницькі виробництва, що діють в Україні, міжнародні проекти, в яких беруть участь українські вчені та фахівці | 2009-2010 рр. | Департамент вищої освіти, департамент науково-технологічного розвитку, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти спільно з НАН України, керівники вищих навчальних закладів |
5.7 | Сприяти організації та проведенню Всеукраїнських конкурсів учнівської молоді, зокрема Міжнародного математичного конкурсу "Кенгуру для учнів 2-11 класів; Всеукраїнського природничого інтерактивного конкурсу "Колосок" для учнів 3-8 класів; Всеукраїнського фізичного конкурсу "Левеня" для учнів 7-11 класів, Міжнародного чемпіонату з розв'язування логічних математичних завдань і інших | Постійно | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.8 | Вивчити питання щодо можливості проведення Всеукраїнської олімпіади з астрономії для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та участі команди країни у міжнародній астрономічній олімпіаді | 2009-2010 рр. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
5.9 | Організувати за участю викладачів вищих навчальних закладів, науковців роботу літніх учнівських природничо-математичних таборів | з 2009 р. | Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент науково-технологічного розвитку, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, Національний еколого-натуралістичний центр, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.10 | Забезпечити доступ вищих навчальних закладів до електронних баз даних вітчизняних та закордонних видавництв, що спеціалізуються на випуску періодичних та неперіодичних видань фізико-математичного спрямування | 2009-2010 рр. | Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти, департамент науково-технологічного розвитку |
6 | Організація моніторингових досліджень | ||
6.1 | Організувати проведення національного моніторингового дослідження рівня володіння комп'ютером учнями 11 класів | 2010 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
6.2 | Забезпечити підготовку та участь у міжнародних моніторингових дослідженнях якості природничо-математичної освіти учнів 4 та 8 класів (TIMSS) | 2009-2012 рр. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з АПН України, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти, керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
7 | Кадрове забезпечення та підвищення кваліфікації педагогічних працівників | ||
7.1 | Забезпечити підвищення кваліфікації (щонайменше тижневе) вчителів математики та фізики, які працюють чи працюватимуть у профільних класах та класах з поглибленим вивченням цих предметів. | до 01.09.2009 р. | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти, ректори педагогічних та класичних університетів |
7.2 | Забезпечити підготовку вчителів до формування в учнів навичок використовувати набуті знання та вміння в реальних життєвих ситуаціях; умінь інтерпретувати кількісну інформацію, подану в таблицях, діаграмах та графіках; на розвиток просторових геометричних уявлень в учнів; на навчання школярів самостійно здобувати необхідну інформацію, аналізувати її, виконувати обчислення та обирати оптимальне рішення | Постійно | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти, ректори педагогічних та класичних університетів |
7.3 | Розробити нове Положення про атестацію педагогічних кадрів | 2009 р. | Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти |
7.4 | Забезпечити проведення не рідше ніж раз у 3 роки курсів підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичного циклу | з 01.09.2009 р. | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
7.5 | Запровадити курси підвищення кваліфікації для вчителів природничо-математичних предметів з питань упровадження сучасних інформаційних технологій у навчальний процес; створити умови для підвищення кваліфікації викладачів фізико-математичних дисциплін вищих навчальних закладів у провідних наукових установах та навчальних закладах з відривом від основної роботи | з 01.01.2009 р. | Інститути післядипломної педагогічної освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники вищих навчальних закладів |
7.6 | Обладнати навчальні кабінети з природничих дисциплін у інститутах післядипломної педагогічної освіти та вищих педагогічних навчальних закладах | до 01.09.2010 р. | Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
7.7 | Вивчити питання щодо збільшення обсягу державного замовлення на підготовку наукових кадрів природничо-математичних спеціальностей, а також розміру стипендій аспірантів та докторантів | 2009 р. | Департамент роботи з кадрами вищої школи та державної служб, департамент вищої освіти |