• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Плану дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2009-2012 роки

Міністерство освіти і науки України | План, Наказ від 30.12.2008 № 1226
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: План, Наказ
  • Дата: 30.12.2008
  • Номер: 1226
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: План, Наказ
  • Дата: 30.12.2008
  • Номер: 1226
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
30.12.2008 N 1226
Про затвердження Плану дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2009-2012 роки
З метою реалізації рішень I Всеукраїнської наради з питань поліпшення якості фізико-математичної освіти та на виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 25.12.2008 р. протокол N 15/1-2
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити План дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2009-2012 роки (додається).
2. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій до 01.02.2009 р. розробити регіональні заходи з виконання Плану дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2008-2010 роки та до 10.02.2009 р. надіслати до Міністерства освіти і науки України.
3. Керівникам структурних підрозділів Міністерства освіти і науки України (Болюбаш Я.Я.,Свіженко В.О., Десятов Т.М., Куліков П.М., Омельченко С.Д.), Інституту інноваційних технологій та змісту освіти (Завалевський Ю.І.), Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щороку до 20 грудня інформувати департамент загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.) щодо виконання відповідних заходів програми.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра П.Полянського.
Міністр І.О.Вакарчук
Додаток
до наказу МОН
30.12.2008 N 1226
ПЛАН
дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти на 2009-2012 роки
NЗміст заходуТермін
виконання
Відповідальні
1.Розроблення нормативно-правових та навчально-методичних
документів
1.1Проаналізувати
результати впровадження
Державного стандарту
фізико-математичної
освіти основної школи та
розробити пропозиції
щодо внесення до нього
змін
до
01.09.2010 р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти, АПН та НАН
України
1.2Внести зміни до наказу
МОН від 07.05.2007 N 357 "Про
затвердження Типових
навчальних планів
загальноосвітніх
навчальних закладів
12-річної школи" у
частині вилучення
варіантів навчальних
планів, які передбачають
інтегроване вивчення
окремих предметів у
старшій школі;
запровадити вивчення
обов'язкового курсу
"Екологія" у 12 класах
до
01.01.2009 р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти
1.3Проаналізувати
результати участі
України у міжнародному
порівняльному
дослідженні
природничо-математичних
дисциплін (TIMSS),
підготувати відповідні
матеріали
до
01.03.2009 р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти спільно з АПН
України
1.4Модернізувати стандарти
вищої освіти з напрямів
та спеціальностей
фізико-математичного
спрямування, у тому
числі педагогічного
профілю
2010 р.Департамент вищої
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти, НАН України
1.5Модернізувати зміст з
фундаментальної
фізико-математичної
освіти з природничих,
інженерних,
технологічних напрямів
(спеціальностей) шляхом
оновлення змісту
складових галузевих
стандартів
2009 р.Департамент вищої
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти та АПН України
2Оновлення змісту фізико-математичної освіти
2.1Привести зміст шкільної
фізико-математичної
освіти у відповідність
до сучасного розвитку
науки та соціальних
потреб суспільства.
Забезпечити прикладну
спрямованість змісту
навчальних програм з
математики та
природничих дисциплін.
Узгодити зміст та
послідовність вивчення
матеріалу в навчальних
програмах з математики
та природничих дисциплін
(фізика, хімія,
біологія)
до
01.02.2010 р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти, АПН України та
НАН України
2.2Створити
навчально-методичні
комплекти курсів за
вибором, факультативів
фізико-математичного
спрямування для
допрофільної підготовки
та профільного навчання
до
01.09.2010 р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти та АПН України
2.3Запровадити облік
навчальних програм
курсів за вибором та
факультативів для
загальноосвітніх
навчальних закладів
з
01.03.2009 р.
Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти
2.4Удосконалити зміст
навчальних програм з
базових математичних
дисциплін, враховуючи
комп'ютеризацію усіх
видів інженерної
діяльності (дискретна і
комп'ютерна математика,
нечіткі методи і
"м'які" обчислення);
забезпечити прикладне
спрямування змісту вищої
математичної освіти,
збільшивши частку
практичних занять у
навчальних планах
2009 р.Департамент вищої
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти та НАН України
2.5Забезпечити
інформатизацію вищої
фізико-математичної
освіти шляхом включення
до фізико-математичних
дисциплін лабораторних
практикумів з системою
комп'ютерної математики,
засобів візуалізації
обчислень
2009-2010 рр.Департамент вищої
освіти спільно з
Інститутом інноваційних
технологій і змісту
освіти
2.6Забезпечити розроблення
та опублікування
науково-методичних
комплектів, що включають
всі типи освіти (активну
самостійну, дистанційну
та ін.) з кожного
напряму фундаментального
циклу дисциплін
2010 р.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
вищої освіти
3Організація навчального процесу
3.1Забезпечити виконання
шкільної навчальної
програми з фізики у
частині обов'язкового
проведення передбачених
нею дослідів,
експериментальних,
практичних та
лабораторних робіт
постійноМіністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіті і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти
керівники
загальноосвітніх
навчальних закладів
3.2Забезпечити обов'язкове
проведення
демонстраційного
експерименту під час
лекцій з курсу загальної
фізики у вищих
навчальних закладах
постійноДепартамент вищої
освіти, керівники вищих
навчальних закладів
3.3Створити відео-банк
високоякісних лекційних
демонстрацій фізичних
явищ природи на цифрових
носіях інформації для
шкіл і вищих навчальних
закладів
2009-2010 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти
3.4Вивчити питання щодо
забезпечення, починаючи
з 2010 р., бюджетним
фінансуванням поділу
класів на групи при
проведенні практичних
робіт в класах з
поглибленим вивченням
математики та фізики.
Підготувати відповідні
документи
2009-2010 рр.Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти, департамент
економіки та
фінансування
3.5Запровадити у 9 класах
державну підсумкову
атестацію з математики
(інтегровано з алгебри
та геометрії)
з 2009/10
н.р.
Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти, Інститут
інноваційних технологій
та змісту освіти
3.6Розробити механізм
матеріального заохочення
вчителів, які проводять
апробацію нових
підручників і
навчального обладнання
2009 р.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
керівники
загальноосвітніх
навчальних закладів
3.7Рекомендувати вищим
навчальним закладам
запровадити для
вступників на
природничо-математичні і
технічні напрями
підготовки
(спеціальності)
конкурсний предмет -
фізику
2009 р.Департамент вищої
освіти, інститут
інноваційних технологій
і змісту освіти,
керівники вищих
навчальних закладів
4.Забезпечення навчальних закладів підручниками, технічними
засобами та наочним обладнанням
4.1Розробити Державні
стандарти засобів
навчання
до
01.09.2009 р.
Інститут інноваційних
технологій та змісту
освіти спільно з
Інститутом
інформаційних
технологій та засобів
навчання АПН, НАМ
України
4.2Оновити Перелік засобів
навчання та обладнання
для кабінетів
природничо-математичного
циклу
до
01.05.2009 р.
Інститут інноваційних
технологій та змісту
освіти, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
департамент вищої
освіти, департамент
професійно-технічної
освіти
4.3Поліпшити якість
апробації навчальних
комп'ютерних програм;
розробити нові критерії
оцінювання якості
навчальних комп'ютерних
програм
2009 р.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
департамент вищої
освіти, департамент
професійно-технічної
освіти
4.4Створити Інтернет-портал
навчального призначення
з
природничо-математичних
дисциплін і забезпечити
його функціонування
2009 р.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
департамент вищої
освіти, департамент
професійно-технічної
освіти
4.5Забезпечити створення та
видання сучасних
підручників, зокрема
мультимедійних, з
фізико-математичних
дисциплін для вищої
школи; підручників з
методики викладання
математики, фізики та
інформатики для
педагогічних та інших
вищих навчальних
закладів
2009-2010 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
вищої освіти спільно з
АПН та НАН України,
керівники вищих
навчальних закладів
4.6Запровадити як
передумову здобуття
наукових звань доцента
та професора -
підготовку підручника
або навчального
посібника державною
мовою з відповідним
грифом МОП України
2009 р.Департамент роботи з
кадрами вищої школи та
державної служби
4.7Забезпечити комп'ютерною
технікою та ліцензованим
програмним забезпеченням
вищі навчальні заклади
2010-2012 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, керівники вищих
навчальних закладів
4.8Розробити програму
розвитку
матеріально-технічної
бази навчальних та
науково-дослідних
лабораторій
2009-2011 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
вищої освіти
4.9Розробити переліки
навчально-лабораторного
обладнання для вищих
навчальних закладів
2009 р.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
вищої освіти
5Формування інформаційного середовища навчання математики та
фізики
5.1Забезпечити шкільні
бібліотеки сучасною
літературою з фізики та
математики, інформатики
(навчальної, методичної,
довідкової,
науково-популярної для
учнів та вчителів)
2009-2011 рр.Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управлінням освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інституті
післядипломної
педагогічної освіти
5.2Організувати розробку
якісної навчальної
літератури з
природничо-математичних
дисциплін на основі
компетентісного підходу
до їх вивчення у старшій
профільній школі та
вищих навчальних
закладах
Упродовж
2009-2012 рр.
Інститут інноваційних
технологій та змісту
освіти, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
департамент вищої
освіти, департамент
професійно-технічної
освіти спільно з АПН та
НАН України
5.3Вжити заходів щодо
налагодження випуску
науково-популярної
літератури для дітей та
створення навчальних
телепрограм, що
популяризують науку та
її досягнення
2009-2012 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти спільно з АПН та
НАН України
5.4Організувати передплату
науково-методичних
журналів "Математика в
школі", "Фізика та
астрономія у школі",
"Фізика у школах
України", "Інформатика
та інформаційні
технології у навчальних
закладах",
науково-популярних
журналів "Світ фізики",
"Світогляд",
"Математичної газети",
"Колосок", "Комп'ютер у
школі та сім'ї", "У
світі математики",
"Країна знань"
ПостійноМіністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
Інститути
післядипломної
педагогічної освіти
5.5Забезпечити бібліотеки
вищих навчальних
закладів сучасною
науково-методичною та
навчальною літературою з
фізики та математики
2010-2012 рр.Інститут інноваційних
технологій та змісту
освіти, керівники вищих
навчальних закладів
5.6Популяризувати
фізико-математичні науки
висвітлювати їх
соціальну,
науково-фундаментальну
та науково-прикладну
роль; відображати у
науково-методичній,
науково-популярній
пресі сучасні досягнення
та відкриття українських
науковців, інформацію
про науково-дослідницькі
виробництва, що діють в
Україні, міжнародні
проекти, в яких беруть
участь українські вчені
та фахівці
2009-2010 рр.Департамент вищої
освіти, департамент
науково-технологічного
розвитку, Інститут
інноваційних технологій
та змісту освіти
спільно з НАН України,
керівники вищих
навчальних закладів
5.7Сприяти організації та
проведенню
Всеукраїнських конкурсів
учнівської молоді,
зокрема Міжнародного
математичного конкурсу
"Кенгуру для учнів
2-11 класів;
Всеукраїнського
природничого
інтерактивного конкурсу
"Колосок" для учнів
3-8 класів;
Всеукраїнського
фізичного конкурсу
"Левеня" для учнів 7-11
класів, Міжнародного
чемпіонату з
розв'язування логічних
математичних завдань і
інших
ПостійноІнститут інноваційних
технологій та змісту
освіти, Міністерство
освіти і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних.
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти
5.8Вивчити питання щодо
можливості проведення
Всеукраїнської олімпіади
з астрономії для учнів
загальноосвітніх
навчальних закладів та
участі команди країни у
міжнародній
астрономічній олімпіаді
2009-2010 рр.Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти, Інститут
інноваційних технологій
і змісту освіти
5.9Організувати за участю
викладачів вищих
навчальних закладів,
науковців роботу літніх
учнівських
природничо-математичних
таборів
з 2009 р.Інститут інноваційних
технологій та змісту
освіти, департамент
науково-технологічного
розвитку, департамент
загальної середньої та
дошкільної освіти,
департамент вищої
освіти, Національний
еколого-натуралістичний
центр, Міністерство
освіти і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти
5.10Забезпечити доступ вищих
навчальних закладів до
електронних баз даних
вітчизняних та
закордонних видавництв,
що спеціалізуються на
випуску періодичних та
неперіодичних видань
фізико-математичного
спрямування
2009-2010 рр.Інститут інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
вищої освіти,
департамент
науково-технологічного
розвитку
6Організація моніторингових досліджень
6.1Організувати проведення
національного
моніторингового
дослідження рівня
володіння комп'ютером
учнями 11 класів
2010 р.Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти, Інститут
інноваційних технологій
та змісту освіти
6.2Забезпечити підготовку
та участь у міжнародних
моніторингових
дослідженнях якості
природничо-математичної
освіти учнів 4 та 8
класів (TIMSS)
2009-2012 рр.Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти спільно з АПН
України, Міністерство
освіти і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти,
керівники
загальноосвітніх
навчальних закладів
7Кадрове забезпечення та підвищення кваліфікації
педагогічних працівників
7.1Забезпечити підвищення
кваліфікації (щонайменше
тижневе) вчителів
математики та фізики,
які працюють чи
працюватимуть у
профільних класах та
класах з поглибленим
вивченням цих предметів.
до
01.09.2009 р.
Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних.
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
Інститути
післядипломної
педагогічної освіти,
ректори педагогічних
та класичних
університетів
7.2Забезпечити підготовку
вчителів до формування в
учнів навичок
використовувати набуті
знання та вміння в
реальних життєвих
ситуаціях; умінь
інтерпретувати кількісну
інформацію, подану в
таблицях, діаграмах та
графіках; на розвиток
просторових геометричних
уявлень в учнів; на
навчання школярів
самостійно здобувати
необхідну інформацію,
аналізувати її,
виконувати обчислення
та обирати оптимальне
рішення
ПостійноМіністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
Інститути
післядипломної
педагогічної освіти,
ректори педагогічних
та класичних
університетів
7.3Розробити нове Положення
про атестацію
педагогічних кадрів
2009 р.Департамент загальної
середньої та дошкільної
освіти, департамент
вищої освіти
7.4Забезпечити проведення
не рідше ніж раз у 3
роки курсів підвищення
кваліфікації вчителів
природничо-математичного
циклу
з
01.09.2009 р.
Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти
7.5Запровадити курси
підвищення кваліфікації
для вчителів
природничо-математичних
предметів з питань
упровадження сучасних
інформаційних технологій
у навчальний процес;
створити умови для
підвищення кваліфікації
викладачів
фізико-математичних
дисциплін вищих
навчальних закладів у
провідних наукових
установах та навчальних
закладах з відривом від
основної роботи
з
01.01.2009 р.
Інститути
післядипломної
педагогічної освіти,
Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
керівники вищих
навчальних закладів
7.6Обладнати навчальні
кабінети з природничих
дисциплін у інститутах
післядипломної
педагогічної освіти та
вищих педагогічних
навчальних закладах
до
01.09.2010 р.
Міністерство освіти і
науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
інститути
післядипломної
педагогічної освіти
7.7Вивчити питання щодо
збільшення обсягу
державного замовлення на
підготовку наукових
кадрів
природничо-математичних
спеціальностей, а також
розміру стипендій
аспірантів та
докторантів
2009 р.Департамент роботи з
кадрами вищої школи та
державної служб,
департамент вищої
освіти