• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про надання індивідуальної податкової консультації з питання оподаткування гуманітарного товару

Державна фіскальна служба України | Індивідуальна податкова консультація від 22.03.2019 № 1181/6/99-99-15-01-01-15/ІПК
Реквізити
  • Видавник: Державна фіскальна служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 22.03.2019
  • Номер: 1181/6/99-99-15-01-01-15/ІПК
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна фіскальна служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 22.03.2019
  • Номер: 1181/6/99-99-15-01-01-15/ІПК
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
22.03.2019 N 1181/6/99-99-15-01-01-15/ІПК
Державна фіскальна служба України розглянула звернення об'єднання та керуючись статтею 52 Податкового кодексуУкраїни надає індивідуальну податкову консультацію з питання оподаткування гуманітарного товару (автомобіля).
Відповідно до пункту 52.1 статті 52 Кодексу за зверненням платників податків контролюючі органи надають їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Щодо визнання товару гуманітарною допомогою
Відповідно до статті 1 Закону України від 22 жовтня 1999 року N 1192-ХIV "Про гуманітарну допомогу" (далі - Закон N 1192) гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв'язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров'я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації".
Відповідно до положень статті 6 Закону N 1192 транспортні засоби, призначені для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров'я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт", визнаються гуманітарною допомогою.
Звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється у порядку, встановленому Податковим кодексомУкраїни та Митним кодексом України.
Щодо оподаткування податком на прибуток підприємств
Пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) визначено, що не є платниками податку на прибуток підприємств неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Вимоги, яким має відповідати підприємство, установа та організація для отримання статусу неприбуткового підприємства, установи та організації (далі - неприбуткова організація) для цілей оподаткування податком на прибуток підприємств, встановлено підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 ст. 133 Кодексу.
Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Згідно з підпунктом 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам пункту, віднесені, зокрема, громадські об'єднання.
Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об'єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об'єднань визначає Закон України від 22 березня 2012 року N 4572-VI "Про громадські об'єднання" зі змінами (далі - Закон N 4572).
Відповідно до частини першої статті 1 Закону N 4572 громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів.
Частиною третьою статті 1 Закону N 4572 передбачено, що громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
Згідно з частиною п'ятою статті 1 Закону N 4572 громадське об'єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.
Відповідно до частини першої статті 24 Закону N 4572 визначено, що громадське об'єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону, зокрема, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями.
Отже, утворена відповідно до Закону N 4572 та внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій громадська організація не сплачує податок на прибуток з доходів, отриманих нею в межах статутної діяльності відповідно до закону за умови, що такі доходи (прибутки) використовуються такою неприбутковою організацією виключно для фінансування видатків на її утримання, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, як це передбачено підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу, та не здійснюється розподіл доходів серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб (абзац третій підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Кодексу).
У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, встановлених пункту 133.4 статті 133 Кодексу, така організація підлягає виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій з визначенням податкового зобов'язання з податку на прибуток підприємств відповідно до підпунктів 133.4.3 та 133.4.4 пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Щодо оподаткування прибутку підприємств, які засновані громадськими організаціями інвалідів
Підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Кодексу встановлено, що об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Відповідно до пункту 142.1 статті 142 Кодексу звільняється від оподаткування прибуток підприємств та організацій, які засновані громадськими організаціями інвалідів і є їх повною власністю, отриманий від продажу (постачання) товарів, виконання робіт і надання послуг, крім підакцизних товарів, послуг із поставки підакцизних товарів, отриманих у межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, що уповноважують такого платника податку здійснювати постачання товарів від імені та за дорученням іншої особи без передачі права власності на такі товари, де протягом попереднього звітного (податкового) періоду кількість інвалідів, які мають там основне місце роботи, становить не менш як 50 відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить протягом звітного періоду не менш як 25 відсотків суми загальних витрат на оплату праці.
Зазначені підприємства та організації громадських організацій інвалідів мають право застосовувати цю пільгу за наявності дозволу на право користування такою пільгою, який видається уповноваженим органом відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".
Підприємства та організації, на які поширюється дія пункту 142.1 статті 142 Кодексу, реєструються у відповідному контролюючому органі в порядку, передбаченому для платників цього податку.
Слід зазначити, що прибуток підприємств та організацій, які засновані громадськими організаціями інвалідів, отриманий від інших видів діяльності, які не звільняються від оподаткування згідно з пунктом 142.1 статті 142 Кодексу, оподатковується податком на прибуток підприємств у загальновстановленому порядку відповідно до розділу III Кодексу.
Щодо неоподаткування акцизним податком гуманітарної допомоги
Статтею 215 Кодексу встановлено перелік підакцизних товарів згідно з УКТ ЗЕД та ставки акцизного податку.
Відповідно до підпункту 213.3.9 пункту 213.3 статті 213 Кодексу до операцій з підакцизними товарами, які не підлягають оподаткуванню, належать, зокрема, операції з ввезення на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (крім алкогольних напоїв і тютюнових виробів), як міжнародної технічної допомоги, яка надається відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою Уфаїни, або як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону N 1192.
Отже, згідно з підпунктом 213.3.9 пункту 213.3 статті 213 Кодексу, якщо згаданий в запиті автомобіль визнається гуманітарною допомогою, наданої згідно з нормами Закону N 1192, то операції з ввезення такого автомобіля на митну територію України не підлягатимуть оподаткуванню акцизним податком.
Щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість благодійної допомоги
Відповідно до підпункту 197.1.3 пункту 197.1 статті 197 Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання, зокрема, легкових автомобілів для інвалідів уповноваженому органу виконавчої влади з їх оплатою за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та коштів фондів загальнообов'язкового державного страхування, а також операції з їх безоплатної передачі інвалідам.
Згідно з підпунктом 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 Кодексу звільняється від оподаткування ПДВ надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.
Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених цим підпунктом, такі операції оподатковуються на загальних підставах.
Не підлягають звільненню від оподаткування операції з надання благодійної допомоги у вигляді зазначених у розділі VI Кодексу, зокрема, підакцизних товарів і товарів/послуг, призначених для використання в господарській діяльності.
Щодо звільнення від оподаткування ввізним митом
Відповідно до пункту 1 статті 287 Митного кодексу України при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону N 1192 Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України як гуманітарна допомога, звільняються від оподаткування ввізним митом.
Також слід зазначити, що згідно з пунктом 4 статті 287 Митного кодексу України товари, що ввозяться на митну територію України на адресу Товариства Червоного Хреста України, його органів та місцевих організацій відповідно до Закону України "Про Товариство Червоного Хреста України" як гуманітарна чи доброчинна допомога, звільняються від оподаткування ввізним митом.
Відповідь на запитання підготовлена з урахуванням обставин, викладених у зверненні.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.