НАЦІОНАЛЬНА РАДА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕЛЕБАЧЕННЯ І РАДІОМОВЛЕННЯ
Р І Ш Е Н Н Я
29.07.2010 N 1127 |
Про взяття за основу Інструкції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України та оприлюднення її проекту та аналізу регуляторного впливу
Заслухавши інформацію департаменту контрольно-аналітичної роботи і юридичного управління, а також розглянувши проект Інструкції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України і аналіз регуляторного впливу, керуючись статтею 17 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", статтями 9, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Національна рада
ВИРІШИЛА:
1. Взяти за основу Інструкцію Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України.
2. Оприлюднити на офіційному сайті Національної ради проект Інструкції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України та аналіз регуляторного впливу, що додаються, для громадського обговорення. Встановити термін для громадського обговорення - 1 місяць з моменту оприлюднення.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на відділ зв'язків із ЗМІ та громадськістю, сектор інформаційних технологій, юридичне управління, департамент контрольно-аналітичної роботи.
Голова Національної ради Заступник голови Національної ради | В.Манжосов Л.Мудрак |
Додаток
до рішення
Національної ради
29.07.2010 N 1127
ПРОЕКТ
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція про порядок здійснення уповноваженими особами Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Національна рада) перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України, які одержали ліцензію Національної ради (далі - Інструкція), встановлює загальні правила проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги (далі - ліцензіатів) України.
1.2. Інструкція визначає порядок організації та проведення перевірок, оформлення результатів перевірки ліцензіатів, права та обов'язки уповноважених осіб Національної ради, перелік документів, які стосуються предмету перевірки.
2. Визначення термінів
- Акт перевірки - службовий документ, який засвідчує факт проведення перевірки діяльності ліцензіата та фактичні дані, встановлені в ході перевірки;
- звернення - письмова заява, скарга громадян (телеглядачів, радіослухачів), оформлена відповідно до Закону України "Про звернення громадян", про порушення ліцензіатом вимог законодавства;
- моніторинг - комплекс заходів, спрямованих на фіксацію та аналіз діяльності ліцензіата, що здійснюється шляхом запису, перегляду (прослуховування) теле- (радіо-) програм, які розповсюджуються цим ліцензіатом.
3. Організація перевірок
3.1. З метою здійснення визначених законодавством наглядових повноважень Національна рада проводить планові і позапланові перевірки.
3.2. Плановим перевіркам підлягають ліцензіати:
- у яких минув повний календарний рік після отримання ліцензії;
- термін дії ліцензії у яких закінчується (в цих випадках перевірка має бути проведена не пізніше, ніж за 210 днів до закінчення терміну дії ліцензії).
3.3. Підставами для здійснення позапланових перевірок є:
- подання ліцензіатом письмової заяви до Національної ради про здійснення позапланової перевірки за його ініціативою;
- подання ліцензіатом письмової заяви до Національної ради про зняття застосованої до нього санкції;
- якщо моніторинг Національної ради виявив ознаки порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії;
- належним чином оформлене звернення громадян, громадських організацій, оформлений запит від органів державної влади про порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії;
- якщо членами або працівниками Національної ради, що мають відповідні повноваження, зафіксовано ознаки порушень чинного законодавства та/або умов ліцензії.
Під час проведення позапланової перевірки з'ясовуються лише ті питання (факти), необхідність перевірки яких стала підставою для її здійснення, з обов'язковим зазначенням цих питань (фактів) у посвідченні на право проведення перевірки.
У разі виявлення під час перевірки інших пов'язаних з фактом ознак порушень законодавства чи умов ліцензії вони також фіксуються в Акті перевірки.
3.4. Планові та позапланові перевірки здійснюються за рішенням Національної ради.
3.5. Перевірки проводяться у робочий час ліцензіата, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку, за місцезнаходженням ліцензіата або, у разі необхідності, також на території діяльності ліцензіата уповноваженими особами Національної ради у зазначені в наказі терміни.
3.6. У разі потреби до проведення перевірки ліцензіата можуть бути залучені представники органів державного нагляду.
3.7. Для проведення перевірок Національною радою видається документ у формі посвідчення за підписом голови Національної ради або особи, яка виконує його обов'язки і засвідчується печаткою.
У посвідченні на право проведення перевірки зазначаються:
- назва ліцензіата щодо діяльності якого здійснюється перевірка;
- номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється перевірка;
- прізвища, ім'я та по батькові всіх уповноважених на здійснення перевірки осіб із зазначенням їх посади;
- номер і дата видачі ліцензії;
- дата початку та дата закінчення перевірки;
- тип перевірки (планова або позапланова);
- предмет та підстави для здійснення перевірки;
- місцезнаходження ліцензіата, щодо діяльності якого здійснюється перевірка;
- інформація щодо попередньої перевірки.
Посвідчення є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення перевірки.
3.8. Посвідчення на право проведення перевірки ліцензіата реєструється в журналі обліку із зазначенням номера, дати та прізвища керівника, який підписав розпорядчий документ. Аркуші журналу обліку мають бути пронумеровані, журнал прошнурований та скріплений печаткою загального відділу Національної ради.
3.9. Журнал обліку ведеться і зберігається загальним відділом Національної ради відповідно до Положення про загальний відділ та зведеної номенклатури справ Національної ради.
3.10. Повідомлення про проведення перевірки надсилається рекомендованим листом, за фактичним місцезнаходженням ліцензіата (у випадку якщо Національна рада не володіє такою інформацією, за юридичною адресою ліцензіата) за рахунок коштів Національної ради або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі ліцензіата під розписку не пізніше ніж за 10 днів до дати початку проведення планової перевірки та за 5 днів до дати початку проведення позапланової перевірки.
Повідомлення повинно містити:
- дату початку та дату закінчення планової або позапланової перевірки;
- найменування ліцензіата, щодо діяльності якого здійснюється перевірка;
- найменування органу що здійснює перевірку;
- номер і дату рішення, на виконання якого здійснюється перевірка.
3.11. Строк здійснення планової перевірки не може перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - п'яти робочих днів.
Строк здійснення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Продовження строку здійснення перевірки не допускається.
4. Права уповноважених осіб Національної ради, які здійснюють перевірку
Уповноважені особи Національної ради, які здійснюють перевірку ліцензіата, мають право:
- на матеріально-технічне забезпечення необхідне для проведення перевірки (приміщення з облаштованим робочим місцем та можливістю використовувати за необхідністю офісну техніку);
- доступу на територію ліцензіата, у виробничі та інші службові приміщення;
- з'ясування питань, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
- ознайомлення з будь-якими документами, необхідними для проведення перевірки;
- отримання копій необхідних документів, безпосередньо пов'язаних з перевіркою;
- отримання від ліцензіатів письмових пояснень з питань, що виникають під час перевірки (за їх згодою).
Відмова ліцензіата у проведенні працівниками Національної ради перевірки його діяльності відповідно до вимог законодавства або ж створення ним умов, що унеможливлюють проведення перевірки, за винятком підстав зазначених у абзаці п'ятому пункту 6.1.1 цієї Інструкції, є підставою для звернення до суду про анулювання ліцензії відповідно до пункту "г" частини п'ятої статті 37 Закону України "Про телебачення і радіомовлення".
5. Обов'язки уповноважених осіб Національної ради під час проведення перевірки
Уповноважені особи Національної ради, які здійснюють перевірку діяльності ліцензіатів, зобов'язані:
- повно, об'єктивно та неупереджено здійснювати перевірку у межах своїх повноважень, передбачених законом;
- дотримуватись ділової етики у взаємовідносинах із ліцензіатами;
- не втручатися і не перешкоджати здійсненню господарської діяльності ліцензіатів під час здійснення перевірки;
- інформувати керівництво ліцензіата про підстави призначення, процедуру проведення, хід перевірки і подальший порядок розгляду її результатів;
- об'єктивно відображати стан справ щодо додержання ліцензіатами умов ліцензії та вимог законодавства;
- забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці та конфіденційної інформації ліцензіата, що стала доступною уповноваженим особам у ході здійснення перевірки;
- керуватися у своїй роботі виключно законодавством, нормативними актами Національної ради та цією Інструкцією;
- ознайомити керівника ліцензіата або його уповноваженого представника з результатами перевірки в останній день перевірки;
- надавати керівнику ліцензіата або його уповноваженому представнику Акт перевірки та ознайомлювати його з актом моніторингу.
Уповноважені особи Національної ради, які здійснюють перевірку діяльності ліцензіатів, не мають права:
- вимагати від керівника ліцензіата або його уповноваженого представника здійснення дій не передбачених чинним законодавством та цією Інструкцією.
6. Права та обов'язки ліцензіатів під час проведення перевірок
6.1. Права ліцензіатів під час проведення перевірок
6.1.1. Керівник або уповноважений представник ліцензіата, що підлягає перевірці, має право:
- перевіряти наявність у уповноважених осіб Національної ради службового посвідчення, що засвідчує посадову особу та одержувати копії посвідчення на право проведення перевірки;
- бути присутнім під час здійснення перевірки;
- одержувати Акт перевірки та ознайомлюватись з актом моніторингу;
- надавати у письмовій формі свої пояснення, зауваження чи заперечення до Акта перевірки;
- не допускати уповноважену особу Національної ради для здійснення перевірки в разі неодержання повідомлення про проведення перевірки та/або у разі, якщо вона не пред'явила належним чином оформлене посвідчення на право проведення перевірки і службове посвідчення.
6.2. Обов'язки ліцензіатів під час проведення перевірок
6.2.1. Керівник або уповноважений представник ліцензіата під час проведення перевірки зобов'язаний:
- забезпечити необхідні умови для проведення перевірки;
- надавати документи та інші матеріали, які необхідні для проведення перевірки.
7. Порядок проведення моніторингів та перевірок ліцензіатів, які здійснюють мовлення
7.1. Проведення моніторингу
7.1.1. Національна рада здійснює офіційний моніторинг телерадіопрограм.
7.1.2. Моніторинг може здійснюватись постійно.
7.1.3. Предметом моніторингу є діяльність ліцензіата відповідно до умов ліцензії Національної ради та вимог законодавства.
7.1.4. Моніторинг має відображати цілісну картину ефірної сітки мовлення ліцензіата відповідно до обсягу мовлення, передбаченого чинною ліцензією.
7.1.5. Моніторинг проводиться без попередження ліцензіата.
7.1.6. Програми, які підлягають моніторингу, мають фіксуватися за допомогою записуючих пристроїв.
7.1.7. Результати моніторингу телерадіопрограм ліцензіата відображаються в акті моніторингу.
7.1.8. Результати моніторингу, що стали підставою для проведення перевірки ліцензіата, доводяться до відома керівництва ліцензіата чи його уповноваженого представника під час перевірки шляхом ознайомлення з актом моніторингу.
7.1.9. Результати моніторингу під час перевірки ліцензіата звіряються з ефірним журналом передач, плей-листами, ефірними рекламними листами, сіткою мовлення та програмою передач за період, коли проводився моніторинг.
7.1.10. Акт моніторингу прошивається та підписується уповноваженою особою Національної ради, яка безпосередньо здійснювала моніторинг (додатки 3; 3,1; 3,2).
7.1.11. В акті моніторингу фіксуються фактичні показники мовлення. В кінці акта подаються узагальнені показники фактичного мовлення за весь період моніторингу.
7.2. Проведення перевірок
7.2.1. Перед початком проведення перевірки уповноважені особи Національної ради зобов'язані пред'явити керівнику ліцензіата або його уповноваженому представнику посвідчення на право проведення перевірки та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу.
7.2.2. За результатами перевірки складається Акт перевірки (додатки 4; 4,1; 4,2; 4,3).
7.2.3. Керівник або уповноважений представник ліцензіата засвідчує ознайомлення з Актом перевірки своїм підписом та печаткою ліцензіата на Акті із зазначенням дати ознайомлення. У разі ознайомлення з Актом перевірки уповноваженим представником ліцензіата за довіреністю, Акт засвідчується його підписом та посвідченою печаткою ліцензіата копією довіреності, яка додається до Акта. У випадку відмови від ознайомлення з Актом перевірки уповноважені особи Національної ради, які проводять перевірку, вносять до Акта перевірки відповідний запис.
7.2.4. У разі незгоди з результатами моніторингу чи перевірки керівник або уповноважений представник ліцензіата може надати письмові пояснення та викласти свої зауваження щодо змісту цих документів. У такому разі письмові пояснення або зауваження обов'язково долучаються до матеріалів перевірки.
7.2.5. Перелік документів (оригінали та їхні завірені копії), які надаються уповноваженим особам Національної ради під час планової перевірки для ознайомлення:
- оригінал ліцензії Національної ради;
- статутні документи;
- свідоцтво про державну реєстрацію (перереєстрацію) суб'єкта підприємницької діяльності;
- журнал реєстрації програм і передач за період проведення перевірки та моніторингу;
- ефірну сітку мовлення, плей-листи за період проведення перевірки та моніторингу;
- передачі, записані на магнітну плівку або цифрові носії, для перевірки порядку їх збереження протягом 14 днів;
- прокатні посвідчення на право демонстрування та розповсюдження фільмів за період проведення перевірки та моніторингу;
- штатний розклад працівників;
- рекламні плей-листи за період проведення перевірки та моніторингу;
- перелік технічних засобів мовлення та обладнання для створення телерадіопрограм;
- дозвіл на експлуатацію радіоелектронних засобів мовлення (або угоду з оператором телекомунікацій, який такий дозвіл має) з визначенням місця встановлення передавача;
- угоди, що дають право на використання програм чи передач мовлення інших організацій.
7.2.6. Ліцензіат за власним бажанням може надати інші матеріали та документи, які сприятимуть об'єктивній оцінці діяльності ліцензіата.
8. Порядок оформлення Акта перевірки
8.1. Акт складається у двох примірниках і підписується уповноваженими особами Національної ради, які здійснювали перевірку, та керівником чи уповноваженим представником ліцензіата. Один примірник Акта вручається керівнику або уповноваженому представнику ліцензіата, а другий - зберігається у Національній раді разом із матеріалами перевірки.
8.2. В Акті перевірки фіксуються:
- дата початку та дата закінчення перевірки;
- дата складання акта;
- тип перевірки (планова або позапланова);
- посада, прізвище, ім'я та по батькові уповноваженої особи, яка здійснила перевірку;
- найменування ліцензіата, щодо діяльності якого здійснювалася перевірка;
- позивні (логотип);
- предмет та підстави, що стали причиною призначення перевірки;
- умови ліцензії та фактичні показники мовлення з урахуванням результатів попереднього моніторингу, а також наданих ліцензіатом пояснень щодо нього та відповідних документів;
- стан виконання вимог законодавства ліцензіатом, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
8.3. В Акті перевірки зазначаються всі документи, які були надані ліцензіатом для ознайомлення (або їх відсутність), на підставі яких робляться висновки щодо дотримання ліцензіатом умов ліцензії та вимог чинного законодавства.
8.4. Матеріали планової перевірки включають:
- копії документів відповідно до переліку, зазначеного в п. 7.2.5;
- Акт перевірки дотримання ліцензіатом законодавства та умов ліцензії;
- акт моніторингу ліцензіата;
- інші документальні та матеріальні відомості, які підтверджують наявність ознак порушень законодавства та умов ліцензії або їх спростування.
8.5. У разі проведення позапланової перевірки до матеріалів перевірки долучаються лише документи і матеріали (у тому числі надані ліцензіатом на вимогу уповноважених осіб, які здійснюють перевірку), які стосуються підстав та предмету перевірки.
9. Нумерація (або індексація) та датування Актів перевірки
9.1. Кожний Акт перевірки має свій власний номер та дату.
10. Особливості перевірки провайдерів програмної послуги
10.1. Моніторинг здійснюється у будь-якій точці доступу абонента до програмної послуги або на головній станції провайдера. У акті моніторингу зазначаються:
- місце проведення моніторингу;
- телеприймач (модель), з якого отримувалися результати моніторингу;
- перелік програм, які транслюються у програмній послузі, та їх послідовність.
10.2. Для складання Акта перевірки уповноважені особи Національної ради перевіряють на відповідність умовам ліцензії:
- адреси розташування головної (-их) станції (-ій), багатоканальної мережі;
- наявність та чинність угоди між ліцензіатом та оператором телекомунікацій у разі, якщо оператором телекомунікацій є інша юридична особа;
- наявність документів, які підтверджують придбання та право ретрансляції програм інших телемовників;
- фактичну кількість абонентів згідно з документами фінансової звітності;
- наявність угоди з абонентом, в якій перелічено канали, що ретранслюються у цій телемережі;
- наявність скарг абонентів;
- наявність пакету універсальної програмної послуги;
- територію розповсюдження програм;
- візуальна оцінка технічної якості ретрансляції програм.
10.3. Для перевірки кількості абонентів провайдер програмної послуги подає завірену керівником довідку про кількість чинних угод з абонентами або завірену довідку про фактичну кількість абонентів.
10.4. У разі коли провайдер програмної послуги також здійснює мовлення, перевірка проводиться згідно з пунктом 7 цієї Інструкції.
Директор департаменту контрольно-аналітичної роботи | В.Сокур |
Додаток
ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ
проекту Інструкції Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України та аналізу регуляторного впливу
Розробник проекту:
Проект Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України розроблено Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення відповідно до вимог законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про телебачення і радіомовлення", "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".
Стислий виклад змісту проекту:
Запропонований акт визначає основні завдання, терміни, організацію та строки проведення перевірок, повноваження суб'єктів перевірок, їхні права та обов'язки, порядок проведення моніторингу, а також порядок оформлення акта перевірки.
Мета прийняття рішення:
1. Удосконалення Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги та приведення її положень до норм чинного законодавства.
2. Створення однакових умов діяльності для всіх суб'єктів телерадіоінформаційного простору та сприяння його розвитку.
3. Зменшення кількості судових справ за позовами ліцензіатів до Національної ради про оскарження порядку проведення перевірок.
Інформація про оприлюднення:
Проект Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України і аналіз регуляторного впливу буде оприлюднено ______ липня 2010 року на офіційному сайті Національної ради за адресою: www.nrada.gov.ua.
Пропозиції та зауваження до оприлюдненого проекту просимо надсилати за поштовою адресою розробника: вул. Прорізна, 2, м. Київ, 01601 та на електронну адресу: pressa@nrada.gov.ua протягом одного місяця з дати його оприлюднення.
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту документа "Інструкція Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України" Визначення та оцінка важливості проблеми
Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами (ч. 1 ст. 1 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення") .
Єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Національна рада) - спеціальний конституційний, постійно діючий позавідомчий державний орган (ч. 3 ст. 7 Закону України "Про телебачення і радіомовлення") .
Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення; Закону України "Про рекламу" щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні; законодавства про захист суспільної моралі; законодавства про кінематографію щодо квоти демонстрування національних фільмів; законодавства про вибори (ч. 1 ст. 70 Закону України "Про телебачення і радіомовлення") .
Відповідно до статті 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" Національна рада здійснює наглядові повноваження.
Ці закони передбачають здійснення нагляду за діяльністю ліцензіатів, але не визначають сам порядок організації та проведення перевірок, оформлення результатів перевірки ліцензіатів, права та обов'язки уповноважених осіб Національної ради, перелік документів, які стосуються предмету перевірки.
У зв'язку з цим Національна рада розробила і затвердила рішенням від 24.01.2007 N 69 Інструкцію про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України.
З 1 січня 2008 року набув чинності Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", яким визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб, а також права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Вимоги цього Закону не узгоджуються з нормами Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України, затвердженої рішенням від 24.01.2007 N 69.
Крім того, 9 грудня 2009 року набули чинності зміни до ст. 17 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", відповідно до яких регуляторні, у тому числі нормативно-правові, акти Національної ради мають проходити всі стадії прийняття та порядок оприлюднення актів, визначені Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Керуючись вимогами статті 8 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", проведено аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акта.
Обґрунтування необхідності державного регулювання
Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення; Закону України "Про рекламу" щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні; законодавства про захист суспільної моралі; законодавства про кінематографію щодо квоти демонстрування національних фільмів; законодавства про вибори (ч. 1 ст. 70 Закону України "Про телебачення і радіомовлення") .
Відповідно до статті 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" Національна рада здійснює:
нагляд за дотриманням ліцензіатами вимог законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення;
нагляд за дотриманням ліцензіатами вимог законодавства України щодо реклами та спонсорства у сфері телерадіомовлення;
нагляд за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов та умов ліцензій;
нагляд за дотриманням ліцензіатами визначеного законодавством порядку мовлення під час проведення виборчих кампаній та референдумів;
нагляд за дотриманням стандартів та норм технічної якості телерадіопрограм;
нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства України у сфері кінематографії;
нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями вимог законодавства України щодо частки вітчизняного продукту у їх програмах (передачах) та щодо вживання мов при здійсненні телерадіомовлення;
нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі;
нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями вимог законодавства щодо частки іноземних інвестицій у їх статутному фонді;
застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону;
офіційний моніторинг телерадіопрограм.
Як вбачається із зазначених норм, Національна рада наділена широким колом наглядових повноважень, щодо яких не визначено механізм і спосіб їх реалізації.
Отримання об'єктивної інформації стосовно стану дотримання суб'єктами інформаційної діяльності (ліцензіатами) чинного законодавства України та вимог ліцензії є можливим лише у разі проведення заходів державного нагляду (контролю) у сфері телебачення і радіомовлення, тобто проведення планових та позапланових перевірок.
Відсутність приведеного до чинного законодавства механізму і способу здійснення заходів державного нагляду (контролю), зокрема проведення перевірок, створює незручності для всіх суб'єктів відносин, що виникають у сфері телебачення і радіомовлення, під час виконання Національною радою своїх наглядових повноважень.
Частиною 1 статті 17 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" передбачено, що Національна рада в межах своїх повноважень приймає регуляторні акти, у тому числі нормативно-правові, а також інші акти індивідуальної дії.
З метою приведення у відповідність до норм чинного законодавства порядку здійснення нагляду за діяльністю телерадіоорганізацій і провайдерів програмної послуги Національна рада розробила нову Інструкцію, яка встановлює загальні правила проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги (далі - ліцензіатів) України.
Обґрунтування неможливості розв'язання проблеми за допомогою діючих регуляторних актів
Національна рада розробила і затвердила рішенням від 24.01.2007 N 69 Інструкцію про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України.
З 1 січня 2008 року набув чинності Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", яким визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб, а також права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Вимоги цього закону не узгоджуються з нормами Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України, затвердженої рішенням від 24.01.2007 N 69. Цим і обґрунтовується неможливість розв'язання проблеми за допомогою діючих регуляторних актів, у зв'язку з чим виникла потреба в запровадженні нової Інструкції.
Визначення очікуваних результатів прийняття запропонованого регуляторного акта
Впровадження Інструкції про порядок проведення перевірок надасть можливість усунути розбіжності, які виникли внаслідок прийняття Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Крім того, Інструкція регулюватиме порядок здійснення перевірок діяльності ліцензіатів відповідно до норм і вимог чинного законодавства у сфері телерадіомовлення.
Визначення цілей державного регулювання
Метою прийняття Інструкції є її вдосконалення та приведення до норм чинного законодавства. Запропонований акт визначає основні завдання, терміни, організацію та строки проведення перевірок, повноваження суб'єктів перевірок, їхні права та обов'язки, порядок проведення моніторингу, а також порядок оформлення акта перевірки.
Визначення та оцінка усіх прийнятних альтернативних способів досягнення встановлених цілей та аргументація переваг обраного способу досягнення встановлених цілей
Під час розробки проекту Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України розглянуто такі альтернативні способи досягнення визначених цілей:
1. Залишення існуючої ситуації без змін.
Залишення існуючої ситуації без змін призведе до заглиблення існуючих проблем і жодним чином не сприятиме їх вирішенню. У цьому випадку при використанні діючої Інструкції під час проведення перевірок виникає неузгодженість із нормами Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", що може спричинити прийняття необ'єктивного рішення. Така ситуація призведе до дискримінації інтересів ліцензіатів та Національної ради та до збільшення випадків оскарження ліцензіатами дій регуляторного органу, тому зазначена альтернатива є неприпустимою.
2. Внесення змін до існуючих законів у сфері телебачення і радіомовлення.
Національній раді не належить право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України (ст. 93 Конституції України) . Оскільки Національна рада не може впливати на законотворчі процеси, тому процедура внесення змін до законів у сфері телебачення і радіомовлення може бути досить тривалою.
Враховуючи особливості процедури внесення змін до законів, необхідно усвідомлювати, що наслідком може бути як неприйняття відповідного законопроекту, так і ухвалення його із зауваженнями, не прийнятними для Національної ради.
3. Розробка та затвердження нового нормативно-правового акта.
Розробка та затвердження нової Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України відповідає потребам Національної ради та принципам державної регуляторної політики.
Затвердження такого регуляторного акта забезпечить досягнення поставлених цілей, починаючи з дня його прийняття, та дасть змогу Національній раді належним чином забезпечити реалізацію єдиної державної політики у сфері телебачення і радіомовлення.
Механізми і заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Затвердження Інструкції про порядок здійснення перевірок дозволить якісно проводити перевірки, оформляти акти перевірок, оперативно з'ясовувати стан дотримання ліцензіатами вимог чинного законодавства та умов ліцензії.
Реалізація такого регуляторного акта забезпечить дотримання єдиного прозорого механізму при здійсненні нагляду Національною радою за діяльністю ліцензіатів.
Обґрунтування можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта
У разі прийняття Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України буде забезпечено реалізацію єдиної державної політики у сфері телебачення і радіомовлення.
Також буде досягнуто поставлених цілей щодо вдосконалення та приведення Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України до норм чинного законодавства. Запропонований акт визначає основні завдання, терміни, організацію та строки проведення перевірок, повноваження суб'єктів перевірок, їхні права та обов'язки, порядок проведення моніторингу, а також порядок оформлення акта перевірки.
Обґрунтування того, що досягнення запропонованим регуляторним актом встановлених цілей є можливим з найменшими витратами для суб'єктів господарювання, громадян та держави, а також того, що вигоди, які виникатимуть внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, виправдовують відповідні витрати у випадку, якщо витрати та/або вигоди не можуть бути кількісно визначені
Впровадження Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України не потребує додаткових витрат з боку ліцензіатів, громадян та держави.
Оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Для впровадження Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України не потрібно залучення додаткових витрат з бюджету, оскільки воно здійснюватиметься в межах повноважень Національної ради.
Для адміністрування процесу контролю за виконанням вимог Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України немає необхідності створювати нові робочі місця. Здійснення передбачених цією Інструкцією повноважень буде покладено на службовців апарату Національної ради.
Оцінка ризику впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
При підготовці проекту Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України не встановлено зовнішніх чинників на дію акта.
Обґрунтування запропонованого строку чинності регуляторного акта
Строк чинності Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України у разі її прийняття і затвердження не може перевищувати строків дії законів України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про телебачення і радіомовлення", "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".
Визначення показників результативності регуляторного акта
Показниками результативності Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України є:
1. Створення однакових умов діяльності для всіх суб'єктів телерадіоінформаційного простору та сприяння його розвитку.
2. Зменшення витрат робочого часу у зв'язку з появою чіткої регламентації дій під час проведення перевірок Національною радою.
3. Зменшення кількості судових справ за позовами ліцензіатів до Національної ради про оскарження порядку проведення перевірок.
Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття
Відстеження результативності Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги України проводитиметься шляхом надання пропозицій щодо внесення змін до Інструкції.
Відстеження результативності Інструкції буде проводитися відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Голова Національної ради | В.Манжосов |
( Додатки не наводяться )