МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
16.06.2016 N 21102/668-0-2-16/8.1 |
Щодо запитання "Які саме органи мають додержувати мораторію, встановленого Законом від 28.12.2014 р. N 71-VIII?"
При цьому відповідно до п. 41.1 ст.
41 Податкового кодексу України (
ПКУ) контролюючими органами є органи доходів і зборів - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування єдиної державної податкової, державної митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів та реалізує державну податкову, державну митну політику, забезпечує формування та реалізацію державної політики з адміністрування єдиного внеску, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, його територіальні органи.
ДФС та її територіальні органи є органами доходів і зборів.
При цьому дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
До введення в дію положень щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва стосовно фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб:
органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства;
органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.
органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням санітарного законодавства, законодавства про працю, зайнятість (у тому числі зайнятість та працевлаштування інвалідів), про рекламу щодо реклами про вакансії (прийом на роботу), про загальнообов’язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати матеріального забезпечення страхових виплат, надання соціальних послуг;
органи захисту прав споживачів проводять позапланові перевірки за скаргами споживачів.
Щодо фізичних осіб - підприємців та юридичних осіб, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, органи Пенсійного фонду України проводять планові та позапланові перевірки (ч. 1 та 2 ст. 3).
Як вбачається з листа, суди у своїх рішеннях дійшли висновку, що вимоги п. 3 р. II "Прикінцеві положення"
Закону України від 28.02.2014 р. N 71-VIII стосуються всіх без винятку контролюючих органів, а не тільки ДФС.
Проте наведене твердження є сумнівним з огляду на наявність таких постанов.
Постанова Миколаївського ОАС від 12.01.2016 р. у справі N 814/3870/15 за позовом ТОВ "К" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) у Миколаївській області, ДАБІ України про визнання протиправними дій та скасування наказу ДАБІ України "Про проведення позапланової перевірки" від 13.08.2015 р.
У задоволенні позову зазначеному товариству було відмовлено, зокрема, з огляду на те, що Верховна Рада України 28.12.2014 р. приймає два закони N 71 та N 76, якими встановлюються обмеження щодо проведення перевірок.
Закон України N 71 "Про внесення змін до
Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" не поширюється на правовідносини, які склались між сторонами у цій справі, оскільки цей закон регулює питання внесення змін до
ПКУ та змін щодо податкової реформи. ДАБІ реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду та не має жодного відношення до порядку справляння та нарахування податків і зборів.
Також постанова ОАС м. Києва від 01.06.2016 р. у справі N 826/17912/15 за позовом Державної екологічної інспекції у Сумській області до ТОВ "Б" про зобов'язання ТОВ "Б" допустити до проведення планового заходу державного нагляду (контролю) посадових осіб позивача.
Таким чином. Державна екологічна інспекція у Сумській області не є відповідним контролюючим органом у розумінні
ПКУ, а отже, на позивача не поширюються вимоги щодо обмеження перевірок, передбачених
Законом України від 28.12.2014 р. N 71-VIII, а тому доводи відповідача в цій частині є необґрунтованими.
Крім того, ухвалою ВАСУ від 18.02.2016 р. N К/800/52116/15 касаційну скаргу підприємства "Л" на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2015 р. у справі за позовом Державної екологічної інспекції у Сумській області до підприємства "Л" про зобов'язання допустити до проведення перевірки ухвалено залишити без задоволення.
Таким чином, Державна екологічна інспекція у Сумській області не є відповідним контролюючим органом у розумінні
ПКУ, а отже, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з судом апеляційної інстанції, що на позивача не поширюються вимоги щодо обмеження перевірок, передбачених
Законом України від 28.12.2014 р. N 71-VIII.
Таким чином, зазначене свідчить про відсутність єдиної судової практики щодо порушеного питання.
Заступник Міністра | А. Янчук |