• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил етики поведінки посадових осіб митної служби України

Державна митна служба України  | Наказ, Правила від 16.11.2009 № 1097
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Наказ, Правила
  • Дата: 16.11.2009
  • Номер: 1097
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Наказ, Правила
  • Дата: 16.11.2009
  • Номер: 1097
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
16.11.2009 N 1097
Про затвердження Правил етики поведінки посадових осіб митної служби України
Відповідно до Дисциплінарного статуту митної служби України, затвердженого Законом України від 06.09.05 N 2805-IV, та з метою виконання рішення колегії Державної митної служби України, введеного в дію наказом Держмитслужби України від 03.07.09 N 622,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила етики поведінки посадових осіб митної служби України, що додаються.
2. Керівникам митних органів забезпечити ознайомлення особового складу підпорядкованих підрозділів та вжити заходів щодо додержання посадовими особами правил етики поведінки.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Служби А.В.Макаренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
16.11.2009 N 1097
ПРАВИЛА
етики поведінки посадових осіб митної служби України
Розділ I. Загальні положення
Ці Правила встановлюють загальні вимоги до етики поведінки посадових осіб митної служби України, яких вони повинні дотримуватися як під час виконання своїх службових обов'язків, так і в позаробочий час.
Ці Правила розроблено з урахуванням вимог Загальних правил поведінки державного службовця, затверджених наказом Головного управління державної служби України від 23.10.00 N 58.
Метою цих Правил є:
забезпечення високого рівня етики поведінки посадових осіб митної служби;
інформування фізичних та юридичних осіб про те, яку поведінку вони мають право очікувати від посадових осіб митної служби;
профілактика корупції;
розширення можливостей впливу громадськості на оцінку та якість діяльності митної служби;
формування позитивного іміджу митної служби та репутації її посадових осіб;
зміцнення авторитету митної служби України та довіри до неї громадян.
1. Межі застосування.
1.1. Норми Правил є загальними та застосовуються всіма посадовими особами митної служби України (далі - посадові особи митної служби).
1.2. Кожен працівник при прийнятті на службу в митні органи повинен у письмовій формі взяти на себе зобов'язання дотримуватись цих Правил. Таке зобов'язання зберігається в особовій справі посадової особи митної служби.
1.3. Дотримання працівником норм цих Правил є обов'язковим та враховується при проведенні щорічної оцінки, атестації, зарахуванні до кадрового резерву, призначенні на нову посаду, наданні характеристики чи рекомендації.
Розділ II. Принципи етики поведінки посадових осіб митної служби
2. Принцип законності.
2.1. Посадова особа митної служби зобов'язана своїми діями дотримуватись та відстоювати Конституцію України, закони та нормативно-правові акти України.
2.2. Принцип законності своєї діяльності, своєї службової та позаслужбової поведінки, недопущення порушення законодавства з будь-яких мотивів повинен бути морально-етичною нормою посадової особи митної служби.
2.3. Морально-етичним обов'язком посадової особи митної служби є не тільки особисте дотримання норм законодавства, але й активна протидія їх порушенням з боку своїх колег.
3. Принцип пріоритету прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина.
3.1. Визнання, повага, дотримання й захист прав, свобод і законних інтересів людини і громадянина є морально-етичним та професійним обов'язком посадової особи митної служби.
3.2. Посадова особа митної служби зобов'язана поважати честь та гідність будь-якої людини, її ділову репутацію, не проявляти свавілля або байдужість до правомірних вимог громадян, їх об'єднань, а також юридичних осіб, не допускати дискримінації одних осіб шляхом надання іншим непередбачених законодавством пільг або переваг.
3.3. Посадова особа митної служби зобов'язана забезпечувати конфіденційність інформації, що стосується приватного життя, честі й гідності громадян, у тому числі своїх колег, що стала відома їй під час виконання службових обов'язків.
4. Принцип відповідальності.
4.1. Посадова особа митної служби відповідає за дії, вчинені нею особисто, а також за дії, вчинені підлеглими за її вказівкою, та зобов'язана:
сумлінно виконувати свої службові обов'язки;
своєчасно і точно виконувати рішення органів державної влади, розпорядження і вказівки своїх керівників;
відмовлятись від виконання доручень, що суперечать чинному законодавству, інформувати про це свого керівника, а в разі наполягання на його виконанні - повідомити вищу за посадою особу;
приймати рішення лише у межах своїх повноважень;
негайно інформувати свого керівника про недостатність ресурсів навичок чи компетенції для виконання дорученої роботи;
при виявленні помилок у своїй роботі, у роботі своїх підлеглих або колег, негайно вживати заходів щодо їх виправлення;
відповідати за рішення, ухвалені колегіально.
4.2. Посадова особа митної служби повинна постійно поліпшувати стан відповідності своїх знань, умінь і навичок функціям та завданням займаної посади, підвищувати свій інтелектуальний та культурний рівень за освітньо-професійними програмами та шляхом самоосвіти.
5. Принцип справедливості та неупередженості.
5.1. Посадова особа митної служби зобов'язана діяти у загальнонаціональних інтересах та не повинна використовувати своє службове становище в інтересах окремих осіб за рахунок інтересів інших осіб.
5.2. Посадова особа митної служби повинна розглядати конфлікт між інтересами різних осіб неупереджено та виключно з позиції законних прав, загальноприйнятих у суспільстві уявлень про справедливість та моральні цінності.
5.3. Посадова особа митної служби не повинна надавати привілеїв чи застосовувати обмеження за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками.
5.4. Посадова особа митної служби не повинна публічно демонструвати свої релігійні або політичні переконання чи уподобання, свої симпатії, антипатії чи виняткову увагу до окремих осіб чи груп осіб.
6. Принцип лояльності.
6.1. Визначаючи головною метою діяльності митної служби служіння народу України та захист економічних інтересів, посадова особа митної служби зобов'язана:
свідомо, добровільно дотримуватись установлених державою, окремими її органами й установами правил, норм та приписів;
проявляти відданість, повагу і коректність до держави, усіх державних і громадських інститутів;
підтримувати позитивний імідж митної служби, постійно сприяти зміцненню її авторитету;
утримуватись від публічних висловлювань, міркувань, оцінок та будь-яким іншим способом висловлювати свою думку, якщо вона принципово відрізняється від політики органів державної влади в цілому та політики митного органу, який вона представляє як посадова особа.
6.2. Принцип лояльності стосується відношення посадової особи митної служби до усіх гілок державної влади, усіх державних органів та державних службовців.
6.3. Посадова особа митної служби не може брати участь у страйках та вчиняти інші дії, що перешкоджають нормальному функціонуванню органів державної влади.
6.4. Морально-етичним обов'язком посадової особи митної служби у випадку її принципової незгоди з політикою, яку проводить держава або конкретний митний орган, посадовою особою якого вона являється, є звільнення зі служби.
7. Принцип публічності та відкритості
7.1. Морально-етичним обов'язком посадової особи митної служби є відкритість для суспільства її службової діяльності, забезпечення доступності інформації про діяльність свого митного органу в обсягах та порядку, встановлених законодавством України.
7.2. Посадова особа митної служби повинна сприяти публічності та відкритості у діяльності митної служби та зобов'язана:
вимагати надання повної та достовірної інформації, яка стосується вирішення питань, що належать до її компетенції;
пояснювати та обґрунтовувати свої рішення та (або) дії у порядку, встановленому правовими актами;
надавати необхідну інформацію колегам, іншим державним службовцям та громадськості у порядку та за умов, передбачених законодавством України;
при виконанні службових обов'язків, якщо це передбачено нормативними актами Держмитслужби, мати на форменому одязі ідентифікаційну картку, на якій зазначається її посада, прізвище, ім'я та по батькові.
8. Принцип політичної нейтральності.
8.1. Посадова особа митної служби повинна дотримуватись у своїй поведінці політичної нейтральності та зобов'язана:
незалежно від своїх власних політичних поглядів сумлінно виконувати свої службові обов'язки відповідно до вимог законодавства України;
не підписувати будь-які політичні або ідеологічні документи;
не брати участь як посадова особа в будь-яких політичних акціях;
не використовувати своє посадове становище в інтересах політичних партій, інших громадських організацій;
не використовувати своє посадове становище для передвиборчої агітації на свою користь або на користь інших кандидатів, політичних партій, виборчих блоків.
8.2. Морально-етичним обов'язком посадової особи митної служби є виключення будь-якого впливу політичних партій або інших об'єднань громадян на виконання нею своїх службових обов'язків та на рішення, які вона приймає.
8.3. Посадова особа митної служби не повинна використовувати матеріальні, адміністративні та інші ресурси митного органу для досягнення будь-яких політичних цілей.
Розділ III. Уникнення конфлікту інтересів
9. Запобігання виникненню та усунення конфлікту інтересів
9.1. Посадова особа митної служби зобов'язана:
чітко розмежовувати службу і приватне життя;
заявляти про наявність у неї конфлікту інтересів;
вживати заходів для запобігання виникненню та усунення конфлікту інтересів.
9.2. При прийнятті на службу в митні органи, призначенні на посаду, просуванні по службі та безпосередньому виконанні своїх службових обов'язків, посадова особа митної служби зобов'язана письмово повідомити свого керівника про обставини, які можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів.
Такими обставинами є приватний інтерес, тобто переваги для посадової особи митної служби або її родини, близьких родичів, друзів чи осіб та організацій, з якими вона має або мала спільні ділові чи політичні інтереси, що впливає або може впливати на неупереджене та об'єктивне виконання службових обов'язків.
9.3. Обставини, які можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів, повинні бути усунені до прийняття на службу чи призначення на нову посаду.
Неможливість усунення таких обставин є підставою для відмови посадовій особі митної служби у призначенні на посаду або просуванні по службі.
9.4. Якщо обставини, що можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів, виникають після призначення на посаду, посадова особа митної служби зобов'язана негайно у письмовій формі повідомити про це свого керівника та вжити термінових заходів щодо усунення таких обставин.
Керівник, якого повідомлено про обставини, що можуть призвести до виникнення конфлікту інтересів, повинен вжити заходів для недопущення його виникнення.
Розділ IV. Обмеження щодо використання службового становища
10. Обмеження щодо використання інформації та майна.
10.1. Посадовій особі митної служби забороняється розголошувати довірену їй державну таємницю, іншу інформацію з обмеженим доступом, а також використовувати таку інформацію у власних інтересах або в інтересах інших осіб, у тому числі і після звільнення зі служби.
10.2. Посадова особа митної служби зобов'язана ощадливо та ефективно використовувати державне майно, інші засоби організаційно-технічного, матеріального та іншого забезпечення, користування і розпорядження якими входить до її компетенції.
10.3. Посадовій особі митної служби забороняється використовувати державне майно, інші засоби організаційно-технічного, матеріального та іншого забезпечення в особистих інтересах та в цілях, не пов'язаних з виконанням нею своїх службових обов'язків.
10.4. Використання посадовою особою митної служби службового майна та коштів у приватних цілях не допускається, крім випадків, коли на користування майном є дозвіл керівника митного органу, та за умови відшкодування посадовою особою відповідних витрат.
11. Обмеження щодо прийняття подарунка.
11.1. Морально-етичним обов'язком посадової особи митної служби є неприпустимість створення приводу та підстав для вручення подарунка або іншого виду винагороди у зв'язку з виконанням нею своїх службових обов'язків.
11.2. Посадові особи митної служби не мають право прямо чи опосередковано вимагати або отримувати подарунки, речі, валюту України, іноземну валюти у зв'язку з виконанням службових обов'язків як під час їх виконання, так і в позаслужбовий час.
11.3. У разі, якщо відмова від прийняття нецінних подарунків, що несе символіку учасника зовнішньоекономічної діяльності, може негативно вплинути на подальші службові зносини, прийняття таких видів подарунків повинно здійснюватись офіційно та відкрито.
У інших випадках посадові особи митної служби повинні дипломатично відмовитись від прийняття даного подарунка.
11.4. Будь-які подарунки, що надані посадовій особі митної служби під час офіційних заходів, в тому числі під час відрядження в межах країни або за кордон, як подарунки для митного органу, не можуть бути її приватною власністю і протягом п'яти робочих днів з дня одержання або з дня повернення з відрядження передаються за призначенням, з компенсацією цій особі витрат, пов'язаних із сплатою мита та інших обов'язкових платежів, якщо такі мали місце.
11.5. У разі, коли посадова особа митної служби виявила у службовому приміщенні чи отримала в інший, незалежний від неї спосіб, подарунок, вона повинна невідкладно письмово повідомити свого керівника та, у разі потреби правоохоронні органи.
Розділ V. Загальні вимоги до етики колегіальної поведінки
12. Загальні правила поведінки посадової особи.
12.1. Посадова особа митної служби при виконанні службових обов'язків повинна керуватись такими положеннями:
дотримуватись культури мови та спілкування, не вживати нецензурних слів;
берегти свій робочий час та робочий час своїх колег, максимально обмежувати приватні телефонні розмови;
забезпечувати чистоту і порядок на робочому місці;
не вживати алкогольні напої у робочий час;
у разі необхідності прийому у робочий час ліків, які містять у своєму складі наркотичні чи психотропні речовини, або речовини, що знижують ефективність роботи, про це необхідно повідомити безпосереднього керівника.
12.2. Посадова особа митної служби повинна дотримуватись затверджених Держмитслужбою правил носіння форменого одягу та завжди мати охайний вигляд.
Морально недопустимо посадовій особі, вдягненій у формений одяг, купувати алкогольні напої та (або) вживати їх у публічних місцях, а також палити у місцях, спеціально не передбачених для цього.
12.3. При спілкуванні з керівництвом посадова особа зобов'язана:
вислуховувати доручення не перериваючи, з наступною постановкою необхідних питань для уточнення;
виконувати законні вказівки без зайвих розмов і суперечок, залишаючи за собою право мати власну думку з будь-якого питання і висловлювати її у ввічливій та коректній формі;
у разі одержання доручення, яке суперечить чинному законодавству, невідкладно в письмовій формі повідомити про це керівнику, який дав доручення, а в разі наполягання на його виконанні - повідомити вищу за посадою особу.
12.4. Посадова особа митної служби, підозрювана або обвинувачена у скоєнні злочину, або відносно якої порушено кримінальну справу чи застосовано адміністративні санкції, повинна негайно проінформувати про це свого керівника.
13. Взаємовідносини у колективі.
13.1. Взаємовідносини посадових осіб митної служби ґрунтуються на взаємній довірі, повазі, чесності, толерантності та тактовності.
Неприпустимі прояви аморальної поведінки в колективі, такі як доноси, наклепи, підлабузництво, шантаж та погрози тощо.
Посадова особа митної служби повинна підтримувати доброзичливі відносини в колективі, прагнути до співробітництва з колегами.
13.2. Посадові особи не повинні порушувати права інших посадових осіб або надавати привілеї за ознаками національності, походження, мови, раси, статі, віку, соціального, матеріального чи сімейного стану, релігії, переконань, політичних та інших поглядів, посади, яку займає особа.
13.3. Посадові особи митної служби повинні:
ввічливо та стримано поводити себе з колегами, поважати їхню думку;
бути самокритичними, визнавати свої помилки та намагатись їх виправити;
обговорювати та вирішувати непорозуміння, які виникають у службовий час, обговорюючи їх між собою, а не вирішивши їх - звертатись до свого керівника;
не допускати принизливих висловлювань чи образ на адресу своїх колег, поширення неправдивих відомостей про інших осіб.
13.4. Нетерпимість до інших посадових осіб митної служби може проявлятись виключно за наявності вагомих підстав. Неприпустимі при цьому безтактовність, брутальність, приниження людської гідності та умисна дискримінація.
14. Вимоги до керівного складу.
14.1. Керівна посадова особа митної служби для формування морального клімату колективу, який ґрунтується на співробітництві та взаємній повазі, зобов'язана:
вживати заходів для додержання підлеглими професійної етики;
заохочувати участь підлеглих у вирішенні спільних проблем колективу;
організувати роботу колективу так, щоб службові обов'язки підлеглих були чітко розмежовані і кожний відповідав за доручену ділянку роботи;
запобігати виникненню конфліктних ситуацій у колективі, усувати причини непорозумінь;
заохочувати підлеглих до постійного підвищення свого професійного, інтелектуального та культурного рівня;
забезпечувати гласність та об'єктивність під час оцінки службової діяльності підлеглих посадових осіб, присвоєння їм чергового звання або призначення на більш високу посаду;
виховувати в підлеглих посадових осіб сумлінне ставлення до служби, бережливе ставлення до державного, комунального та приватного майна, підтримувати їх ініціативу, вживати заходів щодо скорочення втрат робочого часу та зменшення плинності кадрів;
у ставленні до підлеглих бути справедливою та вимогливою, бути прикладом у своїй службовій діяльності, поведінці та зовнішньому вигляді.
14.2. При спілкуванні з підлеглими керівна посадова особа повинна:
чітко формулювати свої вимоги до виконавця, уважно вислуховувати звіти підлеглих;
зауваження про допущені підлеглими помилки та недоліки у їхній роботі висловлювати у коректній формі, за відсутності інших посадових осіб;
заохочувати підлеглих висловлювати власну думку та вислуховувати її.
15. Поведінка посадової особи митної служби у неробочий час.
15.1. У неробочий час посадова особа митної служби повинна:
поводити себе відповідно до суспільних норм поведінки, аби своєю поведінкою не зашкодити репутації митної служби та її посадових осіб у суспільстві;
не зловживати своїми повноваженнями, не використовувати документи, які підтверджують її посаду та повноваження, з метою прийняття іншими особами сприятливих для неї рішень, вчинення дій чи бездіяльності.
15.2. Посадова особа не повинна зловживати алкогольними напоями, вживати психотропні або наркотичні речовини, крім випадків, коли це необхідно у лікувальних цілях.
Розділ VI. Контроль за дотриманням правил етики поведінки посадових осіб митної служби України
16. Контроль за дотриманням цих Правил.
16.1. Громадський контроль за дотриманням посадовими особами митної служби етики поведінки здійснюється за допомогою звернень громадян, об'єднань громадян у відповідні державні органи та засоби масової інформації.
16.2. Посадові особи митної служби, які відповідно до займаних посад здійснюють керівництво іншими посадовими особами митної служби або контролюють їх роботу, зобов'язані у межах своїх повноважень вживати заходів з контролю за дотриманням ними цих Правил.
16.3. У митних органах, спеціалізованих митних установах та організаціях можуть створюватись Етичні комісії, завданням яких є формування, підтримання та розвиток норм професійної етики посадових осіб митної служби, розв'язання різного роду моральних конфліктів.
До складу Етичних комісій можуть бути обрані найбільш поважні співробітники митного органу, ветерани митної служби, суспільні діячі та інші особи.
Етичні комісії мають право за порушення норм цих Правил виносити посадовим особам митних органів суспільний осуд, порушувати перед відповідним керівником митного органу питання про притягнення таких осіб до відповідальності.
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua