НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Л И С Т
27.07.2011 N 46-03-001/1092 |
Група управління проектами Банкам України та їх філіям міжнародних кредитних ліній
Шановні пані та панове!
Група управління проектами міжнародних кредитних ліній при Національному банку України (далі - ГУП НБУ) (1) повідомляє, що Німецько-Український фонд (далі - НУФ) запрошує до участі у:
_______________
(1) ГУП НБУ здійснює управління поточною діяльністю НУФ.
- Проекті "Програма з рефінансування заходів підтримки системи кредитування в сільській місцевості", для реалізації якого Уряд ФРН надав Україні кредитну лінію в сумі 7 мільйонів євро з метою запровадження системи кредитування ММСП у сільській місцевості.
- Програмі НУФ, що впроваджується за рахунок власних коштів, основна частина з яких є внески засновників НУФ: Німецької Кредитної установи для відбудови (KfW), Кабінету Міністрів України, в особі Міністерства фінансів України, та Національного банку України.
- Пілотній Програмі з кредитування мікро, малих та середніх підприємств (далі - ММСП) України за пріоритетними галузевими напрямами, кредитування в рамках якої здійснюватиметься в межах приросту коштів НУФ, початковий обсяг яких становитиме 2 млн. євро та який може бути збільшений в залежності від активності банків-партнерів та результативності впровадження Програми. Пілотна Програма на відміну від Проекту та Програми НУФ передбачає обмеження відсоткових ставок на кредити для кінцевих позичальників ММСП за визначеними пріоритетними напрямками.
Більш детальна інформація щодо умов Проекту та Програм НУФ міститься в додатках, що додаються до листа.
НУФ надає кредитні кошти українським банкам, що отримали статус банків-партнерів, для подальшого кредитування мікро, малих та середніх приватних підприємств і фізичних осіб - підприємців, як у сільській місцевості (2), так і по всій Україні.
_______________
(2) Сільська місцевість визначається як вся місцевість та міста, за винятком обласних центрів та міст із населенням більше 100000 осіб.
Кредитні кошти надаються банкам-партнерам:
- в рамках Проекту та Програми НУФ на строк до 5 років у євро під відсоткову ставку, максимальний рівень якої становить EURIBOR +2,5% річних;
- в рамках Пілотної Програмина строк до 5 років, як в гривні, так і в євро, під відсоткову ставку, максимальний рівень якої становитиме:
в гривні - облікова ставка Національного банку України +2% річних;
в євро - EURIBOR +2,5% річних.
Банки, зацікавлені у партнерстві з НУФ та впровадженні його Проекту та Програм, повинні відповідати Загальним вимогам НУФ до банків, бути готовими активно кредитувати визначену НУФ цільову групу позичальників (стратегія банку повинна включати розвиток напрямку кредитування ММСП) та звернутись до ГУП НБУ листом, в якому обґрунтувати таке рішення.
Керівник ГУП НБУ | О.М.Козубенко |
Додаток
ВИМОГИ
до Субкредитів в рамках Проекту "Програма з рефінансування заходів підтримки системи кредитування у сільській місцевості"
Банки-партнери надаватимуть Субкредити прийнятним Субпозичальникам (ММСП) для фінансування Субпроектів, які відповідатимуть визначеним вимогам.
Субкредити можуть бути надані в євро, гривнях (індексованих до євро) та гривнях (без індексації) тільки Субпозичальникам для таких Субпроектів, які відповідають таким вимогам:
1. Кредит може бути наданий фізичним особам - підприємцям; малим та середнім приватним підприємствам, що розташовані у сільській місцевості України, а також фізичним особам - підприємцям; малим та середнім приватним підприємствам, що розташовані в більших містах (за виключенням обласних центрів) і працюють в аграрному секторі.
2. Субпозичальники для ефективного здійснення ухваленого фінансування і втілення відповідного Субпроекту повинні мати:
- стабільний бізнес (принаймні за останні три місяці);
- досвід ведення бізнесу у своїй сфері діяльності;
- адекватну платоспроможність, що буде підтверджено даними фінансово-економічного аналізу;
- відповідні документи про реєстрацію, патенти, ліцензії тощо.
3. Фінансування Субпроектів, які надаються на розгляд Банку-партнеру, за допомогою Субкредитів може проводитись тільки тоді, коли Банк-партнер визначив, що:
3.1. Надходження Субкредиту не будуть використовуватись для фінансування таких видів діяльності:
а) будь-якої діяльності, що стосується шкідливих або експлуатаційних форм примусової праці або праці дітей;
б) будь-якої діяльності, що є незаконною у відповідності до законодавства, що застосовується до відповідних інвестиційних компаній, або у відповідності із нормами міжнародного права;
в) виробництво або торгівля зброєю, спорядженням та військовим обладнанням;
г) будь-якої з наступних видів діяльності, якщо Субпозичальник в незначній мірі залучений до їх здійснення (термін "в незначній мірі залучений" застосовується по відношенню до діяльності, яка є додатковою по відношенню до основної діяльності Субпозичальника):
- виробництво або торгівля тютюновими виробами;
- виробництво або торгівля алкогольними напоями (іншими ніж пиво або вино);
- азартні ігри, казино або аналогічні види діяльності;
- спекуляції з валютними цінностями та об'єктами нерухомості;
- інвестиції у будь-які види цінних паперів.
ґ) будь-якої з наступних видів діяльності:
- торгівля продуктами живої природи, що регулюється Конвенцією про міжнародну торгівлю біологічними видами дикої фауни та флори, які знаходяться під загрозою вимирання (CITES);
- виробництво або торгівля радіоактивними матеріалами (інше ніж купівля медичного обладнання, контрольного та вимірювального обладнання та будь-якого обладнання, в якому радіоактивне джерело є незначним та/або належно екранованим);
- виробництво, торгівля або використання волокон азбесту (інше ніж цементоване захисне укриття, в якому вміст азбесту є меншим ніж 20%);
- виробництво або торгівля продуктами, що містять поліхлоринні біфеніли (polychlorinated biphenyls) (PCBs), що найбільш вірогідно може міститись в продуктах аналогічних електричним масляним трансформаторам, конденсаторам та комутаційній апаратурі, датованій з 1950 по 1985 роки;
- виробництво або торгівля фармацевтичними препаратами, які є предметами міжнародної ліквідації та заборони;
- виробництво або торгівля пестицидами/гербіцидами, які є предметами міжнародної ліквідації та заборони;
- виробництво або торгівля озоно-руйнівними хімічними сумішами (так звані озоноруйнівні субстанції або ОРС), які є предметом міжнародної ліквідації, такі як аерозолі, охолоджувальні засоби, піноутворюючи сполуки, розчинники та протипожежні речовини, обіг яких регулюється Монреальським протоколом;
- вилов риби дрифтерними сітками довжиною понад 2,5 км;
- виробництво або діяльність, яка супроводжується вирішенням питань щодо земельних ділянок, які перебувають у володінні або на які існують претензії відповідно до судових рішень з боку місцевих жителів, без належного підтвердження згоди таких жителів.
3.2. Субпроект був розроблений згідно з прийнятими стандартами, які стосуються охорони навколишнього середовища, охорони здоров'я та техніки безпеки (або не суперечить їм), включаючи закони та нормативно-правові акти України, що стосуються охорони навколишнього середовища.
3.3. Субкредити не надаються для рефінансування існуючих зобов'язань Субпозичальників по відношенню до Банка-партнера.
В. Основні положення та умови Субкредитів
1. Кожен Субкредит повинен відповідати таким основним положенням та умовам:
Розмір: Якщо НУФ не погодить інше у винятковому порядку, сума кожного Субкредиту не повинна перевищувати 250000 (двісті п'ятдесят тисяч) євро. При цьому середній розмір Субкредиту в кредитному портфелі Банка-партнера не повинен перевищувати 50000 (п'ятдесят тисяч) євро на кінець кожного звітного періоду.
Валюта: євро, гривні України.
Процентна ставка: процентна ставка по Субкредитах, що видаються в гривнях або в євро, визначається кредитним комітетом Банка-партнера на рівні філії, що бере участь у Проекті, в індивідуальному порядку, на підставі рекомендацій кредитного експерта. При визначенні процентної ставки слід врахувати комерційний ризик Субкредиту, якість запропонованого забезпечення та конкурентну ситуацію на місцевому ринку банківських послуг.
Збори: будь-які комісії, які Банк-партнер стягуватиме з Субпозичальника, повинні бути комерційно прийнятними у відповідності з міжнародними банківськими стандартами.
Строк: строк кожного Субкредиту не повинен перевищувати 3 (три) роки для фінансування обігових коштів і 5 (п'ять) років для фінансування основних фондів.
2. Кожен Субкредит надаватиметься згідно з Субкредитним Договором, укладеним між Субпозичальником та Банком-партнером.
Банк-партнер зобов'язаний забезпечити укладення Субкредитного договору та відповідних забезпечувальних договорів до нього з урахуванням положень цього Договору на таких умовах, що виключають можливість визнання їх неукладеними чи недійсними та забезпечують максимальний захист інтересів Банка-партнера і НУФ.
Банк-партнер ні в якому разі не повинен включати в Субкредитний договір умову щодо дострокового повернення коштів Субпозичальником з посиланням на випадок дострокового стягнення коштів НУФ з банка-партнера у випадках, передбачених цим договором. Таке дострокове стягнення з Субпозичальника повинне застосовуватись лише у випадку неналежного виконання чи невиконання останнім своїх договірних зобов'язань.
С. Підготовка Субкредитів і процедури ухвалення
Повинні бути впроваджені такі процедури підготовки Субкредитів та порядок їх затвердження:
1. У випадку укладання першого кредитного договору між Позичальником та Кредитодавцем представники Кредитодавця (Консультант на початковому етапі впровадження Проекту) нададуть рекомендації до існуючих на даний момент у Позичальника процедур, пов'язаних з видачею Субкредитів та оформленням відповідної документації, які розроблятимуться, уточнюватимуться, змінюватимуться та стандартизуватимуться відповідно до вимог Кредитодавця з метою ефективної реалізації Проекту.
2. Перші три Субкредити на суму більш ніж 50000 (п'ятдесят тисяч) євро мають бути розглянуті та погоджені Кредитодавцем. Подані Позичальником документи, що стосуються вказаних субкредитвів, мають бути розглянуті Кредитодавцем протягом терміну, що становить не більше п'яти робочих днів з моменти їх подачі Позичальником до ГУП.
3. Кредитні експерти відділів малих кредитів (відділів МСП) повинні пройти спеціалізоване навчання, курси та практику, що забезпечуються Позичальником через Консультанта протягом строку роботи останнього.
4. Кредитні експерті повинні приділяти увагу не лише фінансовій звітності, що надається претендентам на отримання кредиту, але і розширювати спектр аналізу, приймаючи до уваги загальну економічну ситуацію претендента. Кредитний експерт повинен перевіряти інформацію, надану претендентом на отримання кредиту, відвідуючи його місце роботи та, по можливості, його помешкання.
5. Позичальник повинен організувати спеціальний кредитний комітет для Субкредитів, який повинен збиратися по мірі необхідності для забезпечення найбільш ефективної роботи. Тільки такий кредитний комітет має виключне право приймати рішення стосовно видачі Субкредитів.
6. Спеціальний кредитний комітет розглядає і обговорює заявки на отримання Субкредитів, а також приймає рішення за Субкредитами, базуючись на якості кредитних заявок, що підтверджуються письмовими пропозиціями, які надаються кредитними експертами, та подальшою інформацією, що надається ними на засіданнях. Такий кредитний комітет повинен при оцінюванні заявок приділяти особливу увагу кредитному аналізу, а не зводити прийняття рішення тільки до такого, що засноване на критерії наявності забезпечення.
7. Представники Позичальника та Консультанта у спеціальному кредитному комітеті мають право вето по кожній кредитній заявці, що подана на його розгляд.
8. З метою обслуговування та управління кредитними коштами, отриманими від Кредитодавця за цим Договором, у Позичальника має бути встановлена прийнятна для Кредитодавця система моніторингу. Усі дані по платежах кожному та від кожного Субпозичальника, які пов'язані з даними кредитними коштами, будуть вводитись у цю систему щоденно.
9. Субкредит вважається простроченим зі сторони Субпозичальника (що повинно бути відображено у відповідній статистиці, що подається Кредитодавцю в рамках цього Договору), якщо клієнт не здійснив платіж на встановлену дату погашення (сплати) або якщо сплачена сума є меншою від установленого внеску. У випадку погашення неповної суми внеску кошти будуть використані для покриття клієнтської заборгованості у такому порядку: у першу чергу - проценти за користування коштами Субкредиту; потім основна сума Субкредиту, потім неустойка.
10. Про кожний випадок прострочення будь-якого внеску чи його частини більше ніж на 30 календарних днів необхідно проінформувати спеціальний кредитний комітет, який зобов'язаний прийняти рішення про застосування до Субпозичальника відповідних заходів, що визначаються Субкредитним договором.
Додаток
ВИМОГИ
до Субкредитів в рамках Програми НУФ
Банки-партнери надаватимуть Субкредити прийнятним Субпозичальникам (ММСП) для фінансування Субпроектів, які відповідатимуть визначеним вимогам.
1. Критерії прийнятності
Субкредити можуть бути надані в євро або гривнях тільки Субпозичальникам для таких Субпроектів, які відповідають таким критеріям:
1.1. Субкредит може бути наданий приватним підприємцям без створення юридичної особи, які здійснюють свою діяльність у виробничій сфері, сільському господарстві, сфері послуг або торгівлі, а також нижчезазначеним суб'єктам господарської діяльності, які належать до однієї з трьох визначених нижче категорій та, водночас, відповідають четвертому критерію, а саме:
а) мікропідприємства, більша частина власності яких належить приватному сектору і які налічують не більше ніж 20 постійних працівників. З цієї цільової групи фінансування надаватиметься для підприємств, які функціонують у виробничій сфері, сфері послуг або торгівлі; або
б) малі підприємства, більша частина власності яких належить приватному сектору і які налічують не більше ніж 250 постійних працівників. З цієї категорії можуть фінансуватись лише такі підприємства, які функціонують у виробничій сфері чи сфері послуг;
або
в) середні підприємства, більша частина власності яких належить приватному сектору, за участю німецького середнього спільного підприємства-партнера, частка якого у статутному фонді Субпозичальника складає не менше 30% і не більше 70%. Підприємства такого типу повинні мати не більше ніж 500 постійних працівників та функціонувати у виробничій сфері.
Субпозичальники повинні мати стабільну фінансову структуру та організацію, керівний склад, штатний персонал та інші ресурси, необхідні для ефективного здійснення ухваленого фінансування і втілення відповідного Субпроекту;
1.2. Фінансування Субпроектів, які надаються на розгляд Банку-партнеру, за допомогою Субкредитів може проводитись тільки тоді, коли Банк-партнер визначив, що:
а) надходження Субкредиту не будуть використовуватись для фінансування таких видів діяльності:
- виробництво або торгівля зброєю або іншим військовим обладнанням;
- виробництво або торгівля, що стосується зникаючих видів тварин та рослин;
- виробництво або торгівля тютюновими виробами;
- виробництво або торгівля міцними алкогольними напоями;
- функціонування казино;
- спекулятивні валютні операції;
- інвестиції у будь-які види цінних паперів;
- купівля, продаж або оренда нерухомості зі спекулятивною метою.
б) Субпроект був розроблений згідно з прийнятими стандартами, які стосуються охорони навколишнього середовища, охорони здоров'я та техніки безпеки (або не суперечить їм), включаючи закони та нормативно-правові акти України, що стосуються охорони навколишнього середовища.
1.3. Субкредити не надаються для рефінансування існуючих зобов'язань Субпозичальників по відношенню до Банка-партнера.
2. Основні положення та умови Субкредитів
2.1. Кожен Субкредит повинен відповідати таким основним положенням та умовам:
Розмір: Якщо НУФ не домовились про інше у винятковому порядку, сума кожного Субкредиту не повинна перевищувати:
EUR 25000 (двадцять п'ять тисяч євро) для фінансування приватних підприємців та мікропідприємств;
EUR 100000 (сто тисяч євро) для фінансування малих підприємств;
EUR 250000 (двісті п'ятдесят тисяч євро) для фінансування середніх підприємств за участю німецького середнього спільного підприємства-партнера;
Валюта: євро, гривні України.
Процентна ставка: процентна ставка по Субкредитах, що видаються в гривнях або в євро, визначається кредитним комітетом Банка-партнера на рівні філії, що бере участь у Програмі НУФ, в індивідуальному порядку, на підставі рекомендацій кредитного експерта. При визначенні процентної ставки слід врахувати комерційний ризик Субкредиту, якість запропонованого забезпечення та конкурентну ситуацію на місцевому ринку банківських послуг.
Збори: будь-які комісії, які Банк-партнер стягуватиме з Субпозичальника, повинні бути комерційно прийнятними у відповідності з міжнародними банківськими стандартами.
Строк: строк кожного Субкредиту не повинен перевищувати 3 роки для фінансування обігового капіталу і 5 років для фінансування інвестиційних проектів.
2.2. Кожен Субкредит надаватиметься згідно з Субкредитним договором, укладеним між Субпозичальником та Банком-партнером. У Субкредитному договорі має бути зроблене посилання на те, що Субкредит надається в рамках Програми НУФ.
Банк-партнер зобов'язаний забезпечити укладення Субкредитного договору та відповідних забезпечувальних договорів до нього на таких умовах, що виключають можливість визнання його неукладеним чи недійсним та забезпечують максимальний захист інтересів Банка-партнера та НУФ.
Банк-партнер ні в якому разі не повинен включати в Субкредитний договір умову щодо дострокового повернення коштів Субпозичальником з посиланням на випадок дострокового стягнення коштів НУФ з Банку-партнера у випадках, передбачених укладеним між останніми кредитним договором. Таке дострокове стягнення з Субпозичальника повинне застосовуватись лише у випадку неналежного виконання чи невиконання останнім своїх договірних зобов'язань.
Разом з тим, в Субкредитному договорі Банк-партнер повинен передбачити зобов'язання Субпозичальника щодо надання останнім всебічного сприяння, включаючи здійснення всіх необхідних дій для забезпечення передачі всіх прав кредитора за Субкредитним договором зі збереженням всього обсягу таких прав у випадку відступлення права вимоги за Субкредитним договором, укладеним в рамках Програми НУФ на користь іншого банка-партнера Програми НУФ чи НУФ.
3. Підготовка кредитів і процедури ухвалення
3.1. Метою програм кредитування, що фінансуються в рамках Програми НУФ, є видача, в основному, малих кредитів через спеціалізований відділ, що впроваджує програму мікрокредитування, як один з основних видів діяльності Позичальника. У відповідності з даною метою повинні бути впроваджені такі процедури підготовки кредитів та порядок їх затвердження:
а) на час укладання першого кредитного договору між Позичальником та Кредитодавцем представники Кредитодавця повинні надати рекомендації до наявних у Позичальника процедур, пов'язаних з видачею кредитів, та оформленням відповідної документації. Зазначені процедури надалі розроблятимуться, уточнюватимуться, змінюватимуться та стандартизуватимуться відповідно до вимог Кредитодавця;
б) кредитні експерти відділів, що впроваджують програму мікрокредитування, повинні пройти спеціалізоване навчання, курси та практику (тривалістю один рік), що забезпечуються Позичальником.
в) кредитні експерті повинні приділяти увагу не лише фінансовій звітності, що надається претендентам на отримання кредиту, але і розширювати спектр аналізу, приймаючи до уваги загальну економічну ситуацію претендента. Кредитний експерт повинен перевіряти інформацію, надану претендентом на отримання кредиту, відвідуючи його місце роботи та, по можливості, його помешкання.
г) Позичальник повинен організувати спеціальний кредитний комітет для надання Субкредитів (далі - кредитний комітет), який повинен збиратися принаймні раз на тиждень. Тільки Кредитний комітет має виключне право приймати рішення стосовно надання Субкредитів.
ґ) кредитний комітет розглядає і обговорює заявки на отримання кредитів, а також приймає рішення за кредитами, базуючись на якості кредитних заявок, що підтверджуються письмовими пропозиціями, які надаються Кредитними експертами, та подальшою інформацією, що надається ними на засіданнях. Кредитний комітет повинен при оцінюванні заявок приділяти особливу увагу кредитному аналізу.
д) Представники Позичальника у кредитному комітеті мають право вето по кожній кредитній заявці, що подана на розгляд кредитного комітету.
е) з метою обслуговування та управління кредитами, отриманими в рамках Програми НУФ, у Позичальника має бути встановлена прийнятна для Кредитодавця система моніторингу. Усі дані по платежах кожному та від кожного Субпозичальника, які пов'язані з даними кредитними коштами, будуть вводитись у цю систему щоденно.
є) кредит вважається простроченим зі сторони Субпозичальника (що повинно бути відображено у статистиці Програми НУФ), якщо клієнт не здійснив платіж на встановлену дату погашення або якщо сплачена сума є меншою від установленого внеску. У випадку погашення неповної суми внеску кошти будуть використані для покриття клієнтської заборгованості у такому порядку: у першу чергу - проценти за процентною ставкою; у другу - основна сума кредиту; у третю - штраф за прострочення виплат.
ж) про кожний випадок прострочення будь-якого внеску чи його частини більше ніж на 30 календарних днів необхідно проінформувати кредитний комітет, який зобов'язаний прийняти рішення про обов'язкове застосування до Субпозичальника відповідних юридичних процедур. Такі заходи можуть включати нарахування штрафних процентів, негайну реалізацію застави або переговори щодо рефінансування кредиту.
Додаток
ВИМОГИ
до Субкредитів та Субпроектів в рамках Програми з кредитування ММСП за пріоритетними галузевими напрямками
Банки-партнери надаватимуть Субкредити прийнятним Субпозичальникам (ММСП) для фінансування Субпроектів, які відповідатимуть визначеним вимогам.
А. Критерії Прийнятності
1) Субкредит може бути наданий Субпозичальникам, які здійснюють свою діяльність у виробничій сфері, сільському господарстві, сфері послуг тощо, на фінансування Субпроектів у визначених Програмою пріоритетних напрямках.
2) Пріоритет 1: сільське господарство (в тому числі, рибництво та садівництво) харчова промисловість, малі готелі, зелений туризм, ресторани та заклади громадського харчування, легка промисловість, проекти, пов'язані з енергоефективністю та енергозбереженням, підвищення продуктивності праці та створення робочих місць в слаборозвинених/депресивних регіонах.
Пріоритет 2: Всі інші напрямки: виробництво, надання послуг, торгівля.
3) Для ефективного здійснення ухваленого фінансування і втілення відповідного Субпроекту Субпозичальники повинні мати:
- стабільний бізнес (принаймні за останні три місяці);
- досвід ведення бізнесу у своїй сфері діяльності;
- адекватну платоспроможність, що буде підтверджено даними фінансово-економічного аналізу;
- відповідні документи про реєстрацію, патенти, ліцензії тощо.
4) Субкредити не надаються для рефінансування існуючих зобов'язань Субпозичальників по відношенню до Банка-партнера.
5) Субпроекти повинні бути розроблені згідно з прийнятими стандартами, які стосуються охорони навколишнього середовища, охорони здоров'я та техніки безпеки (або не суперечити їм), включаючи закони та нормативно-правові акти України, що стосуються охорони навколишнього середовища.
6) Надходження Субкредитів не будуть використовуватись для фінансування нижчевказаних видів діяльності:
- виробництво або торгівля зброєю або іншим військовим обладнанням;
- виробництво або торгівля, що стосується зникаючих видів тварин та рослин;
- виробництво або торгівля тютюновими виробами;
- виробництво або торгівля міцними алкогольними напоями;
- функціонування казино;
- спекулятивні валютні операції;
- інвестиції у будь-які види цінних паперів;
- купівля, продаж або оренда нерухомості зі спекулятивною метою.
В. Основні положення та умови Субкредитів
Кожен Субкредит повинен відповідати таким основним положенням та умовам:
1) Розмір субкредиту: максимальна сума субкредиту не повинна перевищувати еквівалент 100 тис. євро або іншу суму, яка може бути встановлена для окремих кредитних продуктів.
Незважаючи на це, середній розмір субкредитів в кредитному портфелі Банка-партнера, сформованого в рамках Програми, на кінець кожного звітного періоду не повинен перевищувати еквівалент 60 тис. євро.
2) Валюта субкредиту: євро, гривні. Субкредит може надаватись лише в безготівковій формі.
3) Строк субкредиту: визначається окремо для кожного кредитного продукту, але у будь-якому випадку не повинен становити більше 60 місяців.
4) Процентна ставка:
1. Базова процентна ставка по субкредитах, що видаються в гривнях, отриманих Банком-партнером від НУФ (базова ставка), має становити
Для інвестиційних кредитів:
за пріоритетом 1 - не більше рівня облікової ставки НБУ +7% річних.
за пріоритетом 2 - не більше рівня облікової ставки НБУ +8% річних.
Для кредитів на оборотні кошти:
за пріоритетом 1 - не більше рівня облікової ставки НБУ +9% річних.
за пріоритетом 2 - не більше рівня облікової ставки НБУ +10% річних.
При цьому Базова ставка може бути скоригована Банком-партнером у бік збільшення в залежності від:
і) графіку погашення субкредиту:
- адаптований графік: на 1,0%
- ануїтет: на 0,5%
- класичний графік погашення: не коригується
іі) розміру субкредиту:
- до 100 тис.грн.: на 0,5%
- більше 100 тис.грн.: не коригується
ііі) частки власних коштів Субпозичальника у загальній вартості субпроекту:
- до 50% вартості субпроекту: до 1,0% на розсуд Банка-партнера
- більше 50% вартості субпроекту: не коригується.
2. Процентна ставка по субкредитах, що видаються в євро, отриманих Банком-партнером від НУФ, має становити не більше рівня EURIBOR +7,5% річних.
3. Процентні ставки за всіма виданими Банком-партнером субкредитами в рамках Програми, як за рахунок кредитних коштів НУФ, так і за рахунок власних (в межах визначеного співвідношення), мають встановлюватись на рівні, визначеному в даному розділі.
5) Збори та комісії: у зв'язку із наданням субкредиту Банк-партнер може стягувати з Субпозичальника комерційно обґрунтовані комісії та збори. При цьому комісія за надання кредиту не повинна перевищувати 2,5%.
6) Субкредитні договори: кожен Субкредит надаватиметься згідно з субкредитним договором, укладеним між Субпозичальником та Банком-партнером.
Позичальник зобов'язаний забезпечити укладення субкредитного договору та відповідних забезпечувальних договорів до нього з урахуванням положень Програми на таких умовах, що виключають можливість визнання їх неукладеними чи недійсними та забезпечують максимальний захист інтересів Банка-партнера і НУФ.
Банк-партнер в жодному разі не повинен включати в субкредитний договір умову щодо дострокового повернення коштів Субпозичальником з посиланням на випадок дострокового стягнення коштів НУФ з Банка-партнера у випадках, передбачених цим договором. Таке дострокове стягнення з Субпозичальника повинне застосовуватись лише у випадку неналежного виконання чи невиконання останнім своїх договірних зобов'язань.
7) Забезпечення субкредитів: прийнятним забезпеченням є застава активів підприємства, підприємця, майнового поручителя (основні засоби, товари в обороті); особисте майно Субпозичальника та його поручителя (нерухомість, транспорт тощо); інше майно; гарантія або порука.
Страхування: Субпозичальник повинен забезпечити за власний рахунок страхування предмету застави. Страховиком може бути страхова компанія, запропонована Банком-партнером, або будь-яка інша, прийнятна для Банка-партнера.
С. Підготовка Субкредитів і процедури ухвалення
Повинні бути впроваджені такі процедури підготовки Субкредитів та порядок їх затвердження:
1. Перші три Субкредити на суму більш ніж 50000 (п'ятдесят тисяч) євро мають бути розглянуті та погоджені НУФ. Подані Банком-партнером документи, що стосуються вказаних субкредитів, мають бути розглянуті НУФ протягом терміну, що становить не більше п'яти робочих днів з моменту їх подачі Банком-партнером до ГУП НБУ.
2. Кредитні експерти повинні приділяти увагу не лише фінансовій звітності, що надається претендентам на отримання кредиту, але і розширювати спектр аналізу, приймаючи до уваги загальну економічну ситуацію претендента. Кредитний експерт повинен перевіряти інформацію, надану претендентом на отримання кредиту, відвідуючи його місце роботи та, по можливості, його помешкання.
3. Позичальник повинен організувати спеціальний кредитний комітет для Субкредитів, який повинен збиратися по мірі необхідності для забезпечення найбільш ефективної роботи. Тільки такий кредитний комітет має виключне право приймати рішення стосовно видачі Субкредитів.
4. Спеціальний кредитний комітет розглядає і обговорює заявки на отримання Субкредитів, а також приймає рішення за Субкредитами, базуючись на якості кредитних заявок, що підтверджуються письмовими пропозиціями, які надаються кредитними експертами, та подальшою інформацією, що надається ними на засіданнях. Такий кредитний комітет повинен при оцінюванні заявок приділяти особливу увагу кредитному аналізу, а не зводити прийняття рішення тільки до такого, що засноване на критерії наявності забезпечення.
5. З метою обслуговування та управління кредитними коштами, отриманими від НУФ за цим Договором, у Банка-партнера має бути встановлена прийнятна для НУФ система моніторингу. Усі дані по платежах кожному та від кожного Субпозичальника, які пов'язані з даними кредитними коштами, будуть вводитись у цю систему щоденно.
6. Субкредит вважається простроченим зі сторони Субпозичальника (що повинно бути відображено у відповідній статистиці, що подається НУФ в рамках цього Договору), якщо клієнт не здійснив платіж на встановлену дату погашення (сплати) або якщо сплачена сума є меншою від установленого внеску. У випадку погашення неповної суми внеску кошти будуть використані для покриття клієнтської заборгованості у такому порядку: у першу чергу - проценти за користування коштами Субкредиту, потім основна сума Субкредиту, потім неустойка.
7. Про кожний випадок прострочення будь-якого внеску чи його частини більше ніж на 30 календарних днів необхідно проінформувати спеціальний кредитний комітет, який зобов'язаний прийняти рішення про застосування до Субпозичальника відповідних заходів, що визначаються Субкредитним договором.
Додаток
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ
до банків-партнерів НУФ
Щоб набути та утримувати статус Банка-партнера, банк повинен, якщо НУФ не погодиться на інше, задовольняти таким загальним вимогам до банків-партнерів НУФ:
1. бути зареєстрованим в Україні;
2. контрольний пакет акцій (часток власності) банку має належати приватним юридичним і фізичним особам;
3. дотримуватися регулятивних вимог НБУ, зокрема, щодо відповідності регулятивного капіталу нормативно-ліцензійним вимогам, дотримання економічних нормативів, норм обов'язкового резервування коштів на кореспондентському рахунку в Національному банку України, нормативно-правових актів Національного банку України, формування резервів за активними операціями та чинного законодавства України;
4. бути учасником кредитного бюро та/або ЄІС "Реєстр позичальників";
5. надавати НУФ інформацію про присвоєння рейтингових оцінок банку національними/міжнародними рейтинговими агентствами та Національним банком України (за результатами комплексних інспекційних перевірок) з коментарями та обґрунтуваннями;
6. вести прибуткову діяльність не менше трьох років;
7. підтримувати частку проблемних активів (прострочені та сумнівні) у загальному портфелі банку не більше 5%;
8. підтримувати частку залучених коштів на міжбанківському ринку в загальних зобов'язаннях не більше 45%;
9. припускати концентрацію кредитних ризиків 10 найбільших груп позичальників (1) в кредитному портфелі банку не більш ніж 50%;
_______________
(1) під групою позичальників розуміється група пов'язаних між собою юридичних та фізичних осіб у відповідності до МСФЗ.
10. підтримувати частку негативно класифікованих активів в загальних активах на рівні не більше 10%.