• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу

Фонд державного майна України  | Наказ, Звіт від 19.07.2011 № 1088
Реквізити
  • Видавник: Фонд державного майна України
  • Тип: Наказ, Звіт
  • Дата: 19.07.2011
  • Номер: 1088
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Фонд державного майна України
  • Тип: Наказ, Звіт
  • Дата: 19.07.2011
  • Номер: 1088
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
19.07.2011 N 1088
Про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України", відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (зі змінами та доповненнями), протягом другого кварталу 2011 року здійснено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації.
За вказаний період було перевірено 405 договорів. Невиконання або неналежне виконання покупцями об'єктів приватизації тих чи інших зобов'язань встановлено за 54 договорами. За виявленими порушеннями органами приватизації вживалися відповідні, передбачені законодавством і договорами, заходи впливу.
З 1995 року до кінця другого кварталу 2011 року на виконання умов договорів українські підприємства отримали інвестицій та інших коштів на загальну суму 9,8 млрд.грн., 1,61 млрд.дол. США та 72,0 млн. євро, що в перерахунку на національну валюту становить 19,5 млрд.грн. (за договорами передбачено надходження інвестицій: 8,94 млрд.грн., 1,46 млрд.дол. США та 19,26 млн. євро). У тому числі у стратегічно важливі для економіки і безпеки держави підприємства внесено коштів на загальну суму 5,16 млрд.грн., 1,16 млрд.дол. США при передбачених 4,77 млрд.грн. та 1,09 млрд.дол. США.
Тривала робота з розірвання договорів купівлі-продажу через невиконання покупцями взятих зобов'язань та з повернення таких об'єктів у державну власність, повторного їх продажу. Станом на 01.07.2011 у державну власність повернуто 296 об'єктів. З числа повернутих у державну власність повторно продано 157 об'єктів. Сума коштів, отриманих від їх повторного продажу, становить 97,61 млн.грн.
У звітному кварталі державні органи приватизації забезпечили виконання вимог організаційно-розпорядчих документів Фонду щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками стану виконання їх умов та термінів подання звітної інформації. Кращими в частині якості організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо подальшого нормативного та методологічного забезпечення контролю є Регіональні відділення Фонду по Одеській, Миколаївській, Вінницькій, Житомирській, Кіровоградській, Херсонській областях.
Враховуючи наведене,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити звіт про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого державними органами приватизації протягом другого кварталу 2011 року (додається).
2. Регіональним відділенням Фонду, Фонду майна Автономної Республіки Крим забезпечити у третьому кварталі 2011 року проведення перевірок стану виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації в обсягах та у строки, встановлені організаційно-розпорядчими документами Фонду.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Фонду О.Рябченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
19.07.2011 N 1088
ЗВІТ
про результати контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, здійсненого протягом другого кварталу 2011 року
Згідно з вимогами статей 7 та 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" щодо контролю державними органами приватизації (далі - орган приватизації) за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, постанови Кабінету Міністрів України від 12.09.97 N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України", відповідно до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України (далі - Фонд) від 19.08.98 N 1649 (зі змінами та доповненнями), та згідно з щоквартальними графіками перевірок, затвердженими наказами ФДМУ та його регіональними відділеннями "Про організацію щоквартальних перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу", проведено перевірки виконання покупцями державного майна умов укладених договорів. Здійснений контроль показав таке.
1. Загальні дані про результати контролю, здійсненого протягом другого кварталу 2011 року
На обліку органів приватизації перебувають 12307 договорів купівлі-продажу державного майна, у тому числі:
- пакетів акцій акціонерних товариств - 1060;
- об'єктів малої приватизації - 8214;
- об'єктів незавершеного будівництва - 3033.
Із загальної кількості зазначених договорів станом на 01.07.2011 органами приватизації контролюється стан виконання умов 1678 договорів (решта 10629 договорів - це договори, умови яких вже виконані, внаслідок чого їх знято з контролю).
Протягом кварталу перевірено стан виконання умов 405 договорів, що становить 24,1 відсотка кількості договорів, які знаходяться на контролі.
За результатами цієї роботи можна зробити такі загальні висновки.
Перевірками встановлено, що зобов'язання, взяті покупцями об'єктів приватизації, переважно виконуються належним чином.
Поряд із зазначеним, невиконання тих чи інших умов встановлено у 54 випадках, що склало 133 відсотка від загальної кількості договорів, виконання умов яких було перевірено. Вагома частина такого невиконання зафіксована у Луганській (3,9 відсотка перевірених договорів) та Дніпропетровській областях (1,7 відсотка) і воно стосується порушення термінів добудови та розбирання об'єктів.
2. Аналіз стану виконання умов договорів окремих груп об'єктів приватизації
У розрізі окремих груп об'єктів, з числа зазначених вище, стан виконання умов договорів (за накопичувальним підсумком) є таким.
З усіх договорів, які знаходяться на обліку органів приватизації, найбільша кількість порушень фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва. Із 3033 договорів цієї групи невиконання умов встановлено за 163 договорами (5,4 відсотка загальної кількості договорів цієї групи). Неналежне виконання умов зафіксовано за 19 договорами (0,6 відсотка). Термін виконання умов не закінчився за 540 договорами (17,8 відсотка). У повному обсязі виконано умови 2311 договорів (76,2 відсотка).
Найбільша кількість договорів з тих, що обліковуються, відноситься до об'єктів малої приватизації. Із їх загальної кількості - 8214 договорів - умови у повному обсязі виконано за 7476 договорами (91,0 відсотка загальної кількості). Невиконання умов виявлене за 35 договорами (0,4 відсотка). Неналежне виконання умов (з порушенням термінів) має місце за 24 договорами (0,3 відсотка). Строк виконання умов не закінчився за 679 договорами (8,3 відсотка).
Стан виконання умов договорів купівлі-продажу пакетів акцій є таким.
На обліку органів приватизації перебуває 1060 договорів купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств. Повне і своєчасне виконання умов відмічене за 964 договорами (90,9 відсотка загальної кількості). Неналежне виконання умов, тобто відставання від передбачених договорами термінів, допущено покупцями за 5 договорами (0,5 відсотка). Невиконання умов зафіксовано за 30 договорами (2,8 відсотка). За 61 договором (5,7 відсотка) термін виконання умов не настав.
Серед зазначених договорів купівлі-продажу пакетів акцій 130 договорів стосується підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави. З них на обліку у центральному апараті Фонду знаходиться 105 договорів, у регіональних відділеннях - 25.
Стан їх виконання є таким:
- за 117 договорами (90,0 відсотків загальної кількості) умови виконано у повному обсязі;
- за 9 договорами (6,9 відсотка) зобов'язання знаходяться в стадії виконання;
- за 4 договорами (3,1 відсотка) зафіксовано невиконання умов.
На сьогодні органами приватизації здійснюються заходи щодо розірвання договорів та повернення пакета акцій у державну власність.
3. Дані щодо стану виконання покупцями об'єктів приватизації найбільш характерних умов договорів
Значна кількість порушень умов договорів фіксується за договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва і стосується порушень термінів добудови та розбирання об'єктів. Протягом кварталу таке невиконання встановлено за 25 договорами (6,2 відсотка перевірених). Найбільшу кількість таких випадків зафіксовано Регіональними відділенням Фонду по Луганській області. Вказаним регіональним відділенням розпочато претензійно-позовну роботу з метою застосування до покупців передбачених законодавством та договорами норм відповідальності.
Факти порушення розрахунків за придбані об'єкти приватизації за 5 договорами (1,2 відсотка від перевірених) встановлено регіональними відділенням по Закарпатській (2 договори), Херсонській, Луганській та Волинській (по 1 договору) областях.
Порушення виконання умов договорів в частині переоформлення права забудовника органами приватизації встановлено за 7 договорами (1,7 відсотка перевірених). Такі випадки встановлено регіональним відділенням по Луганській та Херсонській області (по 2 договори), Харківській, Донецькій та Дніпропетровській областях (по 1 договору).
Результати перевірки стану виконання покупцями зобов'язань щодо збереження існуючої на момент приватизації кількості робочих місць та створення нових такі. На контролі органів приватизації знаходиться 168 договорів (10,01 відсотка загальної кількості договорів, які контролюються органами приватизації), що містять умову щодо збереження кількості робочих місць, які існували на об'єктах на момент їх приватизації, та 248 договорів (14,8 відсотка) - щодо створення нових.
Протягом кварталу перевірено 14 договорів, що містять умову щодо збереження робочих місць та 17 договорів щодо створення нових.
Результати перевірки показали, що існуюча на момент приватизації кількість робочих місць на підприємствах, стосовно яких укладено зазначені 14 договори з умовою збереження робочих місць, становила 2132 одиниці. На сьогодні їх кількість складає 2184 одиниці, тобто власниками у післяприватизаційний період ця умова договорів виконана і додатково створено 52 нових робочих місця.
Наприклад, у Волинській області за договором купівлі-продажу цілісний майновий комплекс державного підприємства "Науково-дослідне сільськогосподарське підприємство "Боратин" покупцем (колективне сільськогосподарське підприємство "Боратин") збережено 61 робоче місце, яке існувало на момент приватизації.
У Закарпатській області за договором купівлі-продажу пакета акцій ПАТ "Мукачівський завод "Точприлад" покупцем (ПрАТ "Ділові партнери") збережено 1514 робочих місць, які існували на момент приватизації та створено 29 нових робочих місць.
На виконання зобов'язання щодо створення нових робочих місць, яке передбачено 17 перевіреними договорами, власниками цих об'єктів у постприватизаційний період створено 382 робочих місця.
Наприклад, у м. Севастополь за договором купівлі-продажу будинку із прибудовою, ґанком, входом у підвал, навісом покупцем (ТОВ "Грін Роуд") збережено 5 робочих місць та додатково створено 34.
Слід відзначити також створення нових робочих місць за договорами, в яких умови щодо збереження або створення нових робочих місць не передбачені. У звітному кварталі із загальної кількості перевірених договорів на 6 об'єктах приватизації відмічено створення 109 нових робочих місць.
Наприклад, в Житомирській області за договором купівлі-продажу ЦМК Миропільської швейної фабрики "Веснянка" покупцем (фізична особа) створено 16 робочих місць. Також, за договором купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва охолоджувального сховища для м'яса покупцем (ПП "Трейд Стоун Груп") створено 64 робочих місця.
У Чернігівській області за договором купівлі-продажу будівлі майстерні та гаражу в яких функціонує деревообробне та мебельне виробництво створено 14 робочих місць.
Мають місце і інші приклади, де завдяки добросовісній діяльності власників приватизованих об'єктів та ефективному контролю з боку органів приватизації вдається досягати позитивних результатів не лише у фінансових, економічних, але і в соціальних сферах.
У звітному кварталі також перевірено стан виконання інвестиційних зобов'язань та інших зобов'язань, виражених у грошовій формі, які містять 842 договори купівлі-продажу пакетів акцій, 374 договорів купівлі-продажу об'єктів малої приватизації і 87 договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва.
Загалом цими договорами передбачено інвестування у підприємства (у 1996-2031 роках) на загальну суму 11177,95 млн.грн., 2237,64 млн.дол. США та 19,26 млн. євро. У тому числі станом на 01.07.2011-8944,30 млн.грн., 1460,62 млн.дол. США, 19,26 млн. євро. Фактично станом на 01.07.2011 українські підприємства отримали 9823,68 млн.грн., 1617,38 млн.дол. США та 72 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 19503,097 млн.грн.
За окремими групами договорів ці цифри розподіляються так.
Договорами купівлі-продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств передбачено надходження до них у період з 1996 року до 2031 року коштів на загальну суму 9853,17 млн.грн., 1919,38 млн.дол. США та 19,26 млн. євро. У тому числі стратегічно важливі для економіки та безпеки держави підприємства протягом вказаного періоду мають отримати 4953,58 млн.грн., 1552,00 млн.дол. США.
Фактично у період з 1995 року підприємствами вже отримано інвестицій:
- за всіма договорами купівлі-продажу пакетів акцій у розмірі 8939,83 млн.грн., 1615,16 млн.дол. США та 72,00 млн. євро;
- у тому числі за договорами купівлі-продажу пакетів акцій стратегічно важливих для економіки і безпеки держави підприємств - 5161,98 млн.грн., 1164,98 млн.дол. США. За умовами зазначених договорів у цей період повинно бути внесено 4769,23 млн.грн., 1097,00 млн.дол. США.
Договорами купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва заплановано надходження інвестицій у період з 1996 року до 2031 року - 1126,77 млн.грн. і 10 тис.дол. США, а станом на 01.07.2011-469,49 млн.грн., 10 тис.дол. США. Фактично станом на 01.07.2011 внесено 723,45 млн.грн. і 27,756 тис.дол. США.
Договорами купівлі-продажу об'єктів малої приватизації передбачено у період до 2031 року внесення інвестицій на загальну суму 198,00 млн.грн. і 318,24 млн.дол. США, а станом на 01.07.2011-121,73 млн.грн. та 650,00 тис.дол. США. Фактично станом на 01.07.2011 надійшло 160,39 млн.грн. і 2191,11 тис.дол. США.
Зацікавленість інвесторів викликають підприємства базових галузей економіки, а саме: чорної та кольорової металургії (обсяг внесених інвестицій - 3731,34 млн.грн. та 1300,01 млн.дол. США), машинобудування та металообробки (1347,75 млн.грн. та 36,24 млн.дол. США), енергетичної та паливної промисловості (833,47 млн.грн., 57,92 млн.дол. США та 71,14 млн. євро).
Аналіз напрямків залучення інвестицій свідчить, що більша їх частина Направляється на технічне переозброєння та реконструкцію виробництва (3255,45 млн.грн. та 1100,93 млн.дол. США), що є необхідним для розвитку виробничої бази підприємств - випуску конкурентоспроможної продукції.
Наступними напрямками залучення інвестицій у підприємства України за кількісними показниками є погашення кредиторської заборгованості підприємств з платежів до бюджету всіх рівнів та перед Пенсійним фондом (102,294 млн.грн., 42,33 млн.дол. США).
4. Заходи, вжиті органами приватизації з метою усунення фактів порушень умов продажу об'єктів приватизації
У всіх виявлених випадках порушення покупцями взятих зобов'язань органами приватизації здійснювалася претензійно-позовна робота щодо застосування до них передбачених договорами та законодавством санкцій. Зокрема, крім заходів із стягнення штрафів, пені і неустойок (загальна сума за наростаючим підсумком за всі роки контролю - 91,78 млн.грн. та 163,4 тис.дол. США), після використання всіх можливостей досудового врегулювання спорів здійснювалися дії щодо розірвання (визнання недійсними) таких договорів та повернення відчужених за ними об'єктів у державну власність. У другому кварталі сума сплачених штрафних санкцій склала 136,978 тис.грн.
Станом на 01.07.2011 у власність держави повернуто 296 (за накопичувальним підсумком) об'єктів приватизації (з яких 82 - пакети акцій, 52 - цілісні майнові комплекси і 162 - об'єкти незавершеного будівництва). За 130 договорами продовжується претензійно-позовна робота щодо їх розірвання (визнання недійсними) і повернення відчужених за ними об'єктів у державну власність (з них 18 - пакети акцій, 21 - цілісні майнові комплекси та 91 - об'єкти незавершеного будівництва).
З числа повернутих у державну власність об'єктів приватизації повторно продано 157 об'єктів, а саме:
- 49 пакетів акцій;
- 79 об'єктів незавершеного будівництва;
- 29 цілісних майнових комплексів.
Загальна сума коштів, отриманих від продажу повернутих державі об'єктів за рішеннями судів, за накопичувальним підсумком становить 97,612 млн.грн.
5. Приклади позитивних результатів роботи органів приватизації та діяльності власників приватизованого майна в процесі виконання умов договорів купівлі-продажу
Перевірками фіксуються конкретні приклади поліпшення виробничого та фінансового стану приватизованих підприємств внаслідок успішної реалізації власниками взятих зобов'язань. Крім уже наведених, це:
- у Вінницькій області:
покупець - ПП "Ларіс", придбав за договором купівлі-продажу об'єкт незавершеного будівництва - гальванічний цех із станцією очищення стічних вод у м. Калинівка з умовою добудувати об'єкт. Перевіркою встановлено, що у періоду 2009 по 2011 роки було внесено інвестицій на будівництво, реконструкцію, оздоблення та придбання обладнання на суму 4,8 млн.грн. На сьогодні об'єкт добудований, покупцем готується пакет документів для введення об'єкту в експлуатацію. Об'єкт використовується під цех по виробництву продукції із нержавіючої сталі, складські приміщення для матеріалів та готової продукції. Підприємством розроблено та впроваджено до випуску нові моделі рушникосушарок (в тому числі електричних), поручні, козирки, захисти на вікна з нержавіючої сталі, електронагрівачі та ін. На виробництві працевлаштовано 38 робітників. Також створено гарні умови для праці: на території підприємства добудовано корпус, в якому розташовано їдальню, душові кабіни, санвузли, роздягальні. Загалом ПІТ "Ларіс" вже понад 15 років є лідером на вітчизняному ринку по виробництву продукції з нержавіючої сталі.
- у Тернопільській області:
покупець - фізична особа, який придбав за договором купівлі-продажу незавершене будівництво - гуртожиток на виконання робіт з реконструкції гуртожитку під 40-квартирний житловий будинок за 2011 рік витратив 640,00 тис.грн. Покупцем завершено будівництво житлового будинку. На даний час ведуться роботи по виконанню робіт з буріння артезіанської свердловини для забезпечення житлового масиву водою і прокладання водопровідної труби до житлового будинку, що не було передбачено у проекті.
покупець - ТОВ "Тернопільська виробнича біологічна лабораторія", який придбав за договором купівлі-продажу ЦМК Тернопільської обласної біологічної лабораторії зберіг профіль використання об'єкта - виробництво і реалізацію біологічних засобів боротьби із шкідниками сільськогосподарських культур та мишовидними гризунами. Покупцем збережено 4 робочих місця. Виручка від реалізації продукції біологічних засобів боротьби із шкідниками склала за 2010 рік 23,2 тис.грн. Підприємство рекламує свої біопрепарати в засобах масової інформації, на радіо та співпрацює з державною інспекцією захисту рослин в Тернопільській області. На придбання матеріалів необхідних для виготовлення засобів боротьби із шкідниками с/г культур витрачено коштів на суму 7,5 тис.грн.
- у Одеській області:
покупець - ТОВ "Офісно-промисловий термінал" - придбав об'єкт соціальної сфери "Клуб" та зробив його капітальний ремонт. На базі відремонтованого приміщення клубу створено "Одеський культурний центр", який засновано у 2008 році з метою проведення культурних заходів, театральної та концертної діяльності. "Одеський культурний центр" (ОКЦ) - це комплекс, що складається з концертного залу на 530 місць з прилеглими до нього приміщеннями, які необхідні для підготовки артистів до виступу. Це конференц-зали, бар та ресторан, готельні номери. Своєю метою ОКЦ ставить популяризацію театрального мистецтва, сворення духовно-моральних цінностей у сучасного покоління.
На сцені ОКЦ проводяться вистави за участю професійних колективів з України, Росії, Молдови, Білорусі, різноманітні концертні заходи за участю зірок вітчизняного та зарубіжного шоу-бізнесу, професійних та аматорських колективів.
6. Загальні питання роботи органів приватизації із забезпечення виконання умов продажу державного майна
Протягом другого кварталу органами приватизації забезпечено виконання вимог відповідних організаційно-розпорядчих актів щодо обсягів охоплення укладених договорів перевірками виконання їх умов та термінів передачі звітів до Фонду. Кращими регіональними відділеннями в частині організації та здійснення контролю, звітності, відпрацювання пропозицій щодо його подальшого нормативного та методологічного забезпечення є Регіональні відділення ФДМУ по Вінницькій, Одеській, Житомирській, Кіровоградській, Херсонській, Миколаївській областях.
Департамент договірного менеджменту протягом кварталу здійснював роботу спрямовану на вдосконалення системи контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації, удосконалення нормативно-правової бази з питань приватизації.
З цією метою забезпечувався контроль та постійний моніторинг стану виконання умов договорів купівлі-продажу згідно з графіком перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу. При проведенні контролю за виконанням інвестиційних та соціальних зобов'язань залучались представники профспілкових організацій.
Особлива увага органів приватизації приділялася практичним проблемним питанням приватизації. Вони розглядалися на семінарі: "Вдосконалення системи контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, укладених в процесі приватизації. Огляд та опрацювання проектів нормативно-правових актів" (травень - червень). Зазначений семінар проведено у рамках Консультаційного проекту Уряду Німеччини з питань приватизації.
Інформація про роботу державних органів приватизації з питань контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу, його результатів, проблемних питань та шляхів їх вирішення, висвітлюється засобами масової інформації (Державний інформаційний бюлетень про приватизацію), розміщується на сайті Фонду в рубриці "Договірний менеджмент", що забезпечує прозорість та відкритість здійснення приватизаційних процесів.
Директор Департаменту Ю.Нікітін