• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки

Міністерство освіти і науки України | Наказ, План від 11.09.2009 № 855
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, План
  • Дата: 11.09.2009
  • Номер: 855
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ, План
  • Дата: 11.09.2009
  • Номер: 855
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
11.09.2009 N 855
Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки
З метою реалізації державної політики щодо забезпечення права дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на здобуття якісної освіти, інтеграцію їх у суспільство шляхом запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, на виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 26 серпня 2009 року, протокол N 9/1-2
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити План дій щодо запровадження інклюзивного навчання дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки (додається).
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.), Інституту інноваційних технологій та змісту освіти (Удод О.А.), Інституту спеціальної педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою) (Засенко В.В.), Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.), Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
2.1. Забезпечити виконання Плану дій, затвердженого цим наказом.
2.2. Подавати інформацію про стан виконання Плану дій департаменту загальної середньої та дошкільної освіти щопівроку до 1 січня та 1 липня.
3. План дій опублікувати в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та розмістити на сайті Міністерства.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МОН
11.09.2009 N 855
ПЛАН ДІЙ
щодо запровадження інклюзивного навчання у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах на 2009-2012 рр.
N
п/п
Зміст заходуТермін
виконання
Відповідальні
1Розділ 1. Організаційно-правові засади запровадження
інклюзивного навчання
1.1Взяти участь у доопрацюванні
проекту Закону України "Про
спеціальну освіту" у складі
робочої групи при Комітеті
Верховної Ради України з
питань науки і освіти
протягом
2009 рік
Міністерство освіти
і науки України
(далі МОН)
1.2Розробити концепцію розвитку
інклюзивної освіти в Україні
Березень
2010 рік
Академія
педагогічних наук
України (далі АПН),
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
загальної середньої
та дошкільної освіти
громадські
організації
1.3Розробити комплексну
регіональну програму
впровадження інклюзивного
навчання на базі дошкільних
та загальноосвітніх
навчальних закладів
Автономної Республіки Крим,
Львівської області та
м. Києва
Березень
2010 року
АПН, Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, департамент
загальної середньої
та дошкільної освіти
1.4Розробити Примірне положення
про навчальний заклад, клас,
групу з інклюзивною формою
навчання
Травень
2010 року
Департамент
загальної середньої
та дошкільної освіти
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, АПН
1.5Внести зміни у Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації Лютий
2010 року
Український
науково-методичний
центр практичної
психології і
соціальної роботи
1.6Внести зміни до регіональних
програм розвитку освіти щодо
запровадження у
навчально-виховний процес
інклюзивного навчання у
дошкільних, загальноосвітніх,
позашкільних навчальних
закладах
Квітень
2010 року
Міністерство освіти
і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
1.7Вивчити питання щодо
розроблення нормативу
фінансування навчальних
потреб дітей, які потребують
корекції фізичного та (або)
розумового розвитку, з
урахуванням їх індивідуальних
навчальних програм та планів.
2010 рікМОН, Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій
2Розділ 2. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в
умовах інклюзивного навчання
2.1Розробити програми розвитку
дітей дошкільного віку, які
потребують корекції фізичного
та (або) розумового розвитку,
та виховуються в умовах
інклюзії
2010 рікІнститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, АПН,
департамент
загальної середньої
та дошкільної освіти
2.2Розробити методичні
рекомендації:
щодо апробації моделі
інклюзивного навчання у
дошкільних та
загальноосвітніх навчальних
закладах;

щодо психолого-педагогічного
супроводу батьків, які
виховують дітей з особливими
освітніми потребами та
батьків здорових дітей, в
контексті інклюзивного
навчання;

щодо особливостей
організації навчання,
комплексної реабілітації,
створення передумов для
соціалізації дітей
дошкільного та шкільного віку
в умовах інклюзії;

для педагогічних працівників
щодо використання
інноваційних технологій
навчання в процесі інклюзії


Березень
2010 року




2012 рік







2012 рік


Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, Інститут
спеціальної
педагогіки АПН
України







Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, Інститут
спеціальної
педагогіки АПН
України, Український
науково-методичний
центр практичної
психології і
соціальної роботи
2.3Розробити критерії оцінювання
навчальних досягнень учнів
початкових класів з
особливими освітніми
потребами, які навчаються у
загальноосвітніх школах в
умовах інклюзивного навчання

2011 рік
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, Інститут
спеціальної
педагогіки АПН
України
3.Розділ 3. Підготовка педагогічних кадрів, робота з батьками
3.1Забезпечити створення у
складі органів управління
освітою окремий структурний
підрозділ з питань освіти
осіб з особливими потребами
та визначити спеціаліста, з
координування діяльності
запровадження інклюзивного
навчання
1 вересня
2010 року
Міністерство освіти
і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
3.2Забезпечити спеціальну
підготовку та підвищення
кваліфікації педагогічних
кадрів для роботи з дітьми з
особливостями психофізичного
розвитку в умовах
інклюзивного навчання у
дошкільних, загальноосвітніх,
позашкільних навчальних
закладах.
При цьому використати
кадровий потенціал
спеціальних загальноосвітніх
закладів як
навчально-методичних
ресурсних центрів
Починаючи з
2009 року
Міністерство освіти
і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
3.3Створити кафедри корекційної
освіти (лабораторії) в
інститутах післядипломної
педагогічної освіти.
1 вересня
2010 року
Міністерство освіти
і науки АР Крим,
управління освіти і
науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
3.4.Увести в інститутах
післядипломної педагогічної
освіти посаду методиста з
питань інклюзивного навчання
1 вересня
2010 року
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
3.5Забезпечити проведення
семінарів, нарад для
педагогічних працівників, що
впроваджують інклюзивне
навчання, консультантів
обласних та районних
(міських)
психолого-медико-педагогічних
консультацій
Починаючи
з 2009 року
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
обласні інститути
післядипломної
педагогічної
освіти (далі
ОІППО)
3.6Запровадити системну
організаційно-методичну,

консультативно-роз'яснювальну
роботу серед керівників
навчальних закладів,
педагогічних працівників,
громадськості, батьків щодо
забезпечення права дітей з
особливими освітніми
потребами на освіту
Починаючи
з 2009 року
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
3.7Запровадити системну
консультативну,
психолого-педагогічну
допомогу батькам дітей
зазначеної категорії,
починаючи з раннього віку
2010-
2012 роки
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
центри практичної
психології та
соціальної роботи,
ПМПК
3.8Провести серію
науково-практичних семінарів
"Науково-методичні засади
впровадження інклюзивного
навчання в системі освіти"
для спеціалістів, методистів,
педагогічних працівників,
працюючих в умовах інклюзії
Починаючи
з 2010 року
Департамент
загальної
середньої та
дошкільної освіти,
Інститут
спеціальної освіти
АПН України
Інститут
інноваційних
технологій і
змісту освіти,
3.9Провести на базі одного з
пілотних навчальних закладів
науково-практичний семінар "З
досвіду впровадження
інклюзивного навчання".
2011 рікДепартамент
загальної
середньої та
дошкільної освіти,
Інститут
спеціальної освіти
АПН України
Інститут
інноваційних
технологій і
змісту освіти,
4.Розділ 4. Забезпечення умов для запровадження інклюзивного
навчання
4.1Визначити базові
(експериментальні) дошкільні,
загальноосвітні та
позашкільні навчальні заклади
для запровадження
інклюзивного навчання.
До 1 січня
2010 року
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
4.2Забезпечити
організаційно-фінансові
засади для запровадження
інклюзивного навчання
(архітектурна доступність
приміщень, спеціальне
обладнання,
інформаційно-технічне,
кадрове та
навчально-дидактичне
забезпечення)
2010-
2012 роки
Міністерство освіти
і науки Автономної
Республіки Крим,
управління освіти
і науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
4.3Здійснити апробацію
комплексної програми
впровадження інклюзивного
навчання на базі навчальних
закладів Автономної
Республіки Крим, Львівської
області та м. Києва.
2010-
2012 роки
МОН, АПН,
Автономної
Республіки Крим,
управління освіти
і науки Львівської
обласної та
Київської державних
адміністрацій,
Всеукраїнський
міжнародний фонд
"Крок за кроком".
4.4Організувати підвезення учнів
з обмеженими фізичними
можливостями до місця
навчання та додому спеціально
обладнаними автобусами у
супроводі відповідного
персоналу
2010-
2011 роки
Міністерство освіти
і науки Автономної
Республіки Крим,
управління освіти
і науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти МОН,
4.5Забезпечити фаховий
психолого-педагогічний та
соціальний супровід дітей з
особливими освітніми
потребами у базових
навчальних закладах з
інклюзивним навчанням
2010-
2012 роки
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
спільно з
управліннями праці
та соціального
захисту населення,
соціальними
службами
4.6Розробити план заходів та
забезпечити участь центрів
практичної психології та
соціальної роботи, ПМПК у
здійсненні системного
психолого-педагогічного
супроводу
дітей дошкільного та
шкільного віку, які
навчаються в умовах
інклюзивного навчання
2010-
2012 роки
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
центри практичної
психології та
соціальної роботи,
ПМПК
4.7Розробити заходи щодо
підвищення ефективності
діяльності ПМПК в частині
організації
корекційно-розвиткової роботи
з дітьми дошкільного та
шкільного віку в умовах
інклюзивного навчання та
навчання за індивідуальною
формою
2010 рікУкраїнський
науково-методичний
центр практичної
психології і
соціальної роботи,
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій
4.8Запровадити системну
консультативну,
психолого-педагогічну
допомогу батькам дітей
зазначеної категорії,
починаючи з раннього віку
2010-
2012 роки
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
центри практичної
психології та
соціальної роботи,
ПМПК
4.9Продовжити
організаційно-методичний
супровід реалізації
Всеукраїнського експерименту
"Соціальна адаптація та
інтеграція в суспільство
дітей з особливостями
психофізичного розвитку
шляхом організації їх
навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах"
2009-2013
роки
Департамент
загальної середньої
та дошкільної
освіти, Інститут
спеціальної
педагогіки АПН
України, Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти
4.10Здійснювати моніторинг стану
впровадження інклюзивної
освіти та навчальних
досягнень (успіхів) учнів в
умовах інклюзивного навчання
з метою корекції
індивідуальних навчальних
планів, програм та методик,
адаптованих до можливостей
дитини
ЩорокуМіністерство освіти
і науки АР Крим,
управління освіти
і науки обласних,
Київської та
Севастопольської
міських державних
адміністрацій,
ОІППО
5.Розділ 5. Звітно-підсумковий
5.1На основі апробації
функціональної моделі
інклюзивного навчання
підготувати пропозиції щодо
удосконалення відповідних
нормативно-правових та
навчально-методичних засад
2012 рікДепартамент
загальної середньої
освіти, Інститут
спеціальної
педагогіки АПН,
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти
5.2Надавати інформацію
департаменту загальної
середньої та дошкільної
освіти про стан виконання
завдань Плану дій щодо
запровадження інклюзивного
навчання у дошкільних,
загальноосвітніх та
позашкільних навчальних
закладах до 2012 року
Щопівроку до
1 січня та
1 липня
Інститут
інноваційних
технологій і змісту
освіти, АПН,
Міністерство
освіти і науки АР
Крим, управління
освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської
міських державних
адміністрацій