• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження та введення в дію Положення про функціональну підсистему Мінпаливенерго України Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру

Міністерство палива та енергетики України  | Положення, Наказ від 09.11.2004 № 698
Реквізити
  • Видавник: Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Положення, Наказ
  • Дата: 09.11.2004
  • Номер: 698
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Положення, Наказ
  • Дата: 09.11.2004
  • Номер: 698
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.11.2004 N 698
Про затвердження та введення в дію Положення про функціональну підсистему Мінпаливенерго України Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" та з метою усунення недоліків, викладених в акті комплексної інспекторської перевірки Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків чорнобильської катастрофи, стану реалізації заходів державної політики у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, цивільної оборони, готовності органів управління та сил реагування, дій Мінпаливенерго України від 03.03.2003 N 01-12/27
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про функціональну підсистему Мінпаливенерго України Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (додається), яке набирає чинності через 30 днів з дати підписання цього наказу.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра палива та енергетики Кужеля С.В.
Міністр С.Тулуб
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства палива
та енергетики України
09.11.2004 N 698
ПОЛОЖЕННЯ
про функціональну підсистему Міністерства палива та енергетики України єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру
Загальна частина
1. Це Положення розроблено на виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру" та визначає принципи створення функціональної підсистеми Мінпаливенерго щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру на об'єктах підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінпаливенерго, основні завдання, склад сил і засобів, порядок виконання завдань і взаємодії структурних підрозділів, а також регулює основні питання діяльності функціональної підсистеми.
2. У Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
Функціональна підсистема Мінпаливенерго Єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (далі - функціональна підсистема) - складова частина Єдиної державної системи, створюється на базі Мінпаливенерго, включає в себе регіональні та місцеві структурні підрозділи підпорядкованих підприємств, установ та організацій з відповідними силами і засобами, які здійснюють у межах своєї компетенції нагляд за забезпеченням техногенної та природної безпеки, організовують проведення роботи із запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного походження і реагування у разі їх виникнення з метою захисту населення і дозвілля, зменшення матеріальних втрат;
структурний підрозділ функціональної підсистеми - складова частина функціональної підсистеми;
цивільний захист - система організаційних, інженерно-технічних, санітарно-гігієнічних, протиепідемічних та інших заходів, які здійснюються центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підпорядкованими їм силами і засобами, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, добровільними рятувальними формуваннями, що забезпечують виконання цих заходів з метою запобігання та ліквідації, надзвичайних ситуацій, які загрожують життю та здоров'ю людей, завдають матеріальних збитків у мирний час і в особливий період;
сили і засоби функціональної підсистеми - спеціальні і спеціалізовані цивільні підрозділи з їх оснащенням, наглядові органи та інформаційні бази структурних підрозділів, недержавні (добровільні) рятувальні формування, призначені або залучені до виконання завдань щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
орган управління функціональної підсистеми - уповноважений структурний підрозділ Мінпаливенерго, призначений в межах своєї компетенції для безпосереднього керівництва діяльністю щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
аварійно (пошуково)-рятувальна служба функціональної підсистеми - структурний підрозділ Мінпаливенерго, призначений для організації та здійснення в межах його компетенції заходів щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації на підприємствах галузі;
оперативно-рятувальна служба цивільного захисту - спеціальне воєнізоване формування, на яке покладається захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного, природного і військового характеру, участь у заходах територіальної оборони, а також міжнародних рятувальних та інших гуманітарних операціях;
надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об'єкті або території, на якій розташовано підприємство галузі, спричинені аварією, катастрофою, стихійним лихом або іншими чинниками, що призвело (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат;
реагування на надзвичайні ситуації - скоординовані дії структурних підрозділів функціональної підсистеми Мінпаливенерго щодо реалізації плану дій (аварійних планів), уточнених в умовах конкретного виду та рівня надзвичайної ситуації в метою надання невідкладної допомоги потерпілим, усунення загрози життю та здоров'ю людей;
запобігання виникненню надзвичайної ситуації - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, політичних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та інших заходів, спрямованих на регулювання техногенної та природної безпеки, проведення оцінки рівнів ризику, завчасне реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації на основі даних моніторингу (спостережень), експертизи, досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання у надзвичайну ситуацію або пом'якшення її можливих наслідків.
3. Основною метою створення функціональної підсистеми Мінпаливенерго є забезпечення реалізації в паливно-енергетичному комплексі (далі - ПЕК) державної політики у сфері запобігання і реагування на надзвичайні ситуації цивільного захисту населення.
4. Завдання функціональної підсистеми визначаються відповідно до функцій Мінпаливенерго, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1198 "Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру",ата складаються з:
розроблення в межах своєї компетенції відомчих нормативно-правових і галузевих нормативних актів, а також норм, правил та стандартів з питань запобігання надзвичайним ситуаціям та забезпечення захисту об'єктів, що належать до сфери управління Мінпаливенерго, від їх наслідків та погодження їх з МНС України;
забезпечення готовності органів управління функціональної підсистеми та структурних підрозділів Мінпаливенерго, підпорядкованих йому сил і засобів до дій, спрямованих на запобігання і реагування на надзвичайні ситуації;
навчання працівників, в межах своєї компетенції, поведінці та діям у разі виникнення надзвичайної ситуації;
розроблення і реалізації цільових і науково-технічних програм, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпечення сталого функціонування підпорядкованих підприємств, установ та організацій, зменшення можливих матеріальних витрат;
збирання і аналітичного опрацювання інформації про надзвичайні ситуації, видання інформаційних матеріалів з питань захисту підвідомчих об'єктів від наслідків надзвичайних ситуацій;
прогнозування і оцінки соціально-економічних наслідків надзвичайних ситуацій, визначення на основі прогнозу потреби в силах, засобах, матеріальних та фінансових ресурсах;
створення, раціонального збереження і використання на підпорядкованих підприємствах, в установах та організаціях резервних запасів матеріальних ресурсів;
проведення у межах своєї компетенції державної експертизи, забезпечення нагляду за дотриманням вимог до захисту підвідомчих об'єктів від наслідків надзвичайних ситуацій;
своєчасного та достовірного оповіщення працівників та населення територій, на яких розміщені підприємства, про загрозу та виникнення надзвичайних ситуацій, фактичну обстановку і вжиті заходи;
захисту працівників та населення територій, на яких розміщені підприємства, у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
проведення рятувальних та інших невідкладних робіт з ліквідації надзвичайних ситуацій;
пом'якшення можливих наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення;
здійснення заходів щодо соціального захисту працівників, які постраждали від надзвичайних ситуацій, проведення гуманітарних акцій;
реалізації визначених законодавством прав у сфері захисту працівників підвідомчих об'єктів від наслідків надзвичайних ситуацій, в тому числі осіб (членів їх сімей), що брали безпосередню участь у ліквідації цих ситуацій;
участі у міжнародному співробітництві у сфері цивільного захисту працівників підприємств, що належать до сфери управління Мінпаливенерго.
Органи управління функціональної підсистеми
5. Постійними органами управління функціональної підсистеми з надзвичайних ситуацій є:
на галузевому рівні - постійно діюча комісія Мінпаливенерго в електроенергетичному та ядерно-промисловому комплексах із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та ліквідації їхніх наслідків, створена згідно з наказом Мінпаливенерго від 29.06.2004 N 362;
на об'єктовому рівні - структурні підрозділи підприємств, установ та організацій або спеціально призначені особи з питань надзвичайних ситуацій.
6. До системи повсякденного управління функціональною підсистемою належать оснащені необхідними засобами зв'язку, оповіщення, збирання, аналізу і передачі інформації:
Департамент із надзвичайних ситуацій та охорони праці Мінпаливенерго, оперативно-чергові служби, уповноважені структурні підрозділи з питань надзвичайних ситуацій на всіх рівнях;
диспетчерські служби Міністерства державних підприємств, установ та організацій.
Сили і засоби функціональної підсистеми
7. До складу функціональної підсистеми Мінпаливенерго входять (додаток):
- Міністр палива та енергетики України - керівник функціональної підсистеми;
- перший заступник Міністра - заступник керівника функціональної підсистеми, начальник штабу з ліквідації надзвичайних ситуацій у енергетичній та нафтогазовій галузях, підпорядковується керівнику функціональної підсистеми;
- перший заступник Міністра - начальник штабу з ліквідації надзвичайних ситуацій у вугільній галузі, підпорядковується керівнику функціональної підсистеми;
- члени головного штабу з ліквідації надзвичайних ситуацій у вугільній галузі:
заступник Міністра;
директор Департаменту вугільної промисловості;
директор Департаменту із надзвичайних ситуацій та охорони праці (далі - Департамент НС і ОП);
начальник ЦШ ДВГРС у вугільній промисловості;
- члени головного штабу з ліквідації надзвичайних ситуацій у електроенергетичній та нафтогазовій галузях:
заступник Міністра в електроенергетичній галузі;
заступник Міністра в атомно-промисловому комплексі;
заступник Міністра в нафтогазовій галузі;
директор Департаменту електроенергетики;
директор Департаменту нафтогазової та нафтопереробної промисловості;
директор Департаменту НС і ОП.
У період нормального функціонування галузей ПЕК адміністративно-методичне керівництво функціональною підсистемою Мінпаливенерго здійснюється через Департамент із надзвичайних ситуацій та охорони праці. До сил і засобів функціональної підсистеми входять:
у вугільній галузі - Державна воєнізована гірничорятувальна служба;
у атомно-промисловому комплексі - ВП "Аварійно-технічний центр" НАЕК "Енергоатом" і воєнізований гірничорятувальний загін "СхідГЗК";
у нафтогазовій галузі - штаб воєнізованих газорятувальних частин;
інші сили і засоби структурних підрозділів, підпорядкованих підприємств, установ та організацій, а також об'єктові (добровільні) рятувальні формування, які залучаються до виконання відповідних робіт.
Військові і спеціальні цивільні аварійно (пошуково)-рятувальні формування, оперативно-рятувальна служба цивільного захисту, які входять до складу зазначених сил і засобів, укомплектовуються з урахуванням потреби проведення роботи в автономному режимі протягом не менше трьох діб і перебувають у стані постійної готовності (далі - сили постійної готовності).
Сили постійної готовності, згідно із законодавством, можуть залучатися для термінового реагування у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального значення з повідомленням про це Міністерство, його уповноваженого структурного підрозділу, керівника державного підприємства, установи та організації.
8. За рішенням Міністра палива та енергетики, за наказами керівників державних підприємств, установ та організацій на базі існуючих спеціалізованих служб аварійно-технічного призначення (будівельних, медичних) утворюються позаштатні спеціалізовані формування, призначені для проведення конкретних видів невідкладних робіт у процесі реагування на надзвичайні ситуації. Ці формування проходять спеціальне навчання, періодично залучаються до участі у практичному відпрацюванні дій з ліквідації надзвичайних ситуацій разом із силами постійної готовності.
9. Інформаційне забезпечення функціональної підсистеми здійснюється інформаційним центром і центром управління за надзвичайних ситуацій Мінпаливенерго.
Режим діяльності функціональної підсистеми (план дій)
10. Залежно від масштабів і особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла, керівником функціональної підсистеми за поданням Департаменту НС і ОП на підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Мінпаливенерго, може вводитись один з таких режимів дій функціональної підсистеми:
режим повсякденної діяльності - в умовах нормальної виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (бактеріологічної), сейсмічної, гідрогеологічної і гідрометеорологічної ситуації (за відсутністю епідемії, епізоотії та епіфітотії);
режим підвищеної готовності - в умовах істотного погіршення виробничо-промислової, радіаційної, хімічної, біологічної (бактеріологічної, сейсмічної, гідрогеологічної і гідрометеорологічної обстановки (з одержанням прогнозної інформації щодо можливості виникнення надзвичайної ситуації);
режим діяльності у надзвичайній ситуації - в умовах реальної загрози виникнення надзвичайної ситуації і реагування на неї.
Режим діяльності у надзвичайному стані запроваджується в Україні або на окремих її територіях у порядку, визначеному Конституцією України та Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану".
11. Основні заходи, що реалізуються функціональною підсистемою:
а) у режимі повсякденної діяльності:
ведення спостереження і здійснення контролю за станом довкілля, обстановки на підвідомчих потенційно небезпечних об'єктах і прилеглих до них територій;
розроблення і виконання цільових і науково-технічних програм і заходів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, забезпечення безпеки і захисту населення, зменшення можливих матеріальних витрат, сталого функціонування об'єктів економіки та збереження національної культурної спадщини в разі виникнення надзвичайної ситуації;
удосконалення процесу підготовки персоналу уповноважених структурних підрозділів з питань надзвичайних ситуацій, підпорядкованих підприємств, установ та організацій, сил, населення;
організація навчання населення, в межах своєї компетенції, методам і користуванню засобами захисту, правильним діям у цих ситуаціях;
здійснення цільових видів страхування в межах, що не суперечать законодавству та відповідають функціям даного Міністерства;
оцінка загрози виникнення надзвичайної ситуації та можливих її наслідків;
б) у режимі підвищеної готовності - здійснення заходів, визначених для режиму повсякденної діяльності і додатково:
формування оперативних груп для виявлення причин погіршення обстановки безпосередньо в районі можливого виникнення надзвичайної ситуації, підготовка пропозицій щодо їх нормалізації;
посилення роботи, пов'язаної з веденням спостереження та здійсненням контролю за станом довкілля, обстановкою на потенційно небезпечних об'єктах і прилеглих до них територій, прогнозуванням можливості виникнення надзвичайної ситуації та її масштабів;
розроблення комплексних заходів щодо захисту населення і територій, їх виконання, при потребі, забезпечення стійкого функціонування об'єктів галузі;
приведення до стану підвищеної готовності наявних сил і засобів та залучення додаткових сил, уточнення планів їх дій і переміщення, у разі потреби, в район можливого виникнення надзвичайної ситуації;
проведення заходів щодо запобігання виникненню надзвичайної ситуації;
запровадження цілодобового чергування членів державної, регіональної, місцевої чи об'єктової комісії (залежно від рівня надзвичайної ситуації);
в) у режимі діяльності у надзвичайній ситуації:
організація захисту населення і територій;
переміщення оперативних груп у район виникнення надзвичайної ситуації;
організація роботи, пов'язаної з локалізацією або ліквідацією надзвичайної ситуації, із залученням відповідних сил і засобів;
визначення межі території, на якій виникла надзвичайна ситуація;
організація робіт, спрямованих на забезпечення сталого функціонування об'єктів економіки та об'єктів першочергового життєзабезпечення постраждалого населення;
здійснення постійного контролю за станом довкілля на території, що зазнала впливу наслідків надзвичайної ситуації, обстановкою на аварійних об'єктах і прилеглій території;
інформування вищих органів управління щодо рівня надзвичайної ситуації та вжитих заходів, пов'язаних з реагуванням на цю ситуацію, оповіщенням населення та наданням йому потрібних рекомендацій щодо поведінки в умовах, які склалися;
г) у режимі діяльності у надзвичайному стані (у разі введення надзвичайного стану) - здійснення заходів, передбачених Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану".
Фінансування функціональної підсистеми
12. Функціональна підсистема фінансується в межах загальних асигнувань, що передбачені в державному бюджеті на утримання Мінпаливенерго, його уповноважених структурних підрозділів, позабюджетних коштів, коштів державних підприємств, установ та організацій, страхових фондів та інших джерел.
Для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій в межах функціональних підсистем на об'єктовому рівні створюються запаси матеріальних та фінансових ресурсів за рахунок власних коштів державних підприємств, установ та організацій.
13. Якщо для локалізації або ліквідації надзвичайної ситуації на підпорядкованих державних підприємствах, установах та організаціях потрібні матеріальні та фінансові ресурси в обсягах, що перевищують їх власні можливості, то постійні органи управління функціональною підсистемою звертаються до відповідної регіональної комісії у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня; до Державної комісії - у разі виникнення ситуації загальнодержавного рівня, з поданням належних документів і розрахунків, які затверджують розмір та вид потрібної допомоги.
Планування роботи функціональної підсистеми
14. Планування роботи із запобігання надзвичайним ситуаціям і реагування на прогнозовані варіанти їх можливого розвитку здійснюється на основі відстеження змін навколишнього природного середовища та техногенного середовища і відповідних документів, які регламентують порядок і методику цього планування.
15. Масштаби і наслідки можливої надзвичайної ситуації визначаються на підставі експертної оцінки, прогнозу чи результатів модельних експериментів, проведених кваліфікованими експертами. Залежно від отриманих результатів розробляється План реагування на загрозу виникнення конкретної надзвичайної ситуації. Основним завданням Плану реагування на надзвичайну ситуацію або загрозу її виникнення є збереження життя та здоров'я людей, мінімізація матеріальних втрат. З цією метою вживаються дієві заходи щодо захисту населення від наслідків виникнення надзвичайних ситуацій, відновлення роботи об'єктів життєзабезпечення населення, проведення рятувальних та інших невідкладних робіт.
16. План реагування на загрозу виникнення конкретної надзвичайної ситуації на підпорядкованих державних підприємствах, установах та організаціях з визначенням джерел фінансування робіт затверджується керівниками підприємств, установ та організацій за погодженням уповноваженого органу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення місцевих органів виконавчої влади.
17. З метою завчасного здійснення заходів щодо реагування на загрозу виникнення надзвичайної ситуації і максимально можливого зниження втрат проводиться планування дій у рамках функціональної підсистеми відповідно до планів взаємодії центральних органів виконавчої влади і місцевих органів виконавчої влади, оперативних планів дій міністерств. Обсяг і зміст цих заходів визначається з дотриманням вимог необхідної достатності і максимально можливого використання наявних сил і засобів.
18. Основну частину робіт, пов'язаних з реагуванням на надзвичайну ситуацію або усунення загрози її виникнення, виконують аварійні формування та підрозділи підпорядкованих державних підприємств, установ та організацій з наданням їм потрібної допомоги з боку структурних підрозділів МНС, МВС, МОЗ тощо.
До виконання зазначених робіт повинні залучатись передусім аварійно (пошуково)-рятуальні підрозділи Міністерства палива та енергетики.
19. Організаційно-методичне керівництво плануванням дій Єдиної державної системи здійснює МНС України.
20. Організаційно-методичне керівництво планування дій функціональної підсистеми Мінпаливенерго здійснює Департамент НС і ОП.
21. На Департамент НС і ОП Мінпаливенерго за надзвичайних ситуацій покладаються наступні функції:
забезпечення оперативного планування функціональної підсистеми відповідно до організаційно-методичних рекомендацій МНС в рамках Єдиної державної системи;
збирання, оброблення і доведення до виконавців інформації, необхідної для цілей планування й управління, включаючи інформацію про стан і потенційну небезпеку об'єктів та природних явищ, потенційну загрозу, оцінку ризику (з урахуванням прогнозованих і фактичних обставин).
Основні засади взаємодії органів управління функціональної і територіальної підсистеми Єдиної державної системи та їх структурних підрозділів
22. З метою запобігання надзвичайним ситуаціям в паливно-енергетичному комплексі, своєчасного і ефективного реагування організується взаємодія Департаменту із надзвичайних ситуацій та охорони праці Мінпаливенерго і підпорядкованих їм сил з територіальною підсистемою Єдиної державної системи (ЄДС), а саме:
визначаються центральні і територіальні органи управління, які взаємодіють за надзвичайних ситуацій, склад і кількість сил і засобів реагування на надзвичайну ситуацію;
погоджується порядок спільних дій сил реагування на надзвичайну ситуацію з визначенням основних завдань, місця, часу і способів їх виконання;
розв'язуються питання всебічного забезпечення спільних заходів, що здійснюватимуться органами управління з питань надзвичайних ситуацій та підпорядкованими їм силами, у тому числі взаємного надання допомоги транспортними, інженерними, матеріальними, технічними та іншими засобами;
встановлюється порядок приведення до готовності і організації управління спільними діями органів управління з питань надзвичайних ситуацій і сил у процесі виконання завдань.
23. Залежно від обставин, масштабу, характеру аварії на об'єкті ПЕК та можливого розвитку її у надзвичайну ситуацію, організовується взаємодія між функціональною і територіальною підсистемами ЄДС.
24. Взаємодія у подоланні надзвичайної ситуації із спеціально визначеними оперативними групами МНС, його територіальними структурними підрозділами, представниками структурних підрозділів інших відповідних функціональних і територіальних підсистем ЄДС організовується через Департамент із надзвичайних ситуацій та охорони праці Мінпаливенерго.
Директор Департаменту
із надзвичайних ситуацій
та охорони праці


І.Ященко
Додаток
до Положення
про функціональну підсистему
Міністерства палива
та енергетики України
09.11.2004 N 698
СТРУКТУРА
функціональної підсистеми Мінпаливенерго України щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру ( va698558-04 )