• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про погодження рішення Ради Оптового ринку електроенергії України

Національна комісія регулювання електроенергетики України  | Постанова, Перелік, Інструкція від 23.06.2004 № 634
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
23.06.2004 № 634
Про погодження рішення Ради Оптового ринку електроенергії України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 № 1193 від 10.12.2004 № 743 від 30.08.2005 № 136 від 31.01.2006 № 559 від 04.05.2006 № 1714 від 07.12.2007 № 285 від 24.02.2011 Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 № 1148 від 19.09.2017 № 1404 від 27.12.2017 № 926 від 28.08.2018 )
Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" , Указу Президента України від 21.04.1998 № 335 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України", згідно з положеннями Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України Національна комісія регулювання електроенергетики України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Погодити рішення Ради Оптового ринку електричної енергії України від 27.05.2004 (пункт 11.1 протоколу № 5) в частині затвердження "Інструкції про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України" Додаток 3 до Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України (додається).
Голова КомісіїС. Тітенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Радою Оптового ринку
електричної енергії України
(протокол від 27.05.2004 № 5)
ПОГОДЖЕНО
Постанова НКРЕ
23.06.2004 № 634
Додаток 3
між членами Оптового
ринку електричної енергії України
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України
( По тексту Інструкції абревіатуру "НКРЕ" замінено абревіатурою "НКРЕКП" згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 1148 від 19.09.2017 )
Зміст
1. Вступ
1.1. Загальні положення
1.2. Терміни та їх тлумачення
1.3. Організація взаємовідносин між Розпорядником системи розрахунків та Сторонами Договору
1.4. Організація роботи Уповноважених осіб Сторін Договору
2. Збір даних
2.1. Основні положення
2.2. Процедура надання обов'язкових фізичних даних
2.3. Процедура надання даних заявок
2.4. Процедура надання фактичних даних
2.5. Процедура надання інших даних
3. Процедури розрахунків на Оптовому ринку
3.1. Розрахунок графіку навантаження і виробництва електричної енергії та визначення погодинних оптових цін купівлі-продажу електроенергії на Оптовому ринку
3.2. Процедура проведення розрахунків платежів
4. Надання результатів розрахунків
4.1. Зміст даних, що мають бути визначені Розпорядником системи розрахунків та надіслані Сторонам Договору
4.2. Надання додаткової інформації Сторонам Договору
4.3. Надання інформації третім особам
5. Процедури з вирішення ситуації щодо затримки Розрахунків внаслідок неполадок у роботі обладнання або програмного забезпечення
6. Контроль за роботою програмного забезпечення розподілу навантаження та розрахунків платежів
6.1. Окремі положення
6.2. Обмеження на фізичний доступ
6.3. Обмеження на доступ до системи
6.4. Мінімізація ризику збою в обробці інформації
7. Контроль над вдосконаленням програмного забезпечення розподілу навантаження і розрахунків платежів
8. Правила обслуговування програм
9. Зміни до програмного забезпечення і обладнання
10. Резервування та зберігання даних
11. Аналіз існуючого стану Оптового ринку та прогнозування ситуацій, що можуть виникнути у майбутньому
12. Перехідні положення
Додаток. Перелік конфіденційної інформації, яку одержує Розпорядник системи розрахунків від Учасників ринку.
1. Вступ
1.1. Загальні положення
1.1.1. Інструкція про порядок здійснення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України (далі - ІПР) є сукупністю правил, що встановлюють порядок застосування процедур, які Сторони Договору між членами Оптового ринку електроенергії (далі - Договір) здійснюють у відповідності з обов'язками, покладеними на них Законом "Про електроенергетику", відповідними Умовами та правилами здійснення ліцензованої діяльності в електроенергетиці, Договором та його додатками, двосторонніми договорами між ДП "Енергоринок" та Учасниками ринку і НЕК "Укренерго".
1.1.2. Метою створення ІПР є послідовне та деталізоване викладення порядку діяльності Сторін Договору, пов'язаної із проведення розрахунків на Оптовому ринку електричної енергії України (далі - Оптовий ринок).
1.1.3. Сторони Договору зобов'язані здійснювати діяльність щодо проведення Розрахунків на Оптовому ринку у відповідності з ІПР.
1.2. Терміни та їх тлумачення
1.2.1. Всі терміни з великої літери в ІПР мають значення, визначені у Договорі та Правилах Оптового ринку електричної енергії України (далі - Правила ринку). Додаткові терміни, що використовуються в цьому документі, вживаються у такому значенні:
Уповноважена особа - посадова особа, яка призначена Стороною Договору для виконання передбачених ІПР процедур, має повноваження, необхідні та достатні для оперативного прийняття рішень щодо діяльності на Оптовому ринку;
Журнал Уповноважених осіб - перелік уповноважених осіб, який ведеться Розпорядником системи розрахунків;
Програмне забезпечення розподілу навантаження - програмний комплекс, який використовується Розпорядником системи розрахунків для розрахунку заданого графіка навантаження та виробництва, а також для розрахунку цін за електричну енергію у відповідності до Правил ринку;
Розрахункова доба - період часу з 00.00 годин до 24.00 годин (до 23.00 або 25.00 при переході з літнього часу на зимовий та навпаки), за який Розпорядник системи розрахунків здійснює розрахунки;
Розрахунки - процес обробки Розпорядником системи розрахунків за допомогою відповідного програмного забезпечення даних, одержаних Розпорядником системи розрахунків відповідно до ІПР та Правил ринку;
Прогнозний графік навантаження - графік навантаження на розрахункову добу, який РСР складає за три доби, що передують розрахунковій (у передсвятковий день - на другий та третій день після святкового), з метою визначення прогнозних допустимих величин експорту електричної енергії та прогнозних необхідних величин імпорту електричної енергії окремо для "острова Бурштинської ТЕС" та іншої частини ОЕС України;
( Пункт 1.2.1 підрозділу 1.2 розділу 1 доповнено терміном згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
Прогнозна допустима величина експорту електричної енергії - максимальна погодинна величина потужності експорту електричної енергії, при якій забезпечується надійна та безперебійна робота ОЕС України та електропостачання споживачів електричної енергії, що розрахована за результатами складання прогнозного графіка навантаження, окремо для "острова Бурштинської ТЕС" та іншої частини ОЕС України;
( Пункт 1.2.1 підрозділу 1.2 розділу 1 доповнено терміном згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
Прогнозна необхідна величина імпорту електричної енергії - прогнозна розрахункова погодинна величина потужності необхідного імпорту електричної енергії, при якій забезпечується надійна та безперебійна робота ОЕС України та електропостачання споживачів електричної енергії, що розрахована за результатами складання прогнозного графіка навантаження, окремо для "острова Бурштинської ТЕС" та іншої частини ОЕС України;
( Пункт 1.2.1 підрозділу 1.2 розділу 1 доповнено терміном згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
Програмне забезпечення розрахунків платежів - програмний комплекс, який використовується Розпорядником системи розрахунків для розрахунків балансу електричної енергії та платежів у відповідності до Правил ринку;
Головний оператор комерційного обліку електроенергії (далі - Головний оператор) - сторона, яка відповідає за функціонування системи комерційного обліку на Оптовому ринку, веде реєстр систем комерційного обліку та контролює порядок збору, обробки та видачі даних системи комерційного обліку Оптового ринку відповідно до положення про Головного оператора комерційного обліку;
постачальник за регульованим тарифом - суб'єкт підприємницької діяльності, який є Стороною Договору та має ліцензії НКРЕКП на постачання електроенергії за регульованим тарифом та на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами;
постачальник за нерегульованим тарифом - суб'єкт підприємницької діяльності, який є Стороною Договору та має ліцензію НКРЕКП на постачання електроенергії за нерегульованим тарифом.
1.3. Організація взаємовідносин між Розпорядником системи розрахунків та Сторонами Договору
1.3.1. Відповідно до Договору та його додатків Розпорядник системи розрахунків (далі - РСР) виконує такі функції, пов'язані з проведенням Розрахунків:
1) збір даних, необхідних для проведення Розрахунків;
2) розрахунок заданого графіку навантаження та виробництва електроенергії;
3) розрахунок оптових цін купівлі-продажу електроенергії для Виробників електричної енергії та Постачальників електричної енергії;
4) визначення вартості електричної енергії, купленої та проданої на Оптовому ринку;
5) складання фізичних балансів електроенергії та балансів електроенергії, купленої та проданої на Оптовому ринку;
6) підготовка звітної документації відповідно до ІПР;
7) зберігання даних, які використовуються для проведення Розрахунків;
8) забезпечення конфіденційності інформації, одержаної РСР від Учасників ринку відповідно до Договору (згідно з додатком до ІПР).
1.3.2. Відповідно до Договору та його додатків кожний Учасник ринку, Головний оператор, Розпорядник коштів оптового ринку електричної енергії (далі - РКОРЕ) та Диспетчерський центр виконують такі функції, пов'язані з проведенням Розрахунків:
1) надання даних, необхідних для проведення Розрахунків;
2) перевірка та підтвердження отриманих від РСР результатів Розрахунків;
3) прийняття участі в процедурах Розрахунків у випадках, передбачених ІПР.
1.4. Організація роботи Уповноважених осіб Сторін Договору
1.4.1. Кожна Сторона Договору має визначитись щодо своїх Уповноважених осіб на Оптовому ринку, їх обов'язків та відповідальності.
1.4.2. Організація роботи Уповноважених осіб має забезпечувати безперервність діяльності РСР у процесі Розрахунків, що потребує виконання наступних вимог:
1) кількість та кваліфікація Уповноважених осіб має бути достатньою для своєчасного та якісного виконання всіх встановлених процедур;
2) Уповноважені особи мають бути забезпечені засобами телефонного зв'язку та електронної пошти, призначеними виключно для зв'язку з РСР; персонал Виробників електричної енергії та постачальників за регульованим тарифом повинен також мати у розпорядженні окремий телефонний номер системного зв'язку.
1.4.3. Уповноважені особи Сторін Договору підлягають реєстрації у Журналі Уповноважених осіб, який веде РСР.
Журнал Уповноважених осіб повинен містити таку інформацію:
1) прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, назву посади та зразок підпису;
2) обов'язки та повноваження;
3) контактні телефони та адресу електронної пошти.
1.4.4. При формуванні нового складу Уповноважених осіб або у випадку змін у діючому складі Сторона Договору (або РСР) завчасно (за 5 днів до настання цієї події) інформує про це РСР та інші зацікавлені Сторони Договору.
1.4.5. РСР вносить нові дані до Журналу Уповноважених осіб та повідомляє Сторону Договору про підтвердження цих змін.
1.4.6. Всі процедури, пов'язані з функціями Сторін Договору, викладеними у підрозділі 1.3, здійснюються виключно Уповноваженими особами. Передача відповідних повноважень без повідомлення РСР та реєстрації у Журналі Уповноважених осіб заборонена.
1.4.7. Всі переговори стосовно проведення Розрахунків між РСР та Сторонами Договору мають бути зафіксовані у відповідному журналі з точним визначенням часу та записуватись на магнітну плівку, CD-ROM тощо, а по інформації, що надсилається електронною поштою, має вестись електронний протокол.
2. Збір даних
2.1. Основні положення
2.1.1. Для проведення Розрахунків всі Учасники ринку, Головний оператор, РКОРЕ та Диспетчерський центр надають РСР наступні види інформації:
1) обов'язкові фізичні дані;
2) дані заявок;
3) фактичні дані;
4) інші дані.
2.1.2. Обсяги та регламент обміну даними визначаються Правилами ринку, ІПР, Інструкцією про порядок комерційного обліку електричної енергії (далі - ІКО) та іншими узгодженими порядками. Спосіб передачі та форма подання інформації для проведення Розрахунків встановлюються РСР.
2.1.3. Сторони Договору несуть відповідальність за своєчасність, повноту та достовірність надання інформації РСР, яка визначається двостороннім договором між ДП "Енергоринок" та Сторонами Договору.
2.1.4. РСР несе відповідальність за дотримання встановлених ІПР процедур у процесі збору даних, яка визначається двостороннім договором між ДП "Енергоринок" та Сторонами Договору. При цьому РСР не несе відповідальності за достовірність результатів розрахунків, які отримані на підставі недостовірних даних Сторін Договору, якщо РСР діяв згідно з Правилами ринку та ІПР.
2.1.5. При проведенні Розрахунків РСР використовує тільки ті дані, які надані Сторонами Договору. РСР не має права коригувати надані Сторонами Договору дані, крім випадків, що передбачені Договором та його додатками, або за письмовою згодою сторін.
2.1.6. В процесі збору даних РСР здійснює:
1) перевірку отриманих даних на повноту та відповідність обов'язковим фізичним даним;
2) своєчасне внесення даних до програмного забезпечення;
3) надійне зберігання даних для проведення аудиту;
4) забезпечення відповідно до Договору конфіденційності інформації, одержаної від Сторін Договору згідно з додатком до ІПР.
2.2. Процедура надання обов'язкових фізичних даних
2.2.1. Новий Учасник ринку за 5 днів до початку розрахункового місяця надає РСР всі обов'язкові фізичні дані, що передбачені Правилами ринку та іншими Узгодженими порядками.
2.2.2. Учасники ринку мають інформувати РСР про всі зміни обов'язкових фізичних даних протягом 3 днів з моменту виникнення змін.
2.2.3. РСР має внести всі зміни до Системи розрахунків протягом 2 днів з моменту отримання повідомлення від Учасника ринку.
2.2.4. Якщо Учасник ринку надав не всі обов'язкові фізичні дані або в наданій інформації наявні суперечності, то РСР має за допомогою телефонного або електронного зв'язку звернутися до Учасника ринку з проханням усунути виявлені недоліки.
2.2.5. Якщо протягом 2 днів РСР не може встановити зв'язок (телефонний, електронною поштою) з Учасником ринку для усунення недоліків, то РСР не вносить змін до Системи розрахунків стосовного цього Учасника ринку, про що протягом наступного робочого дня повідомляє Раду ринку та НКРЕКП.
2.3. Процедура надання даних заявок
2.3.1. Заявки, що подаються Учасниками ринку РСР, поділяються на довгострокові та щоденні.
2.3.2. Дані довгострокових заявок використовуються РСР для визначення очікуваних обсягів електричної енергії, купленої та проданої на Оптовому ринку у розрахунковому періоді (місяць, квартал, рік), їх вартості, визначення величин, які використовуються при розрахунку цін за робочу потужність та маневреність і прогнозованих оптових цін.
2.3.3. Довгострокові заявки подаються:
1) Виробниками електричної енергії за 15 днів до початку розрахункового періоду;
2) постачальниками за регульованим тарифом до 25 числа місяця, що передує розрахунковому;
3) постачальниками за нерегульованим тарифом до 20 числа місяця, що передує розрахунковому;
( Підпункт 3 пункту 2.3.3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 743 від 30.08.2005 )
4) Операторами зовнішніх перетоків за 15 днів до початку розрахункового періоду.
2.3.4. Довгострокові заявки мають містити такі дані:
1) у Виробників електричної енергії:
а) очікуваний обсяг виробництва електроенергії та відпуску електроенергії в Оптовий ринок;
б) пропозиції щодо складу обладнання;
в) інформації про планові ремонти обладнання та терміни їх проведення;
г) планова робоча потужність (надається виробниками електричної енергії, що працюють за встановленими НКРЕКП двоставочними тарифами);
( Підпункт 1 пункту 2.3.4 доповнено підпунктом "г" згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 136 від 31.01.2006 )
2) у постачальників за регульованим тарифом:
а) очікуваний обсяг споживання електроенергії;
б) замовлений обсяг купівлі електроенергії;
в) прогнозовані обсяги купівлі електроенергії постачальниками за нерегульованим тарифом, що працюють на території здійснення ліцензованої діяльності постачальника за регульованим тарифом;
г) очікувані обсяги виробництва електроенергії місцевими генеруючими джерелами, що працюють на території здійснення ліцензованої діяльності постачальника за регульованим тарифом;
д) погодинний обсяг купівлі електроенергії за середній робочий день постачальниками за регульованим тарифом та постачальниками за нерегульованим тарифом, що працюють на території здійснення ліцензованої діяльності даного постачальника за регульованим тарифом, відповідно до двосторонніх договорів між цими Постачальниками, а також сальдо-перетоку електроенергії по межах постачальника за регульованим тарифом з Оптовим ринком;
е) вартість замовленого обсягу купівлі електроенергії та розміри оплати по декадах або етапах;
є) замовлений сумарний обсяг купівлі електроенергії з Оптового ринку по території постачальника за регульованим тарифом, а також замовлені обсяги купівлі електроенергії окремо по постачальнику за регульованим тарифом та по кожному постачальнику електроенергії за нерегульованим тарифом, у тому числі обсяги та питома вага, віднесені до першого та другого класів споживачів;
( Підпункт 2 пункту 2.3.4 доповнено підпунктом "є" згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 743 від 30.08.2005 )
3) у постачальників за нерегульованим тарифом:
а) замовлений обсяг купівлі електроенергії на Оптовому ринку по території окремого постачальника за регульованим тарифом;
б) замовлений обсяг купівлі електроенергії по кожному споживачу всього та на кожному класу напрузі;
в) вартість замовленого обсягу купівлі електроенергії;
4) у Операторів зовнішніх перетоків:
а) замовлений обсяг імпорту (експорту) електроенергії, погоджений Диспетчерським центром та Оператором магістральних та міждержавних електромереж;
б) замовлений обсяг транзиту електроенергії, погоджений Диспетчерським центром та Оператором магістральних та міждержавних електромереж.
2.3.5. Заявки на місяць подаються постачальниками за регульованим тарифом в такому порядку:
1) інформація згідно з підпунктами 2 "б" та 2 "е" пункту 2.3.4 надається у вигляді повідомлення за підписом керівника та головного бухгалтера постачальника і скріплене печаткою постачальника факсимільним зв'язком. Оригінал повідомлення надсилається рекомендованим листом протягом трьох діб;
2) інформація згідно з підпунктом 2 пункту 2.3.4 додатково надається електронною поштою;
3) постачальник за регульованим тарифом до 19 числа місяця, попереднього розрахунковому, погоджує постачальнику за нерегульованим тарифом, що працює на його території здійснення ліцензованої діяльності, повідомлення на заявлений обсяг купівлі електричної енергії на Оптовому ринку у наступному розрахунковому місяці і надає РСР електронною поштою реєстр погоджених повідомлень.
( Підпункт 3 пункту 2.3.5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 743 від 30.08.2005 )
4) інформація згідно з підпунктом "2є" пункту 2.3.4 надається за підписом керівника і скріплена печаткою постачальника за регульованим тарифом факсимільним зв'язком та в електронному вигляді з наступним наданням оригіналу документу поштою протягом трьох діб.
( Пункт 2.3.5 доповнено підпунктом 4 згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 743 від 30.08.2005 )
2.3.6. Заявки на місяць подаються постачальниками за нерегульованим тарифом в такому порядку:
1) інформація згідно з підпунктом 3 пункту 2.3.4 надається через уповноваженого представника у вигляді повідомлення, погодженого постачальником за регульованим тарифом, на території якого здійснюється поставка, за підписом керівників та скріпленого печатками обох постачальників;
2) дані погодженого повідомлення мають відповідати даним реєстру постачальника за регульованим тарифом;
3) спірні питання щодо оформлення поставок електроенергії постачальниками за нерегульованим тарифом розглядаються на засіданні Комісії з вирішення питань роботи постачальників за нерегульованим тарифом в Оптовому ринку, створеної за рішенням Ради ринку.
2.3.7. Якщо Учасник ринку не надав довгострокову заявку (за виключенням даних підпункту 3 пункту 2.3.4 та підпункту 1 пункту 2.3.6) у вказані вище терміни або вона не відповідає обов'язковим фізичним даним, то РСР терміново повідомляє про це цього Учасника ринку.
2.3.8. Якщо Учасник ринку не надав (не виправив) довгострокову заявку протягом робочого дня після одержання повідомлення від РСР згідно з пунктом 2.3.7, то РСР повідомляє про це Раду ринку та НКРЕКП і вживає заходи відповідно до двостороннього договору з цим Учасником ринку.
2.3.9. РСР до початку розрахункового місяця надає РКОРЕ прогнозні дані щодо обсягів та вартості електричної енергії, купленої та проданої суб'єктами Оптового ринку, що сформовані на підставі даних довгострокових заявок суб'єктів.
2.3.10. РСР до початку розрахункового місяця надає Головному оператору перелік постачальників за нерегульованим тарифом та споживачів, яким вони будуть постачати електроенергію в розрахунковому місяці, відповідно до прийнятих заявок.
2.3.11. Дані щоденних заявок використовуються РСР для складання прогнозного графіка навантаження, заданого графіка навантаження та виробництва електричної енергії та розрахунку цін на Оптовому ринку.
( Пункт 2.3.11 підрозділу 2.3 розділу 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.3.12. Дані щоденних заявок для складання заданого графіка навантаження подаються кожного дня відповідно до обсягів, термінів і порядку, визначених у Правилах ринку.
( Пункт 2.3.12 підрозділу 2.3 розділу 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.3.13. Дані щоденних заявок для складання прогнозного графіка навантаження подаються за три доби, що передують розрахунковій (у передсвятковий день - на другий та третій день після святкового):
1) до 14-00 Виробники, які працюють за ціновими заявками, надають РСР цінові заявки та заявки робочої потужності;
2) до 14-00 Виробники, які не працюють за ціновими заявками (АЕС та ТЕЦ, встановлена потужність яких перевищує 100 МВт) надають РСР заявки робочої потужності (для неблочних ТЕЦ - станції в цілому).
( Підрозділ 2.3 розділу 2 доповнено новим пунктом 2.3.13 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.3.14. Дані щоденних заявок мають відповідати обов'язковим фізичним даним та вимогам Правил ринку.
2.3.15. Якщо дані щоденних заявок не відповідають пункту 2.3.14 цієї інструкції, РСР повідомляє Учасника ринку про виявлені недоліки.
( Пункт 2.3.15 підрозділу 2.3 розділу 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.3.16. Якщо Учасник ринку не скоригує дані заявок у встановлені терміни, РСР має право скоригувати ці дані, щоб забезпечити їх відповідність обов'язковим фізичним даним та вимогам Правил ринку.
( Пункт 2.3.16 підрозділу 2.3 розділу 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.3.17. Щоденно при складанні заданого графіка навантаження та виробництва електроенергії РСР відповідно до Правил ринку розраховує по кожному блоку, який заявлений як роботоспроможний, контрольну цінову заявку та на її основі визначає контрольну питому вартість блоку.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.18. Якщо питома вартість блоку, розрахована на основі цінової заявки наданої виробником, менше контрольної питомої вартості цього блоку більш ніж на допустиме відхилення, яке затверджене Радою ринку за поданням РСР та погоджене НКРЕКП, то РСР встановлює блоку ознаку необґрунтованого заниження рівня цінової заявки відповідно до Правил ринку.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.19. При отриманні повідомлення від РСР про встановлення блоку ознаки необґрунтованого заниження рівня цінової заявки виробник має право протягом дня диспетчеризації (у випадку вихідного або святкового дня - в перший робочій день після них) звірити вхідну інформацію та результати розрахунків рівня контрольної цінової заявки.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.20. Якщо в результаті звірки буде виявлена невідповідність даних, які використовувались РСР при розрахунку рівня контрольної цінової заявки та контрольної питомої вартості блоку, і даних, що були надані виробниками, які працюють за ціновими заявками, згідно з Правилами ринку, то РСР виправляє помилку, проводить відповідні перерахунки та повідомляє про це виробників, які працюють за ціновими заявками, та НКРЕКП.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.21. Спірні питання щодо визнання РСР згідно з Правилами ринку цінових заявок наданих виробником необґрунтовано низькими розглядаються на засіданні спеціальної робочої групи по розгляду питань формування обґрунтованого рівня цінових заявок, яка створена за рішенням Ради ринку та діє відповідно до положення (додаток 2 до ІПР).
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.22. В разі прийняття спеціальною робочою групою рішення про некоректне визнання РСР згідно з Правил ринку цінових заявок наданих виробником необґрунтовано низькими в розрахунковому місяці, РСР здійснює перерахунок платежів цьому виробнику, про що повідомляє відповідні сторони Договору та НКРЕКП.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.3.23. В разі прийняття спеціальною робочою групою рішення про некоректне визнання РСР згідно з Правил ринку цінових заявок наданих виробником необґрунтовано низькими після закінчення розрахунків за звітними даними, РСР здійснює перерахунок платежів цьому виробнику за умови погодження НКРЕКП.
( Підрозділ 2.3 доповнено підпунктом згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики № 1081 від 08.11.2004 )
2.4. Процедура надання фактичних даних
2.4.1. Фактичні дані визначаються за показаннями приладів погодинного обліку, встановлених в точках обліку відповідно до ІКО.
2.4.2. Фактичні дані для включення в Систему розрахунків мають бути розподілені за розрахунковими періодами, які визначені в Правилах ринку, та скориговані з урахуванням розташування лічильника відносно кордону Оптового ринку (меж балансової належності електричних мереж).
2.4.3. Фактичні дані надаються РСР Головним оператором (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.4. Фактичні дані поділяються на щоденні погодинні та звітні за місяць.
2.4.5. Щоденні погодинні фактичні дані використовуються РСР для розрахунків щоденних платежів Учасникам ринку і повинні наростаючим підсумком відповідати звітним даним за місяць.
2.4.6. Звітні дані за розрахунковий місяць використовуються РСР для проведення остаточних розрахунків за електричну енергію, куплену та продану на Оптовому ринку у розрахунковому місяці.
2.4.7. Щоденні погодинні дані надаються Головним оператором РСР до 10-00 кожного дня, наступного за розрахунковим (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.8. Якщо надані Головним оператором щоденні погодинні дані не відповідають обов'язковим фізичним даним або порушують фізичний баланс електричної енергії в ОЕС України, то РСР терміново повідомляє Головного оператора про виявлені розбіжності (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.9. Головний оператор повинен терміново (не більше ніж за 2 години) усунути виявлені порушення та надіслати РСР скореговані дані (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.10. Головний оператор до 14-00 13-го та 23-го числа розрахункового місяця надає РСР проміжний фізичний баланс виробленої та спожитої електричної енергії в ОЕС України за десять та двадцять днів розрахункового місяця відповідно. РСР використовує дані проміжного фізичного балансу для додаткового контролю достовірності щоденних фактичних даних (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.11. Головний оператор до 12-00 5-го числа місяця, наступного за розрахунковим, надає РСР звітні фактичні дані, в т.ч. по постачальниках за нерегульованим тарифом (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.12. Сторони Договору мають надавати Головному оператору зведені фактичні дані щодо виробництва, відпуску, передачі, надходження в електромережу та споживання електроенергії, з використанням існуючих лічильників електричної енергії та інших показників вимірювань згідно з вимогами ІКО (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.13. У випадку виявлення Головним оператором недостовірності інформації, що надається йому Сторонами Договору згідно з ІПР, та надання Головним оператором повідомлення про це відповідній Стороні Договору, остання зобов'язана терміново усунути виявлені недоліки (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.4.14. В разі виникнення спірних питань щодо фактичних даних остаточне рішення приймається Головним оператором. Вказане рішення може бути оскаржене в порядку, передбаченому Договором (з урахуванням положень пункту 12.3).
2.5. Процедура надання інших даних
2.5.1. До інших даних належать такі види інформації:
1) дані Диспетчерського центру щодо режиму роботу ОЕС України;
2) очікуваний баланс електричної енергії в Україні на розрахунковий місяць;
3) дані Укргідрометеоцентру щодо прогнозної та фактичної погоди на території України;
4) нормативні акти НКРЕКП щодо Оптового ринку;
5) вихідні дані програми електронний "Диспетчерський журнал";
6) додаткові дані, які необхідні РСР для проведення розрахунків.
2.5.2. Для розрахунку прогнозного графіка навантаження до 13-00 за три доби, що передують розрахунковій (у передсвятковий день - на другий та третій день після святкового) Диспетчерський центр надає РСР таку інформацію за підписом Уповноваженої особи:
1) вимоги до резерву;
2) вимоги до режиму роботи ГЕС та ГАЕС;
3) вимоги до режиму роботи обладнання Виробників за режимом роботи електромереж;
4) дозволені заявки на ремонт обладнання енергоблоків;
5) доступні сумарні пропускні спроможності міждержавних перетинів окремо з/в "острова Бурштинської ТЕС" та з/в іншої частини ОЕС України;
6) різницю перетоків електричної енергії з територією, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження;
7) максимальну можливу величину різниці перетоків електричної енергії з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження;
8) прогноз споживання електричної енергії в "острові Бурштинської ТЕС".
( Підрозділ 2.5 розділу 2 доповнено новим пунктом 2.5.2 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.5.3. Для розрахунку заданого графіка навантаження та виробництва електричної енергії Диспетчерський центр надає РСР таку інформацію:
1) щоденно до 10-00 (у п'ятницю - на суботу, неділю, понеділок, а в передсвятковий день - на святковий та перший день після свят) щодо використання гідроресурсів на наступну добу;
2) щоденно до 12-00 (у п'ятницю - на суботу, неділю, понеділок, а в передсвятковий день - на святковий та перший день після свят) вимоги до заданого графіка навантаження за підписом Уповноваженої особи, які повинні містити:
а) вимоги до резерву;
б) вимоги до режиму роботи ГЕС та ГАЕС;
в) вимоги до режиму роботи обладнання Виробників за режимом роботи електромереж;
г) дозволені заявки на ремонт обладнання енергоблоків (на вихідні та святкові дні);
3) щоденно до 11-30 різницю перетоків електричної енергії з територією, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження;
4) надані до 12-00 поточної доби диспетчером команди на пуск/зупинку енергоблоків на відміну від заданого графіка навантаження;
5) щоденно до 09-30 графіки імпорту/експорту електричної енергії Операторів зовнішніх перетоків по кожному зовнішньому перетоку (до 13-00 скориговані у разі необхідності зазначені величини);
6) щоденно до 10-00 прогноз споживання електричної енергії в "острові Бурштинської ТЕС";
7) дані про стан блоків ТЕС та АЕС з "Відомостей про роботу енергосистем ОЕС України" в електронному вигляді.
( Пункт 2.5.3 підрозділу 2.5 розділу 2 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
2.5.4. Центральний орган виконавчої влади, що здійснює управління в електроенергетичній галузі, до 16 числа місяця, попереднього розрахунковому періоду, надає РСР очікуваний баланс електричної енергії в Україні на наступний місяць, а також прогнозні обсяги відпуску електроенергії в Оптовий ринок.
2.5.5. РСР щоденно отримує інформацію щодо прогнозованої та фактичної погоди на території України на підставі договору з Укргідрометеоцентром.
2.5.6. РСР до початку розрахункового місяця отримує від НКРЕКП нормативні акти, які набувають чинності в розрахунковому місяці та мають бути враховані у системі розрахунків Оптового ринку.
2.5.7. РСР зобов'язаний привести Систему розрахунків у відповідність з вимогами зазначених в пункті 2.5.5 нормативних актів НКРЕКП.
2.5.8. Якщо на початок розрахункового місяця відсутні нормативні акти НКРЕКП щодо цього розрахункового місяця, то РСР здійснює розрахунки з використанням нормативних актів, що діяли в попередньому розрахунковому періоді. У разі надходження нормативних документів НКРЕКП після початку розрахункового місяця РСР здійснює перерахунок виконаних ним розрахунків згідно з цими документами.
2.5.9. Щоденно до 11-00 Диспетчерський центр надає РСР в електронному вигляді та за підписом уповноваженої особи вихідні дані програми "Диспетчерський журнал" за попередню добу.
2.5.10. РСР отримує від РКОРЕ інформацію щодо необхідності припинення продажу електроенергії постачальникам за нерегульованим тарифом у разі невиконанням ними своїх фінансових зобов'язань.
2.5.11. РСР має право на одержання від Сторін Договору додаткової інформації, що необхідна йому для виконання своїх обов'язків згідно з Правилами ринку, ІПР, діючими нормативно-правовими та технічними документами. При цьому регламент, спосіб передачі і форму подання інформації встановлює РСР.
3. Процедури розрахунків на Оптовому ринку
3.1. Складання прогнозного графіка навантаження
3.1.1. На підставі ретроспективних фактичних даних щодо електроспоживання в ОЕС України, ретроспективних та прогнозних даних погоди по території України та інших факторів РСР визначає прогноз споживання брутто по ОЕС України та погоджує його з Диспетчерським центром.
3.1.2. За даними прогнозу споживання брутто по ОЕС України та "острову Бурштинської ТЕС", а також доступних сумарних пропускних спроможностей міждержавних перетинів окремо з/в "острова Бурштинської ТЕС" та з/в іншої частини ОЕС України РСР визначає погодинний обсяг необхідного покриття окремо для ОЕС України та "острова Бурштинської ТЕС".
3.1.3. РСР на підставі визначеного погодинного обсягу необхідного покриття, заявок виробників та вимог Диспетчерського центру визначає окремо для "острова Бурштинської ТЕС" та іншої частини ОЕС України прогнозні допустимі величини експорту електричної енергії та прогнозні необхідні величини імпорту електричної енергії, а також здійснює розрахунок прогнозного графіка навантаження в такому порядку:
1) якщо заявок виробників вистачає для забезпечення необхідного обсягу покриття, прогнозні допустимі величини експорту електричної енергії дорівнюють доступним сумарним пропускним спроможностям міждержавних перетинів;
2) якщо заявок виробників не вистачає для забезпечення необхідного обсягу покриття, РСР визначає прогнозні допустимі величини експорту електричної енергії шляхом зменшення їх рівнів відносно доступних сумарних пропускних спроможностей міждержавних перетинів;
3) у випадку недостатності обмеження прогнозної допустимої величини експорту електричної енергії для "острова Бурштинської ТЕС" РСР здійснює розрахунок прогнозної необхідної величини імпорту електричної енергії для "острова Бурштинської ТЕС";
4) у випадку недостатності обмеження прогнозної допустимої величини експорту електричної енергії для іншої частини ОЕС України РСР в умовах дії постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 № 263 першочергово компенсує дефіцит електричної енергії за рахунок величини різниці перетоків електричної енергії з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, якщо інше не передбачене чинним законодавством України. У разі якщо використання максимально можливої величини різниці перетоків електричної енергії з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, не дає можливості забезпечити обсяг необхідного покриття, РСР здійснює розрахунок прогнозної необхідної величини імпорту електричної енергії для іншої частини ОЕС України.
3.1.4. Щоденно до 17-00 за три доби, що передують розрахунковій, РСР надає прогнозний графік навантаження Диспетчерському центру та Виробникам (у частині, яка стосується цього Виробника).
3.1.5. Щоденно до 17-00 за три доби, що передують розрахунковій, РСР надає Диспетчерському центру прогнозні допустимі величини експорту електричної енергії та прогнозні необхідні величини імпорту електричної енергії.
( Розділ 3 доповнено новим підрозділом 3.1 згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
3.2. Складання заданого графіка навантаження і виробництва електричної енергії та визначення погодинних оптових цін купівлі-продажу електроенергії на Оптовому ринку
3.2.1. На підставі ретроспективних фактичних даних щодо електроспоживання в ОЕС України, ретроспективних та прогнозних даних погоди на території України, даних заявок Постачальників електричної енергії, наданих згідно з Правилами ринку, та інших факторів РСР визначає прогноз споживання брутто по ОЕС України для складання заданого графіка навантаження.
3.2.2. За даними прогнозу споживання брутто по ОЕС України, даних Диспетчерського центру щодо графіків експорту/імпорту електричної енергії та прогнозу споживання брутто по "острову Бурштинської ТЕС" РСР визначає погодинний обсяг необхідного покриття ОЕС України та "острову Бурштинської ТЕС".
3.2.3. РСР здійснює вибір генеруючого обладнання Виробників електричної енергії в такому порядку:
1) на підставі даних щодо використання гідроресурсів та визначеного погодинного обсягу необхідного покриття РСР здійснює попередній розподіл навантаження серед гідроелектростанцій;
2) РСР проводить оцінку можливості забезпечення решти покриття заявками Виробників електричної енергії з забезпеченням необхідної величини гарячого та холодного резерву;
3) якщо заявки Виробників електричної енергії перевищують необхідний обсяг покриття, то РСР відповідно до Правил ринку проводить вибір енергоблоків на розрахунковий період максимального покриття шляхом ранжування енергоблоків з урахуванням гарячого резерву потужності та станційних обмежень; вибір енергоблоків на інші години доби здійснюється з урахуванням заявок маневреності енергоблоків, мінімального часу простою та роботи тощо;
4) якщо заявок виробників не вистачає для забезпечення необхідного обсягу покриття, РСР, в умовах вичерпання гарячого резерву потужності, визначає погодинні величини необхідного обмеження споживання Постачальниками електричної енергії окремо для "острова Бурштинської ТЕС" та іншої частини ОЕС України та враховує ці величини при складанні заданого графіка навантаження.
( Підпункт 4 пункту 3.2.3 підрозділу 3.2 розділу 3 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 926 від 28.08.2018 )
( Підпункт 5 пункту 3.2.3 підрозділу 3.2 розділу 3 виключено на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 926 від 28.08.2018 )
3.2.4. Відповідно до вибраного згідно з пунктом 3.2.3 складу енергоблоків РСР здійснює розрахунок заданого графіка навантаження з урахуванням обмежень по електричних мережах, обладнанню електростанцій, паливу, використанню гідроресурсів та інших, що доведені до РСР.
3.2.5. На підставі заявок Виробників електричної енергії та розробленого заданого графіка навантаження РСР відповідно до Правил ринку визначає графік виробництва електричної енергії та погодинно граничну ціну системи, ціни за робочу потужність, ціни за маневреність та очікувану оптову ринкову ціну на електричну енергію.
3.2.6. РСР до 17-00 кожного дня надає Диспетчерському центру та всім Учасникам ринку інформацію відповідно до пунктів 4.1.1 та 4.1.2 ІПР.
3.2.7. РСР спільно з Диспетчерським центром при розрахунку заданого та прогнозного графіка навантаження та Диспетчерський центр при веденні режиму роботи ОЕС України забезпечують надійність і економічність роботи ОЕС України. РСР та Диспетчерський центр щоденно спільно проводять аналіз роботи ОЕС України за минулу добу.
3.2.8. У разі виникнення проблемних питань на основі проведеного аналізу згідно з пунктом 3.2.7 РСР або Диспетчерський центр інформують про це Раду ринку та НКРЕКП.
( Підрозділ 3.2 розділу 3 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 983 від 31.07.2017 )
3.3. Процедура проведення розрахунків платежів
3.3.1. Розрахунки платежів на Оптовому ринку поділяються на щоденні та звітні за місяць.
3.3.2. Щоденні розрахунки платежів виконуються РСР на другий день після дня диспетчеризації відповідно до Правил ринку та Графіка платежів, затвердженого Радою ринку та НКРЕКП.
3.3.3. Результати щоденних розрахунків платежів надаються Учасникам ринку, НКРЕКП та РКОРЕ до 17-00 на третій день після дня диспетчеризації відповідно до Графіка платежів, затвердженого Радою ринку та НКРЕКП, в обсягах, визначених ІПР.
3.3.4. На п'ятий день після дня диспетчеризації РСР надає результати розрахунків платежів РКОРЕ для розподілу коштів.
3.3.5. При виявленні протягом розрахункового місяця у щоденних розрахунках помилок РСР не пізніше ніж через 7 робочих днів здійснює перерахунок, який відображається в інформації у день здійснення перерахунку окремим рядком. Вказана інформація надається відповідним Сторонам Договору та НКРЕКП.