• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність

Генеральна прокуратура України  | Наказ від 28.10.2002 № 4/1 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Генеральна прокуратура України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 28.10.2002
  • Номер: 4/1
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Генеральна прокуратура України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 28.10.2002
  • Номер: 4/1
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
28.10.2002 N 4/1
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 4гн від 06.04.2004 )
Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність
З метою забезпечення виконання Конституції України, Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", інших законодавчих актів щодо здійснення нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, підвищення рівня організації прокурорського нагляду за додержанням законів при проведенні оперативно-розшукової діяльності, керуючись ст. 15 Закону України "Про прокуратуру",
НАКАЗУЮ:
Нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, здійснювати:
1. У Генеральній прокуратурі України:
1.1. Головному управлінню нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання та досудове слідство, Генеральної прокуратури України - за оперативними підрозділами МВС України, Служби безпеки України, Державної податкової адміністрації України, Прикордонних військ Державного комітету у справах охорони державного кордону України, які уповноважені згідно з законом безпосередньо проводити оперативно-розшукову діяльність.
1.2. Головному управлінню нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави Генеральної прокуратури України - за оперативними підрозділами транспортної міліції та спеціальної міліції МВС України, які уповноважені згідно з законом проводити оперативно-розшукову діяльність.
1.3. Головному управлінню з питань підтримання державного обвинувачення, представництва у судах та нагляду за виконанням судових рішень Генеральної прокуратури України - за підрозділом внутрішньої безпеки Державного департаменту України з питань виконання покарань та оперативними підрозділами органів та установ Державного департаменту України з питань виконання покарань.
1.4. Головному управлінню військових прокуратур Генеральної прокуратури України - за оперативними підрозділами військової контррозвідки Центрального управління Служби безпеки України, власної безпеки Головного управління розвідки Міністерства оборони України, підрозділами оперативного забезпечення Головного управління державної охорони.
2. Визначити, що Головні управління Генеральної прокуратури України здійснюють нагляд через свої структурні підрозділи, межі повноважень і порядок реалізації яких визначено Положеннями про Головні управління Генеральної прокуратури України.
3. У прокуратурах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратурах регіонів та Військово-Морських Сил України:
3.1. Управлінням (відділам) нагляду за додержанням законів органами внутрішніх справ при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства - за оперативними підрозділами Головних управлінь (управлінь) МВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, підпорядкованих їм міськрайвідділів (крім зазначених у пункті 3.2, 3.3), оперативними підрозділами транспортної міліції управлінь МВС України на залізницях, відділів внутрішніх справ на водному та повітряному транспорті (за місцем розташування вказаних управлінь та відділів).
3.2. Відділам нагляду за виконанням законів спеціальними підрозділами та іншими державними органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, - за оперативними підрозділами управлінь по боротьбі з організованою злочинністю Головних управлінь (управлінь) МВС України, відділів по боротьбі з організованою злочинністю МВС України на залізницях (за місцем розташування), Головних відділів (відділів) по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Головних управлінь (управлінь) СБУ в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, а також за іншими оперативними підрозділами правоохоронних органів у межах покладених на них повноважень щодо участі у боротьбі з організованою злочинністю.
3.3. Другим відділам (старшим помічникам) - за оперативними підрозділами відповідних відділів (відділень) спеціальної міліції (за місцем їх розташування).
3.4. Відділам нагляду за додержанням законів органами СБУ, державної митної служби та прикордонної охорони при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства (старшим помічникам ) - за оперативними підрозділами Головного управління (управлінь) Служби безпеки України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, окрім Головних відділів (відділів) по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю та оперативних підрозділів військової контррозвідки, підрозділами по оперативно-розшуковій роботі Державного комітету у справах охорони державного кордону України (за місцем розташування вказаних підрозділів).
3.5. Відділам нагляду за додержанням законів органами податкової міліції при провадженні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства - за оперативними підрозділами управлінь податкової міліції Державної податкової адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
3.6. Відділам нагляду за законністю оперативно-розшукової діяльності, дізнання та досудового слідства військових прокуратур регіонів і Військово-Морських Сил України - за оперативними підрозділами військової контррозвідки Головних управлінь (управлінь) Служби безпеки України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, оперативними, оперативно-технічними підрозділами Головного управління розвідки Міністерства оборони України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, оперативними, оперативно-технічними підрозділами Головного управління державної охорони в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, якими оперативно-розшукова діяльність здійснюється виключно з метою забезпечення безпеки осіб та об'єктів, щодо яких здійснюється державна охорона.
3.7. Відділам нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах (старшим помічникам) - за оперативними підрозділами органів та установ Державного департаменту України з питань виконання покарань.
4. Установити, що нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, здійснюється безпосередньо працівниками органів прокуратури, визначених наказом Генерального прокурора України.
Списки уповноважених наказом Генерального прокурора України на здійснення нагляду працівників та зміни до них надсилати Міністру внутрішніх справ України, Міністру оборони України, Голові Служби безпеки України, Голові Державної податкової адміністрації України, начальнику Управління державної охорони, Голові Державного департаменту України з питань виконання покарань, Голові Державного комітету у справах охорони державного кордону України, а також начальникам Головних управлінь (управлінь) Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, податкової міліції Державної податкової адміністрації, Головного управління розвідки Міністерства оборони, відповідних підрозділів Державного департаменту України з питань виконання покарань в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
5. Головним управлінням Генеральної прокуратури України, відповідним управлінням (відділам) прокуратур АР Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратур регіонів і Військово-Морських Сил України у межах своєї компетенції не рідше як один раз на півріччя перевіряти додержання законів оперативними підрозділами при проведенні ними оперативно-розшукової діяльності.
Оперативно-розшукові справи стосовно осіб, що переховуються від органів дізнання і досудового слідства, а також стосовно нерозкритих злочинів вивчати одночасно з кримінальними справами з метою забезпечення повноти вжитих заходів для розкриття злочинів, законності рішень, прийнятих у кримінальних та оперативно-розшукових справах.
6.1. Наявності підстав для проведення оперативно-розшукової діяльності (відповідно до ст. 6 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" та для заведення оперативно-розшукових справ (відповідно до ст. 9 вказаного закону і ст. 12 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю".
6.2. Дотримання строків здійснення оперативно-розшукової діяльності (відповідно до ст. 9-1 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність"), законності їх продовження, припинення і поновлення обчислення строків ведення оперативно-розшукової справи.
6.3. Відповідності заходів, які здійснюються в процесі оперативно-розшукової діяльності, вимогам ст. 8 вказаного закону і ст.ст. 12, 15 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", ст.ст. 4, 5 Закону України "Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними".
Відповідності відомчих наказів, інструкцій, розпоряджень та інших актів з питань проведення оперативно-розшукової діяльності Конституції України та чинному законодавству.
6.4. Законності постанов суду про дозвіл або відмову на проведення оперативно-розшукових заходів відповідно до ст.ст. 30, 31 Конституції України, ст. 8 ч. 2, ст. 9 ч. 14 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", ст. 15 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" та ст. 97 КПК України. Законність вказаних постанов суду перевіряти протягом 3 діб після одержання повідомлення про дозвіл або відмову на проведення оперативно-розшукових заходів, результати перевірки відображати у спеціальному журналі обліку. У разі виявлення порушень закону відповідно реагувати.
7. Перевіряти у кожному випадку наявність складених відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" протоколів за результатами здійснення вказаних оперативно-розшукових заходів.
8. За наявності достатніх підстав вносити відповідно до ст. 14 п. 10 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" протести та відповідно до ст. 97 ч. 5 КПК України апеляційні подання на незаконні рішення судді, у необхідних випадках брати участь у їх розгляді.
Копії протестів або апеляційних подань негайно направляти керівнику органу, що проводить оперативно-розшукові заходи, дозвіл на які дано судом, для зупинення їх проведення.
9. Незаконні постанови про заведення або закриття оперативно-розшукової справи, зупинення або поновлення оперативно-розшукової діяльності чи про інші рішення, що суперечать закону, підлягають негайному скасуванню.
Постанови про скасування незаконного рішення виносяться Генеральним прокурором України, прокурорами Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовими прокурорами регіонів і Військово-Морських Сил України та їх заступниками, а також прокурорами, що уповноважені наказом Генерального прокурора України здійснювати нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність.
Вказані постанови невідкладно направляються керівнику органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, для виконання.
10. З метою усунення виявлених порушень застосовувати також передбачені ст. 30 Закону України "Про прокуратуру" та ст. 14 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" повноваження щодо надання доручень керівництву оперативних підрозділів про проведення у підвідомчих їм підрозділах відповідних перевірок.
11. Прокурорам, уповноваженим здійснювати нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, за наявності підстав надавати відповідно до ст. 14 п. 4 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" письмові вказівки про проведення оперативно-розшукових заходів в інтересах кримінального судочинства, спрямованих на розкриття злочину, пошук і фіксацію фактичних даних, які можуть бути джерелом доказів у справі, розшук осіб, які переховуються від органів розслідування, а також про розшук осіб, які безвісно відсутні.
При наданні письмових вказівок прокурор не має права втручатися у методи і тактичні прийоми проведення оперативними підрозділами оперативно-розшукових заходів.
Вказівки направляються керівнику органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, Генеральним прокурором України, прокурорами Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовими прокурорами регіонів і Військово-Морських Сил України, їх заступниками та уповноваженими наказом Генерального прокурора України начальниками управлінь і відділів Генеральної прокуратури України.
12. Перевіряти у порядку, передбаченому чинним законодавством, наказами Генерального прокурора України, заяви та скарги громадян і юридичних осіб на дії працівників оперативних підрозділів при проведенні ними оперативно-розшукової діяльності з вивченням оперативно-розшукових справ, всіх інших необхідних матеріалів.
Невідкладно вживати відповідних заходів реагування щодо усунення виявлених порушень законності, поновлення порушених прав і свобод громадян та юридичних осіб, притягнення винних посадових осіб до передбаченої законом відповідальності. Заяви про незаконні методи здійснення оперативно-розшукової діяльності перевіряти у порядку ст. 97 КПК України з прийняттям відповідного рішення.
13. За результатами перевірки складається довідка за правилами таємного діловодства.
14. Головним управлінням Генеральної прокуратури України, які здійснюють нагляд за додержанням законів органами, що проводять оперативно-розшукову діяльність, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів і Військово-Морських Сил України узагальнювати стан прокурорського нагляду, виходячи із стану злочинності та наявної необхідності поглибленого вивчення, яка визначається у кожному конкретному випадку. Матеріали узагальнень використовувати для подальшого удосконалення нагляду з питань боротьби зі злочинністю, її організованими формами, корупцією і хабарництвом, окремими категоріями злочинів.
Прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів і Військово-Морських Сил України копії узагальнень надсилати до Генеральної прокуратури України.
15. Головним управлінням Генеральної прокуратури України, які здійснюють нагляд за додержанням законів під час проведення оперативно-розшукової діяльності, перевіряти виконання даного наказу у відповідних структурних підрозділах обласних та прирівняних до них прокуратур, надавати допомогу в організації прокурорського нагляду з названих питань. Заслуховувати на оперативних нарадах і колегіях звіти керівників відповідних підрозділів, у разі необхідності вживати принципових заходів реагування.
16. Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам, довести його до відома прокурорсько-слідчих працівників.
Наказ Генерального прокурора України N 2 від 17.09.99 "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів органами Служби безпеки України, які проводять оперативно-розшукову діяльність", вважати таким, що втратив чинність.
Генеральний прокурор України С.Піскун