• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про організацію діяльності прокурорів з протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах

Офіс Генерального прокурора України | Наказ від 29.12.2021 № 400
Реквізити
  • Видавник: Офіс Генерального прокурора України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 29.12.2021
  • Номер: 400
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Офіс Генерального прокурора України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 29.12.2021
  • Номер: 400
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
29.12.2021 № 400
Про організацію діяльності прокурорів з протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах
Відповідно до статей 2, 9, 25, 26 Закону України "Про прокуратуру", статті 22 Закону України "Про попереднє ув'язнення", статті 22 Кримінально-виконавчого кодексу України, статті 7 Кодексу України про адміністративні правопорушення з метою належної організації роботи органів прокуратури з протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах НАКАЗУЮ:
1. Першим заступникам та заступникам Генерального прокурора, керівникам обласних, окружних, спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних та окружних прокуратур), відповідних структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур забезпечити належну реалізацію наданих законом повноважень щодо протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, організацію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян (далі - нагляд).
2. Під час здійснення цієї діяльності першочергову увагу приділяти питанням:
2.1. Забезпечення реагування на факти смерті особи внаслідок застосування сили працівником правоохоронного органу під час затримання, проведення масових заходів, слідчих та процесуальних дій, режимних заходів, а також неналежного матеріально-побутового забезпечення та умов праці, ненадання або неналежного надання медичної допомоги у місцях несвободи.
2.2. Протидії катуванням та іншим формам неналежного поводження, у тому числі заподіяння особі фізичних чи моральних страждань унаслідок непропорційного застосування сили під час затримання, проведення слідчих та процесуальних дій, режимних заходів у місцях несвободи, ненадання чи неналежного надання медичної допомоги, тримання затриманих, взятих під варту та засуджених осіб у неналежних умовах, використання праці ув'язнених з порушенням вимог законодавства та заходів безпеки.
2.3. Забезпечення законності та обґрунтованості обмеження права на свободу та особисту недоторканність, належного реагування на факти безпідставного затримання і тримання осіб у територіальних підрозділах правоохоронних органів, порушення прав осіб на дострокове звільнення від відбування покарання.
2.4. Реалізації заходів, передбачених державними програмними документами щодо захисту прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, міжнародними договорами, ратифікованими Україною.
3. Основними завданнями на зазначених напрямах визначити:
3.1. Організацію та здійснення процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях:
- про кримінальні правопорушення, передбачені статтями 127, 146-1, 365, 371, 373, 374 КК України, вчинені працівниками правоохоронних органів, за фактами порушень прав людини, пов'язаних із катуванням, перевищенням влади або службових повноважень, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою його застосування, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або болісними і такими, що ображають особисту гідність потерпілого, діями, завідомо незаконних затримань, приводів, домашніх арештів або тримань під вартою, примушувань давати показання, порушень права на захист;
- про кримінальні правопорушення, вчинені у центральних органах виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері виконання кримінальних покарань і пробації, їхніх територіальних органах управління, на державних підприємствах та в установах, створених для забезпечення виконання завдань Державної кримінально-виконавчої служби України;
- досудове розслідування у яких здійснюється на виконання рішень Європейського суду з прав людини за фактами порушення статей 3 та 5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
3.2. Організацію та забезпечення в межах компетенції участі прокурорів у судовому провадженні під час вирішення питань:
- про продовження, зміну або припинення застосування примусових заходів медичного характеру;
- про застосування до засуджених акту амністії;
- пов'язаних із виконанням вироку (крім передбачених пунктами 12, 14 частини першої статті 537 КПК України, у частині, не пов'язаній з виконанням кримінальних покарань);
- які вирішуються судом після виконання вироку, а також у судовому провадженні з перегляду судових рішень зазначених категорій.
3.3. Забезпечення нагляду за додержанням:
- прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства і держави при виконанні покарань та інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи, відповідно до законів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України;
- законодавства щодо запобігання катуванню чи нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню із затриманими, взятими під варту та засудженими чи їх покаранню;
- передбачених законодавством вимог режиму, порядку та умов тримання затриманих, осіб, до яких застосовано запобіжні заходи у вигляді тримання під вартою, поміщення до психіатричного закладу в умовах, що виключають їхню небезпечну поведінку, а також осіб, до яких застосовано інші заходи примусового характеру;
- визначених законодавством вимог режиму, порядку та умов тримання, а також відбування покарань в'язнями, у тому числі щодо використання бюджетних коштів, майна та інших ресурсів держави, спрямованих на ці цілі;
- законодавства під час виконання покарань, не пов'язаних з позбавленням волі, та пробації;
- законів під час здійснення оперативно-розшукової діяльності оперативними підрозділами органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України;
- законодавства при застосуванні за адміністративні правопорушення заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
4. Під час здійснення нагляду за додержанням законів у кримінальних провадженнях, зазначених у пункті 3.1 цього наказу, керівникам та прокурорам структурних підрозділів, які забезпечують протидію порушенням прав людини у правоохоронній і пенітенціарній сфері, Офісу Генерального прокурора та обласних прокуратур:
4.1. Невідкладно вирішувати питання щодо фіксації наявних у потерпілих тілесних ушкоджень.
4.2. Вживати заходів для забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні.
4.3. Забезпечувати участь у судовому провадженні відповідно до вимог наказу Генерального прокурора, що регулює організацію діяльності прокурорів у кримінальному провадженні.
5. Офісу Генерального прокурора, обласним, окружним та спеціалізованим (на правах обласних та окружних) прокуратурам у межах компетенції забезпечити:
5.1. Участь прокурорів у судовому провадженні при вирішенні питань, передбачених пунктом 3.2 цього наказу, а також з перегляду судових рішень зазначених категорій.
5.2. Нагляд за додержанням уповноваженими органами та суб'єктами законів під час прийняття ними рішень щодо виконання кримінальних покарань у виді конфіскації майна або штрафу, за законністю, своєчасністю та повнотою вжитих заходів примусового виконання, у тому числі відкриття виконавчого провадження, повернення виконавчого документа стягувачу, зупинення вчинення виконавчих дій, додержання строків вчинення виконавчих дій.
5.3. Нагляд за додержанням законів при доставленні, адміністративному затриманні та триманні осіб, складанні стосовно них протоколів про адміністративні правопорушення, застосуванні в адміністративному порядку інших заходів, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, та накладенні адміністративних стягнень у вигляді адміністративного арешту, у тому числі з утриманням на гауптвахтах, а також виправних, громадських або суспільно корисних робіт, примусового повернення і видворення за межі України іноземців та осіб без громадянства.
5.4. Співпрацю з представниками Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів державної влади, державних органів та установ, громадських і правозахисних організацій, засобів масової інформації та, за необхідності, вжиття організаційних заходів, спрямованих на проведення спільних перевірок, а також у встановленому порядку висвітлення результатів проведеної роботи.
6. Повноваження прокурорів при здійсненні нагляду у сфері захисту інтересів дітей, представництва інтересів держави в суді, а також нагляду за додержанням законів органами Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення оперативно-розшукової діяльності реалізовувати у порядку, встановленому наказами Генерального прокурора.
7. З метою забезпечення захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави, додержання законів на цьому напрямі:
7.1. Структурному підрозділу Офісу Генерального прокурора, що забезпечує протидію порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах, здійснювати нагляд у центральних органах виконавчої влади, інших державних органах та установах, на підприємствах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, а саме:
- у Міністерстві юстиції України - у частині забезпечення формування та реалізації державної політики у сферах виконання кримінальних покарань і пробації, організації примусового виконання рішень судів у кримінальних провадженнях, а також щодо спрямування та координації діяльності центрального органу виконавчої влади, державних установ і підприємств, що реалізують державну політику у сфері виконання кримінальних покарань;
- у центральному органі (установі) виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, пробації - у частині реалізації державної політики у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення, додержання вимог законів при здійсненні оперативно-розшукової діяльності, протидії злочинності в органах та установах Державної кримінально-виконавчої служби України, а також щодо діяльності підрозділів внутрішньої безпеки Державної кримінально-виконавчої служби України, контролю з цих питань;
- у державній установі "Центр охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України" - щодо забезпечення виконання основних завдань установи, надання якісних медичних послуг засудженим та особам, узятим під варту, державного санітарно-епідеміологічного нагляду в місцях провадження господарської діяльності;
- у Міністерстві внутрішніх справ України, Національній поліції України - щодо організації у підпорядкованих підрозділах тримання осіб в ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах для затриманих чергових служб органів (підрозділів) Національної поліції України та інших місцях (приміщеннях) органів Національної поліції України, у яких тримають доставлених, затриманих та арештованих осіб, зокрема при конвоюванні (триманні) затриманих, взятих під варту осіб (у тому числі у спецтранспорті), застосування заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, організації та здійсненні розшуку засуджених;
- у Міністерстві охорони здоров'я України - щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров'я в частині надання медичної допомоги затриманим, узятим під варту особам та засудженим, психіатричної допомоги в примусовому порядку, здійснення державного контролю за діяльністю психіатричних установ та закладів незалежно від форми власності стосовно надання психіатричної допомоги в примусовому порядку, при застосуванні примусових заходів медичного характеру, запобіжного заходу у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також контролю за роботою експертних установ (підрозділів), що проводять стаціонарні судово-психіатричні експертизи;
- у Державній міграційній службі України - щодо організації примусового повернення, видворення, адміністративного доставляння, затримання і тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- у Державній судовій адміністрації України - у частині нагляду за додержанням законів у камерах для тримання обвинувачених (підсудних), засуджених;
- в інших органах, установах, закладах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, згідно із законодавством.
7.2. Відповідним структурним підрозділам обласних прокуратур здійснювати нагляд у таких органах та установах обласного (міжрегіонального) значення:
- у підрозділах територіальних органів Міністерства юстиції України, Національної поліції України, структурних підрозділах місцевих державних адміністрацій, діяльність яких координує Міністерство охорони здоров'я України, а також територіальних органах, установах, на підприємствах та у структурних підрозділах інших органів, які забезпечують реалізацію державної політики у сферах виконання судових рішень у кримінальних справах та застосування інших заходів примусового характеру, заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
- у філіях державної установи "Центр охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України" та закладах охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України;
- у слідчих ізоляторах, секторах слідчих ізоляторів установ виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України, у тому числі при взаємодії адміністрацій цих установ та конвойних підрозділів щодо конвоювання (тримання) осіб (у тому числі у спецтранспорті), а також у міжрегіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі;
- в оперативних підрозділах міжрегіональних управлінь, слідчих ізоляторів, установ виконання покарань з функцією слідчого ізолятора Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення ними оперативно-розшукової діяльності;
- у територіальних органах Національної поліції України - з питань організації індивідуально-профілактичної роботи, а також при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку засуджених осіб, застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
- у закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою;
- у спеціальних закладах з надання психіатричної допомоги та закладах з надання психіатричної допомоги - з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких судом застосовано примусові заходи медичного характеру, та осіб, до яких застосовано запобіжний захід у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також при наданні психіатричної допомоги у примусовому порядку;
- у територіальних органах та підрозділах Державної міграційної служби України - щодо організації адміністративного затримання, примусового повернення, видворення та тримання осіб у пунктах тимчасового перебування іноземців і осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- в інших територіальних органах, установах, закладах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
7.3. Окружним прокуратурам здійснювати нагляд у таких органах та установах (крім обласного (міжрегіонального) значення):
- в установах виконання покарань, виховних та виправних колоніях, дільницях слідчих ізоляторів на території виправних колоній, виправних центрах, на державних підприємствах, в арештних домах, органах пробації, що здійснюють виконання судових рішень у кримінальних справах;
- у закладах охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України;
- у кімнатах для затриманих чергових служб органів (підрозділів) Національної поліції України та інших місцях (приміщеннях) органів Національної поліції України, у яких тримають доставлених, затриманих та арештованих осіб, зокрема при конвоюванні (триманні) затриманих, взятих під варту осіб (у тому числі у спецтранспорті);
- в оперативних підрозділах установ виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України під час проведення ними оперативно-розшукової діяльності;
- у територіальних органах, уповноважених здійснювати індивідуально-профілактичну роботу, а також при здійсненні оперативно-розшукової діяльності з розшуку засуджених осіб, при застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення, пов'язаних з обмеженням особистої свободи людини;
- у спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних закладів охорони здоров'я, у яких проходять стаціонарне лікування затримані, взяті під варту, засуджені;
- у територіальних органах та підрозділах, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, Державної міграційної служби України при адміністративному доставлянні, затриманні та триманні осіб, примусовому їх поверненні та видворенні;
- у спеціальних закладах з надання психіатричної допомоги та закладах з надання психіатричної допомоги - з питань додержання законності при поміщенні, лікуванні осіб, до яких судом застосовано примусові заходи медичного характеру, та осіб, до яких застосовано запобіжний захід у вигляді поміщення до психіатричного закладу, а також при наданні психіатричної допомоги у примусовому порядку;
- у місцях розташування охоронюваного об'єкта при адміністративному затриманні особи воєнізованою охороною за вчинення правопорушень, пов'язаних з посяганням на зазначені об'єкти;
- в інших органах, установах, закладах при виконанні судових рішень у кримінальних справах, справах про адміністративні правопорушення, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, та в інших місцях (приміщеннях), до яких доставлено осіб з метою складання протоколу про адміністративне правопорушення чи в яких особи примусово тримаються.
8. Керівникам окружних прокуратур, їхнім першим заступникам та заступникам у межах компетенції забезпечити:
8.1. Участь прокурорів у справах про адміністративні правопорушення у разі застосування заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, своєчасне та ефективне реагування на судові рішення у випадках та в порядку, встановлених законодавством.
8.2. Реалізацію інших передбачених законодавством повноважень.
9. Нагляд у межах компетенції організовувати та здійснювати також структурним підрозділам Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур, прокурорам окружних прокуратур, на яких покладено повноваження з нагляду у кримінальному провадженні, захисту прав і свобод дітей, а також Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері Офісу Генерального прокурора, спеціалізованим прокуратурам у військовій та оборонній сфері (на правах обласних і окружних прокуратур):
9.1. Структурному підрозділу Офісу Генерального прокурора, на який покладено повноваження зі здійснення нагляду за додержанням законів Службою безпеки України, - у спеціально відведених місцях для тимчасового тримання Служби безпеки України.
9.2. Структурному підрозділу Офісу Генерального прокурора, а також структурним підрозділам (уповноваженим прокурорам) обласних і окружних прокуратур, на яких покладено повноваження з питань захисту прав і свобод дітей, у межах компетенції - на об'єктах, передбачених пунктами 7.1 - 7.3 цього наказу.
9.3. Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері Офісу Генерального прокурора, а також спеціалізованим прокуратурам у військовій та оборонній сфері (на правах обласних і окружних прокуратур) - на гауптвахтах, у кімнатах (камерах) для тимчасово затриманих військовослужбовців підрозділів Військової служби правопорядку у Збройних Силах України та спеціальних палатах закладів охорони здоров'я Збройних Сил України, у дисциплінарному батальйоні Збройних Сил України, у військових частинах - щодо службового обмеження для військовослужбовців, позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, звільнення від відбування покарання з випробуванням, а також стосовно осіб, звільнених від кримінальної відповідальності у зв'язку з переданням на поруки колективам військових частин, у військових частинах Національної гвардії України - щодо організації конвоювання затриманих, взятих під варту та засуджених до позбавлення волі осіб.
9.4. Організацію та здійснення повноважень прокурора з нагляду за додержанням законів при застосуванні заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян, поза межами кримінального провадження, у підрозділах Військової служби правопорядку Збройних Сил України та Державної прикордонної служби України здійснювати у порядку, передбаченому наказом Офісу Генерального прокурора, який визначає особливості організації діяльності спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері.
10. Нагляд здійснювати з урахуванням підпорядкованості та територіального розташування об'єктів нагляду.
10.1. За необхідності невідкладного реагування на резонансні події, порушення вимог законодавства та прав людини прокурорам структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора з питань протидії порушенням прав людини у правоохоронній та пенітенціарній сферах проводити перевірки на об'єктах нагляду прокуратур нижчого рівня.
11. Відповідним структурним підрозділам прокуратур вищого рівня сприяти прокуратурам нижчого рівня у забезпеченні організації нагляду, надавати їх працівникам необхідну практичну та методичну допомогу.
12. Прокурорам нагляд забезпечувати шляхом проведення регулярних перевірок (планових і раптових), які здійснювати самостійно або із залученням відповідних спеціалістів (комплексні перевірки), з періодичністю, визначеною цим наказом, а також за зверненнями, іншими повідомленнями, у тому числі у засобах масової інформації, мережі Інтернет, або повідомленнями, які надійшли на телефони "гарячої лінії", щодо захисту прав в'язнів, за матеріалами органів державного нагляду (контролю) або з власної ініціативи за наявності даних про порушення закону.
13. Під час проведення перевірок прокурорам прокуратур усіх рівнів:
13.1. Вивчати ефективність вжитих заходів щодо усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяли, виявлених попередніми перевірками, виконання законних вимог прокурора, притягнення винних до відповідальності.
13.2. Вживати заходів щодо усунення порушень закону, прав людини, причин і умов, що їм сприяли.
13.3. Перевіряти законність наказів, розпоряджень, інших актів відповідних органів, установ, закладів та в разі невідповідності законодавству вимагати від посадових чи службових осіб їх скасування та усунення порушень закону, до яких вони призвели.
13.4. Опитувати осіб шляхом отримання письмових пояснень.
13.5. Вживати заходів щодо притягнення до відповідальності винних у допущених порушеннях закону осіб (у тому числі за письмовою вказівкою), оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність посадових чи службових осіб.
13.6. Вживати заходів щодо поновлення прав людини і відшкодування шкоди, заподіяної загальним інтересам суспільства та держави.
13.7. Забезпечувати участь осіб, які перебувають у слідчих ізоляторах або установах виконання покарань, їхніх законних представників у розгляді направлених ними скарг, надавати їм можливість звертатися з питаннями до представників адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покарань.
13.8. Реалізовувати інші передбачені законодавством повноваження.
14. Прокурорам прокуратур усіх рівнів при здійсненні нагляду:
14.1. Своєчасно виявляти та негайно звільняти особу, яка незаконно (за відсутності відповідного судового рішення, рішення адміністративного органу або іншого передбаченого законом документа чи після закінчення встановленого законом або таким рішенням строку) перебуває у місці тримання затриманих, попереднього ув'язнення, обмеження чи позбавлення волі, установі для виконання заходів примусового характеру, інших місцях, до яких доставлено осіб з метою складення протоколу про адміністративне правопорушення чи в яких особи примусово тримаються згідно із судовим рішенням або рішенням адміністративного органу чи уповноваженої особи.
14.2. Реагувати на судові рішення з питань, пов'язаних із виконанням вироку, постанови про накладення адміністративних стягнень, пов'язаних з обмеженням особистої свободи людини, з підстав, у випадках та строки, передбачені законодавством.
14.3. У разі виявлення під час перевірок порушень закону у справах про адміністративні правопорушення, за якими судами першої інстанції не прийнято рішень, упродовж доби з моменту їх встановлення інформувати про результати перевірок відповідні суди, у провадженні яких перебувають такі справи.
14.4. Вносити документи реагування, надсилати запити і листи органам державної влади, органам місцевого самоврядування, на які не поширюється територіальна юрисдикція відповідних прокуратур, винятково через прокуратури вищого рівня.
14.5. У разі виявлення під час здійснення нагляду порушень, вжиття заходів щодо усунення яких належить до компетенції інших обласних чи окружних прокуратур, відповідну інформацію та/або матеріали чи їхні копії для проведення перевірки та забезпечення прокурорського реагування направляти до цих прокуратур. Про результати проведеної роботи, за необхідності, інформувати прокуратуру, якою порушено ці питання, у визначені нею строки.
14.6. Інформувати органи влади та органи місцевого самоврядування про стан законності, дотримання прав людини на відповідній території, вжиті прокурорами заходи.
15. Перевірки прокурорам у межах компетенції проводити:
15.1. В ізоляторах тимчасового тримання, кімнатах чергових служб органів (підрозділів) Національної поліції України та інших місцях (приміщеннях) органів Національної поліції України, у яких тримають доставлених, затриманих, арештованих та взятих під варту осіб, у спеціально відведених місцях для тимчасового тримання (ізоляторах тимчасового тримання) Служби безпеки України, місцях тимчасового тримання осіб органів охорони державного кордону, підрозділах поліції, які здійснюють конвоювання (тримання) осіб, взятих під варту (у тому числі у спецтранспорті), кімнатах (камерах) для тимчасово затриманих військовослужбовців Військової служби правопорядку у Збройних Силах України - не рідше ніж двічі на місяць.
15.2. В установах виконання покарань, секторах слідчих ізоляторів установ виконання покарань, виховних та виправних колоніях, слідчих ізоляторах, арештних домах, міжрегіональних комісіях з питань розподілу, направлення та переведення для відбування покарання осіб, засуджених до позбавлення волі, комісіях установ виконання покарань з розгляду питань застосування до засуджених статей 81, 82, 84 Кримінального кодексу України, статей 100, 101 Кримінально-виконавчого кодексу України, закладах для проведення стаціонарної судово-психіатричної експертизи особам, які тримаються під вартою, у пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, на гауптвахтах та у Дисциплінарному батальйоні Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, у військових частинах щодо виконання покарань у виді службового обмеження для військовослужбовців, позбавлення військового, спеціального звання, рангу, чину або кваліфікаційного класу, позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, звільнення від відбування покарання з випробуванням, а також стосовно осіб, звільнених від кримінальної відповідальності у зв'язку з переданням на поруки колективам військових частин, у військових частинах Національної гвардії України щодо організації конвоювання затриманих, взятих під варту та засуджених до позбавлення волі осіб - не рідше одного разу на місяць.
15.3. У спеціальних палатах протитуберкульозних та територіальних закладів охорони здоров'я, у яких проходять стаціонарне лікування особи, взяті під варту, та засуджені до покарань у виді позбавлення чи обмеження волі або арешту, психіатричних закладах, закладах охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України, органах пробації, уповноважених органах та суб'єктах щодо виконання додаткового кримінального покарання у виді штрафу або конфіскації майна, територіальних органах поліції, що проводять індивідуально-профілактичну роботу, територіальних органах пробації, які виконують адміністративні стягнення у вигляді громадських, виправних та суспільно корисних робіт, спеціальних палатах закладів охорони здоров'я Міністерства оборони України - не рідше одного разу на квартал.
15.4. У філіях державної установи "Центр охорони здоров'я Державної кримінально-виконавчої служби України", територіальних органах (обласного (міжрегіонального) значення) Міністерства юстиції України, Національної поліції України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, територіальних органах управління та територіальних органах (обласного значення) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері виконання кримінальних покарань, структурних підрозділах місцевих державних адміністрацій (обласного значення), діяльність яких координує Міністерство охорони здоров'я України, територіальних органах та підрозділах Державної міграційної служби України щодо стану організації та забезпечення покладених на них функцій і завдань, зокрема з питань виконання кримінальних покарань, застосування інших примусових заходів, здійснення заходів з розшуку засуджених - не рідше одного разу на пів року.
15.5. Комплексні перевірки за участю відповідних спеціалістів в установах попереднього ув'язнення і виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України, спеціальних установах поліції, місцях тимчасового тримання осіб органів охорони державного кордону, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, а також в разі необхідності в інших місцях - не рідше одного разу на рік.
15.6. В оперативних підрозділах органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби України щодо стану додержання законів при здійсненні ними оперативно-розшукової діяльності - не рідше одного разу на квартал.
16. За результатами перевірок, передбачених пунктом 15 цього наказу, складати довідки.
16.1. Копії довідок про результати перевірок і документів прокурорського реагування впродовж п'яти робочих днів з дати їх складання (внесення) надсилати до прокуратур вищого рівня.
16.2. Копії довідок про результати комплексних перевірок, а також перевірок з питань додержання законності при здійсненні оперативно-розшукової діяльності та внесених документів прокурорського реагування впродовж п'яти робочих днів з дати складання (внесення) окружним прокуратурам надсилати до обласних прокуратур, яким у такий самий строк копії таких документів, у тому числі складених (внесених) обласними прокуратурами, направляти до Офісу Генерального прокурора.
17. В установах попереднього ув'язнення та виконання покарань Державної кримінально-виконавчої служби України, на гауптвахтах та у Дисциплінарному батальйоні Військової служби правопорядку у Збройних Силах України прокурорам не рідше одного разу на місяць у межах компетенції здійснювати особистий прийом взятих під варту та засуджених осіб, перевіряти стан додержання законодавства щодо забезпечення їхнього права на листування та звернення, обліку інформації про злочини та події, законність дій службових осіб, накладення дисциплінарних стягнень і поміщення в'язнів до карцерів, дисциплінарних ізоляторів, приміщень камерного типу (одиночних камер).
Особистий прийом проводити з додержанням вимог конфіденційності спілкування, за необхідності, за участю спеціалістів.
18. В установах попереднього ув'язнення та виконання покарань особистий прийом ув'язнених і засуджених осіб не рідше одного разу на місяць здійснювати керівникам окружних прокуратур або їхнім першим заступникам та заступникам, а керівникам обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур - не рідше одного разу на квартал.
19. Керівникам окружних, обласних та спеціалізованих (на правах обласних) прокуратур негайно, упродовж доби, інформувати керівників прокуратур вищого рівня установленими засобами зв'язку про:
- масові заворушення серед в'язнів, вчинення ними самогубств, тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень;
- групові (за участю трьох і більше осіб) акти протесту (голодування, самоушкодження тощо);
- втечу осіб, госпіталізованих у примусовому порядку, з психіатричних закладів під час застосування примусових заходів медичного характеру, з-під варти або з установ виконання покарань, самовільне залишення меж цих установ чи закладів;
- отримання в'язнями тяжких тілесних ушкоджень, а також тілесних ушкоджень середньої тяжкості;
- вчинення кримінальних правопорушень працівниками установ попереднього ув'язнення та виконання покарань у цих установах;
- кримінальні правопорушення, передбачені статтями 127, 146-1, 365 Кримінального кодексу України, вчинені працівниками правоохоронних органів (крім військовослужбовців правоохоронних органів) за фактами порушень прав людини, пов'язаних із катуванням, насильницьким зникненням, перевищенням влади або службових повноважень, якщо вони супроводжувалися насильством або погрозою його застосування, застосуванням зброї чи спеціальних засобів або болісними і такими, що ображають особисту гідність потерпілого, діями;
- випадки застосування вогнепальної зброї службовими особами правоохоронних органів, установ попереднього ув'язнення та виконання покарань;
- проведення спеціальних операцій в установах попереднього ув'язнення та виконання покарань;
- факти смерті в'язнів;
- випадки групових (більше ніж п'ять осіб) адміністративних затримань нелегальних мігрантів;
- інші події, які набули суспільного резонансу.
20. У разі виникнення надзвичайних ситуацій та виявлення кримінальних правопорушень на об'єктах нагляду під час проведення перевірок керівникам обласних та окружних прокуратур, їхнім першим заступникам і заступникам згідно з розподілом обов'язків у межах компетенції забезпечувати організацію огляду місця події та інші першочергові дії, у тому числі із залученням слідчих органів досудового розслідування.
21. Основними критеріями ефективності діяльності прокурорів на цьому напрямі вважати забезпечення належного, своєчасного та повного вжиття заходів щодо захисту, поновлення прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави, відшкодування завданої шкоди, притягнення винних до встановленої законом відповідальності.
22. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора від 3 серпня 2020 року № 353 "Про організацію діяльності прокурорів з нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян".
23. Контроль за виконанням цього наказу покласти на перших заступників та заступників Генерального прокурора, керівників обласних, окружних, спеціалізованих прокуратур у військовій та оборонній сфері (на правах обласних та окружних прокуратур).

Генеральний прокурор

І. Венедіктова