• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх

Генеральна прокуратура України  | Наказ від 28.10.2002 № 3/1 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Генеральна прокуратура України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 28.10.2002
  • Номер: 3/1
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Генеральна прокуратура України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 28.10.2002
  • Номер: 3/1
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
28.10.2002 N 3/1
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 6/1гн від 15.04.2004 )
Про організацію прокурорського нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх
З метою забезпечення комплексного підходу до організації і здійснення прокурорського нагляду за додержанням законів щодо неповнолітніх, керуючись ст. 15 Закону України "Про прокуратуру",
НАКАЗУЮ:
1. Відділу нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх Генеральної прокуратури України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам підвищити рівень та ефективність нагляду за додержанням Конституції України, Конвенції ООН про права дитини, законів України щодо неповнолітніх.
2. Роботу на зазначеній ділянці організовувати за галузевим, а у відділі нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх Генеральної прокуратури України, прокуратурах Автономної Республіки Крим, областей міст Києва і Севастополя - за зонально-предметним принципом з урахуванням стану злочинності серед неповнолітніх та законності в діяльності органів, на які покладено обов'язки щодо захисту прав дітей, профілактики правопорушень і бездоглядності.
2.1. Під час перевірок особливу увагу приділяти виконанню службами у справах неповнолітніх та органами у справах сім'ї та молоді покладених на них законом організаційних, координаційних та контрольних функцій у вирішенні питань соціального захисту неповнолітніх, забезпеченню роботи щодо запобігання бездоглядності та правопорушенням серед дітей і підлітків.
2.2. Засобами прокурорського нагляду впливати на підвищення рівня й ефективності профілактичних заходів кримінальної міліції у справах неповнолітніх. Реагувати на порушення законодавства, спрямованого на запобігання втягуванню неповнолітніх у злочинну та іншу протиправну діяльність, на профілактику групової та рецидивної злочинності, попередження насильства в сім'ї тощо.
2.3. Перевіряти додержання законодавства при поміщенні і триманні неповнолітніх у спеціальних установах для неповнолітніх:
у приймальниках-розподільниках для неповнолітніх - щомісячно;
у притулках для неповнолітніх - щоквартально;
у виховно-трудових колоніях, загальноосвітніх школах і професійних училищах соціальної реабілітації, центрах медико-соціальної реабілітації - не рідше як один раз на півріччя.
2.4. Забезпечити нагляд за додержанням закону при притягненні неповнолітніх до адміністративної відповідальності.
2.5. Вимагати від працівників кримінальної міліції і служб у справах неповнолітніх, притулків своєчасного виявлення та усунення причин і умов, які сприяють поширенню бродяжництва і жебракування серед неповнолітніх, належного влаштування таких дітей; поновлення порушених прав неповнолітніх; притягнення до відповідальності осіб, які не виконують обов'язки щодо виховання дітей.
3. Забезпечити участь працівників підрозділів з нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх прокуратур областей у комплексних перевірках виховних колоній, організованих галузевими підрозділами нагляду за додержанням закону при виконанні судових рішень у кримінальних справах. Під час перевірок у виховних колоніях сконцентрувати увагу на додержанні законів, спрямованих на захист соціальних прав вихованців, зокрема на освіту, охорону здоров'я, на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного та соціального розвитку, забезпечення їх майнових та житлових прав.
4. Зосередити зусилля працівників прокуратури на питаннях нагляду за додержанням законодавства щодо забезпечення прав неповнолітніх на охорону життя та здоров'я, освіту, працю, соціальну допомогу, оздоровлення, відпочинок і дозвілля, захист від жорстокості та насильства як умов запобігання правопорушенням у підлітковому середовищі. Перевіряти виконання органами влади та управління законів, що гарантують реалізацію цих прав, та відповідність вимогам чинного законодавства актів, що ними видаються.
4.1. При здійсненні нагляду за додержанням законів, спрямованих на охорону життя та здоров'я неповнолітніх особливу увагу звертати на дотримання принципу безоплатності надання дітям та підліткам медичної допомоги у державних і комунальних закладах охорони здоров'я, на створення безпечних умов виховання, навчання і праці, на попередження дитячої захворюваності, травматизму та смертності.
4.2. Реагувати на порушення законодавства про освіту, особливо щодо прав неповнолітніх на безоплатну повну загальну середню освіту, на безкоштовне отримання професійно-технічної та вищої освіти у державних та комунальних навчальних закладах, надання першого робочого місця.
Не залишати без прокурорського реагування випадки незаконного відрахування учнів та студентів, накладання на них дисциплінарних стягнень, позбавлення стипендій, застосування недозволених методів виховання, невиконання педагогічними колективами обов'язків щодо попередження правопорушень та антигромадських проявів серед учнівської молоді.
Виявляти та припиняти незаконні дії щодо закриття та перепрофілювання дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх професійно-технічних закладів освіти, дитячих лікувально-оздоровчих, спортивних установ, інших закладів для організації відпочинку та дозвілля неповнолітніх.
4.3. Організовувати перевірки цільового використання бюджетних коштів, спрямованих на реалізацію дитячих програм, закупівлю товарів і послуг для дитячих закладів. Застосовувати заходи до відшкодування заподіяних збитків.
4.4. Засобами прокурорського нагляду сприяти реалізації законів щодо бронювання та створення нових робочих місць для неповнолітніх, обов'язкового працевлаштування випускників загальноосвітніх та професійно-технічних закладів, охорони трудових прав неповнолітніх.
4.5. Перевіряти додержання законодавства про пільги і гарантії дітям, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи, дітям-сиротам і дітям, які залишилися без піклування батьків, дітям-інвалідам, про надання соціальної допомоги малозабезпеченим і багатодітним сім'ям, про права неповнолітніх на одержання пенсій, стипендій тощо.
4.6. Забезпечити нагляд за додержанням законності в діяльності органів опіки та піклування щодо своєчасного виявлення і влаштування дітей, які залишилися без батьківської опіки. Звертати увагу на здійснення цими органами контролю за виконанням батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання та навчання дітей, попередження серед них бездоглядності та правопорушень, на своєчасність порушення питань про вилучення дітей з неблагополучних сімей, обмеження дієздатності батьків, позбавлення батьківських прав. Перевіряти додержання законів працівниками дитячих будинків, будинків дитини, та інших закладів для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без батьківського піклування.
4.7. Перевіряти додержання законів щодо усиновлення дітей, передусім іноземними громадянами. Реагувати на факти приховування дітей від усиновлення, посередницької комерційної діяльності у цій сфері та на інші незаконні дії щодо передачі неповнолітніх на усиновлення та під опіку. Забезпечити обов'язкову участь прокурорів при розгляді судами справ про усиновлення дітей іноземними громадянами.
4.8. Забезпечити нагляд за додержанням законів, спрямованих на попередження незаконного вивозу за кордон неповнолітніх, з метою економічної та сексуальної експлуатації, усиновлення тощо.
4.9. Зосередити увагу на питаннях законності дій органів виконавчої влади, підприємств, посадових осіб при вирішенні питань відчуження житла і майна неповнолітніх. Звертатися до суду для поновлення порушених житлових та майнових прав дітей.
4.10. Засобами прокурорського нагляду запобігати поширенню порнографічної продукції, пропаганди насильства, жорстокості, статевої розпусти, впливу релігійних організацій, діяльність яких загрожує життю, здоров'ю, моралі неповнолітніх, порушує їх права і свободи.
5. Використовувати можливості засобів масової інформації для висвітлення діяльності органів прокуратури щодо захисту прав дітей і підлітків, попередження серед них правопорушень, не допускати публічного оприлюднення відомостей, які б могли вказати на особу неповнолітнього правопорушника або дитини, яка потерпіла від злочину.
6. З метою вдосконалення діяльності вивчати та узагальнювати практику прокурорського нагляду за додержанням законодавства про попередження правопорушень серед неповнолітніх, захисту їх прав, впроваджувати нові форми і методи роботи, позитивний досвід. У Генеральній прокуратурі України, прокуратурах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя аналітичну роботу щодо стану прокурорського нагляду на цьому напрямі діяльності проводити, як правило, у взаємодії з іншими підрозділами, діяльність яких пов'язана із забезпеченням прав неповнолітніх при провадженні досудового слідства, підтриманні державного обвинувачення, представництві прав у судах тощо.
7. Відділу нагляду за додержанням законів про права неповнолітніх Генеральної прокуратури України в координації з іншими управліннями та відділами постійно вивчати та поширювати позитивну практику прокурорського нагляду, впливати на організацію та ефективність роботи підпорядкованих прокурорів, взаємодіяти з цих питань з Інститутом підвищення кваліфікації Генеральної прокуратури України.
8. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, міським, районним, міжрайонним та прирівняним до них прокурорам, довести його до відома прокурорсько-слідчих працівників.
Наказ Генерального прокурора України від 26 жовтня 1998 року N 9 вважати таким, що втратив чинність.
Генеральний прокурор України С.Піскун