• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Рекомендацій щодо побудови системи управління охороною праці на виробництві

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи  | Наказ, Рекомендації від 27.06.2006 № 398 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 27.06.2006
  • Номер: 398
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи
  • Тип: Наказ, Рекомендації
  • Дата: 27.06.2006
  • Номер: 398
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
27.06.2006 N 398
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 92 від 07.02.2008 )
Про затвердження Рекомендацій щодо побудови системи управління охороною праці на виробництві
Відповідно до Закону України "Про охорону праці" та з метою підвищення рівня охорони праці на виробництві шляхом побудови відповідної системи управління
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації щодо побудови системи управління охороною праці на виробництві (далі - Рекомендації), що додаються.
2. Голові Державного департаменту промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду Саварину М.В. розмістити зазначені Рекомендації на сайті Департаменту.
3. Головному редактору журналу "Охорона праці" Яковенку М.Г. опублікувати цей наказ у черговому номері журналу.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на голову Держпромгірнагляду Саварина М.В.
Виконуючий обов'язки Міністра В.М.Антонець
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
27.06.2006 N 398
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо побудови системи управління охороною праці на виробництві
1. Загальні положення
1.1. Рекомендації щодо побудови системи управління охороною праці на виробництві (далі - Рекомендації) визначають мінімальні вимоги до заходів суб'єкта господарювання щодо забезпечення безпечних та здорових умов праці найманих працівників. Вимоги цих Рекомендацій поширюються на всіх суб'єктів господарювання, що використовують найману працю незалежно від форми власності та виду діяльності.
1.2. Система управління охороною праці (далі - СУОП) створюється суб'єктом господарювання і має передбачати підготовку, прийняття та реалізацію завдань щодо здійснення організаційних, технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на збереження життя, здоров'я та працездатності найманих працівників у процесі їх трудової діяльності.
1.3. З урахуванням цих рекомендацій суб'єкт господарювання розробляє і затверджує відповідне положення з урахуванням виду діяльності та специфіки виробництва, що встановлює систему управління охороною праці, яка може бути складовою частиною загальної системи управління виробництвом. Вимоги Положення є обов'язковими для виконання всіма найманими працівниками.
1.4. При створенні СУОП та впровадженні в її роботу необхідних коригувальних заходів потрібно керуватися законодавством України та іншими нормативно-правовими актами про охорону праці.
1.5. Підготовку управлінських рішень щодо функціонування СУОП на виробництві забезпечує служба охорони праці або особа, що в порядку сумісництва виконує функції служби охорони праці.
2. Терміни та визначення
Система управління охороною праці (СУОП) - частина загальної системи управління виробництвом, яка сприяє запобіганню нещасним випадкам та професійним захворюванням на виробництві, а також небезпеці для третіх осіб, що виникають у процесі виробничої діяльності, і включає в себе комплекс взаємопов'язаних заходів на виконання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з промислової безпеки та охорони праці.
Аудит охорони праці та промислової безпеки (далі - аудит) - це документально оформлене системне обстеження й аналіз стану умов та безпеки праці з метою визначення їх відповідності критеріям, встановленим законодавчими та нормативно-правовими актами з охорони праці та промислової безпеки.
3. Порядок розробки і впровадження СУОП
3.1. Для розробки і впровадження СУОП бажано створити координаційну раду під керівництвом суб'єкта господарювання за участі представників служби охорони праці, профспілок або осіб, уповноважених трудовим колективом.
3.2. Структура, завдання СУОП, порядок взаємодії структурних підрозділів з питань охорони праці, періодичність і порядок внутрішніх перевірок, відповідальність керівників служб та підрозділів, а також працівників мають бути викладені в Положенні про СУОП підприємства, затвердженому наказом підприємства, або в Настанові з якості, якщо на підприємстві функціонує система якості.
3.3. Структура положення про СУОП визначається з урахуванням примірної та конкретних умов праці на підприємстві.
3.4. Впровадження СУОП здійснюється за наказом суб'єкта господарювання.
3.5. Алгоритм запровадження СУОП наведено в додатку.
4. Примірна структура положення про СУОП та орієнтовний зміст його розділів
Положення про СУОП має містити наступні розділи та підрозділи.
4.1. Загальні положення
4.1.1. Відповідальність вищого керівництва Безпосередня відповідальність суб'єкта господарювання за охорону життя і здоров'я працюючих на підприємстві визначена Законом України "Про охорону праці" та нормативно-правовими актами з охорони праці. У розділі викладаються завдання, що стосуються основних питань з охорони праці на підприємстві, відповідальність за вирішення яких покладається на керівництво.
4.1.2. Основні принципи політики у сфері охорони праці Суб'єкт господарювання визначає і документально оформлює політику керівництва у сфері охорони праці. Ця політика має бути органічно поєднана з усіма елементами діяльності підприємства. Формування політики здійснюється на основі комплексної оцінки рівня небезпеки виробничих об'єктів підприємства, яка проводиться шляхом виявлення всіх небезпечних і шкідливих виробничих факторів, характерних для кожного об'єкта, їх оцінки та аналізу можливих варіантів виникнення.
4.1.3. Функції системи управління охороною праці Основними функціями СУОП є облік, аналіз та оцінка умов праці; планування, організація, координація, контроль за виконанням та стимулюванням заходів з охорони праці та промислової безпеки.
4.2. Структура і документація СУОП
СУОП організовується таким чином, щоб здійснювалось адекватне та постійне управління з урахуванням усіх факторів, що впливають на охорону праці, і орієнтується на проведення запобіжних дій, що унеможливлюють виникнення небезпечних ситуацій, але при цьому, у випадку їх виникнення, вона повинна своєчасно реагувати на них та усувати їх.
У Положенні про СУОП (або у Настанові з якості), а також у посадових інструкціях та інструкціях з охорони праці визначаються загальні й конкретні обов'язки кожного працівника, його повноваження у сфері охорони праці.
В організаційних заходах, що забезпечують функціонування СУОП, необхідно передбачити можливість впливу громадських об'єднань працівників підприємства (комісії з питань охорони праці, уповноважених трудових колективів, профспілок тощо).
СУОП має містити документально оформлену методику управління конфігурацією системи, яка описує порядок дій керівництва при виникненні необхідності змін у структурі та взаємозв'язків між її ланками. Управління конфігурацією охоплює визначення структури, облік стану та перевірку ефективності її роботи.
4.2.1. Права, обов'язки і відповідальність керівників служб та підрозділів, а також працівників
У розділі документуються права, обов'язки і відповідальність керівників служб та підрозділів, а також працівників щодо охорони праці. Така ж інформація у повному обсязі заноситься у посадові інструкції та інструкції з охорони праці.
4.2.2. Служба охорони праці
Суб'єкт господарювання повинен розробити Положення про службу охорони праці, що має відповідати Типовому положенню про службу охорони праці (НПАОП 0.00-4.35-04), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 15.11.2004 N 255, зареєстрованому в Мін'юсті України 01.12.2004 за N 1526/10125.
4.2.3. Комісії та громадські органи
Основні завдання і повноваження комісії з питань охорони праці мають відповідати Типовому положенню про комісію з питань охорони праці підприємства (ДНАОП 0.00-4.09-93), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці від 03.08.93 N 72, зареєстрованому в Мін'юсті України 30.09.93 за N 141, а компетенція уповноважених трудових колективів - Типовому положенню про роботу уповноважених трудових колективів з питань охорони праці (ДНАОП 0.00-4.11-93), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 28.12.93 N 135, зареєстрованому в Мін'юсті України 31.01.94 за N 18/227.
4.2.4. Використання законодавчих актів та нормативно-правових актів з охорони праці
У розділі визначаються особи, відповідальні за вчасне отримання, облік, актуалізацію і поширення законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці, їх використання у виробничій діяльності і впровадження у нормативно-правових актах підприємства.
4.2.5. Управління внутрішніми нормативно-правовими актами Внутрішні нормативно-правові акти опрацьовуються на підприємстві, затверджуються його керівником і спрямовуються на побудову чіткої системи управління охороною праці на підприємстві та створення безпечних і нешкідливих умов праці, що регламентується Порядком опрацювання та затвердження власником нормативних актів про охорону праці, що чинні на підприємстві (ДНАОП 0.00-6.03-93), затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці України від 21.12.93 N 132, зареєстрованим у Мін'юсті України 07.02.94 за N 20/229.
На підприємстві має бути визначено компетенцію і порядок дій працівників щодо:
розробки внутрішніх нормативно-правових актів;
поширення актів, збору та аналізу пропозицій і зауважень працівників стосовно ефективного їх впровадження;
внесення змін, якщо це визнано доцільним.
4.3. Завдання СУОП та їх вирішення
4.3.1. Планування та фінансування заходів з охорони праці Планування заходів передбачає визначення умов та безпеки праці у зв'язку з інтенсифікацією виробництва та реалізацією основних напрямків роботи з охорони праці на тривалий період; визначення потреби у новій техніці, інженерно-технічних засобах безпеки та санітарно-побутовому обслуговуванні на підставі внутрішнього та зовнішнього аудиту охорони праці, аналізу причин нещасних випадків та професійних захворювань.
Основні напрямки перспективного планування - складання комплексних планів поліпшення умов та безпеки праці і санітарно-оздоровчих заходів, які повинні бути складовою частиною економічного і соціального розвитку підприємства:
поточного (річного) плану заходів з охорони праці, що включаються до колективного договору;
оперативних (квартального, місячного) планів по цехах та дільницях (рішення, накази, заходи з розслідування нещасних випадків, приписи органів державного нагляду за охороною праці тощо).
Суб'єкт господарювання забезпечує розробку, фінансування і реалізацію заходів, спрямованих на доведення умов та безпеки праці до вимог, викладених у колективній угоді, але не нижчих за нормативні.
У розділі наводиться комплексний план заходів з охорони праці.
4.3.2. Професійний відбір
Визначається коло працівників, що виконують важкі роботи, роботи зі шкідливими чи небезпечними умовами праці, а також такі, де є потреба у професійному доборі. Працівники цих категорій повинні проходити попередній (перед укладанням трудового договору) та періодичні медичні огляди. Переліки вказаних професій наведено в Положенні про медичний огляд працівників певних категорій (ДНАОП 0.03-4.02-94), затвердженому наказом МОЗ України від 31.03.94 N 45, зареєстрованому в Мін'юсті України 21.06.94 за N 136/345, Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі (ДНАОП 0.03-8.06-94), затвердженому наказом МОЗ України, Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 N 263/121, зареєстрованому у Мін'юсті України 25.01.95 за N 18/554, Переліку важких робіт і робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх (ДНАОП 0.03-8.07-94), затвердженому наказом МОЗ України від 31.03.94 N 46, зареєстрованому у Мін'юсті України 28.07.94 за N 176/385, Переліку важких робіт зі шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці жінок (ДНАОП 0.03-8.08-93), затвердженому наказом МОЗ України від 29.12.93 N 256, зареєстрованому у Мін'юсті України 30.03.94 за N 51/260.
4.3.3. Навчання з питань охорони праці та система інструктажів
Обов'язкові вимоги до проведення навчання з питань охорони праці, а також до спеціального професійного навчання викладено в статті 18 Закону України "Про охорону праці", а також у Типовому положенні про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 N 15, зареєстрованому у Мін'юсті України 15.02.2005 за N 231/10511. Порядок проведення і види інструктажів також викладено в зазначеному Типовому положенні.
У Положенні про СУОП регламентується порядок дій, компетенція відповідальних осіб при організації і проведенні навчання, своєчасна актуалізація навчальних програм та інструкцій. Необхідно проаналізувати і задокументувати необхідність і порядок підвищення кваліфікації працівників і керівництва, що не належать до обов'язкового.
4.3.4. Поточні перевірки, огляди окремих підрозділів і підприємства в цілому
Система контролю залежно від обсягів виробництва та чисельності працюючих може передбачати адміністративно-громадський контроль (внутрішній аудит), оперативний контроль керівників робіт та інших посадових осіб, контроль з боку служби охорони праці та комісії з охорони праці.
При проведенні внутрішнього аудиту визначаються і задокументовуються повноваження та спосіб дій при вирішенні таких завдань:
визначення учасників груп, що проводять огляд підприємства;
встановлення періодичності оглядів підприємства;
визначення випадків, коли є потреба у позачерговому огляді підприємства;
встановлення основних моментів, яким потрібно приділяти особливу увагу при проведенні огляду, можливо, складання опитувального листа;
складання протоколів оглядів з визначенням термінів усунення зауважень;
заходи щодо усунення виявлених недоліків;
організація співучасті працівників у роботі груп.
Для документування огляду підприємства доцільно скласти плани огляду, порядок проведення огляду, а також відповідні протоколи.
На підприємствах, щодо яких це регламентовано нормативно-правовими актами з охорони праці, впроваджується 3-ступенева система контролю.
4.3.5. Організація інформаційної роботи
Має бути визначено, яким чином інформація про заходи із безпечного виконання робіт досягне конкретного працівника і як буде організовано ефективний зворотний зв'язок від працівників до керівництва для поліпшення охорони праці. Необхідно розробити процедури роботи зі зверненнями працівників і повідомлення про результати розгляду.
4.3.6. Засідання координаційної ради
Документальне оформлення роботи координаційної ради має враховувати повноваження та спосіб дій кожного з її членів при:
складанні і перевірці дотримання графіка засідань;
координації проведення засідань;
визначенні тем засідань;
складанні та розповсюдженні протоколів засідань;
впровадженні заходів за результатами засідання і після поширення інформації.
4.3.7. Наради і збори
Наради і збори мають проводитись в усіх підрозділах підприємства. Ініціатива проведення нарад належить керівництву підрозділів, а зборів - уповноваженим трудових колективів, профспілок. Облік і коригувальні заходи щодо нарад і зборів покладаються на службу охорони праці.
4.3.8. Безпечність виробничих приміщень, засобів виробництва, технологічних процесів
Порядок забезпечення безаварійної експлуатації будівель і споруд, організації служби доглядача та системи планово-попереджувальних ремонтів викладено у нормативних документах з питань обстежень, паспортизації, безпечної та надійної експлуатації виробничих будівель і споруд згідно з вимогами Положення про безпечну та надійну експлуатацію виробничих будівель і споруд, затвердженого спільним наказом Держбуду України та Держнаглядохоронпраці України від 27.11.97 за N 32/288, зареєстрованого у Мін'юсті України 6 липня 1998 р. за N 424/2864.
Вимоги до обладнання та технологічних процесів встановлено у нормативно-правових документах, які регламентують безпечність виробничого обладнання та його використання (стандартах, технічних умовах, технологічних регламентах тощо). Має бути задокументовано той порядок дій, організації праці, який найбільш оптимально забезпечать виконання вказаних нормативів.
4.3.9. Організація робочого місця
Ефективним заходом для правильної організації робочих місць є атестація робочих місць за умовами праці, яка проводиться згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 р. N 442.
4.3.10. Організація робочого часу
Для забезпечення охорони здоров'я і безпеки працюючих необхідна відповідна організація режиму їх праці та відпочинку.
При цьому повинні враховуватися вимоги Кодексу законів про працю та інших нормативно-правових актів щодо робочого часу та відпочинку, оплачуваних перерв для проведення профілактичних та лікувально-оздоровчих процедур.
Ці вимоги стосуються всіх працюючих.
Має бути регламентовано робочий час, час відпочинку, перерви, роботи у нічний час і позмінної роботи.
4.3.11. Заміна засобів виробництва
При плануванні закупівлі обладнання, використання якого практично не змінює технологічний процес, потрібно впевнитися, що це обладнання є безпечним під час використання. У розділі викладаються організаційні та технічні заходи щодо цього.
4.3.12. Заміна матеріалів, що застосовуються
Змістом розділу є порядок визначення ступеня шкідливості нового матеріалу та шляхи його нейтралізації.
4.3.13. Зміни в організації праці
Викладаються всі аспекти необхідних заходів щодо безпечних і нешкідливих умов праці на етапі проектування нового технологічного процесу або нових засобів виробництва, що суттєво впливають на організацію праці.
4.3.14. Організація безпечного проведення робіт при залученні сторонніх суб'єктів господарювання
При залученні сторонніх суб'єктів господарювання необхідно передбачити заходи безпеки як для працівників замовника, так і для працівників підрядника, а також відповідальності сторін за безпечне виконання робіт. Ці заходи мають бути відображені у договорі на виконання робіт.
4.3.15. Вимоги безпеки при введенні в експлуатацію, поточній експлуатації, виведенні з експлуатації виробничого обладнання
При введенні в експлуатацію нового обладнання, інших засобів виробництва і матеріалів керівництвом підприємства враховуються всі заходи з попередження нещасних випадків і зниження ризику для здоров'я працюючих.
Для виконання наведених завдань необхідно:
перевірити, чи надав виготовлювач або постачальник усі необхідні документи, що стосуються безпечності обладнання;
перевірити, чи має організація, що проводитиме монтаж і наладку обладнання, відповідні дозволи і ліцензії;
визначити, яким чином у контракті з монтажною організацією вирішені питання охорони праці щодо працівників монтажної організації, а також працівників підприємств, на яких може виникнути небезпека під час проведення монтажних робіт;
якщо монтаж здійснюється власними силами, чи вжито всіх необхідних заходів щодо безпечного виконання робіт;
одержати необхідні дозволи на введення об'єкта в експлуатацію;
врахувати заходи безпеки при введенні об'єкта в експлуатацію.
Поточна експлуатація обладнання у встановленому режимі звичайно регламентована відповідними документами фірми-виготовлювача, а для деяких видів обладнання підвищеної небезпеки ще й відповідними нормативно-правовими актами. Тому процедури та інструкції, що стосуються поточної експлуатації, повинні відобразити зміст вказаних документів.
Будь-яке порушення встановленого технологічного процесу становить підвищену небезпеку для працюючих, тобто нестандартну ситуацію. Якщо такі порушення можуть призвести до небезпеки для великої кількості працівників або ланок підприємства, їх необхідно розглядати у Плані локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій. Якщо вони становлять небезпеку для окремих працівників, їх потрібно розглядати з урахуванням послідовності дій, визначеній у пункті 4.3.18.
Має бути передбачено, задокументовано і доведено до працівників організацію заходів з охорони праці під час виведення обладнання з експлуатації. Потрібно визначити конкретних виконавців робіт, їх компетенцію, необхідні заходи безпеки, можливо, засоби індивідуального та колективного захисту.
Необхідно визначити організаційні заходи для забезпечення безпеки працівників підприємства, що не задіяні у роботах з виведення об'єктів з експлуатації.
Повинна бути врахована можливість роботи сторонніх фірм (наприклад, монтажних або транспортних), що може становити небезпеку для працівників підприємства.
4.3.16. Засоби індивідуального захисту
У розділі визначається перелік тих професій, працівники яких повинні бути забезпечені засобами індивідуального захисту (далі - ЗІЗ), а також перелік необхідних ЗІЗ. Інструктаж працівників щодо використання ЗІЗ повинен бути викладений в інструкціях з охорони праці згідно з Положенням про розробку інструкцій з охорони праці (ДНАОП 0.00-4.15-98), затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.98 N 9, зареєстрованим у Мін'юсті України 7 квітня 1998 р. за N 226/2666.
Питання щодо забезпечення працівників ЗІЗ регламентується Положенням про порядок забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту (ДНАОП 0.00-4.26-96), затвердженим наказом Держнаглядохоронпраці від 29.10.96 N 170, зареєстрованим у Мін'юсті України 18 листопада 1996 р. за N 667/1692.
Норми видачі ЗІЗ встановлено нормативно-правовими актами з охорони праці, затвердженими у встановленому порядку.
4.3.17. Аналіз і попередження можливих загроз життю і здоров'ю працюючих
На підприємстві має бути визначено загрози для працюючих та проведено відповідні профілактичні заходи щодо їх запобігання, а також вибрано і обїрунтовано метод оцінки загроз. У цьому розділі необхідно відобразити послідовність дій при аналізі можливих загроз, а саме:
врахування робочих місць і видів діяльності, які можуть становити потенційну небезпеку;
встановлення існуючих загроз, що діють на робочих місцях або ланках виробництва, та оцінка ефективності вже проведених захисних заходів;
розробка і впровадження подальших заходів щодо зменшення ризиків, якщо це потрібно;
залучення для вирішення цих питань необхідних фахівців, можливо, спеціалізованих організацій, що можуть надати необхідні консультації;
консультації з представниками громадських органів з охорони праці;
визначення шляхів повідомлення працівників про необхідні заходи і їх можливої реакції на них.
На підприємствах, на яких застосовуються небезпечні речовини, необхідно провести ідентифікацію об'єктів підвищеної небезпеки, а за необхідності подальше декларування їх безпеки. Порядок ідентифікації та декларування регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. N 956 "Про ідентифікацію та декларування об'єктів підвищеної небезпеки".
4.3.18. Дії у випадку аварії
Обов'язок суб'єкта господарювання попередити можливі аварійні ситуації та вжити необхідних заходів для ліквідації наслідків аварій визначено у статті 13 Закону України "Про охорону праці". Цю вимогу впроваджено Порядком розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. N 1112, згідно з яким власник підприємства зобов'язаний аналізувати причини аварій та розробляти заходи щодо запобігання їм, тобто на кожному підприємстві, аварія на якому може призвести до руйнування будинків, споруд, технологічного устаткування, ураження людей, негативного впливу на довкілля, потрібно розробити план попередження та ліквідації аварій.
Конкретні вимоги до змісту і порядку побудови розділу викладено в Положенні щодо розробки планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій (ДНАОП 0.00-4.33-99), затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 17.06.99 N 112, зареєстрованим у Мін'юсті 30 червня 1999 р. за N 424/3717.
4.3.19. Коригувальні заходи
Будь-який із заходів з охорони праці, викладених у попередніх розділах, має бути проконтрольовано. Контроль здійснюється, відповідно до пункту 4.3.4, шляхом проведення внутрішнього аудиту (якщо не передбачено іншу систему контролю), за результатами якого розробляються і впроваджуються коригувальні заходи. План перевірок складається службою охорони праці.
Змістом розділу є документи, що регламентують порядок проведення контролю, які повинні чітко визначати періодичність контрольних заходів, їх внутрішній зміст та принципи здійснення відповідних коригувальних дій. При планувані проведення внутрішнього аудиту можна керуватися довідковим матеріалом "Система управління охороною праці. Проведення внутрішнього аудиту", "Форт", 2003 р.
Втілення коригувальних заходів теж підлягає контролю, і ці дії не обов'язково можуть збігатися з періодичним контролем заходів з охорони праці.
Додаток
до пункту 3.5 Рекомендацій
щодо побудови системи
управління охороною
праці на виробництві
АЛГОРИТМ
запровадження системи управління охороною праці ( va398666-06 )