• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Типової програми для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком

Міністерство соціальної політики України | Наказ, Схема, Програма від 06.06.2025 № 283-Н
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики України
  • Тип: Наказ, Схема, Програма
  • Дата: 06.06.2025
  • Номер: 283-Н
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики України
  • Тип: Наказ, Схема, Програма
  • Дата: 06.06.2025
  • Номер: 283-Н
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
06.06.2025 № 283-Н
Про затвердження Типової програми для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства соціальної політики № 322-Н від 25.06.2025 )
Відповідно до частини восьмої статті 10-1 Закону України "Про охорону дитинства", пункту 8 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типову програму для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком, що додається.
( Пункт 2 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 322-Н від 25.06.2025 )( Пункт 3 виключено на підставі Наказу Міністерства соціальної політики № 322-Н від 25.06.2025 )
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Постоловську І.О.
Міністр Оксана ЖОЛНОВИЧ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
06 червня 2025 року № 283-Н
ТИПОВА ПРОГРАМА
для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком
І. Загальні положення
1. Цією Типовою програмою передбачено комплекс заходів, спрямованих на формування у особи, яка постраждала від булінгу (цькування) або стала його свідком (далі – постраждала особа), здатності відстоювати власну гідність, захищати свої права у приватних стосунках, у тому числі за допомогою уповноважених органів державної влади, органів місцевого самоврядування.
2. У цій Типовій програмі терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту", "Про охорону дитинства".
3 Мета цієї Типової програми – зміна поведінки постраждалої особи, під час взаємодії в колективі, учасником якого вона є; формування у неї здатності відстоювати власну гідність, захищати свої права у приватних стосунках, протидіяти агресії та насильству; надання психологічної допомоги постраждалій особі; розвиток у неї навичок звернення по допомогу.
4. Завданнями цієї Типової програми є:
формування безпечної та асертивної поведінки, навичок відстоювання власних кордонів;
розвиток у постраждалої особи навичок ідентифікації насильства (зокрема, булінгу (цькування) та реагування у таких випадках;
сприяння оволодінню постраждалою особою знаннями про основні норми законодавства у сфері протидії булінгу (цькування), а також про види відповідальності за його вчинення, суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування);
формування у постраждалої особи ефективної комунікації та взаємодії з іншими;
сприяння розвитку у постраждалої особи психологічної зрілості, впевненості;
розвиток у постраждалої особи навичок конструктивного вирішення конфліктів;
розвиток у постраждалої особи навичок емоційної саморегуляції.
5. Суб’єктами, відповідальними за виконання цієї Типової програми, є уповноважені органи з питань освіти місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
Суб’єкти, відповідальні за виконання цієї Типової програми, залучають до її виконання підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, зокрема центри соціально-психологічної реабілітації дітей, центри соціальної підтримки дітей та сімей, громадські об’єднання, фізичних осіб – підприємців, а також фізичних осіб, які надають соціальні послуги (за їх згодою), відповідно до законодавства.
Суб’єкт, відповідальний за виконання цієї Типової програми, організовує та забезпечує її проходження дітьми та іншими особами, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком.
Формування та виконання цієї Типової програми для дітей здійснюються з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей.
6. Реалізацію цієї Типової програми здійснюють фахівці, які мають вищу освіту за освітнім ступенем не нижче ніж "Бакалавр" за відповідною спеціальністю (зокрема, C4 "Психологія", I4 "Медична психологія") та пройшли відповідне навчання з питань проведення програм для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком.
7. Забезпечення підготовки фахівців, до компетенції яких належать питання запобігання та протидії булінгу (цькуванню), в тому числі фахівців, які реалізують цю Типову програму, належить до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Для проведення відповідного навчання або для висвітлення окремих тем, проведення додаткових занять в якості викладачів / тренерів залучаються експерти, фахівці, які не проходили спеціальної підготовки, але мають вищу освіту за освітнім ступенем не нижче ніж "Бакалавр" за відповідною спеціальністю (C4 "Психологія", I4 "Медична психологія", D8 "Право", I10 "Соціальна робота та консультування") та досвід, вільно володіють державною мовою (для громадян України) або володіють державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства), моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дають змогу виконувати професійні обов’язки, зокрема представники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, служб у справах дітей, уповноважених підрозділів органів Національної поліції України, надавачів соціальних послуг, закладів вищої освіти, закладів охорони здоров’я (лікар-психотерапевт, лікар відповідного профілю тощо), а також психологи, соціальні педагоги, фахівці в галузі права, представники міжнародних громадських об’єднань, іноземних неурядових організацій (за їх згодою).
8. Спілкування з постраждалою особою проводиться державною мовою.
На прохання постраждалої особи спілкування з нею може проводитися іншою мовою, прийнятною для сторін, або через перекладача чи залучену третю особу, якій постраждала особа довіряє, яка володіє мовою, зрозумілою постраждалій особі, та / або володіє методиками з питань інклюзивності, з урахуванням її особистих потреб та емоційного стану.
Постраждалій особі з інтелектуальними та сенсорними особливостями забезпечується проходження цієї Типової програми доступним способом, зокрема, із застосуванням простої мови та зрозумілих висловлювань, жестової мови, шрифту Брайля, підходів універсального дизайну, розумного пристосування.
Комунікація з постраждалою особою має здійснюватися у доступній формі спілкування, адаптованій до її віку, рівня розвитку, емоційного стану, із застосуванням простої мови та зрозумілих висловлювань.
9. Приміщення (будівля, споруда), в якому реалізується ця Типова програма, має бути забезпечене всіма комунальними послугами, передбачати укриття, яке відповідає вимогам ДСНС, відповідати державним будівельним і санітарно-гігієнічним нормам, вимогам пожежної безпеки, доступності для маломобільних груп населення, зокрема для осіб з інвалідністю.
ІІ. Методологічні засади
1. Цю Типову програму розроблено на засадах когнітивно-поведінкової терапії, що дає змогу ефективно змінювати сприйняття досвіду через формування нових форм поведінки. Такий підхід широко застосовується в роботі з цільовою групою, він дає змогу проводити когнітивну корекцію та корекцію поведінки особистості та формувати в неї гуманістичні цінності. Під час когнітивно-поведінкової терапії використовуються техніки, адаптовані до віку та рівня розвитку дитини.
2. Методики когнітивної психології є науково обґрунтованими та спрямованими на досягнення особистісних змін щодо базових потреб.
3. Робота з постраждалою особою спрямовується на зміну негативнихпереконань та установок, корегування поведінки та регуляції емоційного стану, отриманого внаслідок пережитого травмувального досвіду.
4. Характеристика цієї Типової програми:
цільова група – діти та інші особи, які постраждали від булінгу (цькування); кількість діагностичних занять – 2–4;
кількість індивідуальних занять – 10–20; кількість групових занять – 5–9;
цільова група – діти та інші особи, які стали свідком булінгу: кількість діагностичних занять – 2;
кількість індивідуальних занять – 10; кількість групових занять – 5.
5. Форми роботи та тривалість цієї Типової програми.
Типова програма складається із занять, які включають одну або кілька сесій, спрямованих на поступове формування у постраждалих осіб ключових компетентностей у сфері захисту власної гідності, емоційного благополуччя, безпечної взаємодії та асертивної поведінки:
діагностування: тривалість – 2–4 сесії по 1 год або 1–2 сесії по 2 год; до проведення діагностики залучаються лікар-психотерапевт / психолог (за згодою); вторинна діагностика за результатами проходження цієї Типової програми – 1–2 сесії по 1 год або 1 сесія тривалістю 2 год;
індивідуальна робота: тривалість – 9–19 сесій по 1 год (максимум 2 год на тиждень); до індивідуальної роботи входять мотиваційні бесіди – 1–2 сесії тривалістю по 1 год;
групова робота: загальна тривалість – 10–18 сесій по 1,5 год (максимум 3 год на тиждень) із перервою між сесіями – 10 хв; за відсутності можливості проводити довготривалі заняття кожна сесія може проводитися під час окремої зустрічі;
змішаний варіант роботи: 1 сесія індивідуальної роботи тривалістю 1 год та 1 сесія групової роботи тривалістю 1,5 год (максимум 2,5 год на тиждень);
тривалість індивідуального заняття для дитини та особи, яка постраждала від булінгу (цькування) або стала його свідком, – 1 година;
періодичність – не рідше ніж один раз на тиждень.
6. Фахівці, які реалізують цю Типову програму, мають керуватися такими принципами:
конфіденційності та захисту персональних даних відповідно до вимог Закону України "Про захист персональних даних", що полягає в гарантуванні збереження особистої інформації та нерозголошення конфіденційної інформації без згоди особи;
дотримання прав та свобод людини у процесі роботи з постраждалою особою;
недопущення дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
компетентності та професіоналізму, що полягає у застосуванні спеціальних знань з питань запобігання та протидії булінгу (цькуванню), жорстокому поводженню з дитиною;
комплексності та системності, що полягає у поєднанні різних форм і методів роботи в межах проведення програм для постраждалої особи, із урахуванням індивідуальних особливостей.
ІІІ. Проходження цієї Типової програми
1. Проходження цієї Типової програми розпочинається з діагностування дитини або іншої особи, яка постраждала від булінгу (цькування) або стала його свідком, з метою виявлення індивідуальних особливостей, впливу травмувального досвіду, особистісних ресурсів та актуальних потреб.
2. В основу цієї Типової програми покладено загальні принципи психологічної корекції та соціальної реабілітації, що полягають у поєднанні діагностичного, мотиваційного та корекційного блоків:
діагностичний блок передбачає проведення первинної діагностики для виявлення наслідків впливу травмувальної події, пов’язаної із булінгом, та повторної діагностики задля виявлення особистісних змін за результатом проходження програми;
мотиваційний блок включає визначення та підвищення рівня мотивації для участі у груповій та індивідуальній формах роботи в межах цієї Типової програми, формування або підвищення мотивації для опрацювання травмувального досвіду;
корекційний блок передбачає індивідуальну та групову форми роботи.
3. Ця Типова програма передбачає застосування інтерактивних форм і методів роботи з метою засвоєння інформації та формування навичок та інтеграції нового досвіду.
4. Теми цієї Типової програми (як індивідуальних, так і групових занять) висвітлюють питання, спрямовані на опрацювання досвіду пережитого булінгу (цькування), формування навичок асертивної та безпечної поведінки, формування культури звернення за допомогою, емоційної регуляції та усвідомлення власного "Я" тощо.
ІV. Тематичний план цієї Типової програми
1. Розподіл часу за блоками і темами здійснюється згідно з додатком 1 до цієї Типової програми.
2. Схема роботи з постраждалою особою, згідно з додатком 2 до цієї Типової програми, визначається за результатами діагностики з урахуванням індивідуальних особливостей.
3. Після завершення занять у межах діагностичного та мотиваційного блоків розпочинається індивідуальна та / або групова робота.
4. Після завершення індивідуальної та / або групової роботи проводиться повторна діагностика за результатами проходження цієї Типової програми.
5. Очікувані результати проходження цієї Типової програми:
1) знання про:
поняття "булінгу (цькування)", "жорстоке поводження з дитиною";
ознаки булінгу (цькування), насильства, агресії, жорстокого поводження;
наслідки булінгу (цькування) та жорстокого поводження з дитиною;
основні норми законодавства у сфері протидії булінгу (цькування) та види відповідальності за його вчинення, суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування);
алгоритм реагування на випадки булінгу (цькування);
асертивну поведінку;
техніки конструктивного вирішення конфліктів;
2) навички:
асертивної поведінки;
конструктивного вирішення конфліктів;
відстоювання власних кордонів;
задоволення базових потреб безпечним шляхом;
оцінювання небезпечних ситуацій та формування плану дій реагування;
емоційної саморегуляції у складних та / або травмувальних ситуаціях.
Генеральний директор
Директорату захисту прав дітей
Марія САКУТА
Додаток 1
до Типової програми для дітей
та інших осіб, які постраждали
від булінгу (цькування)
або стали його свідком
(пункт 1 розділу ІV)
РОЗПОДІЛ ЧАСУ
за модулями і темами
Назва блоку, теми Кількість годин
індивідуальна робота групова робота
1 2 3 4
Блок 1 Психодіагностичний блок 6 год
Частина 1 Діагностичні методики, що застосовуються до початку корекційної роботи.
Проведення психодіагностики. Карта первинного психологічного обстеження учасників
2 год
Частина 2 Діагностичні методики, що застосовуються в процесі індивідуальної корекційної роботи 2 год
Частина 3 Проективні методики, рекомендовані для роботи з дітьми та іншими особами, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком 2 год
Блок 2 Технологія проведення мотиваційної бесіди / інтерв ’ювання з учасниками Типової програми 2 год
Перший етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання 1 год
Другий етап мотиваційної бесіди / інтерв’ювання 1 год
Блок 3 Зміст індивідуальної корекційної роботи з учасниками Типової програми 17 год
Тема 1 Дослідження індивідуальних чинників (історія дитинства, індивідуальний досвід, сформовані деструктивні переконання тощо), патернів – моделей віктимної поведінки
(одна сесія)
1 год
Тема 2 Світ емоцій. Що робить емоції небезпечними? Усвідомлення власних емоцій і почуттів
(дві сесії)
2 год
Тема 3 Усвідомлення взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки. Робота з деструктивними переконаннями (дві сесії) 2 год
Тема 4 Керування почуттям невпевненості та страху (одна сесія) 1 год
Тема 5 Формування навичок саморегуляції у складних та / або травмуючих ситуаціях
(одна сесія )
1 год
Тема 6 Усвідомлення особистісних кордонів та формування навичок їх відстоювати. Поняття здорових стосунків. Формування здатності задоволення потреб в асертивний спосіб (дві сесії) 2 год
Тема 7 Напрацювання навичок резильєнтності (одна сесія) 1 год
Тема 8 "Я – концепція": опора на свою особистість та досвід (одна сесія) 2 год
Тема 9 Конструктивне розв’язання конфліктів. Формування навичок аналізу соціальної ситуації (одна сесія) 1 год
Тема 10 Розвиток навичок спілкування. Формування навичок конструктивного спілкування (дві сесії) 2 год
Тема 11 План дій у небезпечних ситуаціях, алгоритм звернення по допомогу (одна сесія) 1 год
Тема 12 Ресурс оточення: особистий розвиток та підтримка з боку інших (одне заняття) (одна сесія) 1 год
Блок 4 Зміст групової роботи з учасниками Типової програми 27 год
Тема 1 Вступ до Типової програми для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком. Знайомство (одне заняття) 3 год
Тема 2 Встановлення індивідуальних цілей та побудова перспективних планів щодо майбутнього (одне заняття) 3 год
Тема 3 Усвідомлення взаємозв’язку думок, емоцій і поведінки. Відпрацювання навичок керування емоціями (одне заняття) 3 год
Тема 4 Психоедукація щодо булінгу (цькування), його причин та наслідків, неприпустимості вчинення та відповідальності за такі дії для кривдників (одне заняття) 3 год
Тема 5 Здорові стосунки та ефективна комунікація, формування вміння екологічної взаємодії, повідомлення про власні потреби та їх асертивне задоволення (два заняття) 3 год
Тема 6 План дій у небезпечних ситуаціях, алгоритм звернення по допомогу. Коло підтримки (одне заняття) 6 год
Тема 7 Формування цілей і перспективних життєвих планів: підсумки (одне заняття) 3 год
Тема 8 Підбиття підсумків участі у Типовій програмі. Опитування або тестування з метою оцінювання знань та навичок
(одне заняття)
3 год
Блок 5 Вторинна діагностика за результатами проходження Типової програми. Складання плану формування здатності відстоювати власну гідність, захищати свої права у приватних стосунках, протидіяти агресії та насильству у дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком 2 год
Підсумок 27 год 27 год
Додаток 2
до Типової програми для дітей
та інших осіб, які постраждали
від булінгу (цькування)
або стали його свідком
(пункт 2 розділу ІV)
СХЕМИ РОБОТИ
з особою в межах Типової програми для дітей та інших осіб, які постраждали від булінгу (цькування) або стали його свідком
( Текст Наказу доданий до листа Міністерства соціальної політики України від 17.07.2025 № 8091/0/2-25/16 )