МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
Н А К А З
N 207 від 20.07.98 м.Київ |
Про реформування галузевої медичної статистики та створення інформаційних статистичних баз в системі єдиного інформаційного поля охорони здоров'я
Якість управління охороною здоров'я на різних рівнях значною мірою залежить від якості інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень та здатності керівників виконувати цю інформацію.
На сьогодні медична статистика є головним джерелом інформації про стан здоров'я населення країни, діяльність медичних закладів і ресурси охорони здоров'я. За останні роки у медичній статистиці значно упорядковано обсяг державної і галузевої звітності, здійсненю перехід до створення окремих національних автоматизованих програм збору та обробки медико-статистичної інформації, реєстрів баз даних, які впроваджені на всій території України. Разом з тим, необхідність реформування галузі висуває ряд нових до функціонування медичної статистики.
З метою покращення інформаційного забезпечення системи охорони здоров'я
НАКАЗУЮ:
1. Міністерству охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
1.1. Створити, у відповідності до переліку закладів охорони здоров'я, обласні центри медичної статистики на базі статистичних відділень оргметодвідділів обласних лікарень, до структури яких включити діючі обласні відділи АСУ.
1.2. На районному (міському) рівні замість кабінетів обліку і медичної статистики створити інформаційно-аналітичні відділи, до структури яких включити групи медичної інформатики (відділення АСУ).
1.3. Забезпечити створення регіональних комп'ютерних мереж за допомогою сучасних технологій та систем зв'язку.
2. Затвердити положення про обласний (міський) центр медичної статистики та районний (міський) інформаційно-аналітичний відділ (додатки 1 та 2).
3. Начальнику Центру медичної статистики МОЗ України:
3.1. Забезпечити координацію діяльності новоствореної структури медико-статистичної служби України.
3.2. Продовжити роботу щодо впровадження сучасних комп'ютерних інформаційних технологій в закладах охорони здоров'я та створення мережі комп'ютерного зв'язку "Інтернет", яка б забезпечила інтеграцію інформаційних систем в єдиний інформаційний простір системи охорони здров'я України.
3.3 Удосконалити діючі автоматизовані системи обробки медико-статистичної інформації ("Медстат") з метою впровадження їх в роботу закладів охорони здоров'я всіх рівнів підпорядкування.
3.4. Забезпечити можливість створення баз даних створених на основі державної та галузевої медико-статистичної інформації та європейської бази даних.
Контроль за виконанням наказу покласти на Першого заступника Міністра Р.В. Богатирьову.
Додаток 1
Затверджено
Наказ Міністерства
охорони здоров'я
України
20.07.98 р. N 207
ПОЛОЖЕННЯ
про обласний (Київський та Севастопольський міський) центр медичної статистики (інформаційно-аналітичний центр)
Розділ 1.
Загальні положення.
1.1. Обласний (міський) центр медичної статистики (далі Центр), є закладом охорони здоров'я, який створено наказом начальника управління охорони здоров'я обласної (міської) держадміністрації (далі управління охороною здоров'я).
1.2. Центр є головним закладом, який здійснює координацію діяльності закладів охорони здоров'я області (міста) щодо збору, обробки та аналізу медичної статистичної інформації, науково-інформаційної, іноваційної та винахідницької діяльності, впроваджує міжнародну систему обліку і статистики.
1.3. Центр у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами МОЗ України та управління охорони здоров'я, цим положенням, а також статутом (положенням) про конкретний Центр.
1.4. Центр є юридичною особою, має самостійний баланс, розрахункові та інші рахунки в установах банків, державного казначейства, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням, а також штамп із зазначенням свого повного найменування, бланки та інші реквизити.
Розділ 2.
Основними завданнями Центру є:
2.1. Централізоване збирання, обробка та аналіз статистичної інформації про стан здоров'я, надання медичної допомоги населенню, про ресурси охорони здоров'я та їх використання.
2.2. Розроблення і впровадження статистичної методології, яка базується на результатах наукових досліджень, міжнародних стандартах і рекомендаціях.
2.3. Забезпечення достовірності, об'єктивності, оперативності та цілісності статистичної інформації, її адекватності завданням реформування галузі.
2.4. Реалізація програми реформування і розвитку медичної статистики з метою забезпечення переходу на міжнародну систему обліку.
2.5. Впровадження комп'ютерної техніки та сертифікованого програмного забезпечення для обробки статистичної інформації.
2.6. Вдосконалення і втілення єдиної системи медико-статистичної інформації в закладах охорони здоров'я.
2.7. Вдосконалення організаційно-методичної роботи з питань медичної статистики, наукової медичної інформації, іноваційної, винахідницької та раціоналізаторської діяльності закладів охорони здоров'я області (міста).
2.8. Реалізація в області (місті) політики створення єдиного інформаційного простору у відповідності з існуючими директивними документами, програмами та окремими заходами.
Розділ 3.
Центр відповідно до покладених на нього завдань:
- бере участь у реалізації державної політики в галузі статистики;
- забезпечує своєчасною статистичною інформацією керівництво області (міста), начальників управлінь охорони здоров'я та керівників закладів охорони здоров'я;
- вдосконалює статистичний облік і звітність в закладах охорони здоров'я і надає їм методичну допомогу в організації статистичного обліку і звітності;
- впроваджує нові облікові статистичні форми;
- організовує прийом статистичних звітів від закладів охорони здоров'я, науково-дослідних інститутів, закладів освіти згідно з відповідним наказом МОЗ України;
- обчислює статистичні показники щодо мережі, кадрів і діяльності медичних закладів, стану здоров'я і демографічних процесів;
- проводить перевірку стану статистичного обліку в закладах охорони здоров'я та перевірку достовірності звітних даних;
- готує та видає збірки, довідники та аналітичні огляди про стан здоров'я, надання медичної допомоги населенню, про ресурси охорони здоров'я та їх використання;
- організовує підготовку та підвищення кваліфікації працівників медичної статистики, спеціалістів в галузі іноваційної діяльності;
- готує і проводить інструктивні наради, конференції, семінари з питань методології і практики статистичних досліджень. Визначає сучасні форми і методи роботи медичної статистики та запроваджує їх в практику;
- забезпечує уніфіковану систему збору, розробки і передачі статистичної інформації, організовує її опрацювання на базі єдиної методології та сучасної інформаційної технології, створює бази даних;
- запроваджує в практику державної та галузевої медичної статистики міжнародні статистичні стандарти;
- бере участь у розробці окремих завдань, що потребують застосування статистичних методів дослідження відповідно до плану робіт управління охорони здоров'я;
- співпрацює з науково-дослідними установами, інститутами та академіями удосконалення лікарів в частині підготовки та публікації статистичних матеріалів і бюлетенів;
- забезпечує безкоштовно у встановленому порядку статистичною інформацією заклади охорони здоров'я системи МОЗ України, наукові установи, інші юридичні особи та громадяни у ряді залучення їх до виконання завдань органів державної влади;
- організовує централізоване забезпечення звітних одиниць програмами статистичних спостережень та інструкціями щодо їх виконання, бланками форм державної та галузевої звітності;
- разом з обласною науковою медичною бібліотекою (ОНМБ) впроваджує інформаційні технології щодо забезпечення споживачів науковою, медико-статистичною, медичною, правовою, економічною інформацією та забезпечує ефективне її використання;
- проводить аналіз науково-інформаційної діяльності у закладах охорони здоров'я та інформує про це управління охорони здоров'я та Український центр наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи МОЗ України;
- разом з ОНМБ здійснює організаційно-методичну роботу щодо формування фондів інформаційних ресурсів;
- організує роботу по підвищенню інформаційної та патентно-ліцензійної компетентності спеціалістів закладів охорони здоров'я;
- забезпечує реалізацію інформаційних технологій та іноваційних процесів (методичних рекомендацій, галузевих реєстрів нововведень, інформаційних листів тощо);
- проводить аналіз іноваційної роботи в закладах охорони здоров'я з відповідним інформуванням управління охорони здоров'я та Українського центру наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи МОЗ України;
- налагоджує міжнародне співробітництво з питань, віднесених до його компетенції.
Розділ IV.
Управління Центром.
4.1. Центр очолює начальник, якого призначає начальник управління охорони здоров'я.
4.2. Структура Центра визначається відповідно до обсягу та характеру роботи і затверджуються начальником управління охороною здоров'я.
4.3. Начальнику Центру надається право:
- діяти без довіреності від імені Центру відповідно до діючого законодавства;
- від імені Центру укладати договори, видавати доручення, представляти Центр в суді, арбітражному суді;
- в межах своєї компетенції видавати накази по Центру;
- у відповідності з трудовим законодавством приймати на роботу та звільняти працівників, застосовувати заходи заохочення та накладати на них стягнення;
- складати штатний розклад і вносити в нього відповідні зміни, які затверджуються обласною (міською) держадміністрацією;
- застосовувати державні тарифні ставки, посадові оклади як орієнтир для диференціації оплати праці залежно від професії, кваліфікації працівників, складності виконання робіт;
- представляти Центр у відповідних органах, міністерствах і відомствах з питань які стосуються медичні статистики;
- затверджувати Положення про структурні підрозділи, посадові інструкції і плани роботи Центру;
- підписувати вихідну із Центру перепису з керівними органів та закладів охорони здоров'я з цих питань, віднесених до компетенції Центру;
- одержувати від державних органів статистики інформацію, а також дані, що відносяться до компетенції Центру.
Розділ V.
Фінансово-господарська діяльність.
5.1. Центр має право:
- здійснювати статистичні перевірки на відповідних рівнях підпорядкування;
- реалізувати продукцію, здійснювати послуги та роботи за договірними цінами в межах діючого законодавства;
- самостійно планувати свою виробничо-господарську діяльність та соціальний розвиток;
- закуповувати, замовляти, продавати і обмінювати комп'ютерні програми;
- проводити редакційно-видавничу та іншу діяльність, не заборонену законодавством;
- одержувати гуманітарну допомогу та виконувати її для покращення матеріально-технічної бази Центру;
- співпрацювати в НДІ та кафедрами медичного університета для розробки програмних продуктів та вдосконалення методології статистичних досліджень;
- видавати у встановленому порядку на платній основі зведеної державної статистичної інформації іншим міністерствам та відомствам, юридичним особам і громадянам на їх прохання, крім випадків, передбачених законодавствами;
- укладати договори, угоди, виступати позивачем та відповідачем в судді, арбітражному та третейському судді.
5.2. Центр здійснює облік результатів своєї діяльності, веде бухгальтерську і статистичну звітність у встановленому порядку і несе відповідальність за її достовірність.
5.3. Реорганізація та ліквідація Центру здійснюється начальником управління охорони здоров'я у встановленому порядку.
Розділ VI.
Майно і кошти центру.
6.1. Єдиний кошторис доходів і видатків Центру затверджується обласною (міською) держадміністрацією.
6.2. Кошти Центру утворюються за рахунок обласного (міського) бюджету та інших позабюджетних надходжень, не заборонених чинним законодавством.
6.3. Видатки проводяться відповідно до кошторису.
6.4. Центр розпоряджається своїми фінансовими ресурсами, забезпечуючи максимальну економію при витраті коштів та цільове їх використання, а також своєчасні розрахунки з державним бюджетом, установами банку, постачальниками та іншими організаціями.
6.5. Майно Центру складається з майна комунальної власності, яке закріплене за ним на правах оперативного управління та майна, яке придбано за рахунок госпрозрахункової діяльності та належить виключно Центру.
Додаток 2.
затверджено
Наказ Міністерства
охорони здоров'я України
20.07.98 N 207
Положення про районний (міський) інформаційно-аналітичний відділ
1. Загальні положення:
1.1. Районний (міський) інформаційно-аналітичний відділ створюється в складі центральної районної (міської) лікарні замість кабінету обліку та медичної статистики. В структуру центру включаються діючі підрозділи автоматизованої обробки інформації та Національного реєстру.
1.2. Відділ підпорядкований головному лікарю району (міста) та в організаційно-методичному плані обласному центру медичної статистики.
1.3. Роботою відділу безпосередньо керує заступник головного лікаря району по медичному обслуговуванню населення.
1.4. Відділ очолює завідуючий, який призначається з числа кваліфікованих лікарів.
1.5. Фінансування відділу здійснюється за рахунок бюджету системи охорони здоров'я району (міста).
2. Функції керівництва відділом:
2.1. Головний лікар району (міста) за погодженням з керівництвом обласного центру медичної статистики:
- формує та затверджує штатний розклад відділу;
- комплектує кадрами медичних та інженерно-технічних
фахівців;
- виділяє необхідні для роботи відділу приміщення;
- забезпечує необхідне матеріально-технічне постачання відділу, включаючи засоби оргтехніки, обчислювальної, розмножувальної техніки, сучасним зв'язком, в т.ч. телефаксним, електронною поштою.
3. Основні напрямки роботи районного (міського) інформаційно-аналітичного відділу:
- забезпечує в закладах охорони здоров'я району (міста) формування достовірного статистичного обліку;
- проводить інструктивно-методичні заняття, наради з медичним персоналом закладів охорони здоров'я з питань статистичного обліку (ведення первинної медичної документації);
- проводить статистичні ревізії в закладах охорони здоров'я району (міста), вносить пропозиції по усуненню недоліків, виявлених при перевірках;
- проводить централізований збір, обробку первинної облікової документації, використовуючи для цього комп'ютерну техніку та автоматизовані технології обробки медико-статистичної інформації;
- готує статистичну звітність;
- вивчає стан здоров'я населення району (міста) , його тенденції;
- разом з санепідслужбою вивчає чинники, що впливають на стан здоров'я населення та подає відповідні пропозиції по усуненню їх негативного впливу;
- аналізує статистичні дані, що характеризують якість та обсяг надання медичної допомоги населенню району (міста);
- аналізує статистичні характеристики діяльності закладів охорони здоров'я;
- бере участь у проведенні спеціальних статистичних досліджень, що проводяться обласним центром медичної статистики;
- видає довідкові збірники про стан здоров'я населення, використання ресурсів охорони здоров'я і діяльність закладів охорони здоров'я;
- готує оперативну медико-статистичну інформацію для керівництва охорони здоров'я району (міста). Обсяг та періодичність цієї інформації визначається керівництвом охорони здоров'я району (міста) та регламентується наказом;
- робота відділу регламентується цим положенням, наказами обласного управління охорони здоров'я та головного лікаря, положенням про конкретний відділ;
- обгрунтована корекція медико-статистичної інформації може бути зроблена тільки за погодженням з обласним центром медичної статистики;
- представники відділу несуть відповідальність за якість зформованих звітів;
- в роботі відділу для отримання необхідних інформаційних матеріалів контактує з місцевими органами влади, статуправлінням, державними органами запису актів громадського стану та іншими установами або організаціями;
- веде облік випадків народжень, смертей в районі (місті), контроль за якістю заповнення лікарських свідоцтв про смерть, фельдшерських довідок про смерть, правильність кодування причин смерті, проводить кодування причин смерті.