• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексу цін виробників

Державний комітет статистики України  | Наказ, Положення від 03.04.2001 № 177
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет статистики України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 03.04.2001
  • Номер: 177
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет статистики України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 03.04.2001
  • Номер: 177
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
03.04.2001 N 177
Про затвердження методологічних положень щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексу цін виробників
Відповідно до статті 14 Закону України "Про державну статистику" та з метою забезпечення доступності, гласності і відкритості статистичної інформації, її джерел та методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені методичною комісією Держкомстату методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексу цін виробників (додається).
2. Управлінню справами (Москот В.Ф.) направити у десятиденний термін затверджені даним наказом методологічні положення для використання в роботі Головному управлінню статистики в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням статистики.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Комітету Остапчука Ю.М.
Голова Комітету О.Г.Осауленко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держкомстату
03.04.2001 N 177
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексів цін виробників
I. Загальні положення
Методологічні положення щодо організації статистичного спостереження за змінами цін виробників промислової продукції і розрахунку індексів цін виробників розроблено для використання в роботі працівниками органів державної статистики на державному та регіональному рівнях.
Індекс цін виробників промислової продукції (ІЦВ) є показником зміни цін у часі у сфері промислового виробництва. ІЦВ дозволяє відслідковувати та визначати тенденції змін цін як у галузях, підгалузях промисловості, так і виробництві конкретної продукції. Він використовується при створенні інформаційної бази для прогнозування і управління процесами ціноутворення у промисловості, перерахунку показників системи національних рахунків у постійні ціни та забезпечує можливість проведення міжнародних співставлень.
Побудова ІЦВ складається з наступних етапів:
- відбір товарів-представників;
- відбір базових підприємств, на яких проводиться спостереження за цінами виробників;
- визначення порядку збору цінової інформації;
- формування бази зважування;
- визначення формули розрахунку ІЦВ;
- розрахунки індивідуальних та зведених індексів цін.
II. Словник термінів
При визначенні ІЦВ використовується така термінологія.
Індекс цін - відносний показник у коефіцієнтах або відсотках, який характеризує зміну цін у часі (індекс динаміки) або у просторі (територіальний індекс).
Базове підприємство - підприємство промисловості, де проводиться спостереження за цінами на товари.
Ціна - грошове відображення вартості товару (марки, артикулу).
Поточна ціна - ціна в означений період часу на базовому підприємстві на момент її реєстрації.
Вид товару - конкретний товар (марка, артикул).
"Мала" товарна група - сукупність однорідних видів товарів.
Товар - представник ("велика" товарна група) - це сукупність "малих" товарних груп або видів товарів (марок, артикулів), які є однорідними за своїми споживчими властивостями та призначенням і мають однакові тенденції щодо зміни цін.
База зважування - обсяги виробництва промислової продукції підгалузей, галузей, промисловості в цілому та окремих видів продукції за рік.
Індивідуальний індекс - індекс, отриманий на основі ціни конкретної одиниці товару у звітному та попередньому місяцях.
Зведений індекс цін - агреговані індивідуальні індекси за "малими" товарними групами, товарами-представниками, підгалузями, галузями і промисловості в цілому.
Базисний період - період часу, для якого індекс приймається за 100%.
Ланцюговий індекс - результат послідовного множення значень місячних індексів.
Регіони - Автономна Республіка Крим, 24 області, м. Київ.
III. Принципи відбору товарів-представників
Основним принципом відбору товарів-представників для реєстрації цін є їх репрезентативність для характеристики динаміки цін за галузями (підгалузями) промисловості.
Для забезпечення репрезентативності індексів цін за підгалузями та галузями промисловості вартість випуску товарів-представників повинна складати не менше половини вартості випуску товарної продукції кожної з галузей (підгалузей).
Відбір товарів-представників для реєстрації цін проводиться у два етапи.
Централізовано формується перелік товарів-представників, необхідних для розрахунку ІЦВ на державному рівні і репрезентативних для характеристики галузей (підгалузей) промисловості країни. Перелік товарів-представників доводиться до територіальних органів державної статистики для обов'язкового включення в спостереження.
Територіальні органи державної статистики, з урахуванням обсягів виробленої у регіоні продукції, доповнюють перелік товарами-представниками, обсяги виробництва яких більш повно характеризують специфіку регіону. Інформація про ціни на товари по додатковому переліку використовується виключно для розрахунку індексу цін на регіональному рівні і на державний рівень не передається.
В основу методології розрахунку індексів цін покладене припущення, що зміни цін виробників на відібрані для обстеження види товарів і товари, що не увійшли у вибірку, але належать до цієї ж товарної групи, мають однакові тенденції.
Критерієм репрезентативності відібраних для реєстрації видів товарів є показник питомої ваги. Вартість випуску окремих видів товарів має складати не менше 50% вартості випуску товарної групи, до якої вони належать. При цьому важливо, щоб вироби, відібрані для обстеження, найкраще відображали зміни цін усієї продукції, яку виробляє підприємство.
Відбір конкретних виробів (марок, артикулів) здійснюється працівниками територіальних органів державної статистики разом з фахівцями підрозділів відповідних підприємств.
При відборі видів товарів (марок, артикулів) для реєстрації цін слід враховувати наступне:
- вид товару (марка, артикул) повинен бути освоєним і його виробництво передбачається на відносно тривалий період;
- вид товару (марка, артикул) повинен переважати в загальному обсязі даної товарної групи, характеризуватись відносно постійними споживчими якостями і відображати динаміку цін даної товарної групи; якщо підприємство виготовляє декілька видів товару (марок, артикулів), рівноцінних за обсягами виробництва, спостереження проводиться за цінами цих видів товару (марок, артикулів).
Питання щодо кількості видів товарів у кожному конкретному випадку вирішується індивідуально, з урахуванням наявної інформації щодо номенклатури продукції та обсягів її виробництва на кожному підприємстві.
По кожному виду відібраного для обстеження товару ведеться картка обліку. В картці вказується код і назва підприємства, товару з детальною характеристикою (марка, модель, технічні параметри - розмір, вага, об'єм, потужність, основна сировина для виготовлення), а також тип споживача.
Спостереження за змінами цін проводиться тільки по конкретних видах продукції у зв'язку з тим, що надання даних про середні ціни за товарною групою призводить до викривлення індексів, оскільки у цих випадках індекси залежать не тільки від зміни цін, а й від асортиментних зрушень у групі (збільшення виробництва більш дорогих чи навпаки більш дешевих видів продукції).
IV. Відбір базових підприємств
Спостереження за змінами цін виробників промислової продукції проводиться по відібраному колу базових промислових підприємств різних форм власності і організаційно-правових форм.
Відбір базових підприємств здійснюється таким чином:
- централізовано визначаються підприємства, які мають значну питому вагу у виробництві товарів-представників, відібраних для розрахунку ІЦВ на державному рівні;
- територіальні органи державної статистики додатково включають у цей перелік підприємства, які характеризують виробництво товарів-представників, відібраних для розрахунку ІЦВ на регіональному рівні.
Перелік підприємств легкої, харчової, промисловості будівельних матеріалів тощо, в який можуть бути включені малі підприємства з урахуванням обсягів випуску продукції у галузях, територіальні органи державної статистики формують для державного та регіонального рівнів самостійно.
До переліку базових підприємств не включаються підприємства, на яких випуск продукції носить разовий або випадковий характер, тому що згідно з діючою методологією розрахунку індексу цін виробників зміна видів товару і підприємств, що обстежуються, призводить до необхідності перерахунку динаміки індексів з початку року.
V. Порядок збору цінової інформації
Ціни виробників промислової продукції - це ціни, що фактично склалися на 20 число звітного місяця на продукцію, призначену для реалізації на внутрішньому та зовнішньому ринках без податку на додану вартість та акцизного збору.
Інформацію про ціни виробників промислової продукції підприємства надають за формою державної статистичної звітності N 1-ціни (пром) "Звіт про ціни виробників промислової продукції" (див. додаток) статистичному органу за місцем знаходження підприємства. В розділі "А" форми має бути наведене повне найменування конкретного виду товару, із зазначенням його марки, артикулу, технічних параметрів. В гр. 1 "Ціна за одиницю у звітному місяці" належить проставити ціну, за якою був реалізований цей вид товару (марки, артикулу) у звітному місяці. В гр. 2 проставляється ціна, за якою був реалізований товар цієї ж марки, артикулу у попередньому місяці. В гр. 3 підприємство вказує причини, що вплинули на зміну ціни, якщо вона відбулася.
Кількість цін для кожного підприємства залежить від номенклатури продукції та обсягів її виробництва і може коливатися від 4 до 10 цін. Для однорідної продукції, такої, наприклад, як цукор, достатньо однієї ціни.
Якщо підприємство реалізовувало продукцію декільком покупцям і ціни при цьому були різними, то показується ціна товару з найбільшої за обсягом партії. При реалізації продукції окремим споживачам зі знижками (націнками), останні не повинні враховуватись підприємством при наданні інформації про ціни (наприклад, при реалізації за готівковим розрахунком). Якщо на підприємстві у звітному місяці на момент реєстрації не було реалізації даного конкретного виду продукції, то показується ціна, за якою ця продукція була реалізована або буде реалізована у найближчий до дня реєстрації день.
При заповненні форми в ціну не включаються додаткові витрати, які наводяться у платіжних документах (наприклад, витрати на транспортування продукції). Крім того, на ціну виробу не повинні впливати зміни у комплектації товарів у звітному місяці порівняно з попереднім (наприклад, зміни в упаковці виробу, комплектації виробу додатковими допоміжними приладами, запасними частинами чи навпаки, недоукомплектація, тобто без окремих комплектуючих, запчастин). Щодо видів продукції, на виробництво яких передбачені державні дотації, ціни наводяться без урахування цих дотацій.
У разі відсутності виробництва продукції у звітному місяці (тимчасово) підприємство робить на бланку примітку "даний товар у звітному місяці не вироблявся". Якщо даний товар знято з виробництва, підприємство повідомляє про це територіальні органи державної статистики і пропонує на заміну інший товар. При неможливості заміни даної продукції вона вилучається з обстеження. Для включення нового товару в обстеження необхідно, щоб ціни на нього були наведені як за звітний, так і попередній місяці.
Інформація щодо цін на конкретний товар конкретного виробника носить конфіденційний характер і використовується тільки для розрахунку індексів цін.
VI. Формування бази зважування
Для розрахунку індексів цін за видами товарів, товарами-представниками, підгалузями, галузями і по промисловості в цілому формується база зважування на регіональному та державному рівнях.
При цьому базою зважування для видів товарів (марок, артикулів) є обсяги випуску цієї продукції підприємством за рік.
Для товарів-представників використовуються дані державної статистичної звітності за ф. N 1-П (річна) або ф. N 6 (річна).
Для підгалузей та галузей промисловості використовуються вартісні дані обсягів продукції (робіт, послуг) у діючих цінах за даними ф. СО "Основні показники роботи промисловості" за рік.
VII. Розрахунок індивідуальних індексів цін за видами товарів
Індивідуальній індекс цін розраховується на основі отриманих цін на відібрані для спостереження види товарів за формулою:
p
t
i = (------) x 100
t p
t-1
де:
i - індекс цін поточного місяця до попереднього;
t
p - ціна виду товару у поточному місяці (t);
t
p - ціна цього ж виду товару у попередньому місяці (t-1).
t-1
VIII. Розрахунок зведених індексів цін
На підставі індивідуальних індексів цін, розрахованих за видами товарів (марками, артикулами), та обсягів виробленої продукції у базисному періоді, розраховуються зведені індекси цін:
за "малими" товарними групами;
за товарами-представниками ("великі" товарні групи);
за підгалузями і галузями промисловості;
по промисловості в цілому.
Зведені індекси цін за "малими" товарними групами, товарами-представниками і підгалузями промисловості розраховуються на основі даних про сумарну вартість товарів, які обстежуються, у цінах звітного і попереднього місяців.
Зведені індекси цін за галузями промисловості і по промисловості в цілому розраховуються на основі даних про сумарну вартість продукції підгалузей промисловості, які обстежуються, у цінах звітного і попереднього місяців.
Для цих розрахунків використовується модифікована формула Ласпейреса, яка має вигляд:
t
p
-- t-1 i
S cw ----
i i t-1
p
t,t-1 i
I = ----------------,
-- t-1
S cw
i i
t,t-1
де I - зміна ціни у поточному місяці (t) порівняно з попереднім (t-1),
S - знак суми,
t-1
p
-- t-1 0 i
cw = w ------ - вартісна вага товару i в місяці t-1
i i 0
p
i
t-1
p
0 i
при цьому w - вага товару i у базисному році, ----- -
i 0
p
i
довгостроковий індекс цін попереднього місяця (t-1) порівняно з базисним роком (0);
t
p
i
---- - короткостроковий індекс поточного місяця (t)
t-1
p
i
порівняно з попереднім (t-1).
Цей метод є "рекурентним" у тому розумінні, що оновлена вага
поточного періоду
t
p
-- t -- t-1 i
cw = cw ------, використовується як вартісна вага для
i i t-1
p
i
розрахунку індексу у наступному періоді.
Ця формула є більш універсальною порівняно зі стандартною формулою Ласпейреса, оскільки не призводить до завищення індексу і дозволяє використовувати безперервний ланцюг розрахунків. Індекс цін за квартал, період з початку року і т. п. визначається "ланцюговим" методом, тобто шляхом послідовного множення місячних індексів.