Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство палива та енергетики України | Наказ, Положення від 09.03.2004 № 139
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.03.2004 N 139
Про внесення змін до Положення про порядок підготовки в Мінпаливенерго проектів регуляторних актів
На виконання Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Положення про порядок підготовки в Мінпаливенерго проектів регуляторних актів, затвердженого наказом Мінпаливенерго від 21 червня 2001 року N 278, виклавши його в редакції, що додається.
2. Першим заступникам Міністра, заступникам Міністра, керівникам департаментів, самостійних управлінь та відділів взяти цей наказ до неухильного виконання.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Перший заступник Міністра Ю.ЯщенкоЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства палива
та енергетики
09.03.2004 N 139
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок підготовки в Мінпаливенерго проектів регуляторних актів
1. Це Положення розроблено на виконання Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" для застосування структурними підрозділами Мінпаливенерго під час підготовки проектів регуляторних актів.
2. Терміни, що вживаються в Положенні, мають таке значення:
регуляторна діяльність - діяльність Міністерства палива та енергетики, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється в межах у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та іншими нормативно-правовими актами;
регуляторний акт - це прийнятий Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, іншим державним органом, Міністерством палива та енергетики, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (регуляторний орган) нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між органами державної влади та суб'єктами господарювання, а також інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом;
відстеження результативності регуляторного акта - заходи, спрямовані на оцінку стану впровадження регуляторного акта та досягнення цим актом цілей, задекларованих при його прийнятті;
перегляд регуляторного акта - заходи, спрямовані на приведення регуляторним органом прийнятого ним регуляторного акта у відповідність з принципами державної регуляторної політики;
показники результативності регуляторного акта - показники, на підставі яких при проведенні відстеження результативності регуляторного акта здійснюється оцінка стану впровадження цього регуляторного акта та досягнення ним цілей, задекларованих при його прийнятті;
аналіз регуляторного впливу - документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави, а також обгунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики;
звіт про відстеження результативності регуляторного акта - документ, який містить дані про результати відстеження результативності регуляторного акта та про методи, за допомогою яких було здійснено таке відстеження.
3. Дія цього Положення не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов'язаної з прийняттям:
постанов Верховної Ради України;
стандартів, кодексів усталеної практики, технічних умов, за винятком випадків, коли положення стандартів, кодексів усталеної практики, технічних умов, прийнятих органами державної влади та органами місцевого самоврядування, маючи у передбачених законом випадках обов'язковий характер, встановлюють вимоги до суб'єктів господарювання щодо проведення обов'язкових погоджень, аналізів, експертиз, обстежень, випробувань тощо за допомогою третіх осіб; санітарних норм, державних норм і правил у сфері містобудування, у тому числі державних будівельних норм, державних норм і правил пожежної безпеки, у тому числі загальнодержавних, міжгалузевих, галузевих нормативних актів з питань пожежної безпеки, державних міжгалузевих та галузевих нормативних актів про охорону праці, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, нормативних документів з метрології, затверджених Мінпаливенерго, за винятком випадків, коли у положеннях зазначених документів містяться вимоги до суб'єктів господарювання щодо проведення обов'язкових погоджень, аналізів, експертиз, обстежень, випробувань тощо за допомогою третіх осіб;
актів, що містять державну таємницю України.
Дія цього Положення також не поширюється на порядок укладання, виконання, опублікування, реєстрації та денонсації міжнародних договорів України.
4. Підготовка проектів регуляторних актів передбачає:
- планування діяльності Мінпаливенерго з підготовки проектів регуляторних актів;
- розроблення проектів;
- аналіз регуляторного впливу;
- відстеження результативності регуляторних актів;
- погодження проектів регуляторних актів з Державним комітетом з питань регуляторної політики та підприємництва.
Планування діяльності з підготовки проектів - регуляторних актів
5. План діяльності Мінпаливенерго з підготовки проектів регуляторних актів формується на основі затвердженого плану діяльності Кабінету Міністрів України з підготовки проектів регуляторних актів.
6. Структурний підрозділ, що є розробником проектів регуляторних актів, складає пропозиції до Плану діяльності Мінпаливенерго з підготовки проектів регуляторних актів на наступний рік за формою.
7. Пропозиції до Плану не пізніше 10 грудня поточного року надаються Юридичному управлінню на узагальнення.
8. Не пізніше 15 грудня поточного року План діяльності Мінпаливенерго з підготовки проектів регуляторних актів (далі - План) на наступний календарний рік затверджується Міністром.
9. Якщо структурний підрозділ, що є розробником проектів регуляторних актів, готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого Плану, він повинен внести відповідні зміни до Плану не пізніше десяти робочих днів від дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до Міністерства, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту, у порядку, встановленому пунктами 5 та 6 цього Положення.
10. План та зміни до нього оприлюднюються Управлінням взаємодії з комітетами ВРУ, ЗМІ та зв'язків з громадськістю шляхом опублікування в інформаційно-аналітичному бюлетені "Відомості Міністерства палива та енергетики України" та/або шляхом розміщення Плану та змін до нього на офіційній сторінці Мінпаливенерго в мережі Інтернет не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження.
Розроблення проектів регуляторних актів
11. Після підготовки проекту регуляторного акта здійснюється внутрішнє погодження, яке оформлюється відповідно до вимог Інструкції з діловодства у центральному апараті Міністерства палива та енергетики України, затвердженої наказом Мінпаливенерго від 23.08.2000 N 382.
12. Внутрішнє погодження проекту регуляторного акта здійснюється шляхом візування його керівником структурного підрозділу, що готує акт, керівниками інших заінтересованих структурних підрозділів, Юридичним управлінням, заступниками Міністра. При цьому, поряд з візою Юридичне управління робить примітку "підлягає погодженню з Держпідприємництвом".
13. Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
14. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в інформаційно-аналітичному бюлетені "Відомості Міністерства палива та енергетики України" та/або шляхом розміщення Плану та змін до нього на офіційній сторінці Мінпаливенерго в мережі Інтернет. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта готується структурним підрозділом, що є розробником проекту, і повинне містити:
стислий виклад змісту проекту;
поштову та електронну адресу Міністерства;
інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу);
інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань (не менше ніж один місяць та не більше ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу);
інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями зауважень та пропозицій.
15. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
16. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов'язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.
17. Регуляторні акти, прийняті Мінпаливенерго офіційно оприлюднюються в "Офіційному віснику" та у газеті "Урядовий кур'єр" не пізніш як у десятиденний строк після їх державної реєстрації.
18. Структурні підрозділи, що є розробниками проектів регуляторних актів, щомісяця інформують Юридичне управління про стан підготовки проектів регуляторних актів.
Підготовка аналізу регуляторного впливу
19. Стосовно кожного проекту регуляторного акта структурний підрозділ, що є розробником, готує аналіз регуляторного впливу.
Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій.
Розробник проекту регуляторного акта при підготовці аналізу регуляторного впливу повинен:
визначити та проаналізувати проблему, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання господарських відносин, а також оцінити важливість цієї проблеми;
обґрунтувати, чому визначена проблема не може бути розв'язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання;
обґрунтувати, чому визначена проблема не може бути розв'язана за допомогою діючих регуляторних актів, та розглянути можливість внесення змін до них;
визначити очікувані результати прийняття запропонованого регуляторного акта, у тому числі здійснити розрахунок очікуваних витрат та вигод суб'єктів господарювання, громадян та держави внаслідок дії регуляторного акта;
визначити цілі державного регулювання;
визначити та оцінити усі прийнятні альтернативні способи досягнення встановлених цілей, у тому числі ті з них, які не передбачають безпосереднього державного регулювання господарських відносин;
аргументувати переваги обраного способу досягнення встановлених цілей;
описати механізми і заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта;
обґрунтувати можливість досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта;
обґрунтовано довести, що досягнення запропонованим регуляторним актом встановлених цілей є можливим з найменшими витратами для суб'єктів господарювання, громадян та держави;
обґрунтовано довести, що вигоди, які виникатимуть внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, виправдовують відповідні витрати у випадку, якщо витрати та/або вигоди не можуть бути кількісно визначені;
оцінити можливість впровадження та виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги;
оцінити ризик впливу зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта;
обґрунтувати запропонований строк чинності регуляторного акта;
визначити показники результативності регуляторного акта;
визначити заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта в разі його прийняття.
20. Якщо проект регуляторного акта одночасно містить норми, що регулюють господарські відносини або адміністративні відносини між регуляторними органами чи іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, та норми, що регулюють інші суспільні відносини, а також індивідуально-конкретні приписи, то аналіз регуляторного впливу готується лише щодо норм, які регулюють господарські відносини або адміністративні відносини між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання.
21. Аналіз регуляторного впливу підписується Міністром.
22. Методика підготовки аналізу регуляторного впливу затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відстеження результативності регуляторних актів
23. Структурний підрозділ, що є розробником регуляторного акта, послідовно здійснює базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.
24. Відстеження результативності регуляторного акта включає: виконання заходів з відстеження результативності; підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності.
Для відстеження результативності регуляторних актів можуть бути використані статистичні дані та дані наукових досліджень і соціологічних опитувань.
25. Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання чинності цим регуляторним актом або набрання чинності більшістю його положень. Якщо для визначення значень показників результативності регуляторного акта використовуються виключно статистичні дані, базове відстеження результативності може бути здійснене після набрання чинності цим регуляторним актом або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акта.
26. Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюється через рік з дня набрання ним чинності або набрання чинності більшістю його положень, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом або більшістю його положень.
27. Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта, у тому числі і в разі, коли дію регуляторного акта, прийнятого на визначений строк, було продовжено після закінчення цього визначеного строку.
28. Одержані при здійсненні повторного відстеження результативності значення показників результативності порівнюються із значеннями цих показників, що були одержані при здійсненні базового відстеження. Періодичні відстеження результативності здійснюються з метою перевірки сталого досягання регуляторним актом цілей, задекларованих при його прийнятті, після здійснення повторного відстеження результативності цього регуляторного акта.
29. Строк виконання заходів з відстеження результативності регуляторного акта не може бути більшим ніж сорок п'ять робочих днів.
30. За результатами здійснених заходів структурний підрозділ, що є розробником регуляторного акта, готує звіт про відстеження результативності цього регуляторного акта, який підписується Міністром, та не пізніш як у десятиденний строк з дня підписання цього звіту оприлюднює його в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
31. У звіті про відстеження результативності регуляторного акта зазначаються:
кількісні та якісні значення показників результативності, що є результатами відстеження результативності;
дані та припущення, на основі яких здійснено відстеження результативності, а також способи їх одержання;
використані методи одержання результатів відстеження результативності.
Методика відстеження результативності регуляторних актів затверджується Кабінетом Міністрів України.
32. Звіт про відстеження результативності регуляторного акта, прийнятого Кабінетом Міністрів України, не пізніше наступного робочого дня з дня оприлюднення цього звіту подається до урядового комітету, який схвалив проект цього регуляторного акта.
33. Звіт про відстеження результативності регуляторного акта, прийнятого Мінпаливенерго, не пізніше наступного робочого дня з дня його оприлюднення передається до Держпідприємництва.
Погодження проектів регуляторних актів з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва
34. Проекти регуляторних актів, які розробляються Мінпаливенерго, підлягають погодженню з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва.
35. Для погодження проекту регуляторного акта структурний підрозділ, що є розробником, подає Держпідприємництву такі документи:
- проект регуляторного акта;
- аналіз регуляторного впливу цього проекту;
- копію оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій.
36. Тривалість погодження проекту регуляторного акта не може перевищувати одного місяця з дня одержання проекту Держпідприємництвом.
37. У разі незгоди з рішенням Держпідприємництва про відмову в погодженні проекту регуляторного акта Мінпаливенерго може звернутися до нього з ініціативою щодо утворення погоджувальної групи для проведення консультацій з метою усунення суперечностей. До складу погоджувальної групи входять представники Мінпаливенерго та Держпідприємництва.
38. Порядок оскарження відмови Держпідприємництва в погодженні проекту регуляторного акта визначено статтею 23 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Заступник начальникаЮридичного управління І.Єфіменко