Головне управління ДПС у Житомирській області
Індивідуальна податкова консультація
13.01.2025 № 135/ІПК/06-30-04-01-13
Головне управління ДПС у Житомирській області розглянуло звернення щодо особливостей оподаткування податком на додану вартість операцій з надання у найм громадянам соціального житла, та, керуючись статтею 52 глави 3 розділу II Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.
Як зазначено у зверненні, відповідно до Закону України від 12.01.2006 № 3334-ІV "Про житловий фонд соціального призначення" рішенням Виконавчого комітету сформовано житловий фонд соціального призначення. Соціальне житло, яке надається громадянам – наймачам у користування, є власністю міської територіальної громади, передано та перебуває на балансі комунальних підприємств міської ради.
Враховуючи вищевикладене, Виконавчий комітет просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1) чи є об'єктом оподаткування ПДВ операції з передачі соціального житла – житлових приміщень міською радою на баланс комунальних підприємств?
2) чи є об'єктом оподаткування ПДВ операції з передачі балансоутримувачами – комунальними підприємствами у найм громадянам соціального житла ?
3) чи звільнені від оподаткування ПДВ операції з передачі соціального житла міською радою на баланс комунальних підприємств?
4) чи звільнені від оподаткування ПДВ операції з передачі балансоутримувачами – комунальними підприємствами у найм громадянам соціального житла ?
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (пункт 1.1 статті 1 розділу І Кодексу).
Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 статті 5 розділу I Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексом та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу I Кодексу.
У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу.
Інші терміни, що застосовуються у Кодексі і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.
Щодо питань 1, 3
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.
Згідно з підпунктами "а" і "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Під постачанням товарів згідно з підпунктом 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю.
При цьому товари - матеріальні та нематеріальні активи, у тому числі земельні ділянки, земельні частки (паї), а також цінні папери та деривативи, що використовуються у будь-яких операціях, крім операцій з їх випуску (емісії) та погашення (підпункт 14.1.244 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу).
Підпунктом 14.1.13 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу визначено, що під безоплатно наданими товарами розуміються товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів, а також товари, передані юридичній чи фізичній особі на відповідальне зберігання і використані нею.
Згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.
При цьому норми підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.
Отже, застосування норм підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу можливе за умови одночасного виконання таких вимог:
передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами;
передача повинна відбуватися виключно у державну або комунальну власність;
операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.
У разі якщо при здійсненні операцій з безоплатної передачі об'єктів не дотримано хоча б однієї із зазначених вимог, то така операція оподатковується ПДВ у загальновстановленому розділом V Кодексу порядку за ставкою 20 відсотків.
При цьому пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу визначено, що платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 розділу V, підрозділу 2 розділу XX Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V Кодексу).
З метою застосування пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу податкові зобов'язання визначаються по товарах/послугах, необоротних активах:
придбаних для використання в неоподатковуваних операціях - на дату їх придбання;
придбаних для використання в оподатковуваних операціях, які починають використовуватися в неоподатковуваних операціях, - на дату початку їх фактичного використання, визначену в первинних документах, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Таким чином, якщо безоплатна передача нерухомого майна - житлових приміщень здійснюється з балансу Виконавчого комітету на баланс комунальних підприємств, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, то така операція з безоплатної передачі в комунальну власність звільняється від оподаткування ПДВ.
Крім того, оскільки придбані або виготовлені з ПДВ активи починають використовуватися платником податку в неоподатковуваних ПДВ операціях (зокрема в операціях, що звільняються від оподаткування ПДВ згідно з підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 розділу V Кодексу), то у такого платника податку виникає обов'язок щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ відповідно до пункту 198.5 статті 198 розділу V Кодексу.
Щодо питань 2, 4
Об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V Кодексу розташоване на митній території України (підпункт "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу).
Не є об'єктом оподаткування операції з оплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди чи концесії єдиного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету (підпункт 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V Кодексу).
Тобто не є об'єктом оподаткування операції з оплати орендної плати за надане в оренду майно комунальної власності при дотримані наступних умов:
в оренду надається цілісний майновий комплекс комунального підприємства (його структурного підрозділу);
орендодавцем за договором виступає орган місцевого самоврядування;
орендні платежі в повному обсязі зараховуються до місцевого бюджету.
У разі недотримання будь-якої із зазначених умов операція з оплати орендної плати за надане в оренду майно комунальної власності підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.
Таким чином, операція з надання послуг з оренди майна, яке знаходиться на митній території України, у тому числі комунальної власності, відповідно до підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 розділу V Кодексу є операцією з постачання послуг, яка є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковується ПДВ за ставкою 20 відсотків (крім операцій, визначених підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 розділу V Кодексу).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу II Кодексу).