НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З АКРЕДИТАЦІЇ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного
агентства з акредитації
України
16.02.2004 N 114
ПОЛОЖЕННЯ
про технічний комітет з акредитації
1. Загальні положення
1.1. Це Положення про технічний комітет з акредитації (далі - Положення) відповідно до Закону України
"Про акредитацію органів з оцінки відповідності" визначає напрямки діяльності технічного комітету з акредитації Національного агентства з акредитації (далі - НААУ), структуру та організацію діяльності, включаючи функції та повноваження керівництва та членів комітету.
1.2. Технічний комітет з акредитації (далі - комітет) входить до складу НААУ і створюється наказом Голови НААУ.
1.3. Комітет не є юридичною особою. Члени комітету працюють на добровільних засадах.
1.4. У своїй роботі комітет керується законодавством України, нормативними документами щодо акредитації та цим Положенням.
2. Функції й сфера діяльності
2.1. Основними функціями комітету є:
а) розроблення методичних рекомендацій з питань акредитації;
б) визначення спеціальних вимог і додаткових критеріїв акредитації у відповідних сферах, підготовка й надання пропозицій до НААУ;
в) приймання участі у роботі споріднених технічних комітетів міжнародних та регіональних організацій.
2.2. Комітет, за дорученням НААУ, може:
а) розробляти проекти нормативних документів щодо акредитації;
б) брати участь у розробці правил, процедур і програм щодо акредитації;
в) брати участь в організації перекладу на державну мову національних стандартів інших країн;
г) брати участь у розробці кваліфікаційних вимог до аудиторів та експертів;
д) брати участь у розробці програм навчання та атестації аудиторів та експертів;
е) надавати консультативну допомогу при проведенні аналізу документів з акредитації.
3. Членство в комітеті, обов'язки та права членів комітету
3.1. Членство в комітеті може бути колективним або індивідуальним.
3.2. Колективними членами можуть бути підприємства, організації, науково-технічні інженерні товариства (спілки), органи з оцінки відповідності та інші зацікавлені юридичні особи. Колективні члени беруть участь у роботі комітету через своїх повноважних представників.
3.3. Індивідуальними членами комітету можуть бути вчені, фахівці та інші фізичні особи, які бажають брати участь у його роботі.
3.4. Кількість членів комітету не обмежується.
3.5. Члени комітету зобов'язані:
а) брати постійну участь у роботі комітету і бути присутніми на його засіданнях за рішенням підкомітету;
б) забезпечувати належне виконання доручених їм завдань;
в) знати нормативно-правові акти та нормативні документи з питань акредитації;
г) своєчасно повідомляти через відповідального секретаря голові комітету про можливі зміни умов і порядку своєї роботи в комітеті, а також їх причини;
д) відповідати на питання та давати пропозиції щодо запитів керівників комітету (голова, заступники, відповідальний секретар).
3.6. Члени комітету мають право:
а) вносити пропозиції щодо нових робочих проектів, удосконалення діяльності комітету й усунення недоліків у його роботі, а також вимагати їх розгляду;
б) за погодженням із головою комітету друкувати результати робіт, виконаних у межах діяльності комітету;
в) вийти зі складу комітету, повідомивши про це голову комітету не пізніше ніж за два місяці до часу виходу;
г) звертатися до комісії з апеляцій НААУ;
д) представляти інтереси комітету в інших організаціях за дорученням голови комітету.
3.7. За невиконання обов'язків, передбачених у цьому Положенні, член комітету може бути виключений з його складу. Рішення стосовно цього питання приймає президія комітету.
3.8. Набуття колективного членства в комітеті передбачає наступну процедуру:
а) зацікавлена організація (підприємство) обирає повноважного представника;
б) представник надає до комітету заявку встановленої форми (Додаток А);
в) на засіданні президії комітету розглядається заявка та приймається рішення про прийняття кандидата в члени комітету.
3.9. Набуття індивідуального членства у комітеті передбачає таку ж процедуру, як у п. 3.8, за виключенням підпункту "а".
4. Структура та організація діяльності
4.1. Організаційну структуру комітету складають: голова комітету, його заступники, президія комітету, підкомітети, секретаріат.
Голова комітету та його заступники обираються членами комітету голосуванням на засіданнях комітету.
4.2. Заступники голови комітету очолюють підкомітети за напрямками.
4.3. Президія комітету складається з голови комітету, його заступників - голів підкомітетів, представників НААУ (з правом дорадчого голосу). Рішення президії вважається прийнятим, якщо за нього проголосували 2/3 усіх членів президії.
4.4. Основні функції Президії комітету є:
а) розглядати та схвалювати річні звіти підкомітетів;
б) розглядати питання щодо членства у комітеті;
в) розглядати та затверджувати плани роботи та звіти комітету;
г) розглядати та затверджувати рішення підкомітетів, прийняті в межах їх компетенції. Рішення підкомітетів, затверджені президією, оформлюються як рішення комітету;
д) розглядати та приймати рішення щодо винесення на голосування комітету пропозицій підкомітетів про виведення членів із складу комітету;
е) приймати рішення про проведення засідань комітету та схвалювати їх порядок денний;
є) розглядати та схвалювати пропозиції для електронного голосування комітету;
ж) розглядати та приймати рішення щодо методики проведення електронного голосування його удосконалення чи припинення;
з) затверджувати результати електронного голосування.
4.5. Комітет щороку звітує перед НААУ про результати діяльності за минулий рік.
4.6. Пропозиції щодо тимчасового призупинення або остаточного припинення діяльності підкомітетів може надавати голова комітету, члени комітету за наявністю однієї з таких причин:
а) голова комітету сповіщає про закінчення виконання завдань, що були встановлені перед підкомітетом;
б) мета й завдання, над якими працює підкомітет, втратили актуальність;
в) діяльність підкомітету не дає задовільних результатів.
4.7. Рішення про створення, тимчасове призупинення або остаточне припинення діяльності комітету та підкомітету приймає Голова НААУ, яке затверджується відповідним наказом.
4.8. Основною формою роботи комітету є засідання. Засідання комітету проводяться за рішенням президії комітету.
Кожен підкомітет направляє на засідання своїх представників у кількості не менше 20% від загальної кількості членів підкомітету. Засідання комітету є правочинним, якщо у ньому беруть участь представники усіх підкомітетів.
У разі необхідності, квота участі представників підкомітетів може змінюватися за рішенням президії комітету.
Усі рішення на засіданнях приймаються шляхом голосування. Рішення вважається таким, що прийняте, якщо за нього проголосувала більшість членів комітету, що приймали участь у засіданні.
4.9. В разі входження одного члена комітету до декількох підкомітетів його голос при вирішенні загальних питань рахується один раз.
5. Функції й повноваження голови комітету і його заступників
5.1. Голова комітету:
а) організує підготовку проектів, програм й планів робіт комітету та несе відповідальність перед Головою НААУ за їх виконання;
б) готує та подає до НААУ звіти про діяльність комітету;
в) представляє комітет в організаціях і підприємствах;
г) організує підготовку проектів документів і подає їх на розгляд до НААУ;
д) здійснює контроль за виконанням зобов'язань комітету, які входять до його компетенції;
е) проводить голосування комітету;
є) забезпечує проведення електронного голосування, обробку даних та оформлення результатів голосування з питань комітету;
ж) утворює тимчасові робочі групи (в разі потреби);
з) підписує рішення комітету.
5.2. Заступник голови комітету:
а) сприяє голові комітету у виконанні його функцій;
б) виконує делеговані головою комітету функції, а також функції голови під час його відсутності за його дорученням;
в) розробляє плани робіт підкомітетів відповідно до напрямків діяльності;
г) організує та керує роботами підкомітетів, проводить робочі засідання підкомітетів;
д) розглядає пропозиції комітету щодо вдосконалення нормативних документів та методичних рекомендацій з питань акредитації;
е) залучає експертів фахівців з інших організацій для роботи в підкомітетах (у тимчасових робочих групах);
є) проводить голосування підкомітету;
ж) утворює тимчасові робочі групи (в разі потреби);
з) забезпечує проведення електронного голосування, обробку даних та оформлення результатів голосування по питаннях підкомітету;
і) формує групу представників підкомітету для участі у засіданнях комітету;
к) призначає представника для оцінювання результатів робіт з акредитації та надання рекомендацій НААУ щодо акредитації або відмови у акредитації органів з оцінки відповідності.
5.3. Відповідальний секретар підкомітету призначається (у разі необхідності) головою підкомітету та виконує такі функції:
а) забезпечує інформування членів підкомітетів із питань, які виносяться на розгляд підкомітетів;
б) готує й забезпечує проведення засідань підкомітетів;
в) координує роботу робочих груп і експертів, що залучаються до роботи в підкомітетах;
г) забезпечує розгляд і надання членам підкомітетів надісланих до комітету матеріалів і проектів документів;
д) готує зведення пропозицій членів підкомітету;
е) контролює виконання планів та програм робіт підкомітету;
є) оформлює рішення підкомітету;
ж) веде листування з організаціями, реєстрацію та облік документів.
5.4. Підкомітети щороку звітують перед комітетом про результати діяльності за минулий рік.
6. Функції секретаріату комітету
6.1. Поточне організаційне забезпечення діяльності комітету здійснює його секретаріат. Секретаріат формує голова комітету. До складу секретаріату входить відповідальний секретар.
Відповідальний секретар виконує такі функції:
а) координує роботу та здійснює загальне керівництво секретаріатом;
б) організовує засідання комітету та веде протоколи засідань;
в) відповідає за організацію діловодства;
г) збирає й обробляє відгуки на проекти документів;
д) підписує рішення комітету.
6.2. Відповідальний секретар призначається та звільняється з посади наказом Голови НААУ із співробітників НААУ.
7. Процедура електронного голосування
7.1. Прийняття рішень комітету та підкомітету можливе шляхом проведення електронного голосування:
а) голова комітету затверджує список електронних адрес членів комітету;
б) пропозиції про голосування виносяться головою комітету для комітету, а головами підкомітетів для членів відповідних підкомітетів для голосування по пропозиціях підкомітетів;
в) термін прийняття "голосів" за надані пропозиції встановлюється головою комітету (та головою підкомітету для своїх пропозицій), в залежності від обсягів і складності предмета голосування;
г) електронне голосування вважається таким, що відбулось, якщо в установлені строки надійшли відповіді від половини членів комітету (підкомітету), в тому числі і тих, які голосували не електронною поштою;
д) рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість членів комітету;
е) результати електронного голосування комітету затверджуються рішенням президії комітету, а підкомітету - головою підкомітету;
є) відповідальність за достовірність і відповідність положенню електронного голосування несуть голова комітету щодо голосування усіх членів комітету та голова підкомітету щодо голосування членів підкомітету за пропозицією підкомітету.
Провідний юрисконсульт | В.В.Коломієць |
Додаток А
Голові Національного
агентства з акредитації
України
__________________________
(П. І. Б.)
ЗАЯВКА
на набуття членства в технічному комітеті з акредитації
1. ______________________________________________________________
(назва організації-заявника)
просить прийняти до членів технічного комітету з акредитації ____
_________________________________________________________________
(назва технічного комітету)
повноважного представника _______________________________________
(прізвище, ім'я,
________________________________________________________________.
по батькові представника)
2. Заявник зобов'язується виконувати всі обов'язки членів
технічного комітету з акредитації _______________________________
________________________________________________________________.
Додаток: анкета повноважного представника.
Керівник підприємства _______________ ________________________
(підпис) (ініціали та прізвище)
Печатка Дата "___" _________ 200_ р.
Персонал з акредитації
1. Вимоги до персоналу з акредитації
1.1. Визначення
Керівний спеціаліст з акредитації - спеціаліст, який поряд із своїми професійними знаннями та професійним досвідом володіє знаннями та досвідом в галузі проведення акредитації НОА, несе відповідальність за проведення процесу акредитації, координує процес акредитації, керує роботою комісії з акредитації.
Спеціаліст з акредитації - спеціаліст, який володіє професійними знаннями та досвідом в галузі систем якості і володіє знаннями та досвідом в галузі проведення процесу акредитації НОА.
Експерт - спеціаліст, який володіє професійними знаннями у певній галузі, отримав інструктаж з проведення процесу акредитації та залучається в цілях консультації в процесі акредитації.
Спеціалісти з акредитації можуть бути постійними співробітниками НОА або залученими до роботи за договором.
2. Умови занесення спеціалістів з акредитації до реєстру
Він повинен:
- володіти професійними знаннями та досвідом у певній галузі, які відповідають вимогам технічних комітетів
- володіти знаннями в галузі систем якості
- володіти знаннями процесу акредитації НОА
- прийняти участь у стажируванні/нях з проведення оцінки на місці (On-site assessment)
3. Порядок занесення кандидата до реєстру
3.1. Кандидат має подати заявку до НОА (заповнений формуляр з необхідними документами).
3.2. НОА направляє дані про професійну освіту та досвід до відповідного комітету узгодження.
3.3. Рішення про занесення кандидата до реєстру приймає атестаційна комісія, яка складається з директора НОА, представника ради з акредитації та відповідального за реєстр НОА.
3.4. Спеціалісту з акредитації видається атестат на три роки, підписаний директором НОА.
3.5. Спеціаліст з акредитації проходить щорічну перепідготовку (інформація про зміни процесу акредитації). В цьому випадку також видається атестат.
4. Заявка для занесення до реєстру містить як мінімум наступні дані:
4.1. Прізвище, ім'я, по батькові кандидата
4.2. Дату та місце народження
4.3. Дані про організацію, в якій він працює
4.4. Дані про наявність вченого ступеня (копії...)
4.5. Дані про займану посаду
4.6. Дані про наявність середньої, середньої технічної або вищої освіти (копії дипломів)
4.7. Дані про професійний досвід (копії...)
4.8. Дані про наявність знань в галузі систем якості (копії атестатів і сертифікатів)
4.9. Дані про проходження програми навчання правилам проведення процесу акредитації (копії сертифіката)
4.10. Дані про пройдене стажування з процесу акредитації
4.11. Галузь роботи НОА, в якій він бажає працювати як спеціаліст з акредитації
5. Навчання спеціалістів з акредитації правилам акредитації може включати наступні теми:
- Акредитація як засіб довіри до Європи
- Системи якості у випробувальних та калібрувальних лабораторіях, органах з сертифікації, органах інспекційного контролю
- Основи і основні поняття акредитації
- Процес проведення акредитації НОА
- Підготовка до проведення оцінки на місці
- Проведення оцінки на місці
- Визначення технічної компетенції та виявлення невідповідностей при проведенні оцінки на місці
- Документація оцінки на місці і заключна нарада
- Звіт з проведеної оцінки на місці як основа для рішення про акредитацію
6. Вимоги до персоналу, що проводить навчання спеціалістів з акредитації
Персонал, що проводить навчання, повинен як мінімум мати:
- середню, середню технічну або таку, що дорівнює їм освіту (технічну, економічну, наукову);
- професійний досвід роботи в промисловості у галузі систем якості або у випробувальній калібрувальній лабораторії, органі з сертифікації;
- досвід викладацької практики;
- достатні знання англійської мови для читання та інтерпретації оригіналів документів з акредитації;
- знання теорії та практики застосування понять систем якості;
- знання правил процесу акредитації;
- практичні навики проведення акредитації;
- психологічні і педагогічні здібності викладання.
Додаток
до заявки
АНКЕТА
повноважного представника
___________________________________
(назва організації)
1. Особисті дані
Прізвище, ім'я, по батькові: | |
Дата і місце народження: | |
Адреса: | |
Телефон: | |
Місце роботи: | |
Посада: | |
Телефон, факс, E-mail: | |
2. Освіта
Назва учбового закладу: | Кваліфікація: |
N диплома | Спеціальність: Вчений ступінь: |
Дата закінчення: |
Робота в комітетах, робочих групах і т. і.: |
Володіння іноземними мовами: | базове | гарне | вільне |
англійська | | | |
німецька | | | |
французька | | | |
інші (вказати) | | | |
| | | |
3. Навчання в галузі систем якості
Кваліфікація в галузі систем якості | Назва організації, де проводилося навчання для отримання відповідної атестації | Назва документа, який свідчить про отримання атестації | Дата видачі документа |
Аудитор | | | |
Інше (вказати): | | | |
| | | |
| | | |
Діяльність в галузі акредитації
Термін роботи (вказати дати початку та закінчення) | Назва організації | Галузь роботи | Виконувані функції |
| | | |
| | | |
Навчання та діяльність як аудитора з акредитації |
Кваліфікація в галузі акредитації | Назва організації, де проводилося навчання | Документ, який свідчить про отримання атестації, коли виданий | Стажування (вказати місце роботи, термін, основні функції) |
| | | |
| | | |
Робота в технічних комітетах (термін роботи, виконувані функції, обов'язки): |
4. Сфера діяльності в Національному органі з акредитації
В яких галузях бажає працювати: |
Участь в перевірках та акредитаціях за останні 2 роки: |
Дата проведення | Номер атестата акредитації органу з оцінки відповідності | Назва компетентного органу з акредитації | Термін акредитації | До проведення був залучений як |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
Своїм підписом підтверджую достовірність наданої мною інформації
Я приймаю до відома, що надана мною інформація використується Національним органом з акредитації конфіденційно.
___________________ ___________ __________________
дата підпис П. І. Б.
Будь ласка, додайте перелік місць, де Ви працювали, і вкажіть, який досвід роботи Ви маєте.