• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методики з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок

Державний комітет ядерного регулювання України  | Наказ, Перелік, Методика від 30.06.2004 № 113
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет ядерного регулювання України
  • Тип: Наказ, Перелік, Методика
  • Дата: 30.06.2004
  • Номер: 113
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державний комітет ядерного регулювання України
  • Тип: Наказ, Перелік, Методика
  • Дата: 30.06.2004
  • Номер: 113
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
30.06.2004 N 113
Про затвердження Методики з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок
Відповідно до вимог підпунктів 13, 14 пункту 4 Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 6 березня 2001 року N 155, з метою реалізації Вимог до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки від 11.03.99 N 53 та зареєстрованих Міністерством юстиції 07.05.99 за N 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99), та вдосконалення державного нагляду за системою управління якістю ядерних установок на етапі їх експлуатації,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок (далі - Методика), що додається.
2. Державному науково-технічному центру з ядерної та радіаційної безпеки (Васильченко В.М.) у місячний термін забезпечити тиражування Методики у необхідній кількості.
3. Департаменту державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки (Бережний М.С.), Управлінню фізичного захисту та спец робіт (Зеліков О.С.) та Державним інспекціям з ядерної та радіаційної безпеки на АЕС забезпечити виконання вимог цієї Методики при здійсненні нагляду за системою управління якістю ядерних установок.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної безпеки України Дем'яненка А.І.
Голова В.В.Грищенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Державного комітету
ядерного регулювання
України
30.06.2004 N 113
МЕТОДИКА
з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок
Методика з організації державного нагляду за системою управління якістю на етапі експлуатації ядерних установок (далі - Методика) розроблена відповідно до вимог підпунктів 13, 14 пункту 4 Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України 6 березня 2001 року N 155.
Ця Методика відзначає метод здійснення державного нагляду за системою управління якістю ядерних установок (СУЯ ЯУ) на етапі їх експлуатації.
Вимоги цієї Методики є обов'язковими для посадових осіб Держатомрегулювання, що здійснюють державний нагляд за дотриманням норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки на етапі експлуатації ядерних установок.
Методика є складовою частиною програми якості наглядової діяльності Державного департаменту інспекції з ядерної та радіаційної безпеки Держатомрегулювання України.
Терміни та визначення
Терміни та визначення в даному документі вживаються у такому значенні:
вимога - сформульовані потреба або очікування, загальнозрозумілі або обов'язкові;
невідповідність - невиконання встановлених вимог;
перевірка - підтвердження наданням об'єктивних доказів, що встановлені вимоги виконано;
проведення інспекції (інспектування) - виконання комплексу заходів, які включають: контроль (перевірку) документації системи управління якістю, спостереження за станом та функціонуванням устаткування та систем, спостереження за проведенням вимірювань та випробувань, бесіди державного інспектора з персоналом з метою перевірки того, що устаткування та системи, а також експлуатація, технологічні процеси, порядок проведення робіт, рівень знань персоналу та виконання ним своїх функцій відповідають вимогам норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, а також умовам наданих ліцензій;
продукція - будь-який виріб, процес чи послуга, що виготовляється, здійснюється чи надається для задоволення суспільних потреб;
система управління якістю - система управління, яка спрямовує та контролює діяльність організації щодо якості;
управління якістю - скоординована діяльність, яка полягає у спрямуванні та контролюванні організації щодо якості;
якість - ступінь, до якого сукупність власних характеристик задовольняє вимоги.
Терміни "експлуатуюча організація (оператор)", "ядерні установки" "забезпечення якості" та "персонал" вживаються у цьому нормативному акті у значенні відповідно до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" від 8 лютого 1995 року N 39/95-ВР, із змінами і доповненнями.
Умовні позначення та скорочення
АЕС- атомна електрична станція
ВГ- відділагарантій нерозповсюдження ядерної зброї
ДДІ- департамент Державної інспекції з ядерної
та радіаційної безпеки
Держатомре-
гулювання
- Державний комітет ядерного регулювання України
Держатом-
інспекція
- Державна інспекція з ядерної та радіаційної
безпеки
ДСТУ- Державний стандарт України
ЕО- експлуатуюча організація
КМУ- Кабінет Міністрів України
МАГАТЕ- Міжнародне агентство з атомної енергії
НА- нормативний акт
УОЯРБ- управління оцінки ядерної та радіаційної безпеки
УФЗ- управління фізичного захисту та спецробіт
СУЯ- система управління якістю
ЦІУ- Центральне інспекційне управління
ЯБ- ядерна безпека
ЯУ- ядерна установка.
1. Загальні положення
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється для оцінки діяльності АЕС в цілому та її окремих підрозділів або ліцензіата ядерної установки, для визначення можливих невідповідностей, що можуть бути несумісні із забезпеченням якості.
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється державними інспекторами Департаменту державної інспекції з ядерної та радіаційної безпеки (ДДІ), Управління фізичного захисту та спецробіт (УФЗ) та Державними інспекціями з ядерної та радіаційної безпеки (далі -Держатомінспекції) на АЕС.
Планування, оформлення, облік і аналіз результатів державного нагляду за СУЯ ЯУ здійснюється згідно вимог розділів 3 - 7 Порядку здійснення державного нагляду за забезпеченням безпеки при використанні ядерної енергії, затвердженого наказом Держатомрегулювання України від 19.11.2003 N 141 (НП 306.2.01/1.081-03).
2. Організація державного нагляду за СУЯ ЯУ
Державний нагляд за СУЯ ЯУ здійснюється з метою перевірки виконання ЕО Вимог до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 11 березня 1999 року N 53 зареєстровано в Міністерстві юстиції України 7 травня 1999 р. за N 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99) (далі - Вимоги до програми забезпечення якості).
Нагляд здійснюється за напрямками перевірки по трьом основним категоріям функціонування ЕО: управління, виконання та оцінка.
При перевірці виконання функцій категорії "управління" перевіряються:
- порядок розробки та впровадження СУЯ ЯУ;
- підготовка та кваліфікація персоналу;
- організація управління невідповідностями та коригувальні заходи;
- управління документами та записами.
При перевірці виконання функцій категорії "виконання" перевіряються:
- виконання робіт;
- управління проектуванням;
- організація поставок продукції та послуг;
- проведення інспекцій та випробувань продукції.
При перевірці виконання функцій категорії "оцінка" перевіряються:
- порядок організації проведення самооцінки в ЕО;
- порядок проведення незалежної оцінки функціонування ЕО.
3. Функції структурних підрозділів при здійсненні державного нагляду за СУЯ ЯУ
Центральне інспекційне управління є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за загальним станом управління якістю на АЕС.
Управління оцінки ядерної та радіаційної безпеки є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за станом управління якістю при виконанні ЕО окремих видів діяльності, важливих для безпеки ЯУ.
Відділ гарантій нерозповсюдження ядерної зброї є структурним підрозділом ДДІ, в обов'язки якого входить здійснення державного нагляду за системою управління якістю при реєстрації, зберігання ядерних матеріалів та участь в інспекціях МАГАТЕ щодо гарантій нерозповсюдження ядерної зброї.
Управління фізичного захисту і спецробіт є структурним підрозділом Держатомрегулювання, що забезпечує виконання функцій державного нагляду за управлінням якістю в сфері фізичного захисту на АЕС.
Держатомінспекції на АЕС є територіальними органами Держатомрегулювання, що здійснюють оперативний нагляд за станом управління якістю при виконанні ЕО окремих видів діяльності, важливих для безпеки ЯУ.
Державний нагляд за СУЯ ЯУ виконується при проведенні таких заходів:
інспектування:
- стану загального управління якістю в експлуатуючій організації (далі - ЕО),
- стану загального управління якістю в підрядних організаціях,
- стану управління якістю за напрямками діяльності ЕО, що впливають на безпеку,
- контролю реєстрації та технічного огляду обладнання та трубопроводів,
- обстеження ЕО перед наданням їм ліцензій та окремих дозволів на діяльність, пов'язану з експлуатацією енергоблоків АЕС;
перевірки документації перед видачею:
- дозволів на пуски енергоблоків АЕС після планових ремонтів,
- ліцензій на безпосереднє управління персоналом реакторною установкою,
перевірки організації підготовки персоналу та посадових осіб, діяльність яких пов'язана з експлуатацією АЕС;
перевірки дотримання ЕО встановленого порядку реєстрації та обліку реакторних установок та ядерних матеріалів;
перевірки встановленого порядку реєстрації та зберігання ядерних матеріалів та участь в інспекціях МАГАТЕ щодо гарантій по нерозповсюдженню ядерної зброї;
аналізі звітів про порушення в роботі АЕС та видача дозволів на пуски енергоблоків після аварійних зупинок.
Розподіл функцій щодо здійснення державного нагляду за СУЯ ЯУ між підрозділами Держатомрегулювання наведено у таблиці 1.
Таблиця 1
Розподіл функцій щодо здійснення державного нагляду за СУЯ ЯУ на АЕС
N
з/п
Назва заходуПідрозділи
Держатомрегулювання
ЦІУУОЯРБВГУФЗДержатом-
інспекції
на АЕС
1.Інспектування стану загального
управління якістю в ЕО
+ +
2.Інспектування стану загального
управління якістю в підрядних
організаціях
+ ++
3.Інспектування стану управління
якістю за напрямками діяльності
ЕО, що впливають на безпеку
++++
4.Контроль реєстрації та технічного
огляду обладнання та трубопро-
водів
+
5.Обстеження ЕО перед наданням їм
ліцензій та окремих дозволів на
діяльність, пов'язану з
експлуатацією енергоблоків АЕС
++ +
6.Перевірки документації перед
одержанням дозволів на пуски
енергоблоків АЕС після планових
ремонтів
++ +
7.Перевірки документації перед
одержанням персоналом ліцензій
на безпосереднє управління
реакторною установкою АЕС
+ +
8.Перевірки організації підготовки
персоналу та посадових осіб,
діяльність яких пов'язана з
експлуатацією АЕС
+ +
9.Перевірки дотримання ЕО встанов-
леного порядку реєстрації та об-
ліку реакторних установок
+ +
10.Аналізу звітів про порушення в
роботі АЕС та видача дозволів
на пуски енергоблоків після
аварійних зупинок
+++ +
11.Перевірки порядку реєстрації,
зберігання ядерних матеріалів та
участь в інспекціях МАГАТЕ щодо
гарантій по нерозповсюдженню
ядерної зброї
+++
4. Інспекційна документація
Інспекційна процедура є документом, у якому встановлюються загальні вимоги до організації та проведення інспекції, а також порядок проведення інспекції. Для забезпечення ефективної підготовки та проведення інспекцій щодо розробки, впровадження та функціонування СУЯ ЯУ, розробляються три види інспекційних процедур:
- інспекційні процедури з організації перевірки системи управління якістю в ЕО;
- інспекційні процедури з організації перевірки елементів системи управління якістю по напрямках діяльності ЕО;
- інспекційні процедури з організації перевірки системи управління якістю в підрядних організаціях, що постачають на АЕС продукцію.
Інспекційні процедури повинні передбачати перевірку виконання окремих видів діяльності ЕО відповідно до вимог законодавчих та нормативних актів, наведених в додатку 1.
Інспекційні процедури з організації перевірки системи управління якістю в ЕО та з організації перевірки систем управління якістю підрядних організацій, що постачають на АЕС продукцію (послуги), повинні складатися, з урахуванням Вимог до програми забезпечення якості, стандартів ДСТУ ISO серії 9000, ISO 10011-1-97. Інспекційні процедури з організації перевірки видів діяльності ЕО, важливих для безпеки АЕС, повинні також враховувати вимоги норм, правил та стандартів з безпеки, дія яких поширюється на конкретні напрямки (сфери) діяльності ЕО.
Зазначені вимоги поширюються на персонал тих структурних підрозділів Держатомрегулювання, в обов'язки яких входять:
- розробка документів, що встановлюють вимоги до системи управління якістю, устаткування та систем, важливих для безпеки, за напрямками діяльності ЕО;
- організація робіт відповідно до вимог документів з управління якістю;
- організація контролю якості. Детальні вимоги до інспекційної процедури, її складу та змісту її розділів наведені в додатку 2.
Інспекційний план є основним документом, на підставі вимог якого державними інспекторами проводяться інспекції.
Для проведення інспекції за обраним напрямком (сферою) функціонування, системи, устаткування, конкретної роботи інспектор що буде проводити інспекцію, складає робочий інспекційний план (перелік питань), або вибирає вже готовий типовий інспекційний план.
Типові інспекційні плани розробляються на підставі інспекційної процедури, в якій зазначені всі властиві цьому напрямку (сфери) діяльності питання. При проведенні інспекції по типовому інспекційному плану, останній використовують в повному обсязі або зосереджуються на окремих пунктах, для проведення більш поглибленої перевірки. Типовий інспекційний план не обмежує ініціативу інспектора в застосуванні методів перевірки та виборі обсягів перевірки.
Послідовність проведення інспекції, обов'язки членів інспекційної комісії, детальні вимоги до порядку складання, структури та змісту інспекційного плану та звітної документації наведені в документі Порядок здійснення державного нагляду за забезпеченням безпеки при використанні ядерної енергії (НП 306.2.01/1.081-03).
5. Аналіз діяльності експлуатуючих організацій та підрядних організацій щодо функціонування системи управління якістю
За результатами проведених інспекцій та аналізу їх результатів можуть складатися приписи або довідки.
Якщо в результаті інспекції не було встановлено порушень вимог СУЯ ЯУ, складається довідка про проведення інспекції.
Якщо в результаті проведення інспекції встановлено порушення вимог нормативних документів з СУЯ ЯУ, складається припис щодо усунення порушення.
Приписи інспекційних підрозділів Держатомрегулювання та заходи які розроблені ЕО для усунення порушень, використовуються персоналом ДДІ з метою:
- проведення аналізу стану системи управління якістю на конкретній ЯУ;
- узагальнення результатів інспекцій;
- виявлення та виключення у майбутньому повторюваних порушень;
- виявлення порушень, що мають місце на всіх (більшості) АЕС - уніфікація порушень;
- встановлення збоїв у функціонуванні системи управління якістю ЯУ;
- встановлення збоїв у системі якості підрядних організаціях у випадках неякісного постачання продукції;
- проведення позачергових інспекцій в сферах діяльності ЯУ, у яких керівництво не в змозі забезпечити необхідну якість.
Якщо в результаті проведення інспекції встановлено наявність складу адміністративного правопорушення, яке визначено статтями 95 та 188-18 Кодексу України про адміністративні правопорушення, складається протокол.
6. Алгоритм Державного нагляду за системою управління якістю
Загальний процес державного нагляду за СУЯ ЯУ складається з кількох взаємопов'язаних та взаємодіючих процесів, в яких вихід одного безпосередньо є входом іншого процесу. В сукупності ці процеси складають суцільний алгоритм.
Алгоритм державного нагляду за СУЯ ЯУ наведений у додатку 3.
Начальник ЦІУ А.Г.Усков
Додаток 1
до розділу 4 Методики
ПЕРЕЛІК
законодавчих, нормативно-правових та нормативних актів, які використовуються при здійсненні перевірки стану СУЯ ЯУ
4. Указ Президента України "Про Положення про Державний комітет ядерного регулювання України" від 6 березня 2001 року N 155.
5. Загальні положення забезпечення безпеки атомних станцій, затверджені наказом Державної адміністрації ядерного регулювання України від 9 грудня 1999 року N 63, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 6 березня 2000 р. за N 132/4353 (НП 306.1.02/1.034-00).
6. Вимоги до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затверджені наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 11 березня 1999 року N 53 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 7 травня 1999 р. за N 294/3587 (НП 306.5.02/3.017-99).
7. Порядок здійснення державного нагляду за забезпеченням безпеки при використанні ядерної енергії, затверджено наказом Держатомрегулювання від 19 листопада 2003 р. N 141 (НП 306.2.01/1.081-03).
8. ДСТУ ISO серії 9000.
9. ДСТУ ISO 10011-1-97. Настанови щодо перевірки систем якості. Частина 1. Перевірка.
10. ДСТУ ISO 10011-2-97. Настанови щодо перевірки систем якості. Частина 2. Кваліфікаційні вимоги до аудиторів з перевірки систем якості.
11. ДСТУ ISO 10011-3-97. Настанови щодо перевірки систем якості. Частина 3. Управління програмами перевірок.
12. ДСТУ ISO 9000-2001. Системи управління якістю. Основні положення і словник.
13. Настанова з безпеки МАГАТЕ 50-C-Q. Звіт положень по забезпеченню якості для безпеки атомних станцій та інших ядерних установок.
14. Настанова з безпеки МАГАТЕ 50-SG-Q1. Розробка і виконання програми забезпечення якості.
15. Настанова з безпеки МАГАТЕ 50-SG-Q13. Забезпечення якості при експлуатації.
16. Постанова КМУ від 29 червня 1996 р. N 708 "Про затвердження Положення про порядок встановлення розмірів та накладення штрафів на підприємства, установи і організації, які здійснюють діяльність у сфері використання ядерної енергії, у разі порушення ними норм, правил і стандартів з безпеки або умов дозволів на ведення робіт".
Додаток 2
до розділу 4 Методики
ВИМОГИ
до інспекційної процедури
1. Загальні вимоги до інспекційної процедури
В інспекційній процедурі наводять вимоги щодо планування та проведення інспекції, які складаються таким чином, щоб державний інспектор мав можливість встановити ефективність системи управління якістю в цілому чи за конкретними напрямками (сферами) діяльності ЕО та підрядних організацій.
В інспекційній процедурі надають переліки:
інспекційних планів, яки розроблюються для перевірки конкретних напрямків (сфер) діяльності;
питань для перевірки системи управління якістю, які є складовою частиною інспекційних планів за наступними напрямками:
- система якості,
- управління документами,
- управління персоналом,
- управління процесами,
- управління невідповідностями,
- проектування,
- постачання,
- інспекції та іспити (випробування),
- самооцінка,
- незалежна оцінка.
Кількість інспекційних планів конкретної інспекційної процедури залежить від обсягів устаткування та систем, напрямків діяльності і окремих робіт, що необхідно проінспектувати для виконання цілей процедури.
В інспекційній процедурі немає потреби наводити посилання на конкретні пункти норм, правил, та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, а також регламенту, інструкцій з експлуатації та інших документів. Ці відомості наводяться в типових та робочих інспекційних планах (питаннях перевірки).
2. Вимоги до складу інспекційної процедури та змісту її розділів
Інспекційна процедура складається з таких розділів:
1) мета інспекційної процедури;
2) інспекційні вимоги;
3) інспекційна настанова;
4) оцінка часу на проведення інспекції та необхідні ресурси;
5) перелік нормативно-технічної документації, що використовується в процесі проведення інспекції.
В розділі 1 "Мета інспекційної процедури" вказується мета конкретної інспекційної процедури.
В розділі 2 "Інспекційні вимоги" встановлюються інспекційні вимоги, які необхідно виконати для досягнення мети інспекційної процедури.
У цьому розділі наводять прийоми, що використовуються при проведенні інспекцій, а саме:
- перевірка документації (процедур управління якістю, експлуатаційної, ремонтної, оперативної, звітної тощо);
- перевірка діяльності ЕО та підрядних організацій, систем та устаткування, контроль та аналіз їхніх характеристик;
- безпосереднє спостереження за проведенням робіт;
- перевірка готовності персоналу належним чином виконувати покладені на нього функції;
- бесіди з персоналом.
Зміст розділу "Інспекційні вимоги" повинен бути, з одного боку актуальним для всіх або більшості інспекційних планів, що розробляються відповідно до вимог відповідної процедури, а з другого - складатися з переліку основних вимог нормативної та технічної документації з безпеки, перевірці дотримання яких присвячена дана процедура.
В розділі 3 "Інспекційна настанова" надають інформацію, яка необхідна державному інспектору для забезпечення виконання інспекційних вимог, викладених у розділі 2 процедури. І, якщо розділ 2 описує, що інспектувати, то цей розділ описує як інспектувати. У розділі також надаються керівні вказівки державному інспектору як працювати з документацією, що підлягає інспектуванню, як виконати перевірку стану у конкретному підрозділі і/або на конкретному робочому місці, як проводити бесіди з персоналом, а також інші вказівки, сформовані на базі досвіду проведення інспекцій.
В розділі 4 "Оцінка часу на проведення інспекції і необхідні ресурси" наводяться орієнтовні витрати часу в людино-днях на етапах:
- підготовки до проведення інспекції, що буде виконуватися в рамках конкретної процедури;
- проведення інспекції;
- розробка та доведення припису щодо порушень, які виявлені під час проведення інспекції.
В розділі 5 "Перелік нормативної та технічної документації, що використовується в процесі проведення інспекції" надають перелік документів, що можуть допомогти державному інспектору при проведенні інспекцій. Сюди входять норми, правила та стандарти з ядерної та радіаційної безпеки, умови дозволів (тимчасових) та ліцензій, а також інша нормативна та технічна документація, чинна на конкретній АЕС.
Додаток 3
до розділу 6 Методики
( va113578-04 )