Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство транспорту України | Наказ, Положення від 17.02.2003 № 112
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
17.02.2003 N 112
Про затвердження Інструкції про порядок службового розслідування і обліку транспортних подій на Харківському і Дніпропетровському метрополітенах
З метою забезпечення якісного розслідування та обліку транспортних подій на Харківському і Дніпропетровському метрополітенах
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок службового розслідування і обліку транспортних подій на Харківському і Дніпропетровському метрополітенах (далі - Інструкція), та ввести її в дію з 01.03.2003 р.
2. Начальникам Державних підприємств "Харківський метрополітен" (Пилипчук М.Д.) та "Дніпропетровський метрополітен" (Котляров О.М.):
2.1. У термін до 15.04.2003 р. довести до відома причетних працівників Харківського і Дніпропетровського метрополітенів цей наказ та забезпечити неухильне його виконання.
2.2. Переглянути нормативні акти з безпеки руху метрополітенів та привести їх у відповідність до вимог цієї Інструкції.
3. З введенням в дію цієї Інструкції вважати такою, що не застосовується на метрополітенах. Інструкція про порядок службового розслідування і обліку порушень безпеки руху у поїзній та маневровій роботі на залізницях та метрополітенах України затверджена наказом Мінтрансу України від 12.07.99 р. N 362.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Мінтрансу Кроля С.С.
Міністр Г.КірпаДодаток
ПОЛОЖЕННЯ
про класифікацію транспортних подій на Харківському і Дніпропетровському метрополітенах
1. Дане положення встановлює порядок класифікації транспортних подій, що мають місце на метрополітенах, при виконанні поїзної і маневрової роботи і загрожують безпеці руху. Положення спрямоване на найбільш повне виявлення причин виникнення цих подій та розробку заходів щодо їхнього запобігання.
2. У Положенні використовуються такі терміни і визначення:
2.1. Транспортні події - катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення, що виникли при русі рухомого складу та призвели до загибелі або травмування людей, пошкодження технічних засобів, вантажу, об'єктів метрополітену, дезорганізації руху.
2.2. Схід з рейок рухомого складу - подія, що призвела до втрати взаємодії хоча б одного колеса рухомого складу з рейкою в результаті зміщення колеса від свого нормального положення щодо головки рейки.
2.3. Зіткнення поїзда або рухомого складу - зустрічне, попутне чи бокове зіткнення поїзда або рухомого складу при порушенні умов нормальної експлуатації з іншим, що рухається, зупиненим або залишеним на колії поїздом, рухомим складом чи механічним самохідним засобом, незалежно від ступеня отриманих при цьому пошкоджень рухомого складу.
2.4. Потерпілий у транспортній події - особа, що загинула або травмована внаслідок транспортної події.
2.5. Загиблий у транспортній події - особа, смерть якої наступила внаслідок транспортної події.
2.6. Травмований у транспортній події - особа, що одержала у наслідку транспортної події тілесні ушкодження, які призвели до госпіталізації або призначення амбулаторно-клінічного лікування після надання першої медичної допомоги.
2.7. Поїзна робота - проходження поїзда від пункту формування до пункту призначення з виконанням технологічних операцій на шляху прямування.
2.8. Маневрова робота - будь-які пересування рухомого складу по станційних та інших коліях для забезпечення поїзної роботи і виробничої діяльності підприємств.
2.9. Пасажирський поїзд - електропоїзд з пасажирами.
2.10. Господарський поїзд - состав, сформований з дрезини (дрезин), мотовозу (мотовозів), з причепом, або без нього, позначений встановленими сигналами, що має присвоєний номер та обслуговується локомотивною бригадою (водієм).
2.11. Учасник руху - особа, що бере особисту участь у процесі руху як пасажир, персонал метрополітену або представник законних інтересів фізичних і юридичних осіб, суспільства і держави під час перевезення пасажирів.
3. Транспортні події у поїзній і маневровій роботі, що загрожують безпеці руху, в залежності від наслідків поділяються на: катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення.
4. Катастрофа - транспортна подія з тяжкими наслідками, що призвела до зіткнення пасажирських або господарських поїздів з іншими поїздами або рухомим складом, сходи рухомого складу в пасажирських або господарських поїздах на перегонах і станціях, внаслідок яких:
- одна людина або більше загинуло, чи шість або більше травмовано;
- пошкоджено рухомий склад до ступеня вилучення його з інвентарного парку.
5. Аварія:
Зіткнення пасажирських або господарських поїздів з іншими поїздами або рухомим складом, сходи рухомого складу в пасажирських або господарських поїздах на перегонах і станціях, внаслідок яких:
від однієї людини до п'яти травмовано;
пошкоджено рухомий склад до ступеня капітального ремонту.
Зіткнення чи схід рухомого складу, затоплення, пожежа, порушення цілісності конструкції споруд та інші випадки, пов'язані з недотриманням умов безпеки руху, що викликали повне припинення руху пасажирських поїздів на перегоні на протязі п'яти годин і більше.
6. Серйозний інцидент - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу, яка могла призвести до аварії.
До серйозних інцидентів відносяться:
6.1. Зіткнення пасажирських або господарських поїздів з іншими поїздами чи рухомим складом, сходи рухомого складу у поїздах на перегонах і станціях, які не належать до аварій за своїми наслідками.
6.2. Приймання і відправлення поїзда за неготовим маршрутом.
6.3. Проїзд заборонного сигналу.
6.4. Переведення стрілки під поїздом.
6.5. Вихід рухомого складу на маршрут приймання (відправлення) поїзда, на перегін.
6.6. Відправлення поїзда з перекритими кінцевими кранами.
6.7. Поява на світлофорі дозволяючого показання сигналу замість заборонного або поява більш дозволяючого показання сигналу.
6.8. Поява на вказівнику автоматичної локомотивної сигналізації (АЛС) дозволеної швидкості в кабіні машиніста дозволяючого сигнального показання замість забороняючого, або більш дозволяючого при русі поїздів по системі автоматичної локомотивної сигналізації з автоматичним регулюванням швидкості (АЛС-АРШ) з погашеними світлофорами автоблокування.
6.9. Розвалювання вантажу під час руху з порушенням габариту навантаження.
6.10. Падіння деталей рухомого складу на колію, що призвели до порушення графіка руху поїздів.
7. Інцидент - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу, але не закінчилася серйозним інцидентом.
До інцидентів належать:
7.1. Зіткнення чи сходи рухомого складу під час виконання маневрової роботи.
7.2. Переведення стрілки під маневровим складом.
7.3. Саморозчеплення або розрив автозчепу у поїзді.
7.4. Розріз стрілки.
7.5. Несправність рухомого складу, колії, контактної рейки, пристроїв електропостачання, сигналізації централізації блокування (СЦБ) і зв'язку, тунельних споруд, електромеханічних та інших пристроїв, а також випадки неправильних дій обслуговуючого персоналу, які призвели до затримки поїзда на перегоні чи станції на одну годину і більше, понад графіковий час (за винятком заміни гостродефектних рейок).
7.6. Злам рами кузова, елементів колісної пари, деталей візка рухомого складу, що призвели до зняття його з лінії.
7.7. Злам рейки і елементів стрілочних переводів в період руху поїздів.
7.8. Приймання і відправлення поїзда за неправильно приготовленим маршрутом.
8. Порушення - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу, але не закінчилась інцидентом.
До порушень відносяться:
8.1. Не огородження сигналами небезпечного місця для руху поїздів при виконанні робіт.
8.2. Перехід на інші засоби сигналізації і зв'язку для організації руху поїздів на 8 годин і більше через несправність технічних засобів.
8.3. Наявність у колії гостродефектних рейок (у тому числі в накладках).
8.4. Наїзд рухомого складу на сторонні предмети, деталі верхньої будови колії, візки, гальмові башмаки, тощо.
8.5. Відмови в роботі електричної централізації стрілок і сигналів на станціях, автоблокування на перегонах, енергопостачання на станціях і перегонах, несправності контактної мережі, зв'язку, що не усунені протягом п'яти годин і більше.
8.6. Несправність колії або стрілочних переводів на головних коліях, при яких швидкість руху поїздів обмежена до 25 км/год.
8.7. Несправність колісних пар, що призвела до необхідності їх заміни.
8.8. Перекриття дозволяючого показання сигналу на заборонне з вини робітників метрополітену, що викликало проїзд заборонного сигналу на станціях.
8.9. Несвоєчасне закінчення робіт у нічне "вікно", що призвело до затримки поїздів.
8.10. Вихід рухомого складу за граничний стовпчик або за граничну рейку на станції.
8.11. Порушення встановленого порядку відключення пристроїв безпеки руху автоматичної локомотивної сигналізації з автоматичним регулюванням швидкості (АЛС-АРШ), пристрою обмеження швидкості (ПОШ).
"Транспорт України - нормативне регулювання",
N 4, 28 лютого 2003 р.