МІНІСТЕРСТВО ЗОВНІШНІХ ЕКОНОМІЧНИХ
ЗВ'ЯЗКІВ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
N 70 від 01.10.92 м.Київ |
Затверджено
наказом Міністерства
зовнішніх економічних
зв'язків і торгівлі України
від 1 жовтня 1992 р. N 70
( Положення скасовано на підставі Наказу Мінекономіки, європейської інтеграції N 286 від 26.11.2001 )
Положення про порядок підготовки, організації та проведення міжнародних торгів (тендерів) на території України
1. Визначення термінів
Тендер - різновид міжнародних торгів.
Тендерний комітет - комітет, що формується замовником для організації та проведення міжнародних торгів.
Оферент - підприємство чи організація, що бере участь у торгах і подала свою пропозицію.
Замовник - організація, підприємство чи установа, чий проект виноситься на міжнародні торги.
Претендент - організація, що зацікавлена в участі у міжнародних торгах, але ще не подала своєї пропозиції і не пройшла передкваліфікаційного відбору.
2. Загальна частина
2.1. Дане Положення визначає порядок підготовки, організації та проведення міжнародних торгів (тендерів) щодо реалізації різноманітних проектів співробітництва на території України за рахунок усіх джерел фінансування.
Положення було розроблене на основі чинного законодавства України, рекомендацій ГАТТ (Угода про урядові постанови - Женева, 1979 р.), ЮНІДО ООН (рекомендації по укладанню контрактів на спорудження промислових об'єктів у країнах, що розвиваються - Нью-Йорк, 1983 р.), Комісії Європейських Співтовариств (Процедури Європейського фонду розвитку - Брюссель, 1981 р.), Міжнародного банку реконструкції і розвитку та Міжнародної асоціації розвитку (Положення про надання кредитів МБРР та МАР - Вашингтон, 1985 р.).
2.2. Система торгів являє собою спосіб вибору на конкурсних засадах підприємств чи організацій України та зарубіжних компаній, що гарантує замовнику виконання у межах погодженої вартості необхідних обсягів робіт, поставок товарів народного споживання, монтажу обладнання та пусконалагоджувальних робіт, спорудження промислових об'єктів "під ключ" тощо.
2.3. Метою організації торгів є підвищення ефективності виробництва, приватизації, якості будівництва, імпорту обладнання та товарів народного споживання на основі конкуренції між оферентами, а також досягнення мінімального рівня контрактних цін та вибір найсприятливіших умов реалізації контракту.
2.4. В залежності від способу проведення торги бувають:
- відкритими, в яких можуть взяти участь усі зацікавлені організації;
- відкритими, з попередньою кваліфікацією учасників;
- закритими, по запрошеннях;
- індивідуальні (одиночні).
2.5. Об'єктами торгів можуть бути:
- підряди на будівництво підприємств, будівель і споруд виробничого і невиробничого призначення, в тому числі тих, що споруджуються "під ключ";
- виконання комплексів будівельних та монтажних робіт та їх окремих видів;
- виконання комплексу пусконалагоджувальних робіт;
- постачання комплектного технологічного устаткування;
- об'єкти приватизації;
- концесії на розробку родовищ корисних копалин;
- закупки масових партій товарів народного споживання;
- проекти на основі спільних підприємств;
- надання державних закупівельних кредитів;
- інші об'єкти.
2.6. Закриті торги проводяться в таких випадках:
- при необхідності виконання робіт, поставок конструкцій, устаткування або надання послуг особливої складності, які можуть бути виконані з дотриманням діючих вимог до них обмеженим колом організацій або підприємств;
- якщо відкриті торги не дали очікуваного результату або проведення відкритих торгів недоцільне (терміновість початку робіт або поставок устаткування, проведення робіт на об'єктах закритого типу та ін.);
- якщо право на проведення відповідних робіт має обмежене коло організацій.
2.7. Без проведення торгів передача підряду можлива, якщо:
- роботи за особливих підстав можуть здійснюватись тільки однією організацією;
- підряднику можуть бути передані додаткові, але ще не визначені обсяги робіт. (При цьому вартість додаткових робіт не повинна перевищувати половини вартості основних);
- проведення торгів на будівництво великих об'єктів здійснюється у декілька прийомів і на кожному з них проводиться передача окремих частин.
2.8. Рішення про час проведення торгів (після затвердження техніко-економічного обгрунтування проекту або після розробки робочої документації) приймається замовником у залежності від специфіки об'єктів, ступеня готовності проектної документації та завдань, що вирішуються (прискорення поставок, будівництва, зниження вартості і т. ін.).
2.9. У торгах можуть брати участь організації різних форм власності, що займаються відповідним видом робіт, а також підприємства-виготовлювачі, посередницькі організації та іноземні фірми.
2.10. До участі у торгах не допускаються організації, що:
- не зареєстровані у відповідному державному органі і не мають права на виконання робіт, виготовлення та постачання конструкцій і устаткування та інших товарів;
- оголошені банкрутами або по відношенню до яких порушено справу про банкрутство;
- ліквідуються;
- не здійснюють передбачених законом платежів;
- подають для участі у торгах документацію, підготовлену неналежним чином;
- не пройшли кваліфікацію відбору претендентів.
3. Підготовка та оголошення торгів
3.1. Торги можуть бути оголошені тільки після закінчення підготовки всіх необхідних документів та при наявності затвердженого техніко-економічного обгрунтування щодо тих об'єктів і видів робіт, документація на які погоджена за встановленим порядком з органами місцевої влади та іншими зацікавленими організаціями.
3.2. Замовник зобов'язаний повідомити МЗЕЗторгу України про свій намір провести міжнародні торги, подавши на його адресу проект тендерної документації, після чого протягом десяти робочих днів МЗЕЗторг розглядає подану документацію, присвоює номер та вносить у Державний реєстр міжнародних торгів, що проводяться в Україні.
3.3. Організація і підготовка торгів проводиться замовником або за його дорученням спеціалізованою фірмою чи установою.
3.4. Для організації та проведення торгів створюється тендерний комітет, до складу якого входять представники замовника, МЗЕЗторгу, проектних та інших зацікавлених організацій.
3.5. Склад тендерного комітету узгоджується з керівником організації замовника МЗЕЗторгом та уповноваженим державним органом галузевого або територіального управління.
3.6. Головою тендерного комітету є керівник організації-замовника або посадова особа, що ним призначається.
3.7. Умови замовника, встановлені ним до оголошення торгів та регламенту їх проведення, є обов'язковими для виконання тендерним комітетом.
3.8. Всі рішення тендерним комітетом приймаються на закритих засіданнях в присутності не менше двох третин його складу відкритим голосуванням, простою більшістю голосів. У разі рівної кількості голосів голос голови стає вирішальним.
3.9. Рішення тендерного комітету оформляється протоколом, який підписується обов'язково усіма членами тендерного комітету, що взяли участь у голосуванні.
3.10. Замовник має право відмінити або внести зміни в рішення тендерного комітету при виявленні порушень встановлених ним вимог.
3.11. Тендерний комітет готує і публікує оголошення про торги (Форма об'яви та склад інформації, що включається до неї, наведена у додатку N 7 (відсутній)).
3.12. Об'яви про проведення відкритих торгів публікуються українською та однією із загальноприйнятих мов (англійською, німецькою та ін.) не пізніше ніж за 45 днів до початку проведення торгів. При вартості проекту 25 млн. крб. і більше - у трьох центральних виданнях ("Голос України", "Урядовий кур'єр", "Діловий вісник"), при вартості проекту менше 25 млн. крб. - в одному із вказаних видань та у двох виданнях місцевої (обласної, районної) преси, а також оголошується по радіо та телебаченню.
3.13. При закритих торгах оголошення надсилається тендерним комітетом шляхом поштових відправлень потенційним учасникам торгів не пізніше ніж за 45 днів до початку проведення торгів.
3.14. Після одержання згоди від претендентів на участь у торгах тендерний комітет розповсюджує серед них тендерну документацію за плату або безкоштовно.
3.15. Тендерний комітет розробляє:
- програму підготовки до торгів (Зразок програми наведено у додатку N 1 (відсутній));
- тендерну документацію обов'язково українською та однією із загальноприйнятих мов (склад тендерної документації наведено у додатку N 2 (відсутній)).
3.16. Тендерна документація повинна бути складена таким чином, щоб усі учасники розуміли її однаково. (При описі робіт повинні вживатись загальноприйняті найменування).
3.17. Тендерний комітет може вносити зміни та доповнення до інформації, що складає тендерну документацію, попередивши при цьому усіх зацікавлених претендентів.
4. Кваліфікація претендентів
4.1. Організатори торгів при проведенні кваліфікації претендентів не повинні проводити дискримінації серед іноземних оферентів або між іноземними та українськими оферентами. Процесуально кваліфікація повинна відповідати таким вимогам:
- умови участі у тендерах повинні друкуватися своєчасно, з тим, щоб надати можливість зацікавленим компаніям розпочати підготовку у кваліфікаційній процедурі та завершити її в необхідному обсязі;
- умови участі оферентів, включаючи фінансові гарантії, технічну кваліфікацію та інформацію, необхідну для визначення комерційних та технічних можливостей претендентів, не повинні бути менш сприятливими для іноземних оферентів ніж для українських;
- процедура та час проведення кваліфікації не повинні бути націлені на те, щоб чинити перепони для внесення у перелік учасників іноземних оферентів чи на усунення їх від участі в реалізації проектів.
4.2. Необхідність проведення попередньої кваліфікації організацій, що претендують на участь у торгах, визначає тендерний комітет на закритому засіданні.
4.3. Тендерний комітет визначає склад анкеті попереднього кваліфікаційного відбору учасників, строк, кількість примірників та адресу подання (Приблизний склад та форми інформації наведено у додатку N 3 (відсутній)).
4.4. Тендерний комітет має право затребувати фотографії, статті, додаткові матеріали, а також інші документи та свідоцтва, що характеризують здібності оферентів у виконанні передбачених робіт, послуг, поставок.
4.5. Інформація, що подається в анкеті, має попередній характер і не може складати частину контрактних документів.
5. Подання пропозицій оферентами
5.1. Тендерна пропозиція складається з таких документів:
- пропозиція, складена за стандартною формою (додаток N 4 (відсутній));
- додаток до пропозиції, що є невід'ємною її частиною;
- розбивка ціни або кошторису;
- умови контракту;
- тендерна інформація (додаток N 5 (відсутній)).
5.2. При складанні окремих контрактів можливе розділення цін кожного укрупненого виду робіт на окремі види робіт, що оплачуються у вітчизняній та іноземній валютах.
5.3. Пропозиції приймаються в опечатаних подвійних конвертах, в одному з яких знаходиться технічна частина (без цін), а в другому - комерційна.
5.4. Пропозиція супроводжується документом, що підтверджує внесення учасником торгів "застави серйозності", розмір якої визначається тендерним комітетом і складає, як правило, 3 - 5 відсотків від ціни проекту.
5.5. Застава надається у формі банківської гарантії, гарантійного листа або чека з написом про прийняття до платежів банком, прийнятним для замовника, і підлягають оплаті за його розпорядженням.
5.6. Застави, внесені оферентами (крім переможця), повертаються їм протягом часу, обумовленого тендерним комітетом, починаючи з дати визначення переможця.
(Форма гарантійного листа наведена у додатку N 6 (відсутній)).
5.7. Застава не повертається, якщо:
- оферент відкликає свою пропозицію після відкриття торгів;
- оферент відмовиться укласти офіційні домовленості із замовником після того, як його пропозицію буде прийнято замовником.
5.8. В разі виграшу на торгах застава враховується при визначенні суми договірної ціни, при програші - повертається оферентові.
5.9. Пропозиції направляються в тендерний комітет рекомендованим листом або здаються під розписку, після чого зберігаються у спеціальному сейфі.
5.10. Пропозиції товариств, корпорацій та інших господарських об'єднань повинні подаватися однією юридичною особою.
5.11. Пропозиції, що надійшли після встановленого строку, не розглядаються (Дата здачі пропозиції визначається датою реєстрації при здачі під розписку).
5.12. Оферент має право звернутися до тендерного комітету у випадках необхідності розробки більш ретельної та науково обгрунтованої пропозиції з проханням про продовження строку, який спочатку був визначений для підготовки пропозиції.
5.13. В разі надання тендерним комітетом додаткового часу для підготовки тендерної пропозиції одному з оферентів ця умова розповсюджується на всіх інших оферентів.
5.14. У випадках, якщо оферент не подав детально розробленого варіанту контрактних умов, він має вказати, що контрактні умови, які містяться у тендерній документації, є прийнятною основою для подальших переговорів, під час яких оферент має право запропонувати зміни, доповнення або скорочення.
5.15. Оферентами можуть пропонуватися умови (технічні, організаційні або комерційні), відмінні від умов тендерної документації в тому разі, якщо вони вважаються більш вигідними для замовника, що повинно підтверджуватися відповідними поясненнями та розрахунками.
5.16. Пропозиція оферента повинна бути дійсною протягом не менш ніж 60 робочих днів від дати закінчення подання пропозиції, визначеної тендерним комітетом.
5.17. Тендерний комітет має право звернутися до оферентів із проханням продовжити строк дії пропозиції. В цьому випадку оференти мають право переглянути ціни своїх пропозицій.
5.18. За рішенням тендерного комітету тендери оферентів, що пропонують передачу всього замовлення субпідрядникам або субпостачальникам (перепродаж), можуть не розглядатись.
5.19. Оферент має право відкликати свою пропозицію до встановленого тендерним комітетом строку відкриття торгів, повідомивши його про це у письмовій формі.
6. Проведення одиничних торгів
6.1. Одиничні торги не повинні переслідувати мети уникнення максимально можливої конкуренції чи бути засобом дискримінації іноземних учасників або протекції місцевим оферентам.
6.2. Одиничні торги проводяться у тих випадках, коли:
- відсутні пропозиції після оголошення відкритих чи закритих торгів;
- мають місце обставини, за яких подані пропозиції суперечливі чи не відповідають основним вимогам тендеру, або надходять від претендентів, які не пройшли попередньої кваліфікації;
- продукція може бути закуплена тільки в одного постачальника і немає розумної альтернативи чи можливості заміни його;
- мають місце обставини гострої необхідності, викликаної непередбаченими умовами та неможливістю отримати продукцію шляхом оголошення відкритих чи закритих торгів;
- є додаткові поставки первісного постачальника, призначені як запасні частини для діючих установок, якщо зміна постачальника при цьому примусить організатора закупити інше обладнання, яке не відповідає вимогам взаємозамінюваності з діючим обладнанням;
- має місце закупівля організатором прототипу чи першої партії продукції, розробленої на його замовлення в ході реалізації контракту за науковими дослідженнями, експериментами чи оригінальними розробками;
6.3. За кожним контрактом, присудженим на основі вимог, викладених у п. 6.2, організатори повинні складати письмовий звіт, посилаючись при цьому на один з підпунктів 6.2.
7. Присудження торгів
7.1. Для розкриття конвертів з пропозиціями наказом голови тендерного комітету призначається спеціальна комісія. Члени комісії у визначений умовами день і час та в обумовленому місці розкривають усі конверти з пропозиціями, що надійшли, у присутності довірених осіб оферентів, оголошують та реєструють імена оферентів та загальну ціну кожної пропозиції, а також додаткову інформацію, якщо це передбачено тендерною документацією.
Решта інформації, що стосується змісту пропозицій, не повідомляється.
7.2. Після перевірки наявності необхідних відомостей і документів та дотримання усіх формальностей складається відповідний протокол. У протоколі повинно бути відмічено, що його оголошено та визнано правильним. Протокол підписується усіма членами комісії.
7.3. Пропозиції подані не за формою або ті, що не беруть участі у торгах, перелічуються у протоколі окремо із зазначенням причин, за якими їх було відхилено. Протокол про розкриття конвертів не публікується.
7.4. Тендерний комітет має право не розглядати пропозиції, подані не за формою, та такі, які не відповідають визначеним умовам, а також відстрочити або перенести дату проведення торгів чи відмінити їх.
7.5. Після того, як пропозиції буде розкрито та оголошено їхню ціну, жодному з учасників торгів не дозволяється вносити будь-які зміни.
7.6. У виключному порядку при відповідному запиті тендерного комітету може бути дозволено лише пояснення до змісту, що не змінює суті заяви.
7.7. Період оцінки починається з моменту офіційного розкриття конвертів з пропозиціями.
7.8. Під час оцінки пропозицій тендерний комітет має право викликати претендентів для пояснень, запрошувати у них додаткові відомості, підтвердження або документи і вимагати від них будь-яких змін, які вважаються необхідними.
7.9. Інформація про розгляд та оцінку пропозицій, що стосуються видачі замовлень, після розкриття торгів не повідомляється особам, які офіційно не мають відношення до процедури оцінки, поки не буде оголошено переможця.
7.10. Якщо після оцінки пропозицій тендерний комітет дійде висновку, що дві чи більше пропозицій пропонують найкращі умови та ціни, але схожі між собою, він має право проводити подальші переговори з цими оферентами та оголосити наступний етап торгів.
7.11. При наявності помилок, виявлених при перевірці тендерної пропозиції, тендерний комітет має право надати можливість оференту внести поправки до неї або прийняти рішення, за яким при оцінці пропозицій правильними вважатимуться такі, що відповідають певним критеріям, про що повідомляється в інструкції, яка входить до складу тендерної документації.
7.12. У тому випадку, коли найбільш низька за ціною пропозиція перевищує розрахункову суму, замовник може відхилити усі пропозиції. Якщо всі пропозиції відхилені як з вищенаведеної причини, так і через невідповідність тендерної документації, замовник повинен аргументувати відхилення, визнати торги такими, що не відбулись, і призначити нові.
7.13. При виборі переможця тендерний комітет керується комерційними, технічними, організаційними, технологічними та іншими умовами пропозицій.
7.14. Якщо організатори отримають пропозицію із значно нижчою ціною ніж інші пропозиції, вони мають право додатково перевірити претендента: чи спроможний він виконати всі умови контракту.
7.15. Не пізніше ніж через сім робочих днів після присудження торгів тендерний комітет повинен інформувати усіх оферентів, які брали участь у торгах, письмово або шляхом публікації у пресі, про присудження торгів, а також подати звіт МЗЕЗторгу України за встановленою формою.
7.16. При запиті будь-кого з оферентів тендерний комітет зобов'язаний надати йому інформацію про обставини, через які було відхилено його пропозицію, включаючи інформацію відносно переваг відібраної пропозиції, а також повідомити ім'я переможця торгів.
8. Витрати, пов'язані з проведенням торгів
8.1. Організація та проведення торгів здійснюються за рахунок коштів замовника, і ці витрати зараховуються до вартості об'єкта.
8.2. У випадку відмови від реалізації контракту витрати на проведення торгів відшкодовуються:
- по об'єктах, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, - за рахунок відповідних бюджетів;
- по об'єктах, що фінансуються за рахунок власних коштів замовника або із змішаних джерел, - за рахунок цих коштів.
8.3. Розробка пропозицій оферентами, як правило, не оплачується замовником. Проте, якщо оференти на вимогу замовника розробляють проекти, схеми, проводять розрахунки, замовник платить за ці роботи.
8.4. При виявленні порушень у проведенні торгів їх результати вважають недійсними, а організатор торгів сплачує компенсацію витрат усім оферентам. У цьому випадку призначаються повторні торги. Розмір компенсації визначається розрахунком, виходячи з фактично зазнаних, обгрунтованих витрат.
9. Конфіденційність інформації та комерційна таємниця
9.1. Якщо частина чи вся інформація, що міститься в пропозиції оферента, носить конфіденційний характер або становить комерційну таємницю й оферент письмово поставив до відома щодо цього тендерний комітет, то за розголошення такої інформації члени тендерного комітету несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
9.2. Розроблені оферентом проектні, конструктивні та інші рішення або розрахунки є його власністю й можуть використовуватися замовником для оцінки проекту. Використання зазначених матеріалів замовником для іншої мети можливе тільки з письмового дозволу оферента.
10. Відповідальність сторін та розгляд спорів
10.1. Претензії, що виникають за результатами торгів на реалізацію проектів, які фінансуються за рахунок державного бюджету та Державного валютного фонду України, розглядаються Вищим арбітражним судом України.
10.2. Арбітром при розгляді претензій, пов'язаних з результатами торгів по об'єктах, реалізація яких передбачається за рахунок власних коштів замовника, може бути відповідний територіальний арбітражний суд.
10.3. При виявленні грубих порушень чинного законодавства України МЗЕЗторг має право оголосити торги недійсними та вимагати від замовника проведення повторних торгів.
Положення вводяться в дію з 1 жовтня 1992 року.
Надруковано: "Урядовий кур'єр", N 52-53, 13 листопада 1992 р.