ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
15.02.2013 № 47
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки територіальними органами Держфінінспекції України інформації про результати контрольно-ревізійної роботи
З метою забезпечення єдиного методологічного підходу до порядку інформування органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про стан фінансово-бюджетної дисципліни у регіоні, сфері (галузі) або на окремому підприємстві, установі, організації
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо підготовки територіальними органами Держфінінспекції України інформації про результати контрольно-ревізійної роботи (додається).
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ ГоловКРУ від 17.03.2006
№ 94 "Про затвердження Методичних рекомендацій з питань підготовки органами державної контрольно-ревізійної служби інформації про результати контрольно-ревізійної роботи".
3. Відділу організації документообігу Департаменту адміністративно-господарського забезпечення довести цей наказ до відома першого заступника Голови та керівників структурних підрозділів Держфінінспекції України, державних фінансових інспекцій в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Держфінінспекції України
15.02.2013 № 47
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо підготовки територіальними органами Держфінінспекції України інформації про результати контрольно-ревізійної роботи
1. Ці Методичні рекомендації розроблено з метою визначення єдиних підходів до порядку підготовки і надання держфінінспекціями в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах або міжрайонними, об'єднаними в райони та міста держфінінспекціями (далі - органи Держфінінспекції) інформації про стан фінансово-бюджетної дисципліни у регіоні, сфері (галузі), за окремою тематикою (напрямом) або на окремому підприємстві, установі чи організації (далі - інформація) органам державної влади і місцевого самоврядування та розробки пропозицій щодо прийняття ними управлінських рішень з метою усунення виявлених порушень і недоліків, забезпечення ефективного використання державних і комунальних ресурсів та підвищення фінансово-бюджетної дисципліни.
Види та строки подання інформації про результати контрольно-ревізійної роботи
2. Інформування органів державної влади та місцевого самоврядування (далі - органи влади) за термінами подання інформації поділяється на:
періодичне інформування - за узагальненими результатами контрольно-ревізійної роботи наростаючим підсумком на відповідні дати з початку року;
поточне інформування:
- за результатами ревізії виконання місцевих бюджетів;
- за результатами контролю окремої теми відповідно до плану контрольно-ревізійної роботи органу Держфінінспекції;
- за результатами одного чи декількох контрольних заходів у разі виявлення фактів неефективного використання державних ресурсів, значних сум порушень чи загрози їх допущення, що потребує невідкладного прийняття відповідними органами влади управлінських рішень з метою усунення і попередження у подальшому таких фактів та підвищення ефективності управління державними ресурсами;
- за дорученнями органів влади.
3. Періодичне інформування органів влади здійснюється за узагальненими результатами роботи в термін протягом десяти робочих днів після формування звітності про контрольно-ревізійну роботу за відповідний звітний період у такому порядку та строки:
державні фінансові інспекції в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Інспекції) про стан фінансово-бюджетної дисципліни в регіоні інформують відповідно Раду міністрів АР Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, Верховну Раду АР Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські ради - не рідше, ніж один раз у квартал;
державні фінансові інспекції у районах, містах та міжрайонні, об'єднані в районах та містах державні фінансові інспекції (далі - підрозділи) про стан фінансово-бюджетної дисципліни на відповідній території інформують відповідно районні, районні у містах державні адміністрації, виконавчі органи міських рад, районні та міські ради - не рідше, ніж один раз у півріччя.
Періодичне інформування може здійснюватися і в інші строки, визначені розпорядчими документами відповідних органів влади.
4. Поточне інформування органів влади про результати контрольних заходів здійснюється у термін не пізніше 10-ти робочих днів після реєстрації документа, складеного за результатами контрольного заходу, а у разі надходження зауважень (заперечень) до нього - не пізніше 3-х робочих днів після надіслання висновків на них.
Органи Держфінінспекції здійснюють поточне інформування тих органів влади, до компетенції яких віднесено прийняття управлінських рішень щодо вирішення викладених в інформації проблем фінансово-бюджетної дисципліни, чи інформування яких передбачено планом контрольно-ревізійної роботи.
При цьому Інспекції можуть направляти інформації до органів влади на рівні області, району або окремого міста, села чи селища, а підрозділи - лише на рівні району або окремого міста, села чи селища.
Порядок підготовки інформації за результатами контрольно-ревізійної роботи
5. При підготовці інформації органам влади використовуються звітні дані про результати контрольно-ревізійної роботи, інформації про результати окремих контрольних заходів, проведених у звітному періоді, інші відомості про результати контрольно-ревізійної роботи.
6. Інформація викладається стислою і простою мовою та повинна містити чіткі, лаконічні, узагальнені відомості без нагромадження тексту описом методів здійснення контролю, здійснення об'єктом контролю бухгалтерських операцій, зазначенням реквізитів листів та іншою зайвою інформацією.
Інформація не має бути перевантажена численними прикладами щодо результатів контрольних заходів - тенденції щодо рівня фінансово-бюджетної дисципліни, проблеми при використанні державних ресурсів повинні підтверджуватись 2 - 3 вагомими прикладами. Загальний обсяг інформації не повинен перевищувати, як правило, 7 сторінок.
З метою кращого сприйняття інформації разом з аналітичною інформацією може подаватися довідковий матеріал (у вигляді графіків, діаграм та таблиць), на які слід робити посилання у тексті документа.
7. Інформація, як правило, має складатись з аналітичної частини та рекомендацій.
Аналітична частина повинна містити визначення проблеми, розв'язання якої пропонується для розгляду органу влади, та загальну інформацію про неї.
У рекомендаціях наводиться обґрунтування доцільності прийняття рекомендованого варіанту розв'язання порушеної проблеми, визначення механізму його впровадження, а також механізму моніторингу виконання встановлених завдань та результатів їх впровадження.
8. Аналітична частина періодичної інформації містить такі умовні розділи:
8.1. Загальні дані про результати проведених за звітний період контрольних заходів, що включає:
- кількість проведених за звітний період контрольних заходів - ревізій, державних фінансових аудитів, перевірок державних закупівель; кількість об'єктів, за результатами контролю яких виявлені порушення законодавства; перелік сфер (галузей), в яких виявлено неефективне використання державних та комунальних ресурсів (далі - державні ресурси);
- загальні обсяги виявлених порушень законодавства, в тому числі за їх видами - нецільове, незаконне використання державних ресурсів, їх недостачі та недоотримання, інші порушення фінансово-бюджетної дисципліни, які обов'язково повинні бути розшифровані не менше ніж на 60% їх суми, для прикладу - заниження в обліку вартості активів, взяття до сплати зобов'язань понад затверджені асигнування, порушення процедур державних закупівель тощо.
Обсяг розділу - не більше половини сторінки.
8.2. Стан фінансово-бюджетної дисципліни в найбільш проблемних сферах, галузях чи на територіях, що включає найбільш значні та поширені різновиди (типи) порушень в розрізі галузей, сфер діяльності, територій; результати ревізій (перевірок державних закупівель) окремих об'єктів контролю, якими виявлено найбільші суми порушень, що заслуговують особливої уваги зі сторони органів влади; основні фактори, що вплинули на допущення порушень.
Кожен різновид (тип) порушень має супроводжуватись найяскравішими конкретними прикладами із зазначенням повної назви об'єкта контролю, прізвища його відповідальних осіб та суті порушення.
Обсяг розділу - не більше двох сторінок.
8.3. Вжиті заходи щодо усунення порушень та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни, що включає:
- відомості про застосовані (ініційовані) заходи впливу на порушників фінансово-бюджетної дисципліни; притягнення до відповідальності осіб, винних у допущенні порушень;
- розміри відшкодованих та поновлених нецільових, незаконних витрат, недостач (розкрадань) державних ресурсів, суми додаткових надходжень до бюджетів чи об'єктів контролю за результатами ревізій (перевірок державних закупівель);
- стан взаємодії з правоохоронними та іншими контролюючими органами, їх реагування на звернення органів Держфінінспекції щодо максимального та повного усунення виявлених ревізіями (перевірками державних закупівель) порушень законодавства;
- проблеми щодо усунення порушень за результатами контролю окремих сфер чи об'єктів контролю. Зазначається інформація про те, як цю проблему вирішували в минулому, і чому попередні спроби її розв'язання були неуспішними або недостатніми для її вирішення в цілому.
Обсяг розділу - не більше однієї сторінки.
8.4. Стан ефективності використання державних ресурсів в найбільш проблемних сферах, галузях чи територіях, що включає:
- основні проблеми, що спричинили неефективне використання державних ресурсів та пропозиції щодо підвищення ефективності їх використання у досліджених державним фінансовим аудитом сферах, галузях;
- ефект від впровадження наданих органом Держфінінспекції пропозицій за результатами державних фінансових аудитів та стан їх впровадження; проблеми щодо врахування відповідних пропозицій.
Обсяг розділу - не більше двох сторінок.
9. Аналітична частина поточної інформації викладається за встановленими вище правилами з урахуванням об'єкта, щодо якого здійснюється інформування (місцевий бюджет, окреме підприємство, установа, організація чи тема плану контрольно-ревізійної роботи органу Держфінінспекції).
10. У рекомендаціях, як правило, повинно бути зазначено:
- варіанти розв'язання порушених проблем, викладених в аналітичній частині інформації; результати впровадження кожного з таких варіантів (економічний та соціальний аспекти), а також можливі ризики їх реалізації; стан попереднього опрацювання шляхів розв'язання проблем з іншими органами державної влади та правоохоронними органами (за можливістю);
- суть та переваги рекомендованого варіанту розв'язання проблеми; джерела фінансування та обсяги витрат, що необхідні для втілення даного варіанту;
- які рішення слід прийняти, а також яких організаційних заходів необхідно вжити для впровадження рекомендованого варіанту;
- пропозиції щодо відповідальних виконавців, термінів виконання, а також механізмів моніторингу виконання встановлених завдань та результатів їх впровадження.
Рекомендований варіант розв'язання проблеми повинен бути сформульований максимально конкретно із зазначенням конкретних заходів. Для прикладу, якщо пропонується внесення змін до окремого нормативно-правового акта, необхідно обов'язково зазначити його точну назву та реквізити, а також рекомендовану редакцію необхідних змін.
Обсяг розділу - не більше півтори сторінки.
11. До інформації, як правило, додається проект управлінського рішення, який готується у вигляді проекту розпорядження (рішення) органу влади, доручення або резолюції.
Проект розпорядження, як правило, включає:
- коротку інформацію про суть проблеми (наявність порушень фінансово-бюджетної дисципліни, загальні обсяги виявлених порушень, факти неефективного використання державних ресурсів);
- відомості про фактори, що вплинули на виникнення встановлених проблем;
- доручення підрозділам органів влади, розпорядникам бюджетних коштів, учасникам бюджетного процесу та суб'єктам господарювання державного і комунального секторів економіки щодо реалізації рекомендованого варіанту розв'язання проблеми зі встановленням термінів виконання.
При цьому доручення повинні бути сформульовані стисло та конкретно. Наприклад: "підготувати проект документа...", "запровадити механізм...", "притягнути до відповідальності..." тощо.
12. Інформація підписується керівником Інспекції або підрозділу, а в разі його відсутності - особою, яка його заміщує.
13. Якщо за результатами діяльності органу Держфінінспекції за звітний період або за результатами окремого контрольного заходу відсутні проблеми, які потребують розв'язання з боку органів влади, на адресу останніх до відома направляється інформація, яка складається лише з аналітичної частини без визначення проблем. При цьому обов'язково робиться висновок про стан фінансово-бюджетної дисципліни в перевірених сферах, галузях чи на територіях.
Моніторинг стану розгляду органами влади інформації про результати контрольно-ревізійної роботи та стану реалізації наданих органами Держфінінспекції пропозицій
14. Орган Держфінінспекції, який направив інформацію, здійснює моніторинг стану її розгляду та реалізації наданих пропозицій (далі - моніторинг) органами влади на етапах:
- прийняття органом влади рішення (розпорядження, резолюція, доручення тощо) за результатами розгляду інформації та інформування органу Держфінінспекції про прийняте рішення;
- виконання підрозділами органів влади, розпорядниками бюджетних коштів, іншими учасниками бюджетного процесу чи суб'єктами господарювання державного та комунального секторів економіки прийнятих органами влади управлінських рішень;
- отримання ефекту (економічного, соціального, організаційного тощо) від реалізації управлінського рішення.
15. Орган Держфінінспекції припиняє моніторинг у разі:
- прийняття управлінського рішення, в якому враховано пропозиції органу Держфінінспекції, до повного його виконання (реалізації) та отримання відповідного ефекту;
- прийняття керівником органу Держфінінспекції рішення про недоцільність подальшого моніторингу.
16. Про результати моніторингу підрозділи інформують відповідні Інспекції, а Інспекції - Державну фінансову інспекцію України протягом 5 робочих днів після отримання органом Держфінінспекції відповідного управлінського рішення органу влади, прийнятого за результатами розгляду інформацій, наданих відповідними органами Держфінінспекції.
17. Державна фінансова інспекція України аналізує якість направлених Інспекціями інформацій, а Інспекції - інформацій, направлених підрозділами, та, як правило, щоквартально готує оглядовий лист на відповідні органи Держфінінспекції щодо встановлених недоліків при підготовці відповідної інформації чи фактів в порядку обміну досвідом.
Директор Департаменту організаційної роботи | С.П. Чорнуцький |