ПЛЕНУМ ВИЩОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
13 березня 2017 року м. Київ | № 5 |
Про правовий висновок щодо порядку здійснення представництва органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах, запровадженого Законом України від 2 червня 2016 року № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)"
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Доповідь заступника Голови, секретаря Пленуму Вищого адміністративного суду України Смоковича М.І. взяти до відома.
Секретар Пленуму | М.І.Смокович |
Додаток:
Правовий висновок
щодо порядку представництва органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах, запровадженого Законом України від 2 червня 2016 року № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)"
Згідно з пунктом 3 частини першої статті
131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до частини четвертої статті
131-2 Конституції України виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.
Згідно з підпунктом 11 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України представництво відповідно до пункту 3 частини першої статті
131-1 та статті
131-2 цієї
Конституції виключно прокурорами або адвокатами у Верховному Суді та судах касаційної інстанції здійснюється з 1 січня 2017 року; у судах апеляційної інстанції - з 1 січня 2018 року; у судах першої інстанції - з 1 січня 2019 року (абзац перший); представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 1 січня 2020 року (абзац другий).
Положення абзацу першого підпункту 11 пункту 16-1 не містить вказівки на коло суб'єктів права, які представлятимуться виключно прокурором або адвокатом. Із цього випливає, що наведене положення стосується всіх суб'єктів права-довірителів.
Натомість положення абзацу другого підпункту 11 пункту 16-1 стосується суто окремої категорії довірителів - органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Із наведеного правового регулювання випливає, що положення абзацу першого підпункту 11 пункту 16-1 є загальною нормою, а положення абзацу другого підпункту 11 пункту 16-1 - спеціальною нормою. Зважаючи на правило про пріоритет спеціальної норми над загальною нормою, положення абзацу першого підпункту 11 пункту 16-1 варто застосовувати до усіх довірителів, крім органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас потрібно взяти до уваги правову позицію Конституційного Суду України щодо представництва прокурором інтересів держави у суді, висловлену на основі тлумачення пункту 2 статті
121 Конституції України в редакції, затвердженій
Законом України від 28 червня 1996 року № 254/96-ВР "Про прийняття Конституції України і введення її в дію". Так, цей Суд зазначив, що "інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин "Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств" (абзац другий пункту 3, абзац третій пункту 4 мотивувальної частини
Рішення від 8 квітня 1999 року № 3-рп/99).
Тому згадана правова позиція Конституційного Суду України може бути застосована і до правового регулювання, запровадженого
Законом № 1401.
Також варто зважити на те, що положення пункту 3 частини першої статті
131-1 Конституції України не містить вказівки на певну "монополію" прокуратури на представництво інтересів інших осіб. Така "монополія" закріплена у
Конституції України за адвокатурою (частина четверта статті
131-2 Конституції України) шляхом вжиття терміна "виключно". Цей самий термін є ключовим у нормі підпункту 11 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України, із чого впливає, що основне призначення цієї норми - визначення порядку впровадження саме адвокатської монополії на представництво інших осіб у суді; прокуратура згадується у цій нормі лише остільки, оскільки прокурорське представництво є винятком із адвокатської "монополії". Тому строки впровадження положення пункту 3 частини першої статті
131-1 Конституції України про прокурорське представництво визначаються не підпунктом 11 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України, а загальною нормою пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень
Закону № 1401, відповідною до якої цей
Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування. З огляду на те, що
Закон № 1401 був опублікований 29 червня 2016 року, пункт 3 частини першої статті
131-1 Конституції України набрав чинності 30 вересня 2016 року.
Отже, якщо інтереси держави вимагатимуть захисту прав певного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, то представництво такого органу в судах здійснюється через прокурора з 30 вересня 2016 року.
Якщо ж прокурор не вбачатиме, що інтереси держави вимагають захисту прав певного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, то представництво інтересів такого органу до 1 січня 2020 року можливе через будь-яку іншу особу, яка за законом має право на надання правової допомоги. Після 1 січня 2020 року представництво інтересів такого органу в суді може здійснювати лише адвокат.
Начальник відділу узагальнення судової практики | В.Л.Котвицький |
Перепелюк (тел. 108)