МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї
N 3 від 27.03.98 м.Київ |
Затверджено
постановою колегії Міністерства
юстиції України
від 27 березня 1998 р. N 3
Рекомендації з питань підготовки, державної реєстрації та обліку відомчих нормативно-правових актів
Рекомендації розроблені відповідно до вимог законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів, Примірної інструкції з діловодства..., затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 1997 року N 1153, та з метою поліпшення організації роботи з питань підготовки нормативно-правових актів, їх державної реєстрації, а також обліку, зберігання та приведення у відповідність з Конституцією та законами України, іншими актами законодавства.
1. Загальні положення
1.1. До відомчих нормативно-правових актів, що підлягають державній реєстрації, відносяться акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади; відділів, управлінь, інших служб обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій, центральних та місцевих органів господарського управління і контролю (далі - міністерства) - це накази, постанови, розпорядження, рішення, положення тощо, що містять правові норми (правила поведінки), розраховані на невизначене коло осіб, підприємств, установ, організацій і неодноразове застосування незалежно від строку дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться.
1.2. Ці Рекомендації застосовуються при підготовці нормативних актів, які:
зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації;
мають міжвідомчий характер, тобто є обов'язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, органів господарського управління і контролю, а також підприємств, установ і організацій, що не належать до сфери управління органу, який видав нормативний акт та незалежно від форм власності.
1.3. При розробці нормативно-правового акта слід виходити з необхідності правового регулювання управлінської діяльності органу, що видає акт, яке полягає у фіксації за встановленими правилами на паперових або магнітних носіях управлінських дій.
1.4. Управлінська діяльність здійснюється шляхом видання розпорядчих документів, вид яких (наказ, постанова, розпорядження, рішення) визначається актами законодавства та положеннями (статутами) про них.
Розпорядчий документ - це акт, що видається державним органом у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань відповідно до наданої компетенції.
1.5. Підставами для прийняття розпорядчих документів є:
Конституція і закони України, укази і розпорядження Президента України, декрети, постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України, рішення та постанови Верховної Ради Автономної Республіки Крим, акти Ради міністрів Автономної Республіки Крим;
провадження виконавчої і розпорядчої діяльності з метою виконання органом, що видає нормативний акт, покладених на нього завдань і функцій.
1.6. Нормативно-правові акти (положення, інструкції, правила тощо) повинні затверджуватися розпорядчим документом органу, що видав акт.
1.7. Положення - це нормативно-правовий акт, що встановлює структуру і функції будь-якого органу, або визначає порядок будь-якої діяльності.
Наприклад, Положення про державний метрологічний нагляд, Положення про наукову діяльність заповідників і національних природних парків, Положення про порядок створення та використання фондів матеріального заохочення та соціально-культурного розвитку.
1.8. Інструкція - це нормативно-правовий акт, який встановлює порядок застосування актів законодавства, прийнятих органами вищого рівня, або власних актів, а також порядок здійснення будь-якої діяльності.
Наприклад, Інструкція про порядок здійснення державного метрологічного нагляду, Інструкція про порядок видачі ліцензій на добування диких парнокопитих тварин, Інструкція про порядок оформлення, обліку, видачі та збереження документів для виїзду за кордон.
1.9. Правила - це звід правових норм, що регламентують діяльність певної галузі виробництва чи окремий вид діяльності.
Наприклад, Правила обов'язкової сертифікації нафти та нафтопродуктів, Правила користування трамваєм і тролейбусом у містах України.
1.10. Нормативно-правовий акт, що готується, повинен відповідати Конституції та Законам України, іншим актам законодавства України, а також узгоджуватися з раніше прийнятими актами з питань, що регламентуються актом, і викладатися згідно з правописом.
2. Організація роботи над проектом нормативно-правового акта
2.1. Підготовка проекту нормативно-правового акта покладається на одне або декілька структурних підрозділів міністерства, з урахуванням їх компетенції.
До розробки проекту визначається коло посадових осіб, відповідальних за його підготовку та організації, які залучаються до цієї роботи.
Для підготовки найбільш важливих та складних проектів рекомендується створювати комісію (робочу групу).
У разі необхідності до розробки проекту залучаються вчені та кваліфіковані спеціалісти-практики.
Юридична служба міністерства надає необхідну допомогу структурним підрозділам з правових питань, що виникають при підготовці проекту, а за дорученням керівництва бере участь у розробці питань, що входять до її компетенції.
2.2. Якщо підготовка та затвердження нормативного акта доручені декільком органам, то роботу над проектом організовує той з них, якому доручено скликання комісії або який у дорученні записаний першим.
2.3. Посадова особа, яка очолює розробку проекту, за участю відповідних спеціалістів готує пропозиції щодо порядку його розробки та складає план роботи.
У плані роботи з підготовки проекту передбачається:
- вивчення матеріалів, необхідних для розробки проекту;
- розробка пропозицій по суті питань, які складають зміст проекту;
- обговорення підготовлених пропозицій та складання проекту;
- підготовка переліку актів, які втратять чинність, або в які будуть внесені відповідні зміни у зв'язку з прийняттям підготовленого акта;
- направлення проекту на відгук відповідним органам та організаціям;
- розгляд одержаних зауважень та пропозицій, уточнення проекту;
- підпис нормативного акта та подання його на державну реєстрацію.
У плані зазначаються строки виконання передбачених заходів та особи, відповідальні за їх виконання.
До плану роботи з підготовки проекту після обговорення його на організаційній нараді вносяться уточнення, він затверджується керівництвом міністерства, яке організує розробку проекту. Затверджений план надсилається всім міністерствам, зазначеним в дорученні про підготовку нормативного акта.
2.4. Проект, який передбачено затвердити за узгодженням з іншими органами, після його підготовки надсилається на офіційне узгодження їх керівництву.
2.5. При підготовці нормативного акта, який має міжвідомчий характер, слід визначити коло міністерств, на які буде поширюватися дія цього акта, та, у необхідних випадках, ступінь їх участі у підготовці проекту.
3. Складання проекту нормативно-правового акта
3.1. Складання проекту починається з визначення кола питань, які слід вирішити у новому акті. До нього включаються правові норми, які відносяться до одного чи декількох питань, безпосередньо пов'язаних між собою змістом. Необхідно також визначити вид акта (наказ, положення, інструкція тощо).
3.2. З початку роботи над проектом доцільно вивчити законодавчі акти України, які відносяться до його теми, практику застосування цих актів для виявлення оптимальних напрямів їх вдосконалення, уточнити, які з них зберігають чинність, встановити прогалини, протиріччя та інші недоліки нормативних актів, визначити проблеми, що можуть виникнути на практиці у зв'язку з прийняттям нового акта, та врахувати їх при підготовці проекту.
3.3. Структура проекту повинна забезпечити послідовний розвиток теми правового регулювання, а також правильне розуміння та застосування нормативного акта, що складається.
Текст нормативно-правового акта повинен містити аргументовану інформацію, викладену стисло, грамотно, зрозуміло та об'єктивно, без повторень та вживання слів і зворотів, які не несуть змістового навантаження.
3.4. Проект повинен мати відповідну його змісту коротку назву.
Якщо є потреба у роз'ясненні мети та мотивів прийняття акта, у проекті подається вступна частина. Положення, що мають нормативний характер, до вступної частини не включаються.
Залежно від змісту та обсягу проект може складатися з розділів та підрозділів, які, як правило, мають заголовки.
Розділи і підрозділи нумеруються відповідно однією чи двома арабськими цифрами та складаються із пунктів, які нумеруються у розділах двома, а у підрозділах трьома цифрами. Пункти можуть поділятися на абзаци. При визначенні порядкового номера абзацу враховується кожна правова норма, яка написана з абзацу.
3.5. Текст проекту викладається державною мовою, однозначною, чіткою та зрозумілою термінологією. Коли якийсь термін має різні значення, то з тексту повинно бути зрозуміло, в якому з них застосовується він у даному акті.
3.6. Посилання на інші пункти проекту, а також на раніше видані відомчі акти, робиться лише у тих випадках, коли необхідно показати їх взаємний зв'язок або уникнути повторнення. Посилання на раніше виданий акт повинно містити його найменування, дату та номер акта, назву органу, що видав акт, а також дату та номер державної реєстрації (відомчого акта).
3.7. Кожний пункт проекту повинен містити, як правило, одну правову норму.
Декілька пов'язаних між собою правових норм доцільно вміщувати до одного пункту в тих випадках, коли це необхідно для їх правильності розуміння та застосування. Кожний самостійний пункт акта повинен мати повний та закінчений зміст.
Викладати правові норми у зносках не допускається.
3.8. Якщо у проекті необхідно навести переліки (осіб, органів, робіт тощо), таблиці, графіки, карти, зразки документів, бланків, схем, вони як правило, містяться у додатку. У відповідних пунктах проекту нормативного акта на додатки даються посилання.
3.9. Найменування організацій та інших об'єктів вказуються у проекті у точній відповідності з їх офіційним найменуванням, передбаченим статутами та положеннями про їх правовий статус, рішеннями про їх утворення та іншими актами.
Використання їх скорочених найменувань допускається у тих випадках, коли вони є офіційними (передбачені відповідними актами).
3.10. У випадках, коли при підготовці нового акта необхідно внести зміни до раніше прийнятого акта, доцільно дати нову редакцію відповідних пунктів чинного акта. Якщо пункти, які потребують зміни, немає необхідності повністю викладати в новій редакції, до їх тексту вносяться уточнення (зокрема, шляхом виключення, доповнення або заміни окремих слів, речень). Можуть бути також викладені у новій редакції окремі частини пунктів, абзаців.
Доповнення, що містять нові правові норми, оформляються, як правило, у вигляді окремих пунктів та абзаців.
У проекті нового акта не рекомендується передбачати правові норми із зазначенням про те, що вони приймаються "на зміну", "у часткову зміну", "на додаток" відповідного пункту чинного акта.
3.11. Якщо є значна кількість актів, які підлягають визнанню такими, що втратили чинність, або до яких необхідно внести зміни чи доповнення (більше трьох), їх переліки доцільно викладати у додатку.
3.12. При підготовці пропозицій про визнання актів такими, що втратили чинність, або про зміни чи доповнення раніше прийнятих актів та їх частин, необхідно встановити, чи поширювалася їх дія наступними актами на інші організації, категорії працівників та врахувати ці обставини для того, щоб скасувати також акти про їх поширення.
3.13. Відомчі нормативні акти, видані спільно чи за узгодженням з іншими органами, змінюються, доповнюються або визнаються такими, що втратили чинність, спільно або за узгодженням з відповідними органами.
3.14. Нормативно-правовий акт затверджується розпорядчим документом та розміщується на чистих аркушах паперу, без титульного аркуша.
3.15. Під час затвердження нормативного акта розпорядчим документом на акті зазначається гриф за такою формою:
Затверджено
наказ Міністерства фінансів
України 20 січня 1998 р.
N 15
3.16. Гриф затвердження розміщується у правому верхньому куті першого аркуша нормативно-правового акта.
3.17. Під грифом затвердження необхідно залишити місце для напису про державну реєстрацію нормативно-правового акта (6х10 см).
4. Підготовка розпорядчого документа
4.1. Розпорядчий документ виготовляється на бланку, який повинен мати обов'язкові реквізити і стабільний порядок їх розміщення: найменування установи - автора документа, назву виду документа, дату і номер, заголовок, текст, підпис, візи, напис про державну реєстрацію акта. Зразок розпорядчого документа додається (додаток 1).
4.2. Найменування установи повинно відповідати найменуванню, зазначеному у положенні (статуті) про неї. Скорочене найменування вживається тільки у разі, коли воно офіційно зафіксовано у положенні про установу. На бланку скорочене найменування розміщується слідом за повним.
4.3. Датою розпорядчого документа є дата його підписання, яка проставляється у лівій верхній частині бланка і оформляється словесно-цифровим способом: 30 травня 1997 р.або 3 січня 1998 р.
4.4. Номер документа проставляється у правому верхньому куті.
4.5. Заголовок документа повинен містити короткий виклад змісту документа, відповідати на питання "про що?" та розміщуватись з лівого боку бланку під датою документа.
Якщо у заголовку йдеться про кілька питань, заголовок може бути узагальненим.
4.6. Паралельно заголовку з правого боку під номером документа слід залишити вільне місце для запису про його державну реєстрацію.
4.7. Текст розпорядчого документа складається з двох частин. У першій зазначається підстава (компетенція органу, що видає акт) та обгрунтування для складання документа, в другій - рішення, розпорядження.
4.8. У другій частині, як правило, вирішуються питання про затвердження певного нормативного акта, коло осіб, на яких поширюється його дія, у разі потреби визначається час, з якого акт набирає чинності, визначається перелік нормативних актів, що втрачають чинність або не застосовуються на території України, вносяться зміни і доповнення в інші акти з аналогічного питання, встановлюється контроль за виконанням акта, а також можуть регламентуватись інші питання.
4.9. Друга частина складається із пунктів і підпунктів, які нумеруються арабськими цифрами.
4.10. Розпорядчий документ підписується керівником установи або його заступником відповідно до їх компетенції.
Підпис складається з найменування особи, яка підписує документ, особистого підпису, ініціалів та прізвища.
4.11. Для визначення доцільності прийняття документа, його обгрунтованості та відповідності чинному законодавству здійснюється погодження нормативного акта як в установі (посадовими особами, які відповідно до їх компетенції займаються питаннями, порушеними в документі) - внутрішнє, так і за її межами - зовнішнє.
4.12. Внутрішнє погодження здійснюється на зворотньому боці останнього аркуша документа шляхом візування і включає в себе візи заступника міністра, до компетенції якого відноситься вирішення питань, що регламентуються актом, керівника підрозділу, що готує акт, керівників, інших заінтересованих підрозділів, юридичної служби та літредактора. Віза складається із найменування посади, підпису, ініціалів і прізвища особи, яка візує документ.
4.13. Зовнішнє погодження здійснюють заінтересовані міністерства і оформляється грифом, який ставиться нижче підпису на лицьовому боці останнього аркуша розпорядчого документу і включає в себе слово "ПОГОДЖЕНО", найменування посади особи, з якою погоджується документ (включаючи найменування установи) особистий підпис, ініціали, прізвище та дату погодження, а також засвідчення печаткою.
4.14. У разі, коли зміст документа стосується більше ніж трьох установ, складається "Аркуш погодження", про що робиться відмітка у самому документі на місці грифу погодження, наприклад: Аркуш погодження додається.
Аркуш погодження оформляється за такою формою:
АРКУШ ПОГОДЖЕННЯ
назва документа
Найменування посади Найменування посади
(Підпис) (Ініціали, прізвище) (Підпис) (Ініціали, прізвище)
дата дата
печатка печатка
4.15. Якщо посадова особа, підпис якої зазначений на документі погодження, відсутня, то документ підписує особа, яка виконує її обов'язки, або її заступник. При цьому обов'язково зазначається посада особи, яка підписала документ і її прізвище. Виправлення вносяться чорнилом або машинописним способом, наприклад: "в.о.", "заст.", не допускається підписання документа з прийменником "за" або проставлення косої риски перед найменуванням посади.
4.16. У разі потреби, міністерства видають спільні нормативно-правові акти (додаток 2).
4.17. Спільні розпорядчі документи викладаються на чистому аркуші, у верхній частині якого розміщуються найменування органів, що видають акт.
4.18. Спільний розпорядчий документ видається за однією датою. Номер цього документа складається із порядкових номерів, органів, що видають акт, і проставляється через дріб.
4.19. У разі підписання розпорядчого документа кількома особами однакових посад, їх підписи розміщуються на одному рівні, наприклад:
Міністр юстиції України Міністр внутрішніх справ України
(Підпис) (Ініціали, прізвище) (Підпис) (Ініціали, прізвище)
Якщо вказаний документ підписується особами різних посад, їх підписи розміщуються один під іншим у послідовності до посад.
Наприклад:
Міністр юстиції України (Підпис) (Ініціали, прізвище)
Заступник Міністра внутрішніх
справ України (Підпис) (Ініціали, прізвище)
5. Оформлення додатків до документів
5.1. Додатки доповнюють, пояснюють окремі питання нормативно-правового акта або акт в цілому. Про наявність додатків зазначається у тексті. Назва додатка у тексті акта повинна відповідати назві самого додатка.
5.2. Додатки можуть бути таких видів:
додатки, що затверджуються розпорядчим документом і в тексті позначаються грифом "ЗАТВЕРДЖЕНО" - це нормативно-правові акти;
додатки, що вводяться в дію розпорядчим документом і позначаються грифом "Додаток" - це зміни і доповнення до нормативних актів, переліки актів, що визнаються такими, що втратили чинність тощо;
додатки, що пояснюють або доповнюють зміст основного нормативного акта - це додатки до нормативного акта, що затверджений розпорядчим документом і позначаються грифом:
Додаток
до пункту 2.13 Положення про
діяльність підприємств, які
здійснюють декларування на підставі
договорів
5.3. Додатки оформляються на стандартних аркушах, гриф розміщується у правому верхньому куті, сторінки додатка нумеруються окремо.
У разі кількох додатків, на них зазначаються порядкові номери. Знак N перед цифровим позначенням не ставиться. Наприклад, Додаток 1, Додаток 2 тощо.
5.4. Додатки до розпорядчих документів повинні підписуватись керівниками структурних підрозділів установи на лицьовій стороні останнього аркуша.
6. Подання нормативно-правового акта на державну реєстрацію
6.1. Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що видаються міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, відділами, управліннями, іншими службами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а також центральними і місцевими органами господарського управління і контролю.
6.1.1. Органи господарського управління - це підприємства, їх об'єднання, інші суб'єкти господарювання, самоврядні органи, що здійснюють виконавчу і розпорядчу діяльність з метою виконання покладених на них завдань і функцій, мають у сфері свого управління відокремлені підрозділи незалежно від їх правового статусу та здійснюють управлінську діяльність шляхом видання розпорядчих документів.
6.1.2. Органи контролю - це органи, що відповідно до наданих їм повноважень збирають, перевіряють та оцінюють інформацію про виробничу, господарську, фінансову та іншу виконавчо-розпорядчу діяльність підприємств, установ, організацій та громадян і вживають, у разі необхідності, запобіжних, відновлювальних і примусових заходів. До органів контролю відносяться також органи, які здійснюють нагляд за додержанням підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановлених правових норм в цілому або в окремій галузі.
6.2. Прийнятий нормативно-правововий акт передається юридичній службі міністерства для визначення необхідності його державної реєстрації, яка робить поряд з візою юридичного підрозділу відмітку "підлягає державній реєстрації".
6.3. Нормативний акт, що подається на державну реєстрацію, супроводжується листом, який підписується керівником органу, що видав акт, або його заступником. Спільно прийнятий акт подається на реєстрацію органом, підпис якого стоїть першим. Зразок супровідного листа додається (додаток 3).
6.4. Супровідний лист повинен містити такі дані:
обгрунтування підстав для видання нормативного акта чи окремих його норм;
відомості про чинні акти з цього питання, інформацію про строки приведення їх у відповідність з нормативним актом, поданим на державну реєстрацію, а також про акти що втрачають чинність у зв'язку з прийняттям цього акта;
відомості про офіційне погодження акта із заінтересованими органами незалежно від того чи є таке погодження обов'язковим.
На лицьовому або зворотному боці супровідного листа повинна бути відмітка про безпосереднього виконавця документа, яка складається з його імені, по батькові, прізвища і номера службового телефону.
6.5. При поданні акта на державну реєстрацію заслуховуються, у разі необхідності, пояснення посадової особи, якій було доручено розробку проекту акта, та працівника юридичної служби, який завізував проект.
6.6. До супровідного листа, що надсилаються Мін'юсту, додаються: оригінал нормативного акта, 3 завірені копії (з них одна - в перекладі на російську мову), а також дискета із записами зазначених текстів нормативного акта, яка повертається після державної реєстрації нормативного акта.
До супровідного листа, що надсилається управлінням юстиції додаються: оригінал нормативного акта і 2 завірені копії.
6.7. Разом з нормативним актом до реєструючого органу подаються законодавчі матеріали в контрольному стані, які використовувалися під час його розробки, акти, що втрачають чинність у зв'язку з його прийняттям, а також акти, на які містяться посилання у тексті.
6.8. Якщо на державну реєстрацію подається нормативний акт про затвердження тарифів за надані послуги, до нього також додається калькуляція цих тарифів.
6.9. Якщо у нормативний акт вносяться зміни чи доповнення, то разом з ними подається також і акт, до якого вони вносяться.
6.10. Нормативний акт подається на державну реєстрацію у п'ятиденний термін після його прийняття.
7. Державна реєстрація нормативно-правового акта
7.1. Державна реєстрація нормативно-правового акта здійснюється шляхом проведення його правової експертизи.
7.2. Державна реєстрація нормативно-правового акта проводиться протягом 10, а якщо акт має великий обсяг - 15 робочих днів з дня, наступного після надходження його до реєструючого органу.
7.3. Реєструючий орган у разі потреби може залучати вчених та фахівців центральних або місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій для проведення аналізу і підготовки експертного висновку щодо підставності прийняття поданого на державну реєстрацію нормативно-правового акта.
7.4. У разі проведення аналізу нормативного акта та при потребі вивчення значної кількості актів законодавства, термін здійснення державної реєстрації може бути продовжений керівником реєструючого органу ще на 10 робочих днів, про що повідомляється орган, який надіслав акт на реєстрацію. Форма повідомлення довільна.
7.5. При виявленні порушень чинного законодавства та інших недоліків нормативний акт після висловлених реєструючим органом зауважень на прохання органу, що його видав, може бути повернутий на доопрацювання. Термін доопрацювання визначається реєстручим органом за погодженням з органом, що подав акт. Зразок листа додається (додаток 4).
7.6. По закінченні строку доопрацювання нормативний акт знову подається на державну реєстрацію з обов'язковим зазначенням, що акт подається після доопрацювання, які зауваження не враховані та мотивація неприйняття зауважень (додаток 5).
7.7. Внаслідок проведеної правової експертизи у державній реєстрації може бути відмовлено, якщо нормативно-правовий акт:
а) не відповідає Конституції України;
б) видано з порушенням чинного законодавства, зокрема акт:
порушує чи обмежує встановлені законом права, свободи й законні інтереси громадян, підприємств, установ, організацій або покладає на них не передбачені законодавством обов'язки;
виходить за межі компетенції органу, що його видав:
не відповідає вимогам законодавства про мови;
суперечить установленому порядку ведення діловодства;
в) не узгоджено із заінтересованими органами, якщо таке узгодження відповідно до чинного законодавства є обов'язковим;
г) викладено з порушенням правил правопису;
д) не узгоджується з дорученням, даним органу, що видав акт.
7.8. Про відмову в державній реєстрації нормативно-правового акта письмово повідомляється орган, що його видав, із зазначенням конкретних причин відмови, примірний зразок якої додається (додаток 6).
7.9. Рішення про відмову у державній реєстрації нормативно-правового акта може бути оскаржено у 10-денний термін з дня отримання рішення:
до Кабінету Міністрів України - рішення Мін'юсту;
до Міністерства юстиції - рішення управління юстиції.
7.10. Акт, у державній реєстрації якого відмовлено, у 5-денний термін з дня отримання рішення про відмову в реєстрації або висновку за результатами розгляду скарги на рішення про відмову в державній реєстрації, підлягає скасуванню, про що повідомляється орган, що відмовив у державній реєстрації.
7.11. Якщо нормативно-правовий акт відповідає вимогам, зазначеним у пункті 1.10 цих Рекомендацій, реєструючий орган складає висновок (додаток 7), який затверджує керівник органу, та робить на оригіналі акта і копіях напис про дату державної реєстрації та номер акта за державним реєстром і заносить його до державного реєстру.
7.12. Оригінал зареєстрованого нормативного акта повертається органу, що його видав, наступного дня після державної реєстрації.
7.13. При розсилці і опублікуванні зареєстрованого нормативного акта посилання на номер і дату державної реєстрації є обов'язковим.
7.14. Зміни і доповнення, що вносяться до нормативних актів, підлягають підготовці і державній реєстрації у порядку, передбаченому цими Рекомендаціями.
7.15. Рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта може бути скасовано, про що складається вмотивований висновок.
8. Організація обліку та підтримання у контрольному стані актів законодавства України
8.1. Один примірник всіх актів законодавства, як тих, що надходять від органів вищого рівня або з інших відомств, так і власних, підлягає зберіганню та обліку у юридичному підрозділі міністерства.
8.2. Порядок обліку, зберігання та підтримання у контрольному стані повинен бути закріплений розпорядчим документом установи, у якому також визначається форма ведення обліку на паперових чи магнітних носіях.
8.3. Нормативно-правові акти систематизуються за класифікатором, який складається із розділів, підрозділів, пунктів, розташованих у відповідності з системою права. Кожний розділ, підрозділ, пункт має свій цифровий індекс та найменування.
Розділ позначається римськими цифрами - I, II, III; підрозділ - арабськими - 1, 2, 3, пункт - великими буквами у алфавітному порядку - А, Б, В.
До класифікатора слід включити питання, актуальні, перш за все, для даного органу. Для системи органу рекомендується розробити єдиний класифікатор.
Нормативному акту надається індекс того розділу, підрозділу, пункту класифікатора, найменування яких відповідає основній темі акта, що індексується.
Індекс, за яким акт взято на облік в цілому, слід ставити на нижньому полі першої сторінки акта. Якщо на облік береться окрема частина акта, індекс ставиться проти цієї частини відомчого нормативного акта.
8.4. На кожний нормативний акт, а також на окрему його частину, якщо вона має свій індекс, заповнюється облікова картка. В ній слід зазначити найменування акта (основну тему акта, якщо акт не має найменування), дату та номер акта, орган, який видав акт, наявність грифу обмеження доступу до документа, у правому верхньому куті картки необхідно зазначити індекс акта. При записах можуть бути використані загальноприйняті, а також встановлені у даному органі скорочення.
Заповнені належним чином облікові картки поміщуються у картотеку. Місце картки у картотеці визначається індексом акта. Облікові картки розміщуються у хронологічному порядку. Розділи, підрозділи та пункти класифікатора у картотеці виділяються спеціальними розділовими картками (вони робляться вище облікових). На розділових картках зазначаються індекс та найменування відповідного розділу, підрозділу, пункту. Індекс необхідно зазначити також і на картотечних ящиках.
8.5. Юридичний підрозділ, що здійснює юридичний облік, стежить за всіма змінами, які вносяться у нормативні акти, враховує їх та робить необхідні у кожному випадку відмітки: поширено, доповнено, втрачена чинність тощо. При цьому відтворюється точний текст вказівки про зміну акта та робиться посилання на вид, дату і номер акта, яким вносяться зміни.
В акті, який містить вказівку про зміну іншого акта, доцільно підкреслювати номер та дату акта, щодо якого ця вказівка подається.
Відмітки слід робити на тому примірнику акта, на якому поставлений індекс, наданий цьому акту при юридичному обліку. Цей примірник є контрольним. Відмітки рекомендується робити на верхньому полі першої сторінки акта. Якщо відмітка стосується окремої частини акта, її слід робити навпроти цієї частини нормативного акта. В разі відсутності на полях вільного місця, для відміток може бути використана вкладка.
8.6. Зміни, внесені до нормативного акта, повинні бути відображені в облікових картках. У них слід робити відмітки, аналогічні тим, що провадяться на актах у випадках їх змін.
Облікову картку на акт, що втратив чинність, не рекомендується вилучати з картотеки, оскільки вона може бути використана у нормотворчій діяльності (наприклад, при вивченні історії конкретного питання). Таку картку доцільно ставити наприкінці відповідного розділу картотеки або у спеціальній картотеці (на акти, що втратили чинність). При цьому текст картки слід перекреслювати (по діагоналі).
8.7. Для забезпечення правильного та ефективного застосування нормативних актів рекомендується готувати та видавати збірники чинних нормативних актів, якими повинні бути забезпечені всі підприємства та організації галузі. Ці збірники слід систематично оновлювати (не рідше одного разу у 5 років). До видання збірників доцільно також систематично видавати окремими брошурами та надсилати на місця переліки чинних нормативних актів, бюлетені нормативних актів за певний період часу.
8.8. Підрозділу, який здійснює юридичний облік актів, іншим структурним підрозділам слід мати зазначені збірники (бюлетені) для контрольних відміток у випадках внесення змін у чинні нормативні акти.
8.9. Кожний отриманий структурним підрозділом збірник (бюлетень) необхідно звіряти з контрольними примірниками актів. До них переносяться всі відмітки про зміни, внесені у акти після їх видання. При цьому слід врахувати дату, за станом на яку акти включені у збірник (бюлетень). Після перевірки на внутрішній стороні обкладинки слід зазначити, що збірник перевірено, поставити дату та підпис відповідальної особи. Засвідчений таким чином збірник (бюлетень) є контрольним. Наступні (після перевірки) відмітки провадяться тільки у цьому примірнику.
Відмітки у збірниках (бюлетенях) рекомендується провадити одночасно з відмітками у актах та облікових картках.
8.10. Структурному підрозділу, який здійснює юридичний облік, рекомендується на підставі аналізу облікових даних вносити керівництву міністерства, іншого органу пропозиції про видання доповнень до збірників (бюлетенів), а також до їх перевидання.
8.11. Примірники нормативних актів, на підставі яких ведеться юридичний облік, слід зберігати у підрозділі, який здійснює такий облік. При цьому рекомендується примірники актів, що надходять у цей підрозділ, групувати залежно від року їх видання (у хронологічному порядку).
Згруповані за календарний рік акти рекомендується брошурувати у комплекти, аркуші яких слід пронумерувати. Комплект повинен містити повні тексти актів з усіма додатками.
Доцільно складати описи актів, які містяться у комлекті. У них необхідно зазначити найменування актів, дати їх прийняття та номери, а також номери сторінок, на яких ці акти розміщені. Описи слід розміщати на початку комплекту.
Аналогічно рекомендується оформляти обкладинки комплектів. На них необхідно зазначити найменування підрозділу, відповідального за зберігання комплектів, а також органів, які видали акти, вид актів, рік їх видання.
8.12. Для зберігання примірників нормативно-правових актів, на підставі яких провадиться їх юридичний облік (їх комплектів), повинні бути створені необхідні умови (виділені спеціальні приміщення, обладнані комп'ютерами, сейфами, шафами, що зачиняються тощо).
Управління державної реєстрації відомчих нормативних актів | |
Додаток 1
до пункту 4.1 Рекомендацій
РОЗПОРЯДЧИЙ ДОКУМЕНТ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
від 19 січня 1998 р. | N 35 |
Про затвердження Порядку податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядку звітності суб'єктів грального бізнесу
На виконання підпункту 10.2.2 статті 10 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядок звітності суб'єктів грального бізнесу, що додається.
2. Начальнику Головного управління прямих податків Іванову А.П. забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України наказу "Про затвердження Порядку податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядку звітності суб'єктів грального бізнесу".
3. Начальнику управління справами Коваленку В.В. у 10-денний термін після державної реєстрації наказу "Про затвердження Порядку податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядку звітності суб'єктів грального бізнесу" забезпечити тиражування його та надсилання державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Степаненко О.І.
Голова (Підпис) (Ініціали, прізвище)
зворотній бік наказу
ВНУТРІШНІ ВІЗИ
Начальник Головного
управління прямих податків (підпис) Г.М.Оперенко
Заступник Голови (підпис) А.П.Фурман
Начальник Головного управління
організації документальних перевірок (підпис) А.В.Богдан
Начальник Головного управління
оподаткування фізичних осіб (підпис) В.А.Мороз
Заступник начальника Головного
управління - начальник управління (підпис) В.І.Цвєткова
Начальник управління по організації
контролю за розрахунками із
споживачами у сфері торгівлі,
громадського харчування і послуг (підпис) Ю.А.Чехович
Начальник юридичного управління (підпис) О.Г.Дорош
Літредактор (підпис) Л.Б.Головченко
продовження додатка 1
Затверджено
Наказ Державної податкової
адміністрації України
19 січня 1998 року N 35
ПОРЯДОК
податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядок звітності суб'єктів грального бізнесу
1. Порядок податкового обліку виграшів та витрат осіб, а також порядок звітності суб'єктів грального бізнесу розроблено на виконання підпункту 10.2.2 статті 10 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (далі - Закон).
2. Підприємства і організації всіх форм власності та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності (далі - платник податку), які здійснюють свою діяльність з наданням послуг у сфері грального бізнесу, зобов'язані забезпечити встановлений цим Порядком податковий облік виграшів та витрат осіб, а також порядок звітності суб'єктів грального бізнесу у зв'язку з виплатою особі виграшів у казино, бінго та інших гральних місцях (домах) та утримуванням і внесенням до бюджету 30 відсотків від суми прибутку.
Додаток 2
до п.4.16 Рекомендацій
СПІЛЬНИЙ РОЗПОРЯДЧИЙ ДОКУМЕНТ
Міністерство Державна податкова Міністерство
фінансів адміністрація економіки
України України
Н А К А З
4 лютого 1998 р. | N 11/24/49 Київ |
Про розмір мінімальних цін на імпортні тютюнові вироби
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 1997 р. N 62 "Про запровадження мінімальних цін на імпортні пиво солодове та тютюнові вироби"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити розмір мінімальних цін на імпортні тютюнові вироби, що додається.
2. Наказ ввести в дію з 2 березня 1998 року.
3. Визнати таким, що втратив чинність наказ Міністерства фінансів, Державної податкової адміністрації, Міністерства економіки від 22 жовтня 1997 року N 117/217/535 "Про розмір мінімальних цін на імпортні товари".
Міністр фінансів України Голова Державної податкової
(Підпис) (Ініціали, прізвище) адміністрації України
(Підпис) (Ініціали, прізвище)
Перший заступник Міністра
економіки
(Підпис) (Ініціали, прізвище)
Додаток 3
до пункту 6.3 Рекомендацій
СУПРОВІДНИЙ ЛИСТ
Міністерство юстиції
України
(адреса)
Міністерство фінансів України подає на державну реєстрацію наказ від 4 серпня 1997 р. N 168 "Про затвердження Інструкції з бухгалтерського обліку валових витрат і валових доходів".
Наказ підготовлений відповідно до пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 лютого 1993 р.
Під час підготовки Інструкції враховані вимоги Законів України "Про податок на додану вартість" та "Про оподаткування прибутку підприємств".
Наказ погоджено з Державною податковою адміністрацією та Міністерством статистики.
У зв'язку з прийняттям наказу вносяться зміни до Положення про бухгалтерський облік, затвердженого наказом Мінфіну і Мінстатистики від 15 вересня 1993 р. N 236 та зареєстрованого у Мін'юсті 30 вересня 1993 р. за N 156, а також визнається такою, що втратила чинність Інструкція з бухгалтерського обліку, затверджена Мінфіном 3 березня 1992 р. N 28.
(Варіант - а також вважається такою, що не застосовується на території України Інструкція з бухгалтерського обліку, затверджена колишнім Міністерством фінансів СРСР 11 червня 1989 р. N 154).
Додаток: 1. Оригінал і три завірені копії наказу
2. Зазначені у листі нормативно-правові акти
Заступник Міністра (підпис) (Ініціали, прізвище)
Додаток 4
до пункту 7.5 Рекомендацій
ЛИСТ-ПРОХАННЯ МІНІСТЕРСТВА ПРО ПОВЕРНЕННЯ АКТА НА ДООПРАЦЮВАННЯ
Міністерство юстиції України
(адреса)
Просимо повернути на доопрацювання поданий на державну реєстрацію наказ Державної податкової адміністрації від 19 січня 1998 р. N 35 "Про порядок податкового обліку виграшів та витрат, а також порядок звітності суб'єктів грального бізнесу".
Термін доопрацювання 15 днів.
Заступник Голови (Підпис) (Ініціали, прізвище)
Додаток 5
до пункту 7.6 Рекомендацій
ЛИСТ ПРО ПОВЕРНЕННЯ НАКАЗУ ПІСЛЯ ДООПРАЦЮВАННЯ
Міністерство юстиції України
(адреса)
Подається після доопрацювання наказ Міністерства внутрішніх справ України від 3 травня 1995 року "Про затвердження Інструкції про порядок видачі паспортів".
Всі зауваження Мін'юсту враховані.
Додаток: оригінал і три завірені копії наказу
Заступник Міністра (Підпис) (Ініціали, прізвище)
Додаток 6
до пункту 7.8 Рекомендацій
ВІДМОВА У ДЕРЖАВНІЙ РЕЄСТРАЦІЇ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО АКТА
Міністерство внутрішніх
справ України
(адреса)
У Міністерстві юстиції України розглянуто подану на державну реєстрацію Інструкцію про порядок надання кінологічними центрами ГУМВС, УМВС України платних послуг установам і приватним особам, затверджену наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.06.97 N 428 і повідомляється.
Зазначений наказ видано з перевищенням компетенції, оскільки право надання платних послуг кінологічними службами ГУМВС, УМВС чинним законодавством не передбачено.
На підставі викладеного та відповідно до п.13 Положення про державну реєстрацію нормативних актів міністерств, інших органів державної виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731, із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.94 N 420 у державній реєстрації наказу МВД України від 27.06.97 N 428 "Про надання кінологічними центрами ГУМВС, УМВС України платних послуг" відмовлено.
Одночасно повідомляємо, що нормативний акт у державній реєстрації якого відмовлено, підлягає скасуванню у п'ятиденний термін з дня отримання рішення про відмову в державній реєстрації.
Додаток: 2 примірники наказу на 4-х аркушах кожний.
Заступник Міністра (Підпис) (Ініціали, прізвище)
Виконавець:
(Ініціали, прізвище)
(Номер телефону)
Додаток 7
до пункту 7.11 Рекомендацій
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЗГОДЕН ЗАТВЕРДЖУЮ
Начальник управління Заступник Міністра
(Підпис) (Ініціали, прізвище) (Підпис) (Ініціали, прізвище)
5 березня 1998 р. 5 березня 1998 р.
ВИСНОВОК
Про відомчий нормативний акт, поданий на державну реєстрацію
Державний комітет статистики України
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(найменування міністерства, іншого органу виконавчої влади, які
видали нормативний акт)
Наказ від 17.02.98 N 74 "Про затвердження типової форми первинного обліку службового легкового автомобіля та Інструкції про порядок її застосування".
(найменування нормативного акта, дата його затвердження, номер)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
12.02.98 _________________________________________________________
(Дата надходження до Мін'юсту, повернення на доопрацювання, тощо)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Стислий зміст нормативного акта: Розпорядчим документом затверджується типова форма первинного обліку роботи службового автомобіля та Інструкція про порядок її застосування.
Висновок:
Нормативний акт розроблено з метою подальшого удосконалення організації первинного обліку роботи автомобільного транспорту відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 листопада 1997 р. N 497.
Наказ погоджено з Міністерством транспорту України.
Нормативний акт відповідає вимогам чинного законодавства і
підлягає державній реєстрації, оскільки має міжвідомчий характер.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Головний (провідний) консультант управління державної реєстрації
відомчих нормативних актів ______________________________________
(прізвище та ініціали, підпис)
Експерт Літредактор
(прізвище, ініціали, посада)
__________________________________________________________________
Заступник начальника управління __________________________________
(прізвище, ініціали, підпис)
Висновок підготовлено 5 березня 1998 р.
Висновок та інші документи прийняті на зберігання
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
(дата, посада, прізвище та ініціали)