ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
05.09.2012 № 2 |
Про необхідність усунення Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
На виконання вимог Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", здійснюючи експертизу нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади щодо їх відповідності принципам державної регуляторної політики, Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва встановила:
Наказом Комітету по нагляду за охороною праці України від 17.06.99 № 112 затверджено Положення щодо розробки планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій (надалі - Положення).
За результатом здійсненої експертизи Положення встановлено, що окремі його норми не відповідають принципам державної регуляторної політики, визначеним статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , а також вимогам статті 5 цього Закону .
Так, відповідно до абзацу другого пункту 4.6 розділу 4 Положення розробка планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій (надалі - ПЛАС) може виконуватися власником самостійно або із залученням спеціалізованих організацій, за умови, що вони мають дозвіл на виконання такої роботи, отриманий у встановленому порядку.
Водночас згідно з вимогами Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (надалі - Закон) документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Статтею 4 Закону визначається, що виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються, серед іншого, необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види, перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
Перелік документів дозвільного характеру затверджений Законом України від 19.05.2011 № 3392-VI (далі - Перелік).
Проте в даному Переліку відсутній дозвіл на виконання робіт з розробки ПЛАС.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" забороняється вимагати від суб'єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, необхідність отримання яких не передбачена законом та які не внесені до Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності (далі - Перелік), затвердженого цим Законом.
Встановлення інших видів документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності може здійснюватися шляхом внесення відповідних змін до цього Закону.
Зміни до Переліку вносяться одночасно (разом) з внесенням змін до законів України, що регулюють відносини у цій сфері.
Таким чином, чинним законодавством не передбачена необхідність отримання спеціалізованими організаціями дозволу на виконання робіт з розробки ПЛАС.
З урахуванням вищезазначеного, абзац другий пункту 4.6 розділу 4 Положення в частині необхідності одержання спеціалізованими організаціями дозволу на виконання робіт з розробки ПЛАС не відповідає основним принципам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, задекларованим статтею 4 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , зокрема щодо:
адекватності - відповідності форм та рівня державного регулювання господарських відносин потребі у вирішенні існуючої проблеми та ринковим вимогам з урахуванням усіх прийнятних альтернатив;
збалансованості - забезпечення у регуляторній діяльності балансу інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави;
передбачуваності - послідовності регуляторної діяльності, відповідності її цілям державної політики.
Разом з цим вищезазначене положення не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" в частині недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють діючі регуляторні акти.
Керуючись вимогами статті 27 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" , Державною службою України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва
ВИРІШЕНО:
Запропонувати Державній службі гірничого нагляду та промислової безпеки України:
- виключити з редакції абзацу другого пункту 4.6 розділу 4 Положення норму, яка зобов'язує спеціалізовані організації отримувати дозвіл на виконання робіт з розробки ПЛАС.
Рішення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва щодо усунення порушень принципів державної регуляторної політики підлягає виконанню у порядку, визначеному статтею 28 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади і державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", у двомісячний строк з дня прийняття такого рішення.
Виконання цього рішення передбачає підготовку проекту акта про внесення змін до абзацу другого пункту 4.6 розділу 4 Положення щодо розробки планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій , затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці України від 17.06.99 № 112, та подання не пізніше одного робочого дня до закінчення строку виконання відповідного рішення до спеціально уповноваженого органу копії проекту акта.
У разі невиконання рішення спеціально уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики або неоскарження цього рішення органом виконавчої влади протягом встановленого в цьому Законі строку, дія регуляторного акта або окремих його положень, щодо яких було прийнято відповідне рішення, зупиняється наступного дня з дня закінчення строку виконання такого рішення.
Подання скарги щодо рішення спеціально уповноваженого органу не зупиняє дії цього рішення.
Голова Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва | М.Ю. Бродський |