• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження інструкцій та типових інструкцій з діловодства

Державна служба України з надзвичайних ситуацій | Наказ від 01.01.2021 № НС-1
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ
  • Дата: 01.01.2021
  • Номер: НС-1
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна служба України з надзвичайних ситуацій
  • Тип: Наказ
  • Дата: 01.01.2021
  • Номер: НС-1
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
01.01.2021 № НС-1
(з основної діяльності)
Київ
Про затвердження інструкцій та типових інструкцій з діловодства
1. Затвердити такі, що додаються:
Інструкцію з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну в Державній службі України з надзвичайних ситуацій;
Інструкцію з діловодства в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Типову інструкцію з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами, електронного міжвідомчого обміну в територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях сфери управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Типову інструкцію з діловодства в територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях сфери управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
2. Керівникам департаментів та інших самостійних структурних підрозділів апарату ДСНС забезпечити неухильне додержання вимог інструкцій, затверджених цим наказом.
3. Керівникам територіальних органів, підприємств, установ та організацій сфери управління ДСНС розробити відповідно до типових інструкцій і затвердити у місячний строк за погодженням із відповідними архівними установами власні інструкції з діловодства.
4. Визнати такими, що втратили чинність, накази ДСНС:
від 20.05.2013 № 256 "Про затвердження Порядку проведення Юридичним управлінням ДСНС України юридичної експертизи проектів нормативно-правових актів і перевірки на відповідність законодавству проектів інших документів";
від 03.12.2018 № 700 "Про затвердження інструкцій та типових інструкцій з діловодства";
від 17.05.2019 № 300 "Про внесення змін до інструкцій з діловодства".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Білошицького Р. М.
ГоловаМикола ЧЕЧОТКІН
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС
01 січня 2021 року № НС-1
ІНСТРУКЦІЯ
з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну в Державній службі України з надзвичайних ситуацій
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція згідно з вимогами Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та інших актів законодавства визначає:
порядок проходження електронного документа з моменту його створення або одержання до моменту відправлення або передавання до архівного підрозділу Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС);
загальні засади функціонування та використання системи електронної взаємодії органів виконавчої влади (далі - система взаємодії);
оперативний інформаційний обмін з використанням службової електронної пошти.
Ця Інструкція встановлює загальні правила здійснення моніторингу стану виконання управлінських рішень.
Ця Інструкція поширюється на всі електронні документи, що створюються, відправляються або одержуються ДСНС.
Особливості організації діловодства з документами, що містять інформацію з обмеженим доступом, діловодства за зверненнями громадян, запитами на публічну інформацію визначаються окремими нормативно-правовими актами, при цьому вимоги цієї Інструкції поширюються на зазначені види діловодства в частині загальних принципів роботи з документами та в тій частині, яка прямо не визначена окремими нормативно-правовими актами.
Вимоги цієї Інструкції до роботи з первинно-обліковою, банківською, фінансовою, звітно-статистичною, науково-технічною документацією поширюються лише в частині загальних принципів роботи з документами.
2. Основною формою провадження діловодства в ДСНС є електронна.
Документування управлінської інформації в електронній формі здійснюється із застосуванням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної печатки та кваліфікованої електронної позначки часу, крім випадків наявності обґрунтованих підстав для документування управлінської інформації у паперовій формі, якими визнаються:
документи, що містять інформацію з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом;
електронні документи, що не можуть бути застосовані як оригінал згідно з вимогами закону;
документи з питань, пов'язаних із запобіганням виникненню надзвичайних ситуацій, ліквідацією їх наслідків, або з інших питань, пов'язаних із виникненням загрози життю та/або здоров'ю населення, а також із невідкладних питань щодо проведення ООС та обороноздатності держави;
документи, вимога щодо опрацювання яких у паперовій формі встановлена актами Кабінету Міністрів України.
3. Загальні засади документування управлінської інформації та особливості ведення діловодства у паперовій формі визначаються Типовою інструкцією з діловодства в міністерствах, інших центральних та місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55, та Інструкцією з діловодства в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - Інструкція з діловодства).
Діловодство у паперовій формі допускається лише для документів, визначених пунктом 2 цієї Інструкції.
4. До електронних документів, підписаних (погоджених) із застосуванням кваліфікованого електронного підпису або засвідчених кваліфікованою електронною печаткою, вимагати відтворення візуального підпису або відбитка печатки незалежно від особливостей оформлення документів не допускається.
5. Проходження в діловодстві одного і того ж документа в електронній та паперовій формах не допускається.
6. У цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
1) електронний аудіовізуальний документ - електронний документ, зміст якого представлено у вигляді відеоряду, зображення і/або запису звуку, для фіксування і/або відтворення яких застосовують відповідну апаратуру, на який накладено кваліфікований електронний підпис;
2) бланк електронного документа (бланк) - уніфікована форма електронного документа установи або її структурного підрозділу з відповідними реквізитами та полями постійної і змінної інформації;
3) візуалізація - процес відтворення даних у формі, що є прийнятною для людини;
4) витяг - засвідчена копія частини тексту електронного документа, який містить певний обсяг інформації або запису реєстру;
5) візування проєкту електронного документа (візування) - накладання посадовою особою кваліфікованого електронного підпису на проєкт електронного документа для засвідчення факту погодження цією особою завізованого проєкту документа;
6) електронний документообіг установи - обіг (проходження) службових електронних документів з моменту їх створення або одержання до завершення виконання, відправлення, знищення або передавання до архівного підрозділу;
7) електронна копія електронного документа - візуальне подання електронного документа в електронній формі без кваліфікованих електронних підписів, якими його було завізовано та/або підписано, відповідність та правовий статус якої засвідчено кваліфікованою електронною печаткою;
8) електронна копія оригіналу паперового документа (фотокопія) - візуальне подання паперового документа в електронній формі, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа, відповідність оригіналу та правовий статус якого засвідчено кваліфікованою електронною печаткою установи;
9) електронний внутрішній опис документів справи - окремий обліковий електронний документ, що містить перелік заголовків до текстів електронних документів справи із зазначенням порядкових номерів документів, їх реєстраційних індексів, дат, кількості сторінок та найменування файлів відповідних електронних документів;
10) електронний журнал - окремий реєстр системи електронного документообігу установи, що містить записи про зареєстровані документи, об'єднані за певною ознакою або групою ознак;
11) електронна резолюція - реквізит, створений у системі електронного документообігу, який вноситься до реєстраційно-моніторингової картки електронного документа і нерозривно пов'язаний із нею. Електронна резолюція містить стислий зміст доручення (вказівки) посадової особи щодо його виконання та пов'язаний з нею кваліфікований електронний підпис цієї посадової особи. Електронна резолюція є єдиною допустимою формою реалізації доручень, виданих в електронній формі, візуалізація якої визначається Інструкцією з діловодства;
12) електронна справа - сукупність файлів електронних документів, що входять до неї, електронним внутрішнім описом та засвідчувального напису справи;
13) електронний довідник - електронно-довідковий перелік прикладного характеру, в якому зібрано типові набори даних;
14) електронне повідомлення - автоматично або у разі необхідності автоматизовано створена та передана в електронній формі інформація про доставку/отримання/відмову в реєстрації/реєстрацію електронного документа адресатом та інше;
15) індикатори стану виконання документів - визначені критерії етапів проходження документів в установі з метою їх моніторингу;
16) контроль - комплекс заходів, що здійснюються для перевірки та оцінки виконання поставлених завдань (управлінських рішень);
17) система моніторингу - комплексна автоматизована система безперервного збору, обробки, систематизації та аналізу інформації про стан виконання управлінських рішень (електронних документів) в установі;
18) опис справ в електронній формі - довідник в електронній формі, призначений для обліку та розкриття змісту одиниць зберігання, одиниць обліку, закріплення їх систематизації в межах архівного фонду;
19) паперова копія оригіналу електронного документа - візуальне подання електронного документа у паперовій формі, яке засвідчене в порядку, встановленому Інструкцією з діловодства;
20) підписання проєкту електронного документа (підписання) - накладання уповноваженою особою (уповноваженими особами), зазначеною (зазначеними) у реквізитах підписувача такого документа, кваліфікованого електронного підпису (підписів) на проєкт електронного документа для засвідчення факту його затвердження;
21) погоджувач - посадова особа, яка здійснює візування (погодження) проєкту документа;
22) правовий статус - набрання електронними даними юридичної сили;
23) примірник електронного документа - файл, який містить набір даних, тотожний оригіналу електронного документа;
24) проєкт електронного документа - документ в електронній формі до накладення кваліфікованого електронного підпису уповноваженою особою (уповноваженими особами), зазначеною (зазначеними) у реквізитах підписувача такого документа;
25) редакційна правка - будь-яке редагування проєкту електронного документа, виконуване автором, погоджувачем або підписувачем;
26) реєстратор - працівник служби діловодства або особа, на яку покладено функції реєстрації документів, уповноважені на здійснення реєстрації вхідних та/ або внутрішніх, та/або вихідних документів;
27) реєстраційно-моніторингова картка - картка в електронній формі, що містить вичерпну інформацію про створення, одержання, проходження, виконання, відправлення, зберігання та знищення в установі документа незалежно від форми його створення;
28) реквізит електронного документа - інформація, зафіксована в електронному документі та реєстраційно-моніторинговій картці для його ідентифікації, організації обігу та надання йому юридичної сили;
29) система електронного документообігу установи - сукупність програмно-технічних засобів, призначених для автоматизації організації роботи з електронними документами у діловодстві установи;
30) служба діловодства - структурний підрозділ або відповідальна особа установи, що забезпечує реєстрацію, облік, організацію документообігу службових документів, зберігання документаційного фонду або його частини до передавання на зберігання до архівного підрозділу, або відповідальна особа, на яку покладено виконання завдань і функцій цієї служби;
31) служба контролю - підрозділ або посадова особа, відповідальні за здійснення моніторингу стану виконання управлінських рішень та контролю за відповідністю їх виконання поставленому завданню;
32) службова електронна пошта - електронна пошта (поштова скринька) працівника установи, сформована з використанням доменного імені у домені gov.ua для обміну управлінською інформацією, яка не має юридичної сили;
33) уповноважена особа - особа, наділена правом вчиняти дії та відповідає згідно із законодавством за наслідки їх вчинення;
34) управлінська інформація - сукупність необхідних даних, які сприятимуть вирішенню управлінських рішень;
35) управлінське рішення - будь-яке завдання, визначне посадовою особою або колегіальним органом у межах повноважень та спрямоване на досягнення поставлених цілей;
36) формування електронних справ - групування виконаних електронних документів у справи відповідно до номенклатури справ установи.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги", "Про Національний архівний фонд та архівні установи", а також Регламенті організації взаємодії органів виконавчої влади в електронній формі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 55.
7. Організація електронного документообігу в ДСНС покладається на її службу діловодства, яка забезпечує:
розроблення єдиного порядку документування управлінської інформації та роботи з документами незалежно від форми їх створення;
розроблення номенклатури справ апарату ДСНС;
реєстрацію та облік документів;
облік печаток і штампів;
надання методичної допомоги та контроль за дотриманням установленого порядку роботи з електронними документами в структурних підрозділах установи;
організацію документообігу, формування справ, їх зберігання та підготовку для передавання до архівного підрозділу установи;
впровадження та нагляд за дотриманням структурними підрозділами установи вимог інструкцій з діловодства та національних стандартів;
проведення регулярних перевірок стану діловодства в установі, а також в установах, що належать до сфери її управління;
використання системи електронного документообігу, ведення та актуалізацію електронних довідників в установі;
дотримання вимог до підготовки електронних та паперових документів та організації роботи з ними;
організацію нагляду за станом збереження документаційного фонду установи в електронній формі та користування ним;
інформаційну взаємодію з органами виконавчої влади та іншими державними установами через систему взаємодії;
розроблення типових маршрутів проходження документів в установі;
перевірку правильності відомостей, внесених до реєстраційно-моніторингової картки електронного документа за зведеною номенклатурою справ, та уточнення цих відомостей за експертизою цінності електронного документа;
ініціювання та проведення підвищення кваліфікації працівників ДСНС з питань діловодства.
8. На службу діловодства покладається підготовка типових інструкції з діловодства для територіальних органів, підприємств, установ та організацій сфери управління ДСНС.
9. Діловодство, організація обміну електронними документами з іншими установами здійснюються виключно з використанням системи електронного документообігу ДСНС (далі - СЕД), інтегрованої до системи взаємодії.
10. Система електронного документообігу ДСНС повинна відповідати вимогам законодавства до форматів даних, сервісу інтеграції до системи взаємодії та вимогам нормативно-правових актів у сфері захисту інформації.
11. Використання кваліфікованої електронної позначки часу під час накладання кваліфікованого електронного підпису або кваліфікованої електронної печатки є обов'язковим.
12. Технічне супроводження системи електронного документообігу в установі та його програмно-апаратне забезпечення, відповідальність за збереженість документів та сформованих справ, забезпечення функціонування єдиного масиву електронних документів, а також формування структури електронних довідників у системі електронного документообігу покладаються на Департамент організації заходів цивільного захисту та Центр оперативного зв'язку, телекомунікаційних систем та інформаційних технологій ДСНС України (далі - служба інформаційних технологій).
13. Забезпечення захисту інформації, що обробляється в системі електронного документообігу ДСНС, покладається на Департамент організації заходів цивільного захисту та Центр оперативного зв'язку, телекомунікаційних систем та інформаційних технологій ДСНС України.
II. Міжвідомчий обмін електронними документами
14. Обмін електронними документами через систему взаємодії здійснюється виключно з дотриманням вимог до встановлених форматів даних електронного документообігу в установах.
Обмін документами поза системою взаємодії допускається щодо документів, до яких можуть бути застосовані обґрунтовані підстави, визначені пунктом 2 цієї Інструкції, та до документів некористувачів системи взаємодії.
15. Система взаємодії забезпечує гарантовану доставку електронних документів від їх відправників до їх одержувачів (адресатів).
16. Користувачі системи взаємодії відповідають за повноту та достовірність інформації, внесеної ними до системи.
Приймання вхідних електронних документів
17. Електронні документи, що надходять через систему взаємодії, приймаються службою діловодства.
18. Електронний документ, що завантажився із системи взаємодії до системи електронного документообігу, вважається доставленим адресату.
19. Попередній розгляд електронного документа здійснюється в електронній формі з використанням системи електронного документообігу.
Під час попереднього розгляду визначається:
чи має електронний документ бути допущений до реєстрації;
чи потребує розгляду керівництвом ДСНС або надсилання після реєстрації за належністю до структурного підрозділу або структурних підрозділів відповідно до функціонального розподілу обов'язків в установі;
чи належить до електронних документів термінового розгляду (опрацювання).
20. Попередній розгляд електронних документів повинен здійснюватися у день надходження (доставки) або не пізніше 10 години наступного робочого дня у разі їх надходження (доставки) після закінчення робочого дня, у вихідні, святкові та неробочі дні. Доручення установ вищого рівня розглядаються першочергово.
21. За результатами попереднього розгляду отриманий через систему взаємодії електронний документ підлягає реєстрації, крім випадків, коли:
порушено вимоги щодо форми підготовки (пункт 2 цієї Інструкції) або оформлено з порушенням вимог пунктів 117 та 118 цієї Інструкції;
електронний документ надійшов не за адресою;
електронний документ надійшов повторно;
заявлений склад електронного документа не відповідає фактичному;
реквізити вхідного електронного документа не збігаються з реквізитами, зазначеними в електронному документі;
відсутній пов'язаний з електронним документом кваліфікований електронний підпис підписувача чи пов'язана з ним кваліфікована електронна печатка установи, наявність якої на ньому передбачена цією Інструкцією;
на документ накладено кваліфікований електронний підпис особи, яка не є підписувачем документа, або особою, яка виконує його обов'язки;
пов'язані з електронним документом кваліфіковані електронні підписи та/або печатки неможливо перевірити з дотриманням вимог частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги";
відсутня кваліфікована електронна позначка часу;
візуальна форма електронного документа не придатна для сприймання її змісту людиною.
У зазначених випадках служба діловодства відмовляє у реєстрації такого електронного документа із зазначенням однієї з наведених підстав.
Надсилання вихідних електронних документів
22. Надсилання електронних документів через систему взаємодії їх адресатам здійснюється за фактом їх завантаження із СЕД у систему взаємодії одразу після їх реєстрації.
Під час завантаження автоматично створюються примірники електронних документів у кількості, що відповідає заявленому в реєстраційно-моніторинговій картці переліку адресатів, для їх подальшого персоналізованого надсилання відповідним адресатам.
Не може бути відправлений через систему взаємодії електронний документ, цілісність якого не підтверджено кваліфікованим електронним підписом або кваліфікованою електронною печаткою згідно з вимогами цієї Інструкції або який оформлено з порушенням вимог пунктів 117 та 118 цієї Інструкції.
23. Із СЕД до системи взаємодії завантажуються зареєстровані електронні документи або засвідчені електронні копії документів.
24. Електронний документ вважається одержаним адресатом з моменту надходження відправнику електронного повідомлення із зазначеним часом про доставку цього документа адресату.
У разі ненадходження відправнику впродовж шести годин з моменту відправки електронного документа, електронного повідомлення про доставку цього документа адресату вважається, що такий документ адресатом не одержано. У такому разі служба діловодства вживає всіх можливих заходів до забезпечення одержання адресатом відповідного документа в електронній формі.
У разі одержання від адресата електронного повідомлення про відмову у реєстрації електронного документа службою діловодства вживаються заходи для усунення підстав відмови і забезпечення повторного надсилання такого документа в електронній формі.
Відхилення адресатом електронного документа без зазначення підстав, що визначені у пункті 21 цієї Інструкції, вважається свідомим порушенням.
Додаткове підтвердження факту отримання електронного документа адресатом не вимагається.
Журнал обміну електронних документів
25. Журнал обміну є окремим електронним реєстром у складі системи електронного документообігу, який формується із переліку записів про проходження примірників електронних документів через систему взаємодії.
26. Журнал обміну складається з таких розділів:
надіслані - номер і дата реєстрації електронного документа, адресат, короткий зміст, вид, дата і час надсилання, а також атрибути електронного повідомлення;
отримані - вихідні номер і дата реєстрації електронного документа, кореспондент, дата і час доставки;
зареєстровані - складові, аналогічні до складових розділу отримані, а також номер і дата реєстрації електронного документа установою-адресатом та прізвище, власне ім'я реєстратора, найменування структурного підрозділу, відповідального за виконання документа в установі, прізвище, власне ім'я, телефон та службова електронна пошта його керівника, прізвище, власне ім'я працівника, відповідального за виконання документа в установі, його телефон та службова електронна пошта;
відмовлено в реєстрації - до атрибутів розділу отриманих додаються дата і підстава відмови, прізвище, власне ім'я та телефон реєстратора, яким здійснено відмову.
27. Електронні повідомлення автоматично вносяться до Журналу обміну та додаються до відповідних записів про проходження примірників електронних документів через систему взаємодії та реєстраційно-моніторингових карток відповідних електронних документів.
Електронне повідомлення автоматично генерується системою електронного документообігу та надсилається відправнику одразу за фактом доставки, отримання, реєстрації, відмови у реєстрації електронного документа адресатом.
Електронні повідомлення не потребують окремої їх реєстрації та візуалізації.
28. Електронні повідомлення мають такі обов'язкові атрибути:
про надсилання - статусне електронне повідомлення "Надіслано" та дата і час надсилання;
про доставку - статусне електронне повідомлення "Доставлено" та дата і час доставки;
про реєстрацію - статусне електронне повідомлення "Зареєстровано" та номер і дата реєстрації електронного документа;
про відмову у реєстрації - статусне електронне повідомлення "Відмова у реєстрації", дата, час, підстава відмови, прізвище, власне ім'я та телефон реєстратора, яким здійснено відмову.
Також система взаємодії має здійснювати оперативне інформування користувача системи взаємодії про:
позитивний результат технічної перевірки системою взаємодії надісланого користувачем системи взаємодії документа та його постановку в чергу на завантаження до системи електронного документообігу (веб-модуля системи взаємодії) адресата;
кількість документів, що стоять у черзі на завантаження до системи електронного документообігу (веб-модуля системи взаємодії) користувача.
Особливості електронної взаємодії без застосування системи взаємодії
29. Інформаційний обмін між працівниками установ здійснюється лише з використанням службової електронної пошти.
30. Інформаційний обмін здійснюється з метою:
попереднього погодження редакції проєктів спільних електронних документів, зокрема співрозроблення проєктів актів;
доведення управлінської інформації до відома, зокрема про плани та роботу відповідних установ;
інформування про прийняті ДСНС управлінські рішення;
з'ясування стану опрацювання електронних документів, що надійшли на розгляд.
31. Інформація з листування службовою електронною поштою може використовуватися для підтвердження виконаних дій.
32. Інформаційний обмін службовою електронною поштою не має юридичної сили.
33. Інформаційний обмін службовою електронною поштою не допускається щодо інформації з обмеженим доступом.
III. Організація документообігу
34. Організація документообігу здійснюється за допомогою системи електронного документообігу, що інтегрується із системою взаємодії.
35. Система електронного документообігу повинна забезпечувати проходження електронних документів та електронних копій документів та взаємозв'язок із системами електронного документообігу інших установ.
Облік обсягу документообігу
36. Облік обсягу документообігу здійснюється в автоматизованому режимі системою електронного документообігу у порядку, визначеному Інструкцією з діловодства.
37. Підсумкові дані обліку обсягу документообігу подаються в електронній формі.
Реєстрація документів
38. Вхідні, внутрішні, вихідні, інші документи незалежно від форми їх створення, підготовлені в ДСНС, реєструються в СЕД.
39. Для забезпечення реєстрації документів в електронній та паперовій формах (далі - документи) в автоматизованому режимі заповнюється реєстраційно-моніторингова картка, до якої вносяться всі обов'язкові, додаткові та у разі потреби інші реквізити документа відповідно до вимог Інструкції з діловодства.
40. Реєстраційно-моніторингова картка електронного документа створюється СЕД в електронній формі.
41. До обов'язкових реквізитів, що вносяться в реєстраційно-моніторингову картку, належать: вид документа, індекс та заголовок справи, кореспондент (установа-відправник), підписувач документа та кваліфікований електронний підпис підписувача або кваліфікована електронна печатка установи-відправника, адресат (перелік установ, яким адресовано документ), вихідні номер та дата (реєстраційні атрибути кореспондента), вхідні номер та дата (реєстраційні атрибути адресата), вихідний номер та дата реєстрації (реєстраційні атрибути установи), короткий зміст документа, структурний підрозділ, відповідальний за виконання завдання та /або підготовку документа в установі, із зазначенням його індексу, резолюції, відповідальний виконавець (згідно з резолюцією), із зазначенням його прізвища, власного імені, строк та позначка про виконання документа, кількість сторінок супровідного листа та кількість сторінок додатків, посилання на вже зареєстровані документи (історія питання), індикатори стану виконання документа та строки виконання індикаторів.
42. До додаткових реквізитів, що вносяться в реєстраційно-моніторингову картку, належать: внутрішнє переадресування документа між структурними підрозділами ДСНС, наявність та перелік додатків, проміжні строки виконання, інформація про зміну та перенесення строків виконання, припинення моніторингу документа, електронні повідомлення системи взаємодії, код документа згідно з тематичним класифікатором, строк передавання до архівного підрозділу, позначка про належність документа до документів термінового розгляду, строк зберігання електронного документа (відповідно до номенклатури справ).
43. Допускається введення інших реквізитів документа, що не звужують та не змінюють застосування обов'язкових і додаткових його реквізитів.
44. Реєстрація вхідної і вихідної кореспонденції здійснюється службою діловодства централізовано в єдиній системі.
Документи, що стосуються напрямів діяльності структурних підрозділів, можуть реєструватися в цих структурних підрозділах.
45. Електронні документи, що надходять електронною поштою без кваліфікованого електронного підпису (кваліфікованої електронної печатки), реєстрації не підлягають.
46. В СЕД формується єдина централізована база реєстраційних даних в електронній формі, за допомогою якої працівники забезпечуються інформацією про всі документи і їх місцезнаходження.
47. Порядок внесення реквізитів до реєстраційно-моніторингової картки та їх розміщення визначається Інструкцією з діловодства.
Реєстрація вхідних документів
48. Реєстрація вхідної кореспонденції здійснюється реєстратором лише після проведення попереднього розгляду документа.
49. Не допускається проведення подвійної реєстрації електронного документа в СЕД та веб-модулі системи взаємодії.
50. На документ, що надійшов у паперовій формі, після реєстрації шляхом друку наноситься його штрих-код, присвоєний СЕД, дата реєстрації та створюється фотокопія, яку реєстратор вносить до реєстраційно-моніторингової картки.
51. Вхідний документ постійного та тривалого (понад 10 років) зберігання, що надійшов у паперовій формі, після реєстрації та створення фотокопії реєстратором передається безпосередньо в структурний підрозділ, визначений в установленому порядку відповідальним за виконання цього документа, лише для зберігання з подальшим формуванням у справи відповідно до затвердженої номенклатури справ.
Перевірка кваліфікованого електронного підпису
52. Перевірка кваліфікованого електронного підпису чи печатки здійснюється відповідно до вимог Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 749.
53. У ДСНС організовується централізоване сховище кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.
54. Перевірка та підтвердження кваліфікованого електронного підпису та/або печатки здійснюється з дотриманням вимог частини другої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Реєстрація вихідних документів
55. Реєстрація вихідних електронних документів може здійснюватися в автоматизованому режимі під час їх підписання. Інструкцією з діловодства може бути передбачена автоматична реєстрація всіх або окремих видів документів за фактом їх підписання.
56. Надсилання документів незалежно від форми їх створення на адресу користувачів системи взаємодії здійснюється через систему взаємодії.
У разі створення документа у паперовій формі адресату надсилається лише його фотокопія через систему взаємодії, крім випадку надсилання документів установі чи особі, які не є користувачами системи взаємодії, та документів, визначених пунктом 2 цієї Інструкції.
57. Якщо адресат не є користувачем системи взаємодії, реєстратор створює засвідчену паперову копію електронного документа та надсилає за належністю згідно з вимогами інструкції з діловодства установи. Підписання відповіді заявнику може здійснюватися в електронній та паперовій формах. Оригінал вихідного документа в паперовій формі передається службі діловодства тільки для відправки за належністю згідно з вимогами Інструкції з діловодства.
58. У разі надсилання фотокопії документа через систему взаємодії оригінал вихідного документа в паперовій формі (лише для документів постійного та тривалого (понад 10 років) строків зберігання) передається в структурний підрозділ (автору документа) тільки для зберігання з подальшим формуванням у справи відповідно до затвердженої номенклатури справ без передачі їх адресату.
59. Перевірку внесених у реєстраційно-моніторингову картку обов'язкових та додаткових реквізитів вихідного документа здійснює система електронного документообігу в автоматичному режимі.
Кваліфікована електронна печатка
60. Перелік електронних документів, які потребують засвідчення кваліфікованою електронною печаткою, визначається Інструкцією з діловодства на підставі актів законодавства.
61. Порядок використання кваліфікованої електронної печатки та уповноважені посадові особи, відповідальні за її застосування, визначаються Інструкцією про порядок виготовлення, обліку, зберігання, використання та знищення печаток і штампів у системі Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Наказом ДСНС визначаються уповноважені посадові особи, відповідальні за її застосування.
Кількість кваліфікованих електронних печаток, що використовуються ДСНС, не обмежується.
ДСНС може засвідчувати електронні копії документів, зокрема на вимогу органів судової влади та правоохоронних органів.
Організація передавання документів та визначення їх виконавців
62. Зареєстрований документ за фактом внесення реєстратором у реєстраційно-моніторингову картку відповідального за розгляд документа (згідно з розподілом обов'язків) керівника, який розглядає документ першим (далі - первинний розгляд), автоматично передається на розгляд через СЕД.
Документ автоматично та одночасно надходить на розгляд одній чи декільком посадовим особам (заступникам Голови ДСНС, директорам департаментів або керівникам інших самостійних структурних підрозділів), які визначені виконавцями (співвиконавцями) зазначеного документа.
63. Документи одразу після їх реєстрації передаються на первинний розгляд.
Голові ДСНС або особі, яка виконує його обов'язки, на первинний розгляд передаються документи, що надійшли від Секретаріату Кабінету Міністрів України, Апарату Верховної Ради України, Офісу Президента України, звернення народних депутатів та доручення (листи) установ вищого рівня.
Заступникам Голови ДСНС згідно з розподілом обов'язків на первинний розгляд передаються акти органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, документи, що надійшли від територіальних органів, організацій, установ та підприємств, що належать до сфери управління ДСНС, організаційно-розпорядчі та програмні документи загальнодержавного характеру.
Первинний розгляд проєктів актів, внесених ДСНС на спільне розроблення, інших документів здійснюється керівниками самостійних структурних підрозділів або особами, які виконують їх обов'язки, в межах їх компетенції.
Електронна резолюція
64. Посадова особа, яка здійснює первинний розгляд документа, накладає на нього електронну резолюцію, в якій визначає головного виконавця, відповідального за організацію виконання документа, та у разі необхідності співвиконавців і строк його виконання.
В електронній резолюції обов'язково зазначаються всі структурні підрозділи, які беруть участь в опрацюванні документа та погодженні проєкту відповіді.
Посадові особи, які одночасно розглядають електронний документ, накладають на нього електронні резолюції, в яких визначають відповідальних виконавців та у разі необхідності співвиконавців у межах відповідного структурного підрозділу.
65. Електронна резолюція складається з таких реквізитів: прізвище, власне ім'я виконавця (виконавців) у давальному відмінку, зміст доручення, строк виконання, підпис посадової особи.
В електронній резолюції до документа, що не має строку виконання, зазначення змісту доручення та строку виконання не вимагається.
Електронна резолюція може доповнюватися іншими реквізитами, які не звужують та не змінюють застосування обов'язкових реквізитів.
Неконкретні ("прискорити", "поліпшити", "активізувати", "звернути увагу" тощо) резолюції не допускаються.
66. Усі електронні резолюції, накладені на документ, вносяться до його реєстраційно-моніторингової картки і нерозривно пов'язані із нею. Електронна резолюція, яка є наслідком виконання електронної резолюції вищого рівня, додатково містить логічне посилання на відповідну резолюцію (дерево електронних резолюцій).
67. На електронну резолюцію посадової особи накладається кваліфікований електронний підпис цієї ж посадової особи.
68. До накладання електронної резолюції встановлюються такі особливості:
виконавцями електронної резолюції Голови ДСНС визначаються заступники Голови ДСНС, керівники департаментів або інших самостійних структурних підрозділів, про що інформуються заступники Голови ДСНС, які координують діяльність відповідного структурного підрозділу та у разі потреби мають право доповнити зазначену резолюцію, не змінюючи суті доручення Голови ДСНС та його головного виконавця;
виконавцями резолюції заступників Голови ДСНС визначаються керівники підпорядкованих структурних підрозділів, які входять до складу структурних підрозділів, чию діяльність координує відповідний заступник;
виконавцями резолюції керівника структурного підрозділу визначаються спеціалісти відповідного підрозділу, про що інформуються керівники відповідних підпорядкованих підрозділів, що входять до складу цього структурного підрозділу;
виконавцем резолюції Голови ДСНС, заступників Голови ДСНС може бути будь-який підпорядкований відповідному керівнику співробітник, до компетенції якого належить зазначене в електронній резолюції питання. Про визначення в резолюції виконавця інформується керівництво структурного та підпорядкованого підрозділу цього співробітника;
отримання заступником Голови ДСНС, керівником структурного або підпорядкованого підрозділу електронного повідомлення про створення керівником вищого рівня електронної резолюції не передбачає створення відповідним керівником своєї електронної резолюції до цього ж документа, а лише передбачає ознайомлення із документом;
резолюцією може бути визначено головного виконавця, співвиконавців, строки виконання, отримувачів документа "до відома".
69. Електронні документи надходять до їх виконавців виключно через СЕД на підставі накладених на них електронних резолюцій.
Документ, виконавцями якого є кілька структурних підрозділів (посадових осіб), надходить одночасно до всіх його виконавців, визначених резолюцією чи переліком розсилки, створеним реєстратором або автором документа.
70. Керівники структурних підрозділів ДСНС опрацьовують документи, отримані внаслідок їх передавання через СЕД за належністю, на підставі накладених на них електронних резолюцій.
У разі необхідності керівник структурного підрозділу має право делегувати своєму заступнику розгляд частини документів, які надходять на опрацювання до структурного підрозділу.
71. СЕД автоматично фіксує факти передавання електронних документів виконавцям у реєстраційно-моніторинговій картці із зазначенням інформації про виконавців, яким передано документ.
72. Зміна головного виконавця здійснюється в СЕД на підставі резолюції керівника, який здійснював первинний розгляд електронного документа.
73. Якщо для електронного документа не встановлено строків виконання, а його опрацювання не потребує підготовки проєкту документа на його виконання, відповідальний виконавець має право після ознайомлення з документом внести в реєстраційно-моніторингову картку інформацію про спосіб виконання цього документа (питання вирішено в робочому порядку, взято участь у нараді тощо), закрити його "до справи".
Якщо електронний документ розіслано працівникам для ознайомлення через систему електронного документообігу, працівники вносять відмітку про їх ознайомлення, а у разі розсилання для ознайомлення під підпис - підтверджують накладанням кваліфікованого електронного підпису. У такому разі в СЕД автоматично генерується лист ознайомлення з документом, у якому зазначається перелік посадових осіб, яким було передано відповідний документ з позначкою про ознайомлення, у такому форматі: прізвище та власне ім'я, дата надходження електронного документа, дата ознайомлення (кваліфікована електронна позначка часу).
IV. Документування управлінської інформації в електронній формі
Загальні вимоги до створення документів
74. Документування управлінської інформації в електронній формі полягає у створенні електронних документів, в яких фіксується інформація про управлінські рішення з дотриманням установлених цією Інструкцією правил.
75. Реквізити, визначені цією Інструкцією, вносяться в реєстраційно-моніторингову картку.
Бланки документів
76. Організаційно-розпорядчі документи ДСНС оформлюються на бланках, що виготовляються згідно з вимогами Інструкції з діловодства.
77. Бланки генеруються СЕД в автоматичному режимі на підставі обраних автором проєкту шаблонів для обраного виду електронного документа.
78. Для обрання шаблону бланка застосовуються критерії: вид, тип документа, підписувач тощо.
79. Бланки кожного виду генеруються на основі поздовжнього розміщення реквізитів. Реквізити заголовка розміщуються центрованим способом (початок і кінець кожного рядка реквізиту однаково віддалені від меж зони розташування реквізитів).
80. Документ у разі необхідності друкується разом із бланком, без застосування бланків, виготовлених друкарським способом.
81. Бланки документів, створених в електронній формі, не нумеруються та не обліковуються.
Дата підписання, засвідчення та реєстрації
82. Дата підписання визначається кваліфікованою електронною позначкою часу, що невід'ємно пов'язана з кваліфікованим електронним підписом.
83. Дата засвідчення визначається кваліфікованою електронною позначкою часу, що невід'ємно пов'язана з кваліфікованою електронною печаткою.
84. Дата реєстрації вихідного документа автоматично формується СЕД у реєстраційно-моніторинговій картці під час його підписання.
85. Обов'язковому датуванню у реєстраційно-моніторинговій картці підлягають усі службові відмітки, пов'язані з проходженням та виконанням документа (резолюції, відмітки про виконання документа, надсилання його до справи тощо).
Оформлення додатків
86. На додатках, що затверджуються відповідними актами (положення, інструкції, правила, порядки тощо), проставляється гриф затвердження відповідно до пункту 92 цієї Інструкції. У відповідних пунктах розпорядчої частини документа робиться посилання: "що додається" або "(додається)".
87. На додатках до наказу, положення, правил, інструкції тощо проставляється відмітка у верхньому правому куті першої сторінки додатка, яка включає номер додатка, заголовок нормативно-правового акта та посилання на відповідну структурну одиницю, наприклад:
Додаток 5 до Інструкції (пункт 5)
Супровідні матеріали довідкового або аналітичного характеру (графіки, схеми, таблиці, списки тощо) до основного документа повинні мати відмітку з посиланням на цей документ, його дату і номер, наприклад:
Додаток до наказу ДСНС 06.11.2020 № 590
Реєстраційний індекс документів
88. Якщо документ підготовлено двома чи більше установами, застосовується реєстраційний індекс головного виконавця.
89. Індексація документів полягає у присвоєнні їм умовних позначень - індексів, які надаються документам під час їх реєстрації.
Присвоєння реєстраційного індексу здійснюється в автоматичному або автоматизованому режимі за допомогою програмно-технічних засобів.
Реєстраційний індекс складається з порядкового номера документа у межах групи документів, що реєструються, який доповнюється індексами, що застосовуються в установі, зокрема індексами за номенклатурою справ, структурного підрозділу, кореспондентів, посадових осіб, які розглядають або підписують документ, виконавців, питань діяльності яких стосується документ.
Складові частини реєстраційного індексу відокремлюються одна від одної правобічною похилою рискою. Послідовність написання складових частин реєстраційного індексу може змінюватися залежно від того, який документ реєструється, - вхідний чи такий, що створений у ДСНС.
Під час візуалізації документа місце розташування реєстраційного індексу визначається згідно з формою бланка та виду документа.
90. Під час візуалізації електронного документа СЕД відтворює та візуалізує разом із документом образ штрих-коду або QR-коду (для державної реєстрації актів, проектів актів та обов'язкових додатків до них, що розробляються органами виконавчої влади, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України лише QR-код), який обов'язково містить:
дату реєстрації та реєстраційний індекс документа;
скорочене найменування установи, реквізит підписувача (підписувачів) та дату підписання з кваліфікованої електронної позначки часу (лише для QR-коду);
дані про погодження (лише для актів).
91. Під час реєстрації паперових документів використовується штрих-код або QR-код, а під час реєстрації актів - лише QR-код.
Гриф затвердження документа
92. У разі коли документ затверджується постановою, розпорядженням, рішенням, наказом, гриф затвердження складається із слова "ЗАТВЕРДЖЕНО", назви виду документа, яким затверджується створений документ, із зазначенням його дати і номера, наприклад:
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ ДСНС 12 березня 2017 року № 298
Гриф затвердження візуалізується у верхньому правому куті першої сторінки документа.
Дані про виконання документів
93. Відмітка про закінчення виконання документа в електронній формі вноситься до реєстраційно-моніторингової картки та містить автоматично згенеровані СЕД слова "До справи", номер справи, а також короткі відомості про його виконання, наприклад:
До справи № 03-10
Лист-відповідь від 20.05.2017 № 03-10/01/802
або
До справи № 05-19
Питання вирішено позитивно під час телефонної розмови 04.03.2017
Особливості оформлення деяких видів документів
Протоколи
94. Протоколи складаються в електронній формі відповідно до Інструкції з діловодства або рішення колегіального органу.
95. У разі ведення аудіовізуальної фіксації засідання відповідний запис підписується кваліфікованим електронним підписом секретаря колегіального органу (далі - секретар) або уповноваженої особи та додається до протоколу.
96. Протоколи та витяги з них засвідчуються кваліфікованою електронною печаткою ДСНС, яку накладає служба діловодства, і надсилаються у разі потреби заінтересованим установам, посадовим особам, працівникам. Перелік розсилки складає секретар.
Службові листи
97. Службовий лист в електронній формі оформлюється на бланку, автоматично згенерованому СЕД відповідно до зразка, встановленого Інструкцією з діловодства.
98. Датою листа є дата його реєстрації у службі діловодства.
Документи про службові відрядження
99. Оформлення службових відряджень здійснюється відповідно до Інструкції з діловодства. Для реєстрації відряджень ведеться окремий електронний журнал, під час внесення запису про відрядження до якого СЕД здійснює автоматичне делегування повноважень у системі від однієї посадової особи до іншої на час такого відрядження.
Підготовка проєктів електронних документів
100. За підготовлений проєкт електронного документа відповідальним є автор документа.
За організацію виконання електронного документа відповідають особи, зазначені в електронній резолюції, накладеній за результатами первинного розгляду документа.
101. Підготовка проєкту електронного документа здійснюється з урахуванням таких вимог:
проєкт електронного документа готується автором документа в СЕД;
у разі наявності супровідних матеріалів до проєкту електронного документа вони додаються до проєкту електронного документа виключно в електронній формі (зокрема, табличні та графічні матеріали, фотокопії документів, завантажуються в СЕД у файлах форматів, визначених актами законодавства (.pdf, .doc, .docx, .xls, .xslx тощо));