МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
N 1/9-235 від 10.05.2002 м. Київ |
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2002/2003 навчальний рік та його структуру
( На доповнення додатково див. Лист Міністерства освіти і науки N 1/9-315 від 27.06.2002 )
Міністерство освіти і науки України доводить до відома місцевих органів управління освітою, методичних установ, керівників загальноосвітніх навчальних закладів, що робочі навчальні плани на 2002/2003 навчальний рік складаються на основі Типових навчальних планів початкової школи, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 28.02.2001 р. N 96 (1-2 класи), Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів на 2001/2002-2004/2005 навчальні роки, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 25.04.2001 р. N 342 (3-11/12 класи), а також Типових навчальних планів спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 16.07.2001 р. N 516 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки, 2001 р., NN 6, 9, 21). Для зручності користування зазначені вище варіанти Типових навчальних планів для початкової школи подано однією таблицею (додатки 1,2).
Навчальні плани охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, спільну для усіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову, у якій передбачено додаткові години на предмети інваріантної складової, предмети та курси за вибором, факультативні, індивідуальні та групові заняття. Зміст варіативної складової конкретизується навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону та індивідуальних освітніх потреб учнів. Повноцінність загальної середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які обов'язково фінансуються з відповідних бюджетів.
Особлива увага має приділятися вивченню учнями української мови як державної, оволодінню принаймні однією з іноземних мов, вивчення якої починається з 2 класу, комп'ютерною грамотністю. За рахунок варіативної складової рекомендується збільшити на 1 годину час на вивчення української літератури в 10-11 (12)-х класах з навчанням мовами національних меншин.
Форми та порядок вивчення курсів астрономії, креслення, основ безпеки життєдіяльності, літератури національних меншин (окремо чи інтегровано з іншими навчальними предметами і курсами) визначають Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій з урахуванням реального стану навчально-методичного забезпечення та підготовки вчителів.
На виконання Закону України "Про фізичну культуру і спорт" та Указу Президента України від 09.10.2001 р. N 941/2001 "Про додаткові заходи щодо забезпечення розвитку освіти в Україні" місцеві органи управління освітою та педагогічні колективи мають здійснити заходи щодо створення умов для введення третьої години занять з фізичної культури. Залежно від специфіки роботи та можливостей навчального закладу реалізація цього завдання може здійснюватись за рахунок варіативної складової навчального плану, позакласних занять, додатково залучених коштів.
Перше вересня відзначається як всенародне свято - День знань. Навчальні заняття починаються 2 вересня й організовуються за семестровою системою. Протягом навчального року для учнів проводяться канікули: осінні - з 28 жовтня по 3 листопада, зимові - з 28 грудня по 12 січня, весняні - з 24 по 30 березня.
Навчальний рік закінчується, включаючи проведення навчальних екскурсій, навчальної практики, підсумкового оцінювання і державної підсумкової атестації учнів, у 1-4-х класах - 31 травня, 5-8-х - 18 червня, 9-11(12)-х - 21 червня.
Для учнів початкових класів з 27 по 30 травня організовуються навчальні екскурсії на природу, виробництво, заняття на навчально-дослідних ділянках, суспільне корисна праця (тривалістю до 3 годин на день).
Орієнтовно з 2 по 12 червня протягом 10 днів проводиться навчальна практика: для учнів 5-6-х класів - по 3 години на день, 7-8-х - 4 години, 10-х - 5 годин на день. Певні види і форми навчальних екскурсій та навчальної практики, зокрема при 6-денному режимі занять, можуть бути реалізовані під час навчального року в процесі виконання навчальних програм. Після завершення практики здійснюється підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів цих класів.
У випускних 9 і 11 (12)-х класах з 3 по 21 червня проводиться державна підсумкова атестація навчальних досягнень учнів відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588.
З урахуванням регіональних особливостей, кліматичних умов, специфіки роботи навчального закладу за погодженням з відповідними місцевими органами управління освітою можуть змінюватись структура навчального року, графік учнівських канікул, порядок проведення навчальної практики. При цьому залишається незмінною загальна кількість навчального часу, що обумовлюється виконанням навчальних програм (у загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня - 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів).
Міністр освіти і науки України | В.Г. Кремень |
Додаток 1
до інструктивного листа
Міністерства освіти і науки
України
від 10.05.2002 р. N 1/9-235
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ПОЧАТКОВОЇ
ШКОЛИ З УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ НАВЧАННЯ НА 2002/2003 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
_____________
Примітка. Мова національних меншин може вивчатись за рахунок часу варіативної складової.
Додаток 2
до інструктивного листа
Міністерства освіти і науки
України
від 10.05.2002 р. N 1/9-235
ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ПОЧАТКОВОЇ
ШКОЛИ З НАВЧАННЯМ МОВАМИ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН НА 2002/2003 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
_____________
Примітка. Іноземна мова вивчається за рахунок часу варіативної складової.
"Освіта України", N 38-39, 14 травня 2002 р.