• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про повернення помилково зарахованих (списаних) коштів

Національний банк України  | Лист від 09.01.1998 № 25-011/46-181
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 09.01.1998
  • Номер: 25-011/46-181
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Лист
  • Дата: 09.01.1998
  • Номер: 25-011/46-181
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Управління платіжних систем та
касового виконання Держбюджету
Л И С Т
N 25-011/46-181 від 09.01.98
м.Київ
Кримському республіканському,
обласним та по місту Києву і
Київській області управлінням
Національного банку України
ОПЕРУ НБУ
Комерційним банкам
Асоціації українських банків
Про повернення помилково зарахованих (списаних) коштів
Національний банк України на численні запити установ банків і у зв'язку з наявністю фактів порушень законодавства при поверненні помилково зарахованих (списаних) коштів, роз'яснює.
Відповідно до статті 6 Указу Президента України від 16.03.95 р. N 227 "Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни в народному господарстві України" підприємства незалежно від форми власності мають повертати в 5-денний термін платникам помилково зараховані на їх рахунки кошти. Якщо власник рахунка не повернув у зазначений термін помилково одержані кошти, то їх повернення має здійснюватись у загальному претензійно-позовному порядку.
Згідно із статтею 381 Цивільного кодексу України без згоди юридичних осіб та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності списання (стягнення) коштів, що знаходяться на їх рахунках у банках, допускається за рішенням суду (арбітражного суду), виконавчими написами нотаріусів та у випадках, передбачених законами України. При цьому жодним законом не передбачене право безспірного стягнення (списання) коштів з рахунків у разі їх помилкового зарахування.
Виходячи з викладеного, питання про повернення коштів у випадку, коли вони помилково зараховані з вини клієнтів банку, має вирішуватися клієнтами самостійно з фактичними одержувачами коштів у претензійно-позовному порядку.
У разі, якщо помилкове зарахування (списання) коштів виникло з вини банку, то він негайно після виявлення помилки має повідомити фактичного одержувача коштів (в залежності від конкретних обставин - безпосередньо або через банк, де обслуговується одержувач) про необхідність повернення помилково зарахованих коштів згідно із статтею 6 Указу Президента України від 16.03.95 р. N 227. Одночасно, з метою запобігання відповідальності за безпідставне списання коштів або несвоєчасне перерахування їх за призначенням, банк за рахунок своїх коштів має повернути помилково списані з рахунка клієнта кошти або перерахувати їх належному одержувачу. Якщо фактичний одержувач коштів не повертає їх добровільно, то вони мають стягуватися банком у претензійно-позовному порядку.
Звертаємо увагу на те, що кожний випадок помилкового списання або зарахування коштів має ретельно аналізуватися банківськими працівниками, проводитися службове розслідування і винні притягатися до дисциплінарної та матеріальної відповідальності. Про випадки умисного неправомірного списання або зарахування коштів слід повідомляти правоохоронні органи.
З наданням цього роз'яснення вважати таким, що втратив чинність, лист Національного банку України від 04.01.97 р. N 25-214/8-64.
Заступник Голови Правління О.І.Кірєєв