ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"11" травня 2010 р. м. Київ К-9876/09
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів:
Головуючого: судді Чалого С.Я.
Суддів: Васильченко Н.В.
Кравченко О.О.
Леонтович К.Г.
Розваляєвої Т.С.
секретар
судового засідання Мудренко А.О.
розглянувши в порядку касаційного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Державної акціонерної компанії "Хліб України"до Кабінету Міністрів України, третя особа - Державний комітет України з державного матеріального резерву про визнання нечинним розпорядження,-
в с т а н о в и л а:
Державна акціонерна компанія "Хліб України"звернулась до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Кабінету Міністрів України, третя особа на стороні відповідача Державний комітет України з державного матеріального резерву про визнання нечинним розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року 829-р "Про передачу цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств ДАК "Хліб України"до сфери управління Держкомрезерву".
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 листопада 2007 року позов задоволено повністю. Визнано нечинним та скасовано розпорядження Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року 829-р "Про передачу цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств ДАК "Хліб України"до сфери управління Держкомрезерву".
Не погоджуючись з прийнятою постановою Окружного адміністративного суду м. Києва Кабінет Міністрів України та Державний комітет України з державного матеріального резерву звернулись з апеляційними скаргами.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 лютого 2009 року апеляційні скарги Державного комітету України з державного матеріального резерву та Кабінету Міністрів України залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Не погоджуючись з зазначеними судовими рішеннями суду першої та апеляційної інстанції Кабінет Міністрів України та Державний комітет України з державного матеріального резерву подали касаційні скарги в яких посилаються на порушення норм матеріального та процесуального права просять їх скасувати та постановити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України, колегія суддів вважає, що касаційні скарги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Ухвалюючи свої рішення суди попередніх інстанцій виходили з того, що Кабінет Міністрів України при прийнятті розпорядження від 03 жовтня 2007 року 829-р "Про передачу цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств ДАК "Хліб України"до сфери управління Держкомрезерву"не дотримався вимог ст. 16, 39 Закону України "Про господарські товариства", ст. 157 Цивільного кодексу України, відповідно до яких зменшення статутного капіталу акціонерного товариства допускається після повідомлення про це всіх його кредиторів, а при наявності заперечень кредиторів зменшення статного капіталу товариства не допускається.
Однак, суди попередніх інстанцій задовольняючи позовні вимоги прийшли до передчасних висновків, що підтверджується наступним.
Згідно із ч.1 ст. 113 та п.5 ст. 116 Конституції України, Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону.
ДАК "Хліб України"утворена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.1996 №1000. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2001 №240 затверджено Статут Державної акціонерної компанії "Хліб України".
Відповідно до пунктів 29, 30 Статуту ДАК "Хліб України", засновником та акціонером Компанії є держава в особі Кабінету Міністрів України - до прийняття в установленому порядку рішення про приватизацію акцій. Пунктом 50 цього ж Статуту визначено, що до прийняття рішення про приватизацію акцій Компанії 100 відсотків акцій, які випускаються на величину статутного фонду, є власністю держави.
Згідно із п.2 ст. 141 Господарського кодексу України управління об'єктами державної власності здійснюють Кабінет Міністрів України і, за його уповноваженням, центральні та місцеві органи виконавчої влади. У випадках передбачених законом, управління державним майном здійснюють також інші суб'єкти.
Кабінет Міністрів України в межах своїх повноважень та відповідно до Статуту, як засновник Компанії 03.10.2007 прийняв розпорядження №829-р "Про передачу цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств ДАК "Хліб України"до сфери управління Держкомрезерву".
Відповідно до ч.1 ст. 117 Конституції України та ст. 53 Закону України "Про Кабінет Міністрів України"Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції та законів України видає постанови і розпорядження, обов'язкові для виконання, які публікуються в офіційних виданнях і є загальнодоступними.
При прийнятті даного розпорядження Кабінетом Міністрів України, яке було опубліковано 17 жовтня 2007 року в газеті "Урядовий кур'єр"№191, що вважається повідомленням всіх кредиторів, не було порушено норм ст. 157 Цивільного кодексу України, ст. 39 Закону України "Про господарські товариства"та прав кредиторів Компанії, якщо такі є.
Помилковими є висновки судів першої та апеляційної інстанцій про те, що позивачем надані письмові докази, які свідчать, що кредитори товариства, зокрема Багатогалузевий концерн "Співдружність"та ТОВ "Кернер-Капітал", згоди на зменшення статутного капіталу ДАК "Хліб України"не надавали і проти зменшення статутного капіталу заперечують, оскільки відповідно до ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Відповідно до п. 4 ст. 70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Суд касаційної інстанції не може погодитись із судами попередніх інстанцій стосовно того, що Багатогалузевий концерн "Співдружність"та ТОВ "Кернер-Капітал"є дійсними кредиторами Позивача, оскільки в матеріалах справи відсутні такі докази.
Згідно із п.101 Статуту ДАК "Хліб України"Кабінет Міністрів України приймає рішення про внесення змін до Статуту Компанії, у тому числі щодо розміру його статутного фонду.
Відповідно до ст. 157 Цивільного кодексу України передача цілісних майнових комплексів дочірніх підприємств ДАК "Хліб України" не є зменшенням статутного фонду, оскільки останнє відбувається шляхом зменшення номінальної вартості всіх акцій або зменшення кількості акцій існуючої номінальної вартості у порядку, який передбачений законодавством України.
Цілісні майнові комплекси, які, відповідно до спірного розпорядження від 03.10.2007 №829-р передаються до Держкомрезерву знаходяться на
балансі дочірніх підприємств ДАК "Хліб України"і не входять до статутного фонду ДАК "Хліб України". Дані висновки підтверджуються ст. 11 Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"відповідно до якої фінансова звітність підприємства (крім бюджетних установ, представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності та суб'єктів малого підприємництва, визнаних такими відповідного до чинного законодавства) включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів; статтею 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", п.6,7,8 Наказу Міністерства фінансів України від 30.07.1999 "Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку".
Тобто, дочірні підприємства ДАК "Хліб України"є самостійними юридичними особами і не можуть відповідати за зобов'язаннями ДАК "Хліб України", що підтверджується ст. 96 Цивільного кодексу України. Також, і разі передачі цілісних майнових комплексів до сфери управління Держкомрезерву відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №829-р, їх власником залишається держава.
Судами попередніх інстанцій обставини справи встановлені повно, але неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.
Зазначена обставина відповідно до ст..229 КАС України є підставою для скасування постановлених у справі судових рішень та ухвалення нового судового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції, -
п о с т а н о в и л а :
Касаційні скарги Кабінету Міністрів України та Державного комітету України з державного матеріального резерву задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 листопада 2007 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 лютого 2009 року - скасувати.
В задоволенні позовних вимог Державної акціонерної компанії "Хліб України" - відмовити.
постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає, крім як в строки та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України.