• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про скасування наказу Державної служби автомобільних доріг

Верховний Суд України  | Постанова від 30.09.2008 № 21-812во08
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 30.09.2008
  • Номер: 21-812во08
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Верховний Суд України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 30.09.2008
  • Номер: 21-812во08
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2008 року
м. Київ
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного
Суду України у складі:
головуючого Кривенка В.В.,
суддів: Гусака М.Б., Маринченка В.Л.,
Панталієнка П.В., Самсіна І.Л., –
розглянувши в порядку письмового провадження за винятковими обставинами за скаргою Державної служби автомобільних доріг України (далі – Укравтодор) справу за позовом Фонду майна Автономної Республіки Крим до Укравтодору про скасування наказу,
встановила:
У жовтні 2006 року Фонд майна Автономної Республіка Крим звернувся до суду із зазначеним позовом, мотивуючи його тим, що Укравтодор безпідставно розпорядився майном, яке належить Автономній Республіці Крим (далі – АРК), оскільки наказом від 24 січня 2002 року № 14 реорганізував Державне підприємство "База відпочинку "Мис Айя" (далі – ДП) шляхом приєднання до Лікувально-реабілітаційного центру для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ім. В.Т. Гуца. Видаючи цей наказ, відповідач вийшов за межі своєї компетенції, оскільки згідно з Положенням про Державну службу автомобільних доріг України, затвердженим Указом Президента України від 19 січня 2002 року № 50/2002, не наділений повноваженнями зі створення та реорганізації будь-яких юридичних осіб.
Господарський суд Автономної Республіки Крим постановою від 22 листопада 2006 року в задоволенні позову відмовив. Судове рішення мотивовано тим, що майно ДП знаходиться на території м. Севастополя, а не на території АРК. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1994 року № 238 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною власністю та власністю Республіки Крим" до власності останньої передавалося лише майно, розташоване на її території. Отже, майно ДП до власності АРК не передавалось і є державною власністю.
Севастопольський апеляційний господарський суд постановою від 30 січня 2007 року рішення суду першої інстанції скасував і позов задовольнив, пославшись на те, що відповідно до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України до власності АРК передається розташоване на її території державне майно, зокрема майно орендних підприємств. Суд також зазначив, що у 1997 році в ході приватизації орендного підприємства "Трест "Юждорстрой" Державне підприємство "База відпочинку "Мис Айя" не було включене до статутного фонду створеного відкритого акціонерного товариства і залишилося на його балансі. Оскільки цей трест є власністю АРК, то останній належить і база відпочинку.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 27 березня 2008 року рішення суду апеляційної інстанції залишив без змін.
У скарзі до Верховного Суду України Укравтодор,посилаючись на неоднакове застосування судами касаційної інстанції однієї й тієї самої норми права, порушив питання про перегляд і скасування зазначеної ухвали.
Перевіривши за матеріалами справи наведені у скарзі доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення скарги.
Вищий адміністративний суд України виходив із того, що справа, яка розглядається, є адміністративною. Проте цей висновок не можна визнати обґрунтованим.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС) до компетенції адміністративних судів віднесено, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
У пункті 1 частини 1 статті 3 цього Кодексу справу адміністративної юрисдикції (адміністративну справу) визначено як переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Суб’єкт владних повноважень відповідно до пункту 7 частини 1 тієї самої статті – це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб’єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Як убачається з матеріалів справи, предметом спору між сторонами є право власності на майно ДП, яке було реорганізоване на підставі оспорюваного наказу.
Із наведеного випливає, що при здійсненні повноважень власника майна Укравтодор виступав не як суб’єкт владних повноважень у тому значенні цього терміна, в якому його вжито у пункті 1 частини 1 статті 17 КАС, а як рівноправний суб’єкт майнових відносин, дії якого спрямовані на реалізацію свого права володіти, користуватися й розпоряджатися майном.
Предметом спору в цій справі є об’єкт нерухомого майна. Тобто між сторонами існує спір про майнове право, що виключає її розгляд у порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 157 КАС суд закриває провадження у справі, якщо її не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
За таких обставин ухвалені в адміністративній справі судові рішення підлягають скасуванню із закриттям провадження в ній.
На підставі наведеного та керуючись статтями 157, 241243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України
постановила:
Скаргу Державної служби автомобільних доріг України частково задовольнити.
Ухвалу Вищого адміністративного суду України від 27 березня 2008 року, постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 30 січня 2007 року та постанову Господарського суду Автономної Республіки Крим від 22 листопада 2006 року скасувати.
Провадження в адміністративній справі закрити.
Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, встановленого пунктом 2 частини 1 статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
ГоловуючийВ.В. Кривенко
СуддіМ.Б. Гусак
В.Л. Маринченко
П.В. Панталієнко
І.Л. Самсін
Справа № 21 – 812во08
Доповідач: Самсін І.Л.